Welke rookmelder aan te raden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-05 18:05
In het kort: Ik ben opzoek naar een rookmelder zonder gezeik.

Hier in het huis hing het vol met rookmelders van het merk Alecto die via RF met elkaar verbonden waren. Als er één in alarm gaat gaan de andere ook. In theorie klinkt dat fantastisch maar in de praktijk heeft mij dit veel ergernissen opgeleverd. Het is een paar keer voor gekomen dat er vals alarm was en dan in alle haast gaan uitzoeken welke melder de boosdoener is. Vooral leuk midden in de nacht of als je niet thuis bent en de buren je opbellen.
Uiteindelijk van alle melders de batterij eruit getrokken die het RF circuit voeden. En na wat andere valse alarmen uiteindelijk ook de batterij van de melder zelf eruit getrokken en ben nu op het punt gekomen dat ik geen werkende rookmelder meer heb hangen. :+ En ja de batterijen waren vervangen en gaven alsnog valse alarmen.

Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar een domme rookmelder met een lange batterijlevensduur.

Nu kwam ik de WisuAlarm SA20A tegen (https://www.brandpreventi...sa20-a-rookmelder-3-pack/) en die blijkt een dubbele sensor te hebben om valse alarmen tegen te gaan. Wat ook wel interessant is dat je rookmelder kan dempen met elke willekeurige IR afstandbediening.

Heeft er iemand ervaring mee met deze rookmelder of kan iemand een andere rookmelder aanraden? :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Google Nest Protect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-05 16:33
Het is afhankelijk van de indeling van je huis of je gekoppelde rookmelders nodig hebt of niet. De simpele oplossing is losse rookmelders zonder radiografische koppeling, dat geeft de minste kans op vals alarm.

De technisch mooiste oplossing is bedraad gekoppelde rookmelders, mits je de draden een beetje leuk kunt wegwerken met een kabelgootje of achter een verlaagd plafond. Met een bedraad systeem heb je als het goed is de minste storingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 15:12

SambalBij

We're all MAD here

Ik heb zelf 3 Google Nest rookmelders hangen.
Die zijn vrij duidelijk over wat er waar gebeurt.
Ze doen, als de rook mee valt, ook eerst een vooraankondiging voordat ze echt gaan gillen, wat je de kans geeft nog op het knopje drukken om het alarm vooraf te muten.
Laatst nog iets wat een beetje rookte in de keuken, wat de kamer in waaide.
PING PING "Er is rook, in de woonkamer" uit alle melders.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nest Protect inderdaad. De lichtpad-functie is ongemerkt ook heel handig 's nachts.

De eerste generatie vond ik overigens waardeloos. Die gingen heel wat keren fals af en waren niet uit te krijgen bij mij. De tweede generatie werkt perfect. Let wel even op leeftijd bij aanschaf. De levensduur is namelijk 10 jaar en geldt vanaf productiedatum.

Wil je iets goedkopers dan is Shelly Smoke wellicht iets, maar daar heb ik geen ervaringen mee. (5 stuks voor 205 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
FrankHe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:35:
Het is afhankelijk van de indeling van je huis of je gekoppelde rookmelders nodig hebt of niet. De simpele oplossing is losse rookmelders zonder radiografische koppeling, dat geeft de minste kans op vals alarm.

De technisch mooiste oplossing is bedraad gekoppelde rookmelders, mits je de draden een beetje leuk kunt wegwerken met een kabelgootje of achter een verlaagd plafond. Met een bedraad systeem heb je als het goed is de minste storingen.
Het huis is niet heel groot en je kan een gillende melder overal goed horen. En door de voorgaande ervaring wil ik geen koppeling tussen de melders. IoT melders zoals de Google Nest hoeft voor mij niet. Ik zoek een domme melder die zijn werk goed moet doen en dat is alles :P.

