Netwerk instabiel, klopt mijn aanname?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Hallo,

Ik zit al enige tijd met een instabiel netwerk. Ik heb hier allerlei verschillende apparatuur tegenaan gegooid, maar het blijft niet lekker.

Voor de beeldvorming, wij hebben de volgende kabels lopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf9GS395R718bMYGXbduC-MKBiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/McN9LN1o3HNIGnGIHsHqulGA.png?f=user_large
Toelichting: Is een huurhuis dus de kabels lopen gewoon zo los langs de muur omhoog (en tussen woonkamer en garage los door de kruipruimte), er lopen twee CAT6 van de woonkamer naar slaapkamer 1 en dan direct door de muur naar slaapkamer 2, van slaapkamer 2 lopen er twee kabels weer terug door slaapkamer 1 naar zolder, daar komen ze in de ketelhok uit, en van daar lopen er weer twee kabels naar het stuk van de zolder waar mijn thuiskantoor is.

Daarbij gebruiken we de volgende switches/APs/routers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSxAANQX-thzTZ8YSXxsryN6Z_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIKuYwvWMKdOMmAZRKUMr2MC.png?f=fotoalbum_large

Nu merk ik de volgende dingen:
- De Asus router op de slaapkamer valt vaak uit, heeft een harde reboot nodig om weer verbinding te maken. De Asus router in de woonkamer heeft dat probleem niet, maar is wel vaak enorm langzaam of heeft even geen internet.
- Alle bekabelde verbindingen die niet via die twee routers lopen zijn doorgaans prima, op de garage na. Daar zit een camera die nog wel eens een paar seconden wegvalt.
- Ook bekabeld lijkt er ergens iets niet helemaal lekker te zitten, want onder 'doorgaans prima' valt wel dat zo nu en dan ook even alles traag is.
- De kabels zelf meten allemaal prima met een kabeltester en ik heb geen last van packet loss oid intern, dus het lijkt erop dat er soms óf heel veel storend verkeer is óf een van de switches/routers het niet aan kan.

Dit werkt niet lekker, dus ik wil een oplossing zoeken. Dat zal waarschijnlijk een Deco setje zijn dat bedraad aangesloten wordt (één in het ketelhok, één in de slaapkamer, één in de woonkamer, en als er een 4e bij kan nog één in de garage).

Daarnaast wil ik alle switches vervangen door dezelfde domme unmanaged switches zodat ik daar geen omkijken naar heb. Helaas kom ik niet uit met alleen APs, want op ieder punt waar nu een AP + switch staat is dat al omdat de 4 poorten van de AP niet genoeg waren. Alleen in de garage heb ik maar één apparaat dat ik doorlus, dus daar zou het wel genoeg zijn.

Daarbij heb ik dan de volgende vragen:
- Als eerste; is dit een logische situatie? De twee Asus routers die ik gebruik zijn best wel dure dingen, maar blijkbaar niet van hele hoge kwaliteit; klopt dat?
- Als tweede; klopt mijn aanname dat een Deco setje dit op gaat lossen? Of ga ik dan tegen hetzelfde probleem aan lopen? Ik ga ze sowieso in AP-modus draaien, dus met ethernet backhaul.
- En als derde; wat kan ik het beste doen vwb de switches; oude 'dure' hardware (zoals de twee ProCurves die ik nu heb draaien), of gewoon voor de TP-Links gaan (maar dan de unmanaged variant)?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik hoef niet overal in huis Wifi 6 te hebben, het gaat echt alleen maar om het bereik. Wij kijken geen Netflix op mobiele apparaten ofzo, en alles dat bedraad aangesloten kan, is dat ook (zelfs bijv. onze Google TV op de slaapkamer). Het doel is dus zorgen dat overal in huis wifi dekking is waar ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van kan worden, en we niet meer zoals nu een situatie hebben waar je net verbonden bent maar niks het doet omdat je vanaf zolder op de AP in de woonkamer zit.

