Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-04 20:14
Hi!

Heb dit weekend mijn PC in elkaar getimmerd en buiten dat ik sommige drivers nog moet update en daarna moet benchmarken wordt alles herkend en werkt het opzich al wel naar behoren.

Als ik in het BIOS zie dan staat er BIOS Ver: E7D75AMS.170 wat precies de 7D75v17 versie is op MSI zijn support site. Nu vraag ik mij af of het waard is om up te daten?

De laatste nieuwe BIOS zou enkel dit als verbetering brengen tov v17:

AMI BIOS - 7D75v1A - 2023-11-08 - 11.52 MB
Description:
- AGESA ComboPI 1.0.9.0 updated.

Op V17 zit ook al AGESA ComboPI 1.0.0.7c dus is het de vraag of updaten iets zou verbeteren of niet want anders laat ik het liever zo. Al genoeg posts gezien dat er toch meer problemen kunnen onstaan door te flashen iplv gwn op de versie die goed draait te blijven.

Ik had gelezen over een SOC voltage probleem maar gelukkig was dit al gefixed in versie:

AMI BIOS - 7D75v162(Beta version) - 2023-04-28 - 9.26 MB
Description:
- By following the mitigation from AMD, fix CPU SoC voltage upper limit for Ryzen 7000X3D and non-X3D series CPU,
which might affect the performance of certain EXPO memory modules.
- Support 48/24GB high density DDR5 memory module.

Iemand ervaring?

Groetjes en alvast bedankt ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:18

RvL

Ik draai de laatste versie, daar is niets mis mee.

In Agesa 1.0.0.7 zijn de bugs rond SoC spanning en aanverwanten opgelost maar die versie van Agesa bevat nog wel wat bugs. Zeker de versies voor 1.0.0.7c. BIOS versie v16, de 'stable' van bèta v162, was zelfs zo instabiel dat zelfs de BIOS applicatie zelf vast kon lopen. Tijdens het draaien van die versie ben ik geen enkele keer stabiel in Windows gekomen en m'n 6800XT heeft gedurende die periode op een of andere manier het loodje gelegd.

Volgens de (summiere) beschrijving van de wijzigingen in 1.0.9.0 zijn de definitieve fixes voor o.a. SoC spanning daarin doorgevoerd. Ik zie dan ook geen reden om de nieuwste versie er op te zetten.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
RvL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:41:
Ik draai de laatste versie, daar is niets mis mee.

In Agesa 1.0.0.7 zijn de bugs rond SoC spanning en aanverwanten opgelost maar die versie van Agesa bevat nog wel wat bugs. Zeker de versies voor 1.0.0.7c. BIOS versie v16, de 'stable' van bèta v162, was zelfs zo instabiel dat zelfs de BIOS applicatie zelf vast kon lopen. Tijdens het draaien van die versie ben ik geen enkele keer stabiel in Windows gekomen en m'n 6800XT heeft gedurende die periode op een of andere manier het loodje gelegd.

Volgens de (summiere) beschrijving van de wijzigingen in 1.0.9.0 zijn de definitieve fixes voor o.a. SoC spanning daarin doorgevoerd. Ik zie dan ook geen reden om de nieuwste versie er op te zetten.
Welke MOBO heb jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

De B650 Tomahawk :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Gekoppeld met een 7800x3D of iets anders? Zelf heb ik ook MSI 4080 Suprim X.

Ik wil wel heel graag updaten maar wat als er dan toch iets mis is. Bijvoorbeeld ik moet Expo ook nog aanzetten (+ die context en power down mode). Gaat dit nu goed werken of beter op die recente bios? Geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:36
Ach.. SOC-voltage fixes. Het SOC-voltage is net zoals bij andere borden nog steeds veel te hoog voor wat je nodig hebt (dus niet te hoog ivm beschadigen CPU, maar te hoog voor wat de IO-die nodig heeft om stabiel te werken).

SOC gaat hier default op dit bord naar 1.3 volt bij EXPO met een 7700X. Dat heb ik hier nu via diverse tussenstappen teruggezet naar 1,05 volt zonder enig probleem.

En ja, ik ben bekend met het feit dat echt niet elke CPU hetzelde in elkaar zit en dat er geheid CPU's zijn die meer nodig hebben en dat moederbordfabrikanten op safe spelen op deze manier. Het is voor mij echter een simpele aanpassing en zorgt voor een stuk minder stroomverbruik in idle.

Verder installeer ik altijd de laatste stable biossen. AGESA / SMU speelt zo'n grote rol en dan ook het vlak van security dat ik van mening ben dat je daar gewoon mee moet bijblijven. Uiteraard kan release notes checken geen kwaad en als er echt geen fix 'voor jou' in zit dan heeft het weinig zin om te upgraden maar de tijd van 'ojee bios updates zijn gevaarlijk, je kan je moederbord bricken' zijn we al wel een tijdje voorbij gelukkig :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Bennemans360 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:25:
[...]