Beneden kan ik helaas de draden niet netjes wegwerken. Boven zou dat eventueel wel kunnen en ik hou die optie eventueel open. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-05 15:11
Dom lange levensduur batterij?
Die van de Action met een batterij voor 10 jaar:
https://www.action.com/nl...wares-rookmelder-pd-8829/
Zijn ook af en toe in de aanbieding, zijn dan ongeveer 'n Euro goedkoper. Maar die aanbieding is pas geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door Truus01 op 21-11-2023 12:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:16:
Precies je was me net voor.
Koop er 1 met 10jaar batterij.
Ofwel batterij leeg= Compleet vernieuwen.

Vele vergeten dat de sensor ook na 10jaar aan vervanging toe is.

Wel tip, hang 1 ander merk er tussen voor de "extra" zekerheid.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

En gewoon een eenvoudige rookmelder van de Gamma, met losse batterij (pro-tip: jaarlijks vervangen, voorkomt valse alarmen en meteen een goed moment om ze te testen) of met een batterij voor 10 jaar? https://www.gamma.nl/asso...=rookmelder&redirect=true

IKEA had ze ook, maar daar kan ik ze niet meer vinden.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Ik heb naar volle tevredenheid X-sense. Niet gekoppelde versie gelinkt.

Batterij voor 10 jaar, niet te groot en in 2 jaar tijd nog geen vals alarm gehad.

Ik heb de gekoppelde versie, inclusief een CO-melder. Handige van de gekoppelde is, dat je bij alarm 1 keer de knop op een rookmelder of afstandsbediening indrukt en dan blijft alleen degene die rook detecteerde piepen. De rest gaat dan dus uit. Nog een keer drukken en alles is uit.

Ze hebben sinds kort ook een melder die alleen op hitte reageert, voor in de keuken, garage of badkamer. Die gaat dan dus niet af wanneer je een eitje aan het bakken bent...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

En als je toch bezig bent, heb je ook al een CO-melder bij je CV/geiser hangen? ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Zijn ook af en toe in de aanbieding, zijn dan ongeveer 'n Euro goedkoper. Maar die aanbieding is pas geweest.
Daar ben ik helemaal vergeten te kijken. Als ik daar van de week een keer ben zal ik er een mee nemen bedankt. :)

Zelf geen valse alarmen gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
PatRamon schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:18:
[...]

Precies je was me net voor.
Koop er 1 met 10jaar batterij.
Ofwel batterij leeg= Compleet vernieuwen.

Vele vergeten dat de sensor ook na 10jaar aan vervanging toe is.

Wel tip, hang 1 ander merk er tussen voor de "extra" zekerheid.
Een ander merk er tussen hangen is eigenlijk niet eens een gek idee. Ik zag dat ze bij de Praxis de WisuAlarm daar ook hadden. Zal ik daar ook een van mee pikken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
Reptile209 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:27:
En als je toch bezig bent, heb je ook al een CO-melder bij je CV/geiser hangen? ;)
Yes daar hangt er al een. :) Daar hoor ik nooit wat van en helemaal vergeten dat hij er hangt. Vanavond even testen of hij het nog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Wild Chocolate schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:21:
Ik heb naar volle tevredenheid X-sense. Niet gekoppelde versie gelinkt.

Batterij voor 10 jaar, niet te groot en in 2 jaar tijd nog geen vals alarm gehad.

Ik heb de gekoppelde versie, inclusief een CO-melder. Handige van de gekoppelde is, dat je bij alarm 1 keer de knop op een rookmelder of afstandsbediening indrukt en dan blijft alleen degene die rook detecteerde piepen. De rest gaat dan dus uit. Nog een keer drukken en alles is uit.

Ze hebben sinds kort ook een melder die alleen op hitte reageert, voor in de keuken, garage of badkamer. Die gaat dan dus niet af wanneer je een eitje aan het bakken bent...
Goed om te horen dat je geen valse alarmen hebt gehad met de X-sense. Houd ik die in mijn achterhoofd. En die alleen op hitte reageert is inderdaad een interessante voor in de garage. Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-05 15:11
wauskoek schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:33:
Daar ben ik helemaal vergeten te kijken. Als ik daar van de week een keer ben zal ik er een mee nemen bedankt. :)