Vragen staat vrij, als ik meer informatie kan geven dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:01

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Je klachten lijken op een loop in je netwerk, staan die (Asus) AP's niet een soort mesh mode oid?
Op 1 van de ProCurves kun je vast iets van broadcast storm detection oid aanzetten of broadcast counters bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor al het wifi en de router kiezen voor Fritzbox en de switches van HP is het makkelijk te beheren (Fritz mesh, nemen de AP alle instellingen van de de router over) en werkt het goed samen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
MasterL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:47:
Je klachten lijken op een loop in je netwerk, staan die (Asus) AP's niet een soort mesh mode oid?
Op 1 van de ProCurves kun je vast iets van broadcast storm detection oid aanzetten of broadcast counters bekijken.
Die twee hebben een mesh optie, maar ik heb die expliciet op ethernet backhaul ingesteld voor de 'node' in de slaapkamer, en die in de woonkamer is de primary. Ik heb wel eens een loop gehad op die manier, maar dat is nu dus niet meer het geval.

Ik zal eens kijken of ik die optie kan vinden en aanzetten.
Frogmen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:58:
Persoonlijk zou ik voor al het wifi en de router kiezen voor Fritzbox en de switches van HP is het makkelijk te beheren (Fritz mesh, nemen de AP alle instellingen van de de router over) en werkt het goed samen.
Hebben de Fritz mesh kastjes ook een ethernet backhaul optie? Ik wil geen gewone draadloze mesh/repeaters, het hebben van een bekabelde verbinding voor ieder punt is wel echt een harde eis.

Lijkt mij verder geen verkeerd idee om alles binnen één ecosysteem te proppen voor zover mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
Voor je allemaal hardware gaat vervangen zou ik eerst eens structureel gaan zoeken.
Switches vervangen is al zo wie zo onzin.

Het een en ander klinkt als een netwerk loop, dus schakel dingen uit en kijk of het probleem weg is.
De wifi is daar uiteraard de eerste verdachte, dus alle wifi uit en alleen die van bijvoorbeeld de Fritzbox aan.
Is het probleem weg dan een voor een bij schakelen.

En persoonlijk ben ik geen fan van Asus, mooie hardware slechte software.

En ik neem aan dat je niet per ongelijk een bekabelde loop gemaakt hebt?
Want kabels die heen en terug lopen (kabels hebben geen richting) klinkt als een potentieel probleem daar.
Misschien even een kabelschema maken?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:34:
Voor je allemaal hardware gaat vervangen zou ik eerst eens structureel gaan zoeken.
Switches vervangen is al zo wie zo onzin.

Het een en ander klinkt als een netwerk loop, dus schakel dingen uit en kijk of het probleem weg is.
De wifi is daar uiteraard de eerste verdachte, dus alle wifi uit en alleen die van bijvoorbeeld de Fritzbox aan.
Is het probleem weg dan een voor een bij schakelen.

En persoonlijk ben ik geen fan van Asus, mooie hardware slechte software.

En ik neem aan dat je niet per ongelijk een bekabelde loop gemaakt hebt?
Want kabels die heen en terug lopen (kabels hebben geen richting) klinkt als een potentieel probleem daar.
Van de kabels is er steeds maar één aangesloten, dus er lopen er twee naar boven, een gaat naar de Asus router en een gaat naar de switch, en vanaf de switch gaat er een naar zolder. De tweede kabel naar zolder hangt gewoon los.
Op zolder hetzelfde; vanaf de switch gaan er twee kabels naar een UTP WCD, van waaraf weer één naar de switch bij de printer (met daarop ook wat andere apparaten), en één naar de switch bij mijn bureau. Bekabelde loops zijn er zeker niet.

Vwb wifi zouden er ook geen loops moeten zijn, de router in de garage heeft een eigen SSID en de twee Asus routers zijn met AiMesh ingesteld, waarbij die in de slaapkamer dus expliciet ethernet backhaul gebruikt. Dat is een opzet die door Asus zelf wordt ondersteund.

Als ik direct met de Fritzbox verbind dan is het probleem vwb wifi opgelost, maar die redt het niet tot zolder en ook niet tot in de garage. Daarop staat nu wifi standaard gewoon uit, op de router in de garage na is alleen het netwerk van de twee Asus routers actief. Er zijn geen repeaters oid die draadloos verbonden zijn en weer het netwerk delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Met alleen de Fritzbox geen probleem, dan dus een van de twee Asus uit en de andere aan.
Als dan het probleem nog weg is de tweede erbij.
Zo zoek je structureel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:51:
Met alleen de Fritzbox geen probleem, dan dus een van de twee Asus uit en de andere aan.
Als dan het probleem nog weg is de tweede erbij.
Zo zoek je structureel.
Dat heb ik ook allemaal al gedaan, ik heb zelfs een van de twee Asus routers een hele tijd niet aan gehad, maar het probleem is dat ik dan geen wifi heb op zolder. Of ja, m'n telefoon verbindt wel, maar ik kan niks laden omdat ik net op het randje zit.

Het probleem is niet dat er een loop zit of dat de Asus routers niet goed werken wanneer ze werken, maar dat er eentje soms helemaal uitvalt (en dan een harde reboot nodig heeft om het weer een paar dagen prima te doen) en dat het netwerk soms even geen internet heeft. Dat heeft alleen het netwerk van de Asus routers, en was ook het geval toen ik er maar één had draaien (en ook toen die hier op zolder stond ipv in de woonkamer).

Ik kan me dus geen andere mogelijkheid bedenken dan dat het gewoon brakke routers zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 10:49
Ik had alleen maar problemen met ASUS AiMesh. Het ziet er allemaal prachtig uit. Maar soms viel het secondaire AP gewoon weg en was deze niet meer benaderbaar tot na een reboot. Ik heb van alles geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik een extra kabel door mijn huis getrokken zodat ik de primaire AP centraler in mijn woning kon plaatsen. De mesh heb ik hierna uitgezet en het secundaire AP weg gedaan. Al mijn problemen waren toen weg.

Ik begrijp, uiteraard, dat dit misschien voor jou geen optie is. Maar wat je wel zou kunnen proberen is:
  • Smart Connect uitzetten op de AP's. Dit wil ook nog weleens problemen geven.
  • Tijdelijk 1 (primair) AP gebruiken en testen of je problemen daarmee verdwijnen. Dus AiMesh uitschakelen in de slaapkamer en wifi op dat AP uitzetten
  • Beide AP's gebruiken, maar dan zonder AiMesh. Dus wel gewoon beide hetzelfde SSID, wachtwoord en security geven. Dan moeten de clients zelf roamen. Hierbij zou je zelfs nog de zendsterkte kunnen verlagen, zodat clients eerder wisselen naar het andere AP

Wat @Ben(V) zegt kan ik compleet beamen overigens. Ik heb ASUS gekocht omdat ik dacht een prachtig product in huis te halen. Met name met Merlin las ik ontzettend veel positieve verhalen. Maar ik heb toch het gevoel dat ik gedeeltelijk een kat in de zak heb gekocht. Het werkt allemaal wel, maar de initiële configuratie was een ramp. Al met al ben ik toch een jaar mee bezig geweest voordat ik een echt stabiele configuratie had. De problemen die ik had kwamen namelijk met tussenpozen. Dus dan werkte het 4 weken prima, en dan 2 dagen helemaal niet. Heel vervelend.

Daarnaast loop ik enorm tegen de softwarelimieten aan. Wireless VLANs worden bijvoorbeeld niet standaard ondersteund, maar wel met een 'add-on'. Dat had ik kunnen weten, maar is toch een domper op een apparaat van 200 euro. Wifi instellingen werken, maar niet altijd. Soms kun je iets instellen (bijv. kanaal 100 met 160MHz) en dat werkt dan, totdat het niet meer werkt. Dan moet je het apparaat rebooten om weer te laten werken... of niet. Dat is compleet willekeurig en daarom bloedirritant. Maar je krijgt daar ook vanuit de UI geen feedback over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
En alleen de Asus boven aan?
Is het dan weg?

Vier wifi devices in een huis is ook wat veel.
Je moet ze allemaal op een ander kanaal zetten en het liefst niet overlappend en zeker niet op auto,
Zet ze in iedere geval op een bandbreedte van 40 en niet van 80.

En als je toch voor andere hardware kiest zou ik gewoon simpele AP's nemen, geen routers en ook geen mesh setjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 21-11-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
alex3305 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:20:
Ik had alleen maar problemen met ASUS AiMesh. Het ziet er allemaal prachtig uit. Maar soms viel het secondaire AP gewoon weg en was deze niet meer benaderbaar tot na een reboot. Ik heb van alles geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik een extra kabel door mijn huis getrokken zodat ik de primaire AP centraler in mijn woning kon plaatsen. De mesh heb ik hierna uitgezet en het secundaire AP weg gedaan. Al mijn problemen waren toen weg.

Ik begrijp, uiteraard, dat dit misschien voor jou geen optie is. Maar wat je wel zou kunnen proberen is:
  • Tijdelijk 1 (primair) AP gebruiken en testen of je problemen daarmee verdwijnen. Dus AiMesh uitschakelen in de slaapkamer en wifi op dat AP uitzetten
  • Beide AP's gebruiken, maar dan zonder AiMesh. Dus wel gewoon beide hetzelfde SSID, wachtwoord en security geven. Dan moeten de clients zelf roamen. Hierbij zou je zelfs nog de zendsterkte kunnen verlagen, zodat clients eerder wisselen naar het andere AP
Ik denk dat zendsterkte zeker zou helpen in de kwaliteit van de wifi wanneer beide AP's aan staan, want volgens mij is het probleem (deels) het niet tijdig switchen van verbinding, maar als dan die op de slaapkamer uitvalt en een harde reboot nodig heeft zou ik helemaal geen verbinding hebben.

Alleen wifi op de slaapkamer zetten kan ik nog proberen, maar dan moet ik nog even een extra switch regelen voor bij de TV, dus dat kan ik niet nu even vlug testen. Daarmee heb ik alleen in de garage nog steeds geen bereik, dus dat is geen volledige oplossing.
Ben(V) schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:20:
En alleen de Asus boven aan?
Is het dan weg?

Vier wifi devices in een huis is ook wat veel.
Je moet ze allemaal op een ander kanaal zetten en het liefst niet overlappend en zeker niet op auto,
Zet ze in iedere geval op een bandbreedte van 40 en niet van 80.

En als je toch voor andere hardware kiest zou ik gewoon simpele AP's nemen, geen routers en ook geen mesh setjes.
De Asus boven is juist die de hele tijd uitvalt, maar ik zou die van de woonkamer daar kunnen plaatsen, dat is wel een centraler punt.

Verder weet ik niet wat het verschil zou zijn tussen losse APs of een mesh setje, behalve dat mesh setjes in AP modus wel nog ondersteuning bieden in het roamen van clients, en dat is eigenlijk wat ik nu mis bij de routers. Ik denk dat de verbinding al een stuk beter zou zijn als er sneller omgeschakeld zou worden, maar de sterkte nu verlagen zou zorgen voor gaten in de dekking.

Ideale situatie zou zijn of een AP in de garage en een op de slaapkamer, of een in de garage, een op de slaapkamer en een op zolder. Maar ben het er zeker mee eens dat het geen routers moeten zijn, hoe minder extra functies ze hebben hoe beter.

Zijn er (op duur Ubiquiti spul na) überhaupt nog APs die geen mesh setjes zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Beter roamen van client van een mesh set is een hardnekkig misverstand.
Mesh setjes doen dat absoluut niet beter dan AP's.
Roamen wordt door de client gestuurd.

Er zijn voldoende gewone AP's alleen worden die minder gepushed door de fabrikanten (en de fora).
Je kunt bijvoorbeeld naar Tp-link kijken of naar HP Aruba Instant On.

Mesh is niets anders dan wireless backhaul en aangezien jij kabels hebt is dat nutteloos en kan alleen maar potentieel voor problemen zorgen.
Het is net als een router die ook als AP kunt configureren, aanwezige functionaliteit maar nutteloos.

En dat de boven Asus de problemen geeft is denk ik schijn, ze geven gezamenlijk een probleem en om en om uitzetten geeft je meer info.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 21-11-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:53
Het valt mij op dat alle netwerkapparatuur al iets ouder is.
Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar je zou kunnen overwegen deze te vervangen.

Ik zie dat je kabels heen en weer hebt getekend bijv: van slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 en weer naar slaapkamer 1. Heb je al uitgesloten dat je niet per ongeluk een loop en je netwerk hebt gemaakt.
Bijv: 1 kabels waarvan beide uiteinden zijn aangesloten op dezelfde switch/router, of 2 switches/routers die met 2 kabels aan elkaar verbonden zijn.

Geen idee hoeveel devices (bedraad en draadloos) er op je netwerk zitten, maar dat zou een factor kunnen zijn.

Makkelijkste optie is alles vervangen door apparatuur van 1 leveranciers welke centraal beheerd kan worden eventueel aangevuld met domme switches.

Mocht je alles willen vervangen kijk dan ook naar stroomverbuirk, gezien het aantal devices die 24/7 aanstaan kan dit een belangrijke factor zijn.

Denk dat je met troubleshooten uiteindelijk wel een werkend netwerk kan krijgen, echter kan veel tijd kosten.

Je geef zelf aan dat je geen wifi6 hoeft te hebben omwille van de snelheid, echter wifi6 brengt ook verbeteringen qua stabiliteit vooral als je vel draadloze apparatuur hebt.

Qua eventuele keuze voor nieuwe spullen:
Consumentenapparatuur
  • AVM (Fritzbox)
  • ASUS
  • TP-Link
Klein zakelijke apparatuur
  • Ubiquiti
  • TP-Link Omada
  • HP Aruba
Klein zakelijk moet je alleen nemen als je weet wat je doet of bereid bent er tijd in te steken.
De meeste meshsets zijn ook als AP te gebruiken, echter dit is meestal niet aan te bevelen. Goede centraal beheerde oplossingen kunnen automatisch zorgen dat wifi frequentie, bandbreedte zendsterkte etc goed staat ingesteld voor alle accespoints.
Verder hangt het ook af van het beschikbare budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Oon Je wilt vanaf je slaapkamer het wifi apparaat in de woonkamer niet of nauwelijks meer kunnen bereiken. Als dat wel kan, staat de zendsterkte te hard en geeft dit alleen maar problemen op je netwerk. Daarnaast hoort het AP op je slaapkamer gewoon niet te crashen.

Maar volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Je zegt zelf:
De Asus router op de slaapkamer valt vaak uit, heeft een harde reboot nodig om weer verbinding te maken. De Asus router in de woonkamer heeft dat probleem niet, maar is wel vaak enorm langzaam of heeft even geen internet.
Dat probleem had ik precies hetzelfde. Lag bij mij aan AiMesh. Ook met ethernet backhaul had ik dit probleem. De AiMesh onklaar maken verhielp dit probleem. Dat kun je ook enorm eenvoudig uitproberen.
Alleen wifi op de slaapkamer zetten kan ik nog proberen, maar dan moet ik nog even een extra switch regelen voor bij de TV, dus dat kan ik niet nu even vlug testen.
Volgens mij kun je dit gewoon testen. Je kunt namelijk gewoon wifi uitzetten in de slaapkamer of woonkamer? Dan acteert dat AP gewoon als switch.
Daarmee heb ik alleen in de garage nog steeds geen bereik, dus dat is geen volledige oplossing.
Stap voor stap. Alhoewel we de Linksys toch buiten schot laten hiermee? En dit zou op een ander netwerk zitten lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
alex3305 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:20:

Wat @Ben(V) zegt kan ik compleet beamen overigens. Ik heb ASUS gekocht omdat ik dacht een prachtig product in huis te halen. Met name met Merlin las ik ontzettend veel positieve verhalen. Maar ik heb toch het gevoel dat ik gedeeltelijk een kat in de zak heb gekocht. Het werkt allemaal wel, maar de initiële configuratie was een ramp. Al met al ben ik toch een jaar mee bezig geweest voordat ik een echt stabiele configuratie had. De problemen die ik had kwamen namelijk met tussenpozen. Dus dan werkte het 4 weken prima, en dan 2 dagen helemaal niet. Heel vervelend.

Daarnaast loop ik enorm tegen de softwarelimieten aan. Wireless VLANs worden bijvoorbeeld niet standaard ondersteund, maar wel met een 'add-on'. Dat had ik kunnen weten, maar is toch een domper op een apparaat van 200 euro. Wifi instellingen werken, maar niet altijd. Soms kun je iets instellen (bijv. kanaal 100 met 160MHz) en dat werkt dan, totdat het niet meer werkt. Dan moet je het apparaat rebooten om weer te laten werken... of niet. Dat is compleet willekeurig en daarom bloedirritant. Maar je krijgt daar ook vanuit de UI geen feedback over.
Bij mij zelfde verhaal met 2x de Asus RT-AX92U. Het heeft mij maanden gekost om het enigszins stabiel te krijgen en na enkele gepushte software-updates werd het tijdelijk beter (vond ik al een slecht teken: af-fabriek werkte het dus NIET) maar issues bleven terugkomen. Als