Prefab aanbouw, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVanVeen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik ben aan het oriënteren voor een aanbouw. Zijn jullie bekent met prefab? Wij willen een aanbouw van ongeveer 25m2. We zijn ook opzoek naar een partij snel kan bouwen. Nu hebben wij wat partijen benaderd en willen wij kijken naar prefab, daar zien wij snelle levertijden.

Wij hebben net een huis gekocht en krijgen in december de sleutel, we willen dan gelijk een aanbouw laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:52
Dan zal je eerst een vergunning aan moeten vragen vrees ik, daarvoor heb je een ontwerptekening nodig.
Bij Prefab (geen ervaring) moet je er van uitgaan dat er tussen woning en aanbouw een naad zal zijn die je goed wil dichtmaken, en vaak is de afwerking rudimentair (prefab dakkapellen zijn zelden goedkoper dan op maat gemaakt in the end....) Ook is het afwerkingsnivo soms een dingetje (veel lelijke trespa gevelplaten oid)
Maar ik ben benieuwd, wij zijn ons ook wat aan het orienteren op een ander huis, en ik wil een kantroor aan huis, en vrouwlief een aparte ruimte voor de gastouderopvang die ze runt.... Daarnaast genoeg ruimte om de kids semi zelfstandig te laten wonen....maar daar maak ik tzt wel een eigen topic voor

[ Voor 3% gewijzigd door HvdBent op 21-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:35
HvdBent schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:36:
Dan zal je eerst een vergunning aan moeten vragen vrees ik, daarvoor heb je een ontwerptekening nodig.
Je moet het natuurlijk altijd even nachecken. Maar heel veel (standaard) aanbouwen mag je gewoon vergunningsvrij aanbouwen hoor.

En wil je enkel prefab omdat het snel is? Ik zou vooral kijken naar een optie die kwalitatief goed is en er daarnaast goed uitziet. Beter wat langer wachten en 30 jaar plezier dan snel snel en allemaal problemen. Al betekend dat niet gelijk dat prefab dan slecht is hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hele huizen zijn volgens mij tegenwoordig prefab als ik van dichtbij naar de stenen kijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:52
Ik heb vroegah, in 1994 in een wijk gewoond met veel prefab huizen, een van onze kennissen had voor de lol permanent een loodlijntje hangen in de woonkamer, die hing beneden bij de plint 7 centimeter van de muur....
Nu is de ene prefab de andere niet, maar inderdaad beter gewoon gebouwd en goed geisoleerd dan snel snel, goedkoop, en je daarna blauw stoken. Dan zou ik liever een vrijstaande tiny house achter in de tuin zetten als kantoor. (al kost dat ook veel meer dan een aanbouw, en nee dat blijft een droom...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
TimVanVeen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:42:
Nu hebben wij wat partijen benaderd en willen wij kijken naar prefab, daar zien wij snelle levertijden.

Wij hebben net een huis gekocht en krijgen in december de sleutel, we willen dan gelijk een aanbouw laten plaatsen.
Zet dat snelle maar uit je hoofd, als je in december pas de sleutel heb, kan er pas gemeten worden en getekend worden, de bouw ligt met de kerst twee weken plat. Eerste tekeningen zal je dus pas in januari krijgen, vergunningstraject minimaal 6 weken, als het tegenzit wordt dit verlengd als er extra gegevens nodig zijn of iemand tekent terecht of onterecht bezwaar aan, dan wordt het vergunningstraject met vier weken verlengd.

Na gunning wordt je aanbouw in de planning van de prefab lijn gezet, vier tot zes weken productie en dan pas plaatsen.

Wil je niet demotiveren maar hou rekening met vier tot zes maanden.

En dan ook, als je snel wil hangt daar ook een prijskaartje aan.

Beter vraag je minimaal drie offertes aan en vergelijk deze, kan zo stel er zit er in tussen welke 4 k goedkooper is maar een maandje later kan leveren, dan zou ik die alsnog kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVanVeen
@NACrat Ja wij willen eigenlijk zo min mogelijk overlast in huis hebben voordat wij erin gaan. Vrienden van ons hebben dit namelijk wel gehad en daardoor duurde het verhuizen een langere tijd. Wij willen dat graag voorkomen.