Zelf geen valse alarmen gehad?
Nee, geen valse alarmen gehad. En wel getest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ST622 FireAngel, gewoon een simpele domme goedkope melder (bij ibood soms in de aanbieding). Geen valse alarmen, iedere maand testen, 10jaar batterij, klaar. Niet moeilijker maken dan dat het is.. Heb er hier 10 in huis:
- keuken
- woonkamer
- (slaap)kamer 1 t/m 5 op 1e en 2e
- gang bg/meterkast
- gang 1e
- gang 2e

Die van de keuken is al paar keer afgegaan als vrouwlief de bladspinazie weer eens aan heeft laten branden :)

[ Voor 38% gewijzigd door Enforcer op 22-11-2023 12:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
Ik heb 3 van deze.
Toch zou ik ze eigenlijk niet aanraden en zelf ook niet meer kopen.
De prijs is wel echt hoog.
Je kan makkelijk goede melders krijgen voor de helft van de prijs.
Daarnaast, zijn alle extra toeters en bellen wel geinig, maar een goede integratie met SmartHome of Google Home is er dan weer niet.
Ook teleurstellend dat Google na de overname van Nest eigenlijk NIETS meer heeft gedaan aan deze rookmelders.
Ik heb versie 2, uit 2016. Dat zijn nog steeds de meest recente melders.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 17:22

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik heb overal in huis (behalve in keuken) deze gehangen... geen gedoe met valse alarmen tot nu toe (ze hangen er nu al 2,5 jaar) en geen gedoe met lege accu's en hierdoor midden in de nacht gepiep.

Onze vorige rookmelders waren er ook met vervangbare batterijen (3 knoopcellen per melder) moet ik nooit meer hebben. Liever dan na 10 jaar meteen heel de rookmelder vervangen dan 2x per jaar de batterijen te vervangen àls je ze dan nog in huis hebt, wat met die knoopcellen niet zo veel voorkomt.

Ps: nog een handige tip: bevestig je rookmelders via magnetische stickers aan je plafond, is veel handiger dan gaatjes te moeten boren, plugjes te steken, beugeltje vast te maken, daar rookmelder op draaien... en dan de volgende rookmelders die je koopt hebben weer een ander beugeltje dat niet op je eerdere gaatjes past, heb je weer gedoe...

Die magneetstickers van 3m komen niet los, bij mij toch niet... (op gestukt en geverfd plafond)

[ Voor 38% gewijzigd door PinusRigida op 23-11-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-05 16:24
PinusRigida schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:43:
Onze vorige rookmelders waren er ook met vervangbare batterijen (3 knoopcellen per melder) moet ik nooit meer hebben. Liever dan na 10 jaar meteen heel de rookmelder vervangen dan 2x per jaar de batterijen te vervangen àls je ze dan nog in huis hebt, wat met die knoopcellen niet zo veel voorkomt.
Je moet sowieso de rookmelder na 10 jaar vervangen (ookal hebben ze vervangbare batterijen). Vandaar is een batterijduur van 10 jaar perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:51

Rzaan

Altijd zoekende

PinusRigida schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:43:
Die magneetstickers van 3m komen niet los, bij mij toch niet... (op gestukt en geverfd plafond)
Welke zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 16:54
X-sense met een batterij van 10 jaar. Heb ze zelf met wifi, maar zijn verder niet gekoppeld. Ook geen gezeik gehad sindsdien met valse alarmen, waar de bedrade gekoppelde rookmelders helaas wel last van hadden. Meestal wordt dat veroorzaakt door dipjes in de stroom van de batterij.. temperatuur schommeling ‘s nachts / lege batterij of combi van beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:40
Die valse meldingen kunnen ook gewoon veroorzaakt zijn door stof in het apparaat, onderhoud je de apparaten volgens de gebruiksaanwijzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Enforcer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:43:
ST622 FireAngel, gewoon een simpele domme goedkope melder (bij ibood soms in de aanbieding). Geen valse alarmen, iedere maand testen, 10jaar batterij, klaar. Niet moeilijker maken dan dat het is.. Heb er hier 10 in huis:
- keuken
- woonkamer
- gang bg/meterkast
- gang 1e
- gang 2e

Die van de keuken is al paar keer afgegaan als vrouwlief de bladspinazie weer eens aan heeft laten branden :)
De fireangels bevallen hier ook goed. Eenvoudig in montage, te koppelen met andere rookmelders met behulp van een extra module en in ieder geval 10 jaar lang niet 's nachts wakker worden van gepiep omdat er ergens een batterij leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 19:22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hier net 3 stuks fs4610 van Elro besteld. Niets bijzonders denk ik, maar wel mooi dun. Verder woon ik in een jaren (19)’20 huis dus koppelen aan elkaar is niet nodig, als er eentje afgaat hoor ik hem wlecht wel 😅.

Qua ophangen: ik ga nu specifiek voor de vluchtwegen, zoals brandweer aanraadt. Dus gang beneden en boven. En daarnaast de zolder want daar hangt de CV ketel dus dat lwek mij ook niet verkeerd. Op zolder hang ik ook een koolmonoxidemelder.

Zouden jullie in een oud (1926) en klein (75m2) huis dan toch ook nog iets in woon- en slaapkamer hangen? Of heeft dat nauwelijks meerwaarde?

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 26-11-2023 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00

BCC

De droger is ook een plek waar vaak brand ontstaat dus daar heb ik er ook eentje . Slaapkamer lijkt me niet zo nuttig tenzij je rookt in bed :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Valorian schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:21:
Zouden jullie in een oud (1926) en klein (75m2) huis dan toch ook nog iets in woon- en slaapkamer hangen? Of heeft dat nauwelijks meerwaarde?
Het gaat er niet om of je een rookmelder hoort of niet, die dingen zijn juist ontworpen om sowieso veel lawaai te maken in huis dus tenzij je in een kasteel van een huis woont is het niet nodig om te koppelen vind ik persoonlijk. Als ik ze test op zolder horen ze het beneden ook met alle dichte deuren.

Het gaat er om waar brand kan ontstaan, en geloof me dat kan overal ontstaan, van smeulende Electra draden (door overbelasting bv) tot het aansteken van kaarsen. Er zijn genoeg scenario's te bedenken waarbij je bv in de woonkamer geen rookmelder hebt zitten, de (binnen)deur dicht hebt en gaat slapen en er vervolgens toch brand uitbreekt in de woonkamer. Tegen de tijd dat de rook jouw gang rookmelder heeft bereikt is heel je woonkamer al vergaan terwijl je er misschien anders wel op tijd bij had geweest. Is heel je huis afgefikt omdat je hebt bespaard op een rookmelder van een paar tientjes, tsja, ieder zo zijn afwegingen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:51

Rzaan

Altijd zoekende

Ah, ik wist niet dat er speciale plakband was voor rookmelders.
Ik dacht dat het een rolletje was, zoals ook Hema die verkoopt.

Jammere vind ik dat veel rookmelders nog niet echt mooi zijn.
Zijn wel wat design-exemplaren maar nog niet veel.

Afbeeldingslocatie: https://www.musthaves.nl/media/wysiwyg/blog/Musthaves_-_Jalo_Kupu_-_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41FaQxWgSnL.__AC_SX300_SY300_QL70_ML2_.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 27-11-2023 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 27 november 2023 @ 05:55:
[...]

Ah, ik wist niet dat er speciale plakband was voor rookmelders.
Ik dacht dat het een rolletje was, zoals ook Hema die verkoopt.

Jammere vind ik dat veel rookmelders nog niet echt mooi zijn.
Zijn wel wat design-exemplaren maar nog niet veel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je jan nog kijken naar de click-a-dee , dat is een melder in de vorm van een vogeltje welke op een tak zit. Lijkt niet meer verkrijgbaar nu maar ik heb even niet doorgezocht (ben zelf geen fan van het design). Verder zag ik nog de Jalo, een soortgelijk idee maar dan een vliegvorm.

Zelf heb ik de fs4610 gekocht, die leken mij het minst opvallend door geringe dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08
Ik had voorheen xiaomi - Honeywell rookmelders. Erg blij, qua design en batterij duur. Door de wetgeving op elke verdieping een brehnenstuhl opgehangen met vervangbare batterijen. Mijn ervaring is dat die 10 jaar batterijen geen 10 jaar mee gaan.
Jammer dat xiaomi - Honeywell de rookmelders niet in de eu heeft uitgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 15:12

SambalBij

We're all MAD here

BCC schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:25:
Slaapkamer lijkt me niet zo nuttig tenzij je rookt in bed :)
Jij hebt in je slaapkamer geen wekker? Telefoonoplader? Nachtlampjes? Televisie? Elektrisch beweegbare bedbodems?
Ook in de slaapkamer heb je vaak meer van dat soort dingen dan je denkt :)

Heb zelf rook/CO melders (Nest) in de woonkamer, slaapkamer, hobbykamer en de gang. Ook nog een losse CO melder in het was-/CV-hok.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Valorian schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:21:
Hier net 3 stuks fs4610 van Elro besteld. Niets bijzonders denk ik, maar wel mooi dun. Verder woon ik in een jaren (19)’20 huis dus koppelen aan elkaar is niet nodig, als er eentje afgaat hoor ik hem wel [...].
Zelfde Elro's aangeschaft, idd lekker dun en onopvallend ontwerp. Hier in de traphal en slaapkamers hangen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 14:37
- keuken
- woonkamer
- gang bg/meterkast
- gang 1e
- gang 2e

Ja hier ook deze. Werd die goedkoper rot gamma/praxis dingen helemaal zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54
Heb hier vier gekoppelde rookmelders, op elke verdieping 1 (+ zolder) in de looproute (=gang). Die zouden er voor moeten zorgen dat we altijd optijd het huis uit zijn.

Daarnaast heb ik op alle slaapkamers ook nog een niet gekoppelde rookmelder. Het slaapt toch prettiger in de wetenschap dat mijn kroost optijd gewekt wordt als een lampje oid doorbrand ofzo. Er worden af en toe de meest creative hutten gebouwd waar de lamp dan vrolijk de hele nacht aanstaat zonder dat je het weet.

Bewust niet op de slaapkamers gekoppeld aangezien er heel soms nog wel eens een spinnetje in een melder wil kruipen en je dan rot zoekt naar de oorzaak :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Qua brandmelders zou ik niet te zuinig willen doen.
In principe zijn die Action melders prima; zo veel verschil zit er niet in sensors. De locatie doet er wel toe.

Hittemelder:
- keuken; geen optische, die gaan af als je de aerpels laat aanbakken
- bij CV naast de CO melder en de optische brandmelder

Optische brandmelder:
- woonkamer; laat je wel eens een apparaat in het stopcontact? Dat kan theoretisch flink fout gaan.
- gang/hal: toch je eerste vluchtweg
- een waar je trap is indien niet in de gang; idem, belangrijke vluchtweg
- een waar je meterkast is indien niet in de gang; een haperende zekering kan voor gekke dingen zorgen
- bijkeuken; voor de wasmachine, droger, wat er ook vaak aan staat
- overloop; wederom de vluchtweg
- iedere slaapkamer / hobbykamer; knullig als je kind stikt door een verbrande adapter vóór de melder op de overloop af gaat
- CV-hok (ja, naast de hittemelder en CO melder) spreekt ook voor zich

CO melder (op dezelfde hoogte als waar de verbrander hangt!)
- bij de CV ketel uiteraard
- keuken, ca. 2 a 3 meter van een gaskookplaat vandaan; zo heb je geen last van directe kook-dampen
- waar andere apparaten staan die enige vorm van gas/olie/vet verbranden (ook veel kaarsjes dus)
- in ruimtes waar gerookt wordt; je wordt er aan herinnerd als de brand-dampen gevaarlijk worden

Waarom zo veel? Liever een leven lang ergeren aan die lelijke dingen aan het plafond dan een leven kort niet ergeren toch?
Ik kende iemand waar het huis in vlammen op ging doordat er een knippertje van een wandlamp faalde, kortsloot en het behang in brand stak. Huis was maanden onbewoonbaar, mensen gelukkig zelf niet thuis toen het gebeurde.

Er gebeuren nog te veel ongelukken met vuur / koolmonoxide...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
Waterbeesje schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:08:
In principe zijn die Action melders prima; zo veel verschil zit er niet in sensors. De locatie doet er wel toe.

Hittemelder:

Optische brandmelder:
- woonkamer; laat je wel eens een apparaat in het stopcontact? Dat kan theoretisch flink fout gaan.
- een waar je meterkast is indien niet in de gang; een haperende zekering kan voor gekke dingen zorgen
- iedere slaapkamer / hobbykamer; knullig als je kind stikt door een verbrande adapter vóór de melder op de overloop af gaat

- keuken, ca. 2 a 3 meter van een gaskookplaat vandaan; zo heb je geen last van directe kook-dampen
- waar andere apparaten staan die enige vorm van gas/olie/vet verbranden (ook veel kaarsjes dus)
- in ruimtes waar gerookt wordt; je wordt er aan herinnerd als de brand-dampen gevaarlijk worden

Waarom zo veel? Liever een leven lang ergeren aan die lelijke dingen aan het plafond dan een leven kort niet ergeren toch?
Ik kende iemand waar het huis in vlammen op ging doordat er een knippertje van een wandlamp faalde, kortsloot en het behang in brand stak. Huis was maanden onbewoonbaar, mensen gelukkig zelf niet thuis toen het gebeurde.

Als je zo redeneer, kan je hier ook een automatische brandblusser aan toevoegen.
Bijvoorbeeld zo eentje voor in je meterkast:
https://www.fireknockout.com/nl
Afbeeldingslocatie: https://www.fireknockout.com/dist/assets/img/fire-knock-out-1.6.png

En je kan eventueel nadenken over het opladen van Li-Ion producten (zoals telefoons, tablet, fiets accus e.d.) in een beton omhulsel, zodanig dat als deze in de fik vliegt, de vlammen beperkt blijven en niet overslaan naar andere dingen in je woning.
Of zo'n speciale bescherm tas:
https://www.bol.com/nl/nl...x-11-cm/9300000161383610/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 17:22

PinusRigida

I put the p in pool.

Van die ronde, ze adverteren ze geloof ik specifiek voor rookmelders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online

Hittemelder:

Optische brandmelder:

Wat is het voordeel eigenlijk van een hittemelder bij CV als je daar ook al een normale rookmelder hebt?

En qua CO-melder in de keuken, dat is alleen nuttig als je een boiler hebt denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Valorian schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:48:
[...]

Wat is het voordeel eigenlijk van een hittemelder bij CV als je daar ook al een normale rookmelder hebt?

En qua CO-melder in de keuken, dat is alleen nuttig als je een boiler hebt denk ik?
De hittemelder bij de CV is enkel een "dubbel" meldsysteem; als het fout gaat heb je eerst rook. Als die om wat voor reden niet af gaat, heb je een backup. Bovendien is dat in eengezinswoningen meestal de hoogste plek in huis, warmte en rook stijgen beide op.

De CO melder in de keuken waarschuwt voor de luchtkwaliteit als je gaspit het niet goed doet en de afzuiger niet hard genoeg staat / niet goed werkt. Te veel CO in de keuken en daarmee woonkamer wil je ook niet ;) Met elektrisch koken is dit uiteraard veel minder spannend.

Maar jullie hebben wel een punt als je het wat overdadig vindt; je kunt mogelijk vertrekken combineren en bewust een en ander laten gaan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:04
....
Huis was maanden onbewoonbaar, mensen gelukkig zelf niet thuis toen het gebeurde.
Tja als je niet thuis bent hebben al die melders ook geen nut toch, tenzij je ze koppelt aan een brandmeldcentrale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
stereohead schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:31:
Tja als je niet thuis bent hebben al die melders ook geen nut toch, tenzij je ze koppelt aan een brandmeldcentrale.
Zeker wel, ook voor de buren/mensen in de nabije omgeving is een rookmelder hoorbaar. Paar maanden geleden nog waren nieuwe buren van ons aan het klussen geweest in hun huis, ging de melder plotseling af toen men niet thuis was. Ik was zelf de hond aan het uitlaten dus ik meteen aanbellen en via de Ring camera hen ingelicht. Bleek uiteindelijk loos alarm te zijn vanwege stof/gips op zolder waar ze kort daarvoor bezig mee zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
- keuken
- woonkamer
- gang bg/meterkast
- gang 1e
- gang 2e

Die hangen hier ook, prima dingen. Simpel op te hangen. Eenvoudig te testen door de knop in te drukken. Maken dusdanig veel herrie (ik laat ook wel eens iets aanbranden) dat je heel snel op de juiste plek bent. Hangen er nu een paar jaar, batterij nog niet hoeven te vervangen. Kosten iets van 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 14:09
BCC schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:25:
De droger is ook een plek waar vaak brand ontstaat dus daar heb ik er ook eentje . Slaapkamer lijkt me niet zo nuttig tenzij je rookt in bed :)
Of als je 's nachts je gsm of laptop of... oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 16:26
We hebben thuis al jaren de Ei Electronics Ei650. Zit een accu in die 10 jaar mee zou moeten gaan. Gemakkelijk te monteren en demonteren ook. Kosten rond de 30 euro.

https://www.sandervunderi...der-lithium-batterij.html

[ Voor 5% gewijzigd door Mirickle op 27-11-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 11:58
De Nest was het beste systeem omdat deze praten in plaats van piepen. Ze zeggen je wat er aan de hand is en waar. Verder zowel rookmelding, schroeiende brand melding en koolmomooxyde melding en optische sensoren en zelftesten die valse meldingen voorkomen. Deze week werd bij mij in huis gebouwd. De medewerkers deden iets wat niet mag waardoor schroeien begon. De melder gaf dit seconden later al aan. Ze voelden zich niet alleen geschrokken, maar ook betrapt.

Maar……helaas na V2 nooit meer een V3 gekomen en ik vrees dat google het als nieuwe eigenaar nu dood laat bloeden. Echt heel jammer. Batterijen gaan ook geen 10 jaar mee en na 10 jaar zijn je rook sensoren vervuild en zit het blokje wat CO absorbeert en meet verzadigd.

Jammer dat niemand dit oppakt. Ik zou geen ander sterk merk kennen wat dit doet.

Trouwens ook 4 “ Firehawk FHB10W” rookmelders gekregen met 10 jaar werkende batterijen. Die werken ook goed.

[ Voor 6% gewijzigd door ucsdcom op 27-11-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Ik heb net een Elro CO melder gekocht. Was van plan die in de ruimte met de CV (in mijn geval: ongeisoleerde zolder, afgesloten met een luik + uittrekbare vlizo-trap) te hangen. Diverse website geven aan dat dat het beste hoger dan de ketel kan, maar niet té dichtbij. Omdat met de warme lucht van de CV-ketel de CO mee omhoog stijgt.

De handleiding van de melder geeft aan: "Plaats niet in de kelder of ruimte waar de CV hangt".

Wat is nu logisch? Ik kan de melder ook een verdieping lager hangen, maar als de CO iets meestijgt met de ketel en/of blijft 'hangen' op die zolder dan zal het denk ik heel lang duren voor de melder dat gaat oppikken op de verdieping eronder? En het is toch juist fijn om te weten of de ketel 'lekt' op dit punt? Of gaat dit teveel false positives opleveren?

De CV-ketel is samen met gasfornuis het enige 'verbrandingsapparaat' in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 06:18
vreemd...
Vroeger had je "open" CV-ketels, die hun lucht uit de kamer haalden, maar het zou me verbazen als die nog gebruikt en/of verkocht mogen worden.
Huidige verbrandings ketels zijn denk ik allemaal gesloten en wil je net een CO-melder om je te waarschuwen als ze zouden lekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
We zijn inmiddels bijna een jaar verder en tot heden geen valse alarmen gehad! d:)b
Pagina: 1