Gekoppeld met een 7800x3D of iets anders? Zelf heb ik ook MSI 4080 Suprim X.

Ik wil wel heel graag updaten maar wat als er dan toch iets mis is. Bijvoorbeeld ik moet Expo ook nog aanzetten (+ die context en power down mode). Gaat dit nu goed werken of beter op die recente bios? Geen idee...
7600X i.c.m. een 4070. Maar dat maakt voor een BIOS update niet uit. Zeker niet als je met de stock BIOS settings draait. Ik zou zelf altijd voor de laatste stable gaan. Zeker tegenwoordig is dat (doorgaans) gewoon veilig om te doen. Op die ene vermaledijde BIOS versie na dan, maar dat is de eerste keer in bijna 30 jaar computer bouwen en tweaken dat ik zoveel problemen heb met een BIOS.

En mocht het toch een keer fout gaan, dan is de B650 Tomahawk (en vele andere moederborden tegenwoordig) uitgerust met USB Flash Back, waarbij je zelfs zonder CPU nog een BIOS kan flashen.

Bij iedere BIOS update zal je eventueel eerder gemaakte wijzigingen in BIOS opnieuw aan moeten zetten. Dat is eigenlijk standaard bij iedere BIOS update. Theoretisch is er een kans dat iets niet meer stabiel Sterker nog, tussen de eerste en de huidige versie is de geheugencompatibiliteit juist sterk verbeterd.

Daarnaast loont het om verder te kijken dan alleen EXPO. Zoals @Korvaag al aangeeft zijn de spanningen die in de huidige BIOS versies worden gehanteerd weliswaar veilig voor de hardware, maar vaak kunnen ze een stuk lager. Dat scheelt in het verbruikte vermogen en dus in de temperatuur. Dat kan dan weer resulteren in hogere prestaties.

EXPO bijvoorbeeld zal in veel gevallen een profiel inladen wat op het hoogste aantal MT/s draait, conform de specificaties van de geheugenmodules in kwestie. Vaak op een spanning (Mem VDD en VDDQ) van 1,35v. Dat werkt gegarandeerd stabiel, daarom kiezen ze daar ook voor.

Als je er echter voor zou kiezen om zelf je profiel in te stellen, kom je vaak uit op strakkere timings en lagere spanningen. Zo draai ik mijn Kingston 6000 CL36-38-38 @1.35V op 6000 CL 32-38-38 @1.2V, waarbij de secundaire timings ook nog een een heel stuk strakker zijn. Dat krijg je niet voor elkaar door EXPO aan te zetten. Hoe ver je daar in kan gaan ligt aan een aantal factoren. Enerzijds de memory controller in de CPU. AMD garandeert een geheugensnelheid van 5200MT/s. Alles daarboven wordt per definitie gezien als een overklok. Je kan dus de pech hebben dat je MMC niet harder wil lopen dan 5200MT/s, al is 6000MT/s vaak wel haalbaar.

Maar het ligt ook aan het gebruikte geheugen en dan met name de die. Hynix M-die kan je doorgaans best wat strakker zetten, Hynix A-die is vaak nog een stuk beter. Samsung kan doorgaans wat minder strak gezet worden.

Hetzelfde geldt voor andere spanning, zoals SoC. Maar ook bijvoorbeeld VDDP. Op Auto stond die bij bij op 1,15V. Handmatig heb ik 'm stabiel op 0,8V.

Het ligt er maar net aan hoe ver je wil gaan. Mocht je daar meer over willen lezen/weten, dan kan ik je beter naar AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC verwijzen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
RvL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:12:
[...]

7600X i.c.m. een 4070. Maar dat maakt voor een BIOS update niet uit. Zeker niet als je met de stock BIOS settings draait. Ik zou zelf altijd voor de laatste stable gaan. Zeker tegenwoordig is dat (doorgaans) gewoon veilig om te doen. Op die ene vermaledijde BIOS versie na dan, maar dat is de eerste keer in bijna 30 jaar computer bouwen en tweaken dat ik zoveel problemen heb met een BIOS.

En mocht het toch een keer fout gaan, dan is de B650 Tomahawk (en vele andere moederborden tegenwoordig) uitgerust met USB Flash Back, waarbij je zelfs zonder CPU nog een BIOS kan flashen.

Bij iedere BIOS update zal je eventueel eerder gemaakte wijzigingen in BIOS opnieuw aan moeten zetten. Dat is eigenlijk standaard bij iedere BIOS update. Theoretisch is er een kans dat iets niet meer stabiel Sterker nog, tussen de eerste en de huidige versie is de geheugencompatibiliteit juist sterk verbeterd.

Daarnaast loont het om verder te kijken dan alleen EXPO. Zoals @Korvaag al aangeeft zijn de spanningen die in de huidige BIOS versies worden gehanteerd weliswaar veilig voor de hardware, maar vaak kunnen ze een stuk lager. Dat scheelt in het verbruikte vermogen en dus in de temperatuur. Dat kan dan weer resulteren in hogere prestaties.

EXPO bijvoorbeeld zal in veel gevallen een profiel inladen wat op het hoogste aantal MT/s draait, conform de specificaties van de geheugenmodules in kwestie. Vaak op een spanning (Mem VDD en VDDQ) van 1,35v. Dat werkt gegarandeerd stabiel, daarom kiezen ze daar ook voor.

Als je er echter voor zou kiezen om zelf je profiel in te stellen, kom je vaak uit op strakkere timings en lagere spanningen. Zo draai ik mijn Kingston 6000 CL36-38-38 @1.35V op 6000 CL 32-38-38 @1.2V, waarbij de secundaire timings ook nog een een heel stuk strakker zijn. Dat krijg je niet voor elkaar door EXPO aan te zetten. Hoe ver je daar in kan gaan ligt aan een aantal factoren. Enerzijds de memory controller in de CPU. AMD garandeert een geheugensnelheid van 5200MT/s. Alles daarboven wordt per definitie gezien als een overklok. Je kan dus de pech hebben dat je MMC niet harder wil lopen dan 5200MT/s, al is 6000MT/s vaak wel haalbaar.

Maar het ligt ook aan het gebruikte geheugen en dan met name de die. Hynix M-die kan je doorgaans best wat strakker zetten, Hynix A-die is vaak nog een stuk beter. Samsung kan doorgaans wat minder strak gezet worden.

Hetzelfde geldt voor andere spanning, zoals SoC. Maar ook bijvoorbeeld VDDP. Op Auto stond die bij bij op 1,15V. Handmatig heb ik 'm stabiel op 0,8V.

Het ligt er maar net aan hoe ver je wil gaan. Mocht je daar meer over willen lezen/weten, dan kan ik je beter naar AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC verwijzen.
Ok dank je voor alle uitleg.

Wat ik zal doen is dan de laatste nieuwe bios 7D75v1A flashen (met M-FLASH of flash back?)
Ik zal de Default EXPO profile 1 aanzetten en is kijken of alles al stabiel blijft draaien op 6000 Mhz.

Voor die Memory context en power down is precies enkel improvement in Bios Boot tijden maar dat maakt mij minder uit. Geen probleem om 1 minuut te wachten iplv ander mss instabiliteit te introduceren.

En rond die timings.. ik neem aan dat dat veel tinkering - testing - tinkering - testing enzovoort is? Dus als het RAM al draait op timings die gespecifieerd staan dan ben ik al content denk ik. Geven die timings trouwesn zo een grote performance boost dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Met de QVL kan je ervan uitgaan dat het moederbord de timings netjes initialiseert. Echter: dit zijn en blijven altijd conservatieve timings want het moet met elke dimm werken.

Memory zelf tweaken betekent een gratis prestatieverhoging maar vereist inderdaad wel VEEL testen. Het is dus de vraag of je het waard vindt. Er zijn genoeg tests te vinden over de invloed van timings op prestaties en als je al op 6000 MT/s draait is de winst klein.

Wat je kan proberen: zet MSI try memory eens op Faster. Deze functie is beta maar traint net ff wat strakker. Deze optie was bij echter niet geheel stabiel onder 1.0.0.7c dus ik gebruik het niet, maar je kan het eens aanzetten om te kijken wat het bij jou doet. Ik moet wel zeggen dat het bij mij pas mis ging bij Fastest. Faster deed het al best leuk. Eens zien of ik mijn eigen post in het Zen4 topic erbij kan halen, ogenblik.

Daar:
Korvaag in "AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC"

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 21-11-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ik weet niet welke geheugen je hebt, maar voor modules met Hynix M-die of A-die hebt kan je relatief veilig de Easy RAM timings van BuildZoid gebruiken. Testen met b.v. TestMem5 blijft wel aan te raden.

Het scheelde bij mij al snel 10% t.o.v. het standaard Expo profiel: RvL in "AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC". En hierna ben ik nog wat verder gegaan door de tCL en tRFC verder te verlagen. Ook de MEM VDD en VDDQ zijn flink verlaagd.

[ Voor 33% gewijzigd door RvL op 21-11-2023 14:46 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
RvL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:43:
Ik weet niet welke geheugen je hebt, maar voor modules met Hynix M-die of A-die hebt kan je relatief veilig de Easy RAM timings van BuildZoid gebruiken. Testen met b.v. TestMem5 blijft wel aan te raden.

Het scheelde bij mij al snel 10% t.o.v. het standaard Expo profiel: RvL in "AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC". En hierna ben ik nog wat verder gegaan door de tCL en tRFC verder te verlagen. Ook de MEM VDD en VDDQ zijn flink verlaagd.
Ja die timings zorgen hier dus voor een bluescreen en ik ben er nog niet achter welke optie het is (werkte trouwens ook niet met default voltages). Ik ben dus nu bij elke reboot 1 timing aan het aanpassen en daarna op de achtergrond wat testen. Het is en blijft dus altijd wel wat proberen :+

Overigens: 10% prestatiewinst in een memory benchmark klinkt leuk (en is leuk want Tweaken is leuk) maar of het nou direct echt veel winst oplevert in de applicaties/games die je gebruikt is maar de vraag :) Meestal beperkt zich dat tot enkele losse procenten at best. Ik zou dat dus niet zomaar adviseren aan de gemiddelde persoon.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 21-11-2023 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Daarom ook de verwijzing naar het Ervaringen en OC topic met de opmerking dat het er geheel aan ligt hoe ver je wil gaan ;). Ik heb er ondertussen dagen zo niet weken testen in zitten: eerst met de curve optimizer, daar heb je echt een lange adem voor nodig om dat per core te doen. En dan heb ik nog maar 6 cores.Daarna met het geheugen hetzelfde. En toch bij iedere BIOS/Agesa update waarbij iets over geheugencompatibiliteit wordt geroepen toch weer proberen om er nog iets meer uit te persen :D

Sowieso is het zomaar overkloppen van settings niet bepaald verstandig. Ik denk dat iedereen die ook maar een beetje aan het tunen slaat wel een keer tegen die lamp aan is gelopen. Ik dacht ook wel even de CL28 settings van iemand over te kunnen nemen met mijn CL36 setje. Dan liep niet bepaald goed :+

Of je er wat van merkt? Ik denk het niet. Ik denk niet eens dat een doorsnee gebruiker iets merkt van het verschil tussen het standaard JEDEC profiel en Expo.

[ Voor 37% gewijzigd door RvL op 21-11-2023 14:59 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
RvL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:54:
Ik dacht ook wel even de CL28 settings van iemand over te kunnen nemen met mijn CL36 setje. Dan liep niet bepaald goed :+
Och hou op :+ Hoeveel resets ik wel niet heb moeten doen omdat ik dacht 'even' wat aan te passen want dat gaat vast wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
:D Bedankt voor alle uitleg beide.

Zal eens beginnen met BIOS update nu... spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Ok heb alle drivers geupdate en het BIOS geupdate via M-FLASH (moest zelfs geen USB gebruiken, ik kon rechtstreeks aan de 990 PRO. :D) naar 7D75v1A.

Voor de rest heb ik al win11 wat ge-decrapified en zou ik nu kunnen overgaan naar eerst EXPO te enablen en daarna benchmarks te runnen.

Dus bij deze nog enkele vraagjes:
- Hebben jullie een goede beginner guide/tuto voor het optimaal instellen van die EXPO? Die timings enzo ga ik voorlopig afblijven.
- Ik zie ook een CPU boost knop in het BIOS. Ik las ergens dat die niet zo goed is of niet nodig is omdat de 7800x3D al voluit alles zou geven. (In het BIOS draait die wel maar 4.2 Ghz zag ik, maar die zal nog wel boosten tijdens de benchmarks/games?)
- Over benchmarks gesproken, wat zijn jullie GOTO benchmark tools?

Alvast bedankt! Hopelijk kan ik het RAM nog tegen 6000Mhz draaien, zou fijn zijn. :) Mijn GPU ga ik ook niet direct overclocken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Expo is gewoon klik aan. Daar heb je geen tutorial voor nodig. 'knopje' in het simpele scherm of even EXPO bij OC-opties selecteren bij advanced scherm (F7).

CPU boost NIET gebruiken. Dat is bij elke moederbordfabrikant gewoon rampzalig. Ze gooien een miljard volt de chip in en hopen dan maar dat ie beter presteert (ok, dat is wat gechargeerd, maar gewoon niet gebruiken).

Cinebench23 wordt vaak gebruikt als benchmark, maar ook met een simpele 3Dmark kan je kijken hoe je systeem zou presteren in games (maar dan test je dus wel je GPU mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Hi! Heb nog geen tijd gehad voor de EXPO in te schakelen.

Ben de toenmalige PC van mij aan het in orde brengen voor mijn vriendin. :)

Ondertussen heb ik nog eerst wat gegoogled in de zin van 'MSI MAG B650 Tomahawk Wifi EXPO' en dan kom ik toch wel heel veel resultaten tegen waarbij de gebruikers precies geen EXPO kunnen inschakelen of ze BOSD'en constant. Ik zie nu wel precies patroon dat dit veel posts zijn van in februari dit jaar waar het precies over BIOS v16 gaat...

Toch krijg ik wel schrik want ik wil graag het clearen van CMOS memory voorkomen als het BSOD'ed want de batterij zit achter de GPU en die ga ik er niet opnieuw uithalen. Ik kan misschien wel de jumper header gebruiken.

Jullie (of één van jullie) draait dan EXPO profiel op het laatste nieuwe BIOS versie op dat MOBO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Daarom moet je goed kijken wanneer die berichten gepost zijn. Sinds v172 en de latere stable v17 is EXPO bij de meeste mensen gewoon stabiel. Memory Context Restore kan in sommige gevallen wat nukkig zijn, disabled is dan de veiligste optie (maar duurt langer met booten).

Mocht het fout gaan, dan hoef je de batterij er niet uit te halen om een CMOS clear uit te voeren: daar is de JBAT connector voor. Staat ook in de handleiding beschreven, maar het komt neer op:
  1. Computer uit
  2. Stekker eruit (belangrijke stap)
  3. Aan/uit knop even ingedrukt houden (staat niet beschreven, doe ik wel altijd)
  4. De twee pinnetje van de JBAT connector op het moederbord voor een seconde of 10 verbinden. Kan met een jumper maar met een platte (metalen) schroevendraaier lukt het ook mocht je geen jumper hebben.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Voor de jbat header:

https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Essentieel als je wat aan klieren gaat. Scheelt zoveel gedoe :) wel uitkijken dat je het knopje niet per ongeluk indrukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Ok top zal het vanavond opzetten. :) Best die Memory context even ter zijde laten dan. Sowieso vind ik lange boot tijd niet zo erg. Als dit toch geen minuten zijn teminste.

Ik las ook wel iets over PBO. Daar ervaring mee? Is het het waard?

Ook las ik iets over Re-size Bar dat zogezegd de GPU beter met de CPU laat praten?

Thanks voor de cmos jumper tips :)

[ Voor 13% gewijzigd door Bennemans360 op 22-11-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Voor wat betreft PBO heeft Tweakers zelf een mooi artikel: review: AMD Ryzen overklokken - Workshop voor Ryzen 3000 en 5000

Ik zou vooral ook de pagina over Precision Boost even lezen. Daar begint het namelijk allemaal mee. Precision Boost is het boostalgoritme van Ryzen. Het bepaalt op basis van verschillende inputs naar welke kloksnelheid er geboost kan worden.

PBO, oftewel Precision Boost Overdrive, is een soort van geautomatiseerd overklokalgoritme. Feitelijk komt et er op neer dat de CPU meer vermogen en spanning op kan nemen. Staat bij mij gewoon op Auto.

Onderdeel van PBO is echter de Curve Optimizer. En dat is wel handig om naar te kijken, maar potentieel veel (test)werk. Ook hier heeft Tweakers een artikel over: review: Maak je cpu zuiniger én sneller - Ryzen 9 7950X en Core i9 13900K bed...

Met de Curve Optimizer (CO) kan je een undervolt instellen, maar niet zo zeer een harde undervolt van xx mV maar meer een aanpassing op de spanningscurve. Dit kan je globaal voor alle cores doen of per core. Dat laatste heeft mijn voorkeur omdat niet alle cores dezelfde undervolt kunnen draaien. Om een voorbeeld te geven: mijn 'beste' core draait stabiel op -30 waar mijn 'slechtste' core slechts -7 haalt. Simpelweg all core -25 instellen (wat je veel gedaan ziet worden) kan dus instabiliteit opleveren.

Door de spanningscurve te optimaliseren met Curve Optimizer kan je de spanning die door je cores gaat beperken. Daarmee houd je de temperatuur van de CPU lager en dat heeft weer als voordeel dat Precision Boost de boostclock kan verhogen omdat er simpelweg meer (thermische) ruimte is om het te doen.

Maar, een goede CO instellen kost veel, heel veel tijd. Zeker als je het per core gaat doen. Het is instellen, stresstesten (Prime95, OCCT, CoreCycler), kijken welke cores falen, instelling van die core aanpassen en opnieuw proberen. En niet 1 keer testen maar uren achter elkaar testen. Zelfs na uren en uren testen heb ik de CO van mijn 'slechtste' core toch nog wat omhoog moeten zetten omdat het toch net niet stabiel bleek te zijn. En dan heb ik nog maar 6 cores in mijn 7600X, jij hebt er al 8 dus 2 extra cores om te optimaliseren.

Maar het loont wel: de prestaties zijn marginaal hoger (1,5%), maar veel belangrijk vind ik dat de CPU een stuk koeler loopt. Het scheelt zo maar 8 tot 10 graden in Cinebench r23. In normale applicaties vaak nog wel wat meer.

Resizable BAR is een techniek waarbij de CPU de frame buffer van de GPU beter kan benaderen: de complete buffer in 1 keer i.p.v. steeds kleine delen. Het is daarmee een stukje sneller, al verschilt het wel weer per toepassing hoeveel winst er behaald kan worden.

Maar goed, we dwalen flink af van de eigenlijke vraag. Ik denk dat dit soort vragen beter op hun plek zijn in AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Wauw dank je voor alle info! :D

Ik zal het dan voorlopig houden met EXPO aanzetten, PBO op AUTO zetten, Resizable-Bar aanzetten en dan al eens alles testen.

Ik zag gisteren wel dat mijn CPU al rond een Vcore van 1.2V zit.. Is dat niet wat hoog voor gwn in het bios te zitten?

Als alles goed draait en ik merk dat boot tijden me toch hard frustreert ofzo dan kan ik nog die Memory Context/Power Down opzetten. (Het is blijkbaar beter beide aan of beide uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Vcore is iets anders dan Vsoc. 1,2V voor Vcore is vrij normaal. Er zijn heel wat spanningen in en rond zo'n processor :D

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Ow :D Moet ik eens opzoeken wat de Vsoc is. Die mag nooit boven 1.35V komen dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

1,3V volgens mij maar daar zal hij met de huidige BIOS versies ook niet boven komen/kunnen. Maar 1,30V is dan wel veilig maar nog steeds veel te hoog; ik draai met een VSoc van 1,05V...

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 22-11-2023 11:48 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Oké ik heb even tijdens de middag pauze al eens gaan kijken naar het BIOS hoe al die settings nu staan.

PBO, Memory Context staat al op AUTO en Resizeable BAR staat op Enabled. Moet ik daar dan verder nog iets aan aanpasse? Al de settings staan bijna op AUTO. Enkel die ene setting onder PBO dat je meestal zo op negatief zet staat op 0.

Enkel EXPO staat nog niet aan. Waarom het BIOS dat dan ook niet automatisch kan aanzetten...

Hierbij trouwens screenshot van de CPU gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV6WwwZVf-LKQZ1HOnIshZidoQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcLkur6viknjhO5cMUOyxbxK.jpg?f=fotoalbum_large

Lijken die Voltage waardes allemaal OK?

[ Voor 4% gewijzigd door Bennemans360 op 22-11-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

EXPO is technisch gezien overklokken, dus dat wordt standaard niet aangezet. Alles boven de 5200MT/s is immers overclocken en de meeste 6000MT/s setjes hebben een 5600MT/s profiel en een 6000MT/s profiel.

Spanningen zien er normaal uit voor alles op AUTO. Ik verwacht wel dat de DRAM spanning flink omhoog zal gaan als je EXPO aan gaat zetten.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Iemand heeft op Reddit gezegd dat die settings die op AUTO staan eigenlijk uit staan..? Zoals die PBO en Memory Context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Ok ik heb EXPO profiel 1 opgezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYQPbR-YcH5RHnZ8u23gwssKJe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD8g66ragIS1brZZBjvdkBVr.jpg?f=fotoalbum_large

En hij boot! :) Alleen idd duurt het nu even voor dat die POST. (Dan is er zo een oranje lichtje bij DRAM op het moederbord te zien)

Alleen staat er op het eind 1.400V => is dat de spanning naar het RAM dan waarschijnlijk?

Enigste wat me nu wel zorgen baart is dat die CPU NB/SOC nu al op 1.310 staat en dan heb ik nog niet eens die PBO opgezet (die staat op AUTO nu)... Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrCfGLcNjfgVmxiJu6XOOoqz2jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utXfMPjyOBElEXwOHxkzpf6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnz08M4i86EwZ4NVuRuMHWx9IpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B841KCmYTAxyiucEuxUzNIjK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Bennemans360 op 22-11-2023 21:33 ]

• RvL

RvL

Dat viel te verwachten inderdaad. Met EXPO wordt er een standaard timing profiel ingeladen. Daarbij gaat de DRAM spanning (flink) omhoog en kennelijk dus ook de VSoc omdat dat nu eenmaal spanningen zijn waarop de geheugenfabrikant stabiliteit durft te garanderen.

Nu kan je de VSoc in ieder geval overriden als je dat wil. Het is technisch gezien niet nodig (want veilig voor de hardware), maar het is ook niet nodig dat ie zo hoog is.

Of je de DRAM spanningen (dat zijn er meerdere namelijk) kan overriden als je EXPO aan hebt staan weet ik zo niet uit mijn hoofd. Nooit geprobeerd omdat ik een handmatig ingesteld profiel heb draaien.

Welke geheugenmodules heb je eigenlijk? Je kan het DRAM profiel namelijk ook zelf instellen. Dit kan je gewoon doen op basis van het EXPO profiel. Als je dat wil raad ik je aan om het tooltje ZenTimings te downloaden en te starten als je met het EXPO profiel draait. Maak vervolgens een screenshot van de settings. Dit profiel kan je dan vervolgens handmatig instellen in het BIOS, inclusief de spanningen.

Maar bedenk vooraf hoe ver je wil gaan. Als je het EXPO profiel incl. spanningen 1 op 1 overneemt kan je er redelijk van uit gaan dat stabiel is. Als je echter ook maar 1 setting net wat anders instelt zal je moeten gaan testen of het stabiel is. Daar gaat veel tijd in zitten. Je zal ook een beetje kennis moeten hebben van de verschillende spanningen en hoe ze met elkaar in verband staan. En voor je het weet ben je uren aan het lezen, dingen uit aan het proberen en aan het testen en kom je niet of nauwelijks toe aan het eigenlijke doel waarvoor je de PC hebt samengesteld :) Been there, done that en op een gegeven moment heb ik gezegd 'nu is het genoeg'.

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 23-11-2023 08:52 ]

Nu de dekens nog...

• Bennemans360
Ja ik heb de Vsoc terug geschroeft naar 1.15V en dit opzich leek OK.

Ik heb ook al met die PBO liggen experimenteren en heb nu gwn all cores op -30 gezet.

Heb al paar keer cinebench gedraait en dat was al OK maar nu toch meer een echte stresstest op prime95 aant doen met blend (dat dus ook mijn RAM test).. Ik kan die wel een tijdje laten draaien. :)

• RvL

RvL

Draai ook eens een OCCT Stability test. Met Prime95 vond ik veel minder snel fouten dan met OCCT. Een CO van -30 all cores en dan volledig stabiel zou redelijk uniek zijn. Maar het kan altijd dat je de silicon lottery hebt gewonnen :)

Nu de dekens nog...

• Bennemans360
Haha nope heb em al terug geschroeft naar -20 :D

2 cors gaven rounding erros. (0.5 iplv 0.4) Nu nog eens verder testen.

• Bennemans360
Heb nu verschillende stresstedten gedaan en die verlopen allemaal zonde probleem. Dus opt eerste zicht lijkt mijn setup wel stabiel.

Heb ook eens TimeSpy gerunned en daar heb ik boven gemiddelde score dus dat is goed (komt wss door die Suprim X versie).

Had ook die cinebench r24 gedraait en daar was mijn single core score zoals het gemiddelde maar mijn multi core was wat minder.

Als ik hwinfo terwijl draaide zag ik dat rond de 80 graden Celsius zat, al mijn cores op 4,825 Ghz draaide en ik maar rond de 73 W verbruik had (Zonder power throttling in PBO aan te zetten!). Dus heb precies gevoel dat mijn cpu nog beter kan? Want de meeste stellen die power throttle in op 85 of lager (omdat ze standaard met meer zitten) maar bij mij zit die bijna 10 W lager..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

80 graden is prima, er vanuitgaande dat dat tijdens het draaien van Cinebench R24 is uiteraard :)

Curve Optimizer kan, doordat de spanningscurve wat verlaagd wordt, wel zorgen voor een wat lager verbruik.

Wat zijn je scores in Cinebench R24? En hoeveel wijken ze af van het gemiddelde? Het nadeel is dat het altijd lastig te vergelijken is met willekeurige waardes die je op internet vind. Zelfs ten op zichte van benchmarks uit officiele reviews zoals hier op tweakers. Het ligt er ook erg aan wat er allemaal op de achtergrond draait. Zo heb ik gemerkt dat Steam op de achtergrond hebben draaien zomaar 150-200 punten in Cinebench R23 scheelt.

Wat je zou kunnen doen is R23 downloaden van Cinebench. Daar zijn veel meer benchmarks van beschikbaar, waaronder hier op Tweakers

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Ja idle temps is rond de 40 graden.

Gho ja ik had nu iets van een 1090 punten in multicore terwijl op deze site bv 1115 => https://www.cpu-monkey.co...cinebench_2024_multi_core

Had ook op reddit scores gelezen van mensen met zelfde CPU maar dan toch wat hogere scores waarbij ze zelfs stock draaien..

Nu.. ik bedenk met wel dat ik HWINFO ook heb draaien. Als ik singlecore doe zal die HWINFO niet zo een invloed hebben omdat die threads ervan op de niet gebenchmarkte core draait?

Ik zal sowieso R23 eens draaien en hier op tweakers vergelijken.

Ook daarnet iets raar gehad.

Ik zet de PC aan, ik zie red licht op mobo boven DRAM (die orange was voor de EXPO wss) en dat is de CPU debug light?

Ik dacht oh-oh ... De PC was wel veel sneller geboot als anders.. Dus ik had al schrik dat er BIOS setting was gecrasht ofzo..

Jij een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Ok nee de boot tijd is niet echt sneller.. Wel raar waarom dat CPU red light ineens mee aan gaat.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ik heb een dichte kast, dus geen idee wat er doorgaans aan LEDs gaat branden :D

Ik kan me wel herinneren dat er LEDs gaan branden op het moment van booten. Dus uit nieuwsgierigheid eens gekeken voor je. Vanaf moment dat de knop ingedrukt wordt brand CPU rood en DRAM geel. Dit lijkt dus normaal te zijn voor het opstartproces.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Oh pfuw bedankt... wel raar dat die dat de vorige dagen niet deed dan... Dan was het enkel een 30 seconden orange omdat die EXPO getrained wordt.

Want jij had ook het zelfe mobo dacht ik ? (Msi Mag B650 Tomahawk)
Heb jij die memory context en/of power down aan staan? Bij mij staat die memory context standaard wel op AUTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
BTW de benchmark voor cinebench r23 is 18028 (zonder HWINFO, clean restart).

Op die Tweakers post is het 18161.. Zal wel ok zijn zeker dat dit iets minder is bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Also, ik heb de PC gewoon herstart en dan is er enkel een orange DRAM lichtje. En heb gisteren ook altijd maar herstart iplv power off, 10 sec wachten, power on.

Raar dat ik dit gisteren dan niet heb gemerkt bij eerste boot. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Bennemans360 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:46:

Op die Tweakers post is het 18161.. Zal wel ok zijn zeker dat dit iets minder is bij mij?
Dat is inderdaad wel binnen de testmarge: de score is nog 0,73% lager. Dat lijkt me alleszins redelijk ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Ja ik zal dies scores maar loslaten... :D Het zal wel goed zijn. :) Hartelijk bedankt voor alle hulp/info/tips!

PS gebruik jij nu die memory context en of power down?

[ Voor 20% gewijzigd door Bennemans360 op 24-11-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Power down staat bij mij uit, MCR op Auto

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:45

Dark

who tweaked the light?

Bennemans360 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:46:

in taakbeheer prioriteit op hoog zetten, dat scheelt weer een paar puntjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Dark schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:24:
[...]

in taakbeheer prioriteit op hoog zetten, dat scheelt weer een paar puntjes...
Is dat nog altijd een probleem in Windows 11 dat programma's niet de nodige priority krijgen? Zou ik dit bij games ook nog moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
RvL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:13:
Power down staat bij mij uit, MCR op Auto
Same. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Bennemans360 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:14:
[...]

Is dat nog altijd een probleem in Windows 11 dat programma's niet de nodige priority krijgen? Zou ik dit bij games ook nog moeten doen?
bij cb23/multi scheelt het bij mij 800 puntjes op een score van ongeveer 23000/24000, dat is toch +3%
of het bij games zinvol is betwijfel ik, tenzij je echt de laatste frame eruit wilt persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Dark schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:20:
[...]

bij cb23/multi scheelt het bij mij 800 puntjes op een score van ongeveer 23000/24000, dat is toch +3%
of het bij games zinvol is betwijfel ik, tenzij je echt de laatste frame eruit wilt persen.
Haha nu haal ik 18370 tov ervoor 18028 punten. :D Daarom had ik wss in sommige testen lagere punten dan normaal.

Op gebied van mijn GPU is het wel nice, mijn GPU klokt zelfs naar 2.8 Ghz iplv de on spec 2.625 Ghz :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Bennemans360 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:26:
[...]

Haha nu haal ik 18370 tov ervoor 18028 punten. :D Daarom had ik wss in sommige testen lagere punten dan normaal.

Op gebied van mijn GPU is het wel nice, mijn GPU klokt zelfs naar 2.8 Ghz iplv de on spec 2.625 Ghz :P
ja het is verder natuurlijk onbelangrijk, maar zo snap je waar sommigen een iets hogere score halen door bepaalde zaken te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Dark schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:30:
[...]

ja het is verder natuurlijk onbelangrijk, maar zo snap je waar sommigen een iets hogere score halen door bepaalde zaken te tweaken.
Haha ik had een beetje schrik om Bitdefender te installeren omdat je toch altijd hoort dat die nog al zwaar zijn maar damn die AV is lightweight. Zolang die niet automatische scans doet verbruikt die 0 - 1 % CPU en tussen de 150 en 500MB RAM.

Ik dacht ik zal nog eens Cinebench r23 runnen (met high priority) en uiteindelijk score ik zelfs nog hoger als ervoor! Nu 18425p tov 18370p van vorige keer haha. :D
Pagina: 1