Lees veel goede verhalen over prefab, dat het vooral veel toegepast wordt ivm snelheid. Wij willen wel metselwerk aan de buitenkant. Alleen inderdaad ook wel sceptisch over de houdbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVanVeen
BBB-Nick schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:54:
[...]

Zet dat snelle maar uit je hoofd, als je in december pas de sleutel heb, kan er pas gemeten worden en getekend worden, de bouw ligt met de kerst twee weken plat. Eerste tekeningen zal je dus pas in januari krijgen, vergunningstraject minimaal 6 weken, als het tegenzit wordt dit verlengd als er extra gegevens nodig zijn of iemand tekent terecht of onterecht bezwaar aan, dan wordt het vergunningstraject met vier weken verlengd.

Na gunning wordt je aanbouw in de planning van de prefab lijn gezet, vier tot zes weken productie en dan pas plaatsen.

Wil je niet demotiveren maar hou rekening met vier tot zes maanden.

En dan ook, als je snel wil hangt daar ook een prijskaartje aan.

Beter vraag je minimaal drie offertes aan en vergelijk deze, kan zo stel er zit er in tussen welke 4 k goedkooper is maar een maandje later kan leveren, dan zou ik die alsnog kiezen...
Dit is inderdaad waar, we hebben van een partij die alles in prefab doet een offerte gekregen die het goedkoopst is. Ze vragen ook om in te meten, dat kan inderdaad nog niet. Nu is onze aanbouw niet zo groot waardoor het vergunningsvrij kan (volgens deze partij). Ze kunnen wel snel beginnen als wij de sleutel krijgen.

Heb jezelf al wel ervaring met prefab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyman-nk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-03-2024
inmiddels ken ik 2 stellen die dit via De Prefabriek hebben laten plaatsen.
Die adverteren met binnen 5 werkdagen staat ie, dit halen zij ook echt.

Bij mijn buurvrouw heb ik dit van dichtbij meegemaakt (voordeel van thuiswerken). Dag 1 worden alle voorbereidingen getroffen, heipalen de grond in, schutting eruit etc. (mooi mobiel apparaat, geen last van gehad en kon zelfs normaal bellen tijdens die werkzaamheden). Dag 2 ging de gevel eruit, dit gaf best wat herrie (logisch).
Dag 3 kwam de uitbouw aan op een grote trailer, kraan erbij, en werd alles neergezet en weer waterdicht gemaakt.
Dag 4 zaken zoals electra etc. aansluiten,
Dag 5 oplevering en laatste dingetjes

Bij vrienden van ons is dit soortgelijk gegaan. Beide huizen merk ik wel dat de uitbouw wat gehoriger is dan de rest van het huis (wellicht komt dit door de kruipruimte welke niet onder de uitbouw zit) en voelt het wat holler aan qua geluid/demping. Stampen hoor je in de uitbouw bijv. heel goed maar in de rest van het huis een stuk minder.

• TimVanVeen
crazyman-nk schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:23:

Bij mijn buurvrouw heb ik dit van dichtbij meegemaakt (voordeel van thuiswerken). Dag 1 worden alle voorbereidingen getroffen, heipalen de grond in, schutting eruit etc. (mooi mobiel apparaat, geen last van gehad en kon zelfs normaal bellen tijdens die werkzaamheden). Dag 2 ging de gevel eruit, dit gaf best wat herrie (logisch).
Dag 3 kwam de uitbouw aan op een grote trailer, kraan erbij, en werd alles neergezet en weer waterdicht gemaakt.

Bij vrienden van ons is dit soortgelijk gegaan. Beide huizen merk ik wel dat de uitbouw wat gehoriger is dan de rest van het huis (wellicht komt dit door de kruipruimte welke niet onder de uitbouw zit) en voelt het wat holler aan qua geluid/demping. Stampen hoor je in de uitbouw bijv. heel goed maar in de rest van het huis een stuk minder.
Klinkt zeer interessant, wij hebben wel prijzen vergelijkt. Prefabmaat is velen malen goedkoper en dezelfde voorwaarden als andere bedrijven. Met dezelfde stappen als die jij benoemt. Ben heel benieuwd, hopelijk kan dat snel klaar zijn. Vrienden van ons hebben hier ook een keer zaken mee gedaan, ze hadden geen klachten.

Misschien zijn er mensen met ervaringen met Prefabmaat. Zie namelijk dat ze nog niet heel lang bestaan.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
WON >>> BK

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
TimVanVeen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:46:
[...]

