Advies bij keuze CPU AIO en GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 07:53
Ik zoek een?
Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen. Ik heb het meeste uitgezocht, maar twijfel nog een beetje op de punten GPU en CPU koeler (AIO)

Wat is je budget?
Voor de CPU AIO dacht ik aan 100-150€, voor de GPU ergens tussen de 600 en 700€.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren, maar ondanks dat prestaties op nr. 1 staat waardeer ik het wel als onderdelen een beetje een visueel samenhangend geheel vormen. Het zou fijn zijn als het weer een aantal jaar meekan. Als het daardoor iets meer kost is dat niet heel erg.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga het systeem gebruiken voor Photoshop, Lightroom, Blender, Stable Diffusion en wat gamen. Het systeem zoals ik het nu heb samengesteld is als volgt
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 462,99€ 462,99
1MoederbordenMSI MEG Z690 UNIFY€ 349,-€ 185,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G16GX2-TZ5RK€ 135,90€ 135,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-750 ATX 3.0 Zwart€ 129,90€ 129,90
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 134,90€ 134,90

Het moederbord, SSD en geheugen is besteld. Processor is beslist maar nog niet besteld. PSU is nog niet besteld, maar lijkt me een degelijke keuze.

De short list voor de GPU is als volgt:
#CategoryProductPrijsmet korting
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 OC Edition 12GB GDDR6X€ 619,90
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4070 OC Edition 12GB GDDR6X€ 637,-€ 599,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 12GB GDDR6X OC Edition€ 689,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 GAMING OC 12G€ 649,-

Als aanvulling op deze lijst is er van de Asus proart een tweedekans product voor 599,- te koop. Dat lijkt een interessante deal, maar ik kan maar erg weinig degelijke reviews over deze kaart vinden.

Van de andere drie twijfel ik of de hogere prijs een meerwaarde is. Ze lijken alle drie qua temperatuur en geluid redelijk dicht bij elkaar te liggen. De TUF blijft net wat stiller met een iets lager temperatuur, maar veel scheelt het niet. Allemaal max 31dB en een temperatuur die volgens mij heel redelijk is.
De enige die een voordeel lijkt te hebben is de Gigabyte gaming OC. Daar kan je schijnbaar de maximale powerlimit hoger instellen waardoor de core clock wat stabieler zou zijn. Mogelijk kan het ook voor een iets betere overclock zorgen dan de andere twee?

Wat zou in dit geval de beste keuze zijn?

Voor de CPU AIO twijfel ik tussen de volgende
#CategoryProductPrijsmet korting
1WaterkoelingAlphacool Eisbaer Aurora 360 CPU€ 179,9010%
1WaterkoelingDeepCool LT720€ 134,30
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR360 Dark€ 174,4724%
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR360 Lux D-RGB€ 217,9524%

De Deepcool en de EK lijken in prestaties elkaar niet veel te ontlopen qua geluid en prestatie. De Deepcool en EK dark zijn vanwege 24% korting bij EK nu vrijwel dezelfde prijs. Gezien de normale prijs van EK zou je mogen verwachten dat die kwalitatief beter is? De EK Lux vind ik er wel erg strak uitzien, maar ook wel met een prijs waar ik nog even aan moet wennen. Hoewel dat met 166€ nu wel aantrekkelijker is dan normaal. Twijfelpuntje bij de Deepcool is de pompcover. Ziet er interessant uit, maar ik weet niet hoe lang. Wat dat betreft is de EK wat neutraler

De Alphacool is een beetje een vreemde om te zien, maar het systeem vind ik wel interessant. Heb ik het goed begrepen dat het systeem gelijk is aan het systeem dat bij een custom open loop gebruikt word? Zou je deze met verloop van tijd om kunnen bouwen naar een custom open loop?

Wat zou van dit lijstje de beste keuze zijn?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen de keuze wat makkelijker te maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell4you.
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 16:11
hmm..
ik heb twee dagen geleden de Arctic Liquid Freezer II 420 rev7 gekocht ( beste gamer nexus )
van ebay.nl.. van de maker Arctic... het was B-ware.. maar ziet er nieuw uit
prijs 80euro ( uit Duitserland geleverd via DHL ) ( met 7 jaar garantie )
Indien je een amazon account heb..is het nog goedkoper.. free shipping
Ik keek net... de 360 is nu 75euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:01
Voor wat betreft de AIO zou je eens kunnen kijken naar de recent uitgebrachte Cooler Master MasterLiquid 360 Atmos. Ik heb zelf sinds gisteren de 240 mm uitvoering. Beide versies leveren zeer goede resultaten op het gebied van koeling en geluid. Er zijn inmiddels verschillende reviews verschenen met de resultaten. De RGB kun je met MSI software aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-09 17:58
mbt vidiokaart kun je eventueel wachten tot Januari als de super editions van Nvidea gereleased worden, 12GB vram is matig, de i5 van Intel is ook voldoende om mee te gamen.

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2023 22:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M