Verouderde PC videokaart upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Theo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-05 08:15
Hi All,

Ik heb een oudere pc staan waar nog regelmatig gegamed op als ik samen met mijn vriendin of dochter een spelletje wil doen.

De spellen die o.a. gespeeld worden zijn:
- Fortnite
- New World
- Forza Horizon
- Valheim

De specs zijn:
Processor Intel(R) Xeon(R) CPU W3680 @ 3.33GHz 3.33 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 12,0 GB
Videokaart: AMD R9 290x
Windows 10 geïnstalleerd op een SSD
Scherm 27" 2560 x 1440

Ik weet dat het een pre historisch systeem is maar met de settings behoorlijk teruggeschroefd weet hij op bovengenoemde spellen nog een acceptabel (voor de gene die erachter zit :+ ) fps neer te zetten. Ik kan eventueel de resolutie nog aanpassen naar 1920 x 1080.

Nu heb ik op marktplaats 2 videokaarten op het oog (beide 120,- ) en vroeg me af of het nog zin heeft om de 290x te upgraden.

Het gaat om een Gigabyte RTX 2060 6GB OC
of een ASUS ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced 8GB

Voor zover ik heb kunnen vinden lijkt het qua prestaties onderling niet heel veel uit te maken. De 1070 heeft meer geheugen en de 2060 heeft sneller geheugen GDDR6 ipv 5 en is iets zuiniger.

Maargoed de hamvraag heeft deze upgrade voor dit systeem zin en zoja welke van de 2 kaarten zou dan de betere keus zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 1070 is inderdaad ietsje toekomstbestendiger door het extra geheugen, maar verder is het verschil niet groot. 6GB is naar moderne maatstaven niet erg veel maar op hogere settings is er toch kans dat de CPU het niet trekt (al heeft dat meer invloed op de GPU dan CPU) dus de vraag is hoe erg dat is. Voor wat oudere / lichtere spellen en op 1080p is 6GB vaak ook nog wel oké, dus vanwege de zuinigheid zou je ook de 2060 kunnen nemen.

Al met al maakt het denk ik weinig verschil omdat de bottleneck toch bij de CPU ligt. Zoals je zegt is die prehistorisch. Nou zijn de kloksnelheden best aardig en 6 cores is ook wel een pré, en 12GB is ook best netjes. Maar zeker de single-core performance van deze CPU zal de beperkende factor zijn in alle moderne games, die CPU is vergelijkbaar met de eerste generatie i7. Bij een CPU-bottlenecked game moet je er rekening mee houden dat een nieuwe videokaart wel eens nul prestatiewinst kan laten zien. Zeker als je al op 1080p low settings speelt, daarmee schuift de bottleneck al naar de CPU, en dat zou een R290X ook wel aan moeten kunnen. Als de prestaties daarmee met de huidige videokaart dan nog niet voldoende zijn dan zal een GPU upgrade waarschijnlijk weinig helpen.

Je kan ook meten wat de belasting van de GPU en CPU is in specifieke games, om te weten waar de bottleneck ligt.

Een upgrade-setje CPU+mobo+geheugen gaat waarschijnlijk meer kosten, zeker als je dan ook nog de (waarschijnlijk) bejaarde voeding vervangt. Maar grote kans dat het gemiddeld meer verschil maakt dan het vervangen van de videokaart.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:47
Wat @bwerg zegt klopt. Ik zou eventueel kijken voor een complete nieuwe PC.

Je kunt wel een nieuwere kaart kopen, maar als de rest van de computer alsnog flink verouderd is, dan ga je geen verschil merken met een nieuwere GPU, en dat is natuurlijk erg zonde van het geld.

Er zijn ook genoeg nieuwere CPU's die niet al te duur zijn.

De GTX 1070 Ti en de RTX 2060 liggen erg kort bij elkaar kwa performance. Je zult bijna geen verschil voelen. Alleen ondersteund de RTX 2060 DLSS ( Deep learning super sampling) wat de GTX 1070 Ti niet ondersteund.

[ Voor 34% gewijzigd door Toonen1988 op 23-11-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Theo
Het is niet zo dat games niet meer draaien ofzo, New World is nog prima speelbaar maar iets soepeler in drukke gebieden zou mooi zijn.