Klinkt zeer interessant, wij hebben wel prijzen vergelijkt. Prefabmaat is velen malen goedkoper en dezelfde voorwaarden als andere bedrijven. Met dezelfde stappen als die jij benoemt. Ben heel benieuwd, hopelijk kan dat snel klaar zijn. Vrienden van ons hebben hier ook een keer zaken mee gedaan, ze hadden geen klachten.

Misschien zijn er mensen met ervaringen met Prefabmaat. Zie namelijk dat ze nog niet heel lang bestaan.
Als ik naar die website kijk is het geen kant en klare uitbouw? Want ik zie losse wanden op de plaatjes?

Prefabriek, Groterwonen en Prefast zijn wel de bekendste voor wat betreft kant en klaar uitbouwen. Je hebt ook nog minder bekende partijen maar die wellicht goedkoper zijn maar het gaat uiteindelijk ook om kwaliteit. Wij hebben het ook overwogen maar vonden een uitbouw destijds gewoon te duur (ook een niet geprefabriceerde)

• TimVanVeen
D-e-n schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:40:
[...]

Als ik naar die website kijk is het geen kant en klare uitbouw? Want ik zie losse wanden op de plaatjes?

Prefabriek, Groterwonen en Prefast zijn wel de bekendste voor wat betreft kant en klaar uitbouwen. Je hebt ook nog minder bekende partijen maar die wellicht goedkoper zijn maar het gaat uiteindelijk ook om kwaliteit. Wij hebben het ook overwogen maar vonden een uitbouw destijds gewoon te duur (ook een niet geprefabriceerde)
Dat is wat ik ook dacht aan het begin. Toen ging ik bellen, ze leveren hem niet als blok, maar losse elementen die binnen een dag gemonteerd wordt. Binnen vijf werkdagen is hij dan helemaal afgewerkt.

Heb nu ook een afspraak met ze gepland voor als we de sleutel hebben. Ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen.

• D-e-n
TimVanVeen schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:08:
[...]

Dat is wat ik ook dacht aan het begin. Toen ging ik bellen, ze leveren hem niet als blok, maar losse elementen die binnen een dag gemonteerd wordt. Binnen vijf werkdagen is hij dan helemaal afgewerkt.

Heb nu ook een afspraak met ze gepland voor als we de sleutel hebben. Ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen.
En de fundering. Hoe leveren ze die dan? Wel als plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVanVeen
D-e-n schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:49:
[...]

En de fundering. Hoe leveren ze die dan? Wel als plaat?
Fundering brengen ze aan via het storten van beton, heb hier zelf niet zoveel ervaring mee. Is dit goed of is een plaat beter?

Zie dit op hun website staan, https://www.prefabmaat.co...underings-en-vloerdetails

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
TimVanVeen schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:05:
[...]

Fundering brengen ze aan via het storten van beton, heb hier zelf niet zoveel ervaring mee. Is dit goed of is een plaat beter?
Fundering storten ze ter plaatse dus duurt enkel wat langer. Dus in tegenstelling tot een volledig prefab aanbouw (met vloer er gelijk bij) ben je dan niet in een week klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVanVeen
D-e-n schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:13:
[...]

Fundering storten ze ter plaatse dus duurt enkel wat langer. Dus in tegenstelling tot een volledig prefab aanbouw (met vloer er gelijk bij) ben je dan niet in een week klaar.
Wel gek dat in hun offerte aangegeven staat dat ze alles binnen vijf dagen gedaan is. In hun stappenplan staat binnen 1 dag fundering aanbrengen. Ben heel benieuwd! Thanks voor je hulp, ga even verder kijken naar andere offertes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
TimVanVeen schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:46:
[...]

In hun stappenplan staat binnen 1 dag fundering aanbrengen.
Bij een gestorte fundering kan dat niet. De beton moet sowieso een paar dagen drogen voordat je er op kan staan en überhaupt verder op kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:48
crazyman-nk schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:23:

Renovlies over het stucwerk, daarna pas schilderen, dan is het weg.
Ik heb nu een uitbouw van DePrefabriek, maar heb amper echo. Mijn buren met een ter plekke gemetselde uitbouw en verf over het stucwerk, echt een bizarre echoput hebben ... Dat hebben wij zeker niet.
Pagina: 1