Plinten slaapkamer bij nog te leggen vloerbedekking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij zijn grootscheeps aan het verbouwen en in alle ruimtes moeten vloeren gelegd worden.
En plinten geplaatst.
De plinten heb ik al besteld en deze zijn 9 x 90 mm.
Bij de PVC-vloeren komt de plint hier bovenop en dan is mooi de kier onzichtbaar en sluit alles mooi aan.
Maar in de slaapkamer willen we vaste vloerbedekking.

Ik zit een beetje te worstelen met hoe ik dat moet laten doen.
De plinten al laten plaatsen en dan een ondervloer + tapijt zou het makkelijkste (en meest logische lijkt me) zijn.
Maar dan zijn de zichtbare geen 90 meer hoog, maar nog maar 60 of 70.
Ik heb de plinten al, anders had ik 120 hoog kunnen kopen.

De plinten pas later monteren lijkt me lastig, want dan 'hangen' ze als het waren los van de vloer.
Maar als ik een beetje google, zie ik toch dat dit wel wordt toegepast.

Wat zou een goede oplossing zijn?

Afbeeldingslocatie: https://scontent.fbkk23-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/120235035_3600838356647886_600012489666128677_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=810d5f&_nc_eui2=AeENyU1HGzxLKS2L3sWNl1yTu8HP9hF446m7wc_2EXjjqWQTcVrgL7Ux451aDETIejXVUcel1oGWBjE_6iE-SYmc&_nc_ohc=HbvE059r3REAX_HLs0G&_nc_ht=scontent.fbkk23-1.fna&oh=00_AfBCQ-uVh_OPHkki-dXPPZxpdMbTuRhS6yblGVyBWMebYg&oe=6583B9DB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:10
Over maand zie je niet meer dat de plinten lager zijn. Ik zou eerst de plinten monteren en dan de vloerbedekking ertegenaan. Eventueel de hoogte van de ondervloer aan de onderzijde vrij houden, om wat extra hoogte te winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:06

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je moet natuurlijk niet speculeren op de hoogte van de ondervloer en tapijt. Zoals je op de foto ziet, is een vloer ook niet altijd helemaal recht en krijg je kieren op de koop toe. Plinten plaats je na de vloerbedekking. En dat zal er beter uitzien dan de foto, tenzij je 10 jaar lang gebruikte en kaal gelopen tapijttegels neerlegt :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Eerst de plinten, en daar het tapijt tegenaan.

Tenzij je het lelijk wilt, zoals op je foto. Dan moet je de plinten bovenop het tapijt pleuren.

[ Voor 52% gewijzigd door eamelink op 21-11-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:31
wij hadden ook eerst de plinten, en dan het tapijt.
Tapijt was opgespannen met spijkerlatten.

wat je op de foto ziet is gewoon prutswerk, als je de plinten achteraf plaatst kun je dat ook gewoon naadloos krijgen.
Waarschijnlijk nog makkelijker dan bij laminaat/pvc omdat je de plint iets in de vloerbedekking kan drukken.

Heb het vermoeden dat dat een kabelgoot is overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 21-11-2023 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Plinten horen eerst, zo gaat dat altijd in de bouw.
Ondervloer zit iets los van de plint, en tapijt wordt t.p.v. de plint iets omgevouwen naar beneden. Een tapijtlegger krijg dit heel mooi afgewerkt. Ik ken niet anders dan deze manier.

Zou ook een mooie chaos worden als je tapijt vervangen moet worden en je plinten blijken erop gemonteerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:24
In onze slaapkamer hebben de vorige bewoners tapijt geplaatst. Maar geen plinten. Ik had er zelf in eerste instantie niet voor gekozen maar ziet er wel strak uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Je kan de plinten ook iets hoger monteren. Als je de totale dikte van de opbouw vloerbedekking weet, kan je hier zo'n 10mm vanaf trekken zodat er geen gedoe is met de randafwerking en verlies je nauwelijks opbouwhoogte. Als je weet hoeveel hoger de plint moet komen, koop je een vurenhouten lat van die dikte en zaag je blokjes af om eronder te stoppen. Ga niet op de limiet zitten, maar ga ongeveer 10 mm onder de bovenzijde van de ondervloer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Milo85 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:10:
In onze slaapkamer hebben de vorige bewoners tapijt geplaatst. Maar geen plinten. Ik had er zelf in eerste instantie niet voor gekozen maar ziet er wel strak uit
Plinten hebben ook zeker een praktische functie natuurlijk, dus ik zou altijd voor plinten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
frennek schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:37:
Ga niet op de limiet zitten, maar ga ongeveer 10 mm onder de bovenzijde van de ondervloer zitten.
Ik ging er vanuit dat zo'n ondervloer maar een mm of 8 zou zijn.
Als ik daar 10 mm onder ga zitten, dan zit ik weer op het beton.
Of zijn die ondervloeren een stuk dikker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Rzaan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:14:
[...]

Ik ging er vanuit dat zo'n ondervloer maar een mm of 8 zou zijn.
Als ik daar 10 mm onder ga zitten, dan zit ik weer op het beton.
Of zijn die ondervloeren een stuk dikker?
Je verwacht een probleem, maar weet eigenlijk nog niet of en hoe groot dat probleem is. Vraag het eerst eens na bij de winkel waar je alles gekocht hebt of bij de tapijtlegger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb nog niks gekocht. Ben in het buitenland en dacht vast was advies in te winnen van menen met ervaringen.
Bovendien heb ik niet altijd veel vertrouwen in wat winkels zeggen.
Heb meer vertrouwen in de diverse meningen die ik hier krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Rzaan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:23:
Ik heb nog niks gekocht. Ben in het buitenland en dacht vast was advies in te winnen van menen met ervaringen.
Bovendien heb ik niet altijd veel vertrouwen in wat winkels zeggen.
Heb meer vertrouwen in de diverse meningen die ik hier krijg.
Dikte van ondervloer en vloerbedekking is geen mening maar een feit. Daar kunnen wij hier van alles over zeggen en vinden, maar de enige die jou dat kan vertellen is de verkoper van de ondervloer en de vloerbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Joris748 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:32:
[...]

Dikte van ondervloer en vloerbedekking is geen mening maar een feit. Daar kunnen wij hier van alles over zeggen en vinden, maar de enige die jou dat kan vertellen is de verkoper van de ondervloer en de vloerbedekking.
Die dikte wist ik wel (max 10mm) maar toen iemand aangaf dat ik 10mm onder de bovenkant van de ondervloer moest gaan zitten, begon ik te twijfelen.
Maar heb je ook nog iets te zeggen over wat het meest logische is? Eerst plinten of eerst vloerbedekking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Rzaan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:46:
[...]

Die dikte wist ik wel (max 10mm) maar toen iemand aangaf dat ik 10mm onder de bovenkant van de ondervloer moest gaan zitten, begon ik te twijfelen.
Maar heb je ook nog iets te zeggen over wat het meest logische is? Eerst plinten of eerst vloerbedekking?
:Y

Joris748 in "Plinten slaapkamer bij nog te leggen vloerbedekking"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Rzaan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:46:
[...]

Mijn 10 mm van bovenkant ondervloer is geen wet natuurlijk. 10 mm kortere plinten zie je nauwelijks terug, vandaar mijn inschatting van 10 mm. Als je precies genoeg werkt kan je natuurlijk ook wegkomen met bijvoorbeeld 5 mm verschil.
Pagina: 1