Heb niet gevoel dat de CPU echt tegen zijn limieten aanloopt. Heeft ook nog een Turbo naar 3,6 GHZ. Is dit een beetje te testen of is het gewoon Taakbeheer open houden en een spel opstarten en kijken hoeveel de CPU doet?

Was mooi geweest om met een GPU upgrade het systeem nog een laatste bootst te geven voordat hij met pensioen kan. Vorig jaar zelf een nieuwe pc gekocht dus het doorschuif principe laat nog even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20
Leuk hoor die 3,6 Ghz, maar de cpu is gewoon 10 jaar oud.

De minimum cpu voor New World is een i5 10500/3300X en die 1e is 70% sneller per MHz. En die cpu boost ook nog eens naar 4,5 Ghz.

Dan is hij dus (4,5*1,7)/3,6=2,1x zo snel.

Dus jouw cpu zit 2x zo traag als dat minimum aanbevolen wordt.

Dus nee, het valt niet mee.

Je kunt testen of de cpu de bottleneck is door de grafische settings helemaal naar beneden te schroeven. Als je dan niet de gewenste framerate haalt, is je cpu gewoon te traag.

Je kunt ook testen met:
MSI Afterburner
HWinfo: https://nl.hardware.info/...tie-van-intels-presentmon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Theo
Ah ok helder verhaal. En wat voor systeem zou een 1070 ti wel kunnen huisvesten.

Gezien de aanbiedingen momenteel is het misschien een goede tijd iets samen te stellen. Het hoeft heel spectaculair te zijn. Daar heb ik mijn eigen pc wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 11:04
De i5 12400f en Ryzen 5600 zijn goede "budget cpu's op dit moment.

De i3 en Ryzen 3600 zijn al aardig maar voor die paar tientjes verschil zou ik voor 1 van de 2 eersten gaan.

Basic bordje erbij en passend ram en je hebt een veel sterkere basis. Desondanks ben je een paar honderd verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

R9 290X is 10 jaren geleden uitgebracht, heeft 290W TDP, 4GB VRAM,... Een upgrade naar iets dat in de laatste 5 of 3 jaar uitgebracht is, merkbaar lagere TDP, dubbele performance en dubbele VRAM is de moeite waard.

Dat je achteraf met een CPU-bottleneck geconfronteerd wordt, is iets anders.

GTX 1070 Ti 8GB (180W TDP) en RTX 2060 6GB (160W TDP) zijn ongeveer +70% sneller. 8GB VRAM is een grens dat in 2023 overschreden werd en je wilt niet onder de bare minimum gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0X7HHdYFsTfXKl7B5HSB4F7DyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HwKQlgxmRf0ZhBn1r1a5dZGQ.jpg?f=user_large
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-r9-290x.c2460

Voor hetzelfde geld kan je een RX 5700 XT 8GB (225W TDP) halen voor dubbele performance, dubbele VRAM, 1/5 minder verbruik, leeftijd halveren,... maar is wel gevoelig voor DisplayPort kabels. Je kan daarmee het verschil tussen gecertificeerde en minderwaardige kabels zien.

Een nieuwe RX 6600 8GB (132W TDP) voor 200 euro kan ook.

• DJ-Theo
Ik heb de monitor op 1920 x 1080 gezet en een aantal grafische settings aangepast. Fornite draait nu stabiel op high settings op 60 fps.

New World draait op medium settings met een aantal op low en 1 setting op ultra? (leek betere fps te geven) stabiel op 50+ fps.

Heb tijdens de games de cpu in de gaten gehouden via AMD Adrenalin overlay. Bij Fornite staat de cpu rond de 50% de gpu haalf ook bij lange na niet de 100%. Bij New World staat de gpu op 100 % en de cpu tussen de 80 en 95%. Op deze settings lijkt het videogeheugen ook geen probleem te zijn.

Er valt dus niet veel te winnen met een nieuwe gpu, en mijn vriendin vind New World prima draaien en mijn dochter heeft de presaties in Fornite net goed gekeurd :P (speelt toch vooral op de Xbox Series X)

Ik moest laatst een quest doen in New World voor mijn vriendin (we spelen samen) en het lukte haar niet. Toen viel me op hoe gaar het draaide ~35 fps (nu dus 50+). M'n eigen pc heeft een 6900xt dat draait alles prima op mijn 38" ultra wide :) daar viel me het verschil dus op.

Haar reactie toen ik een nieuwe video kaart wou halen was: maar het draait toch goed :|
Pagina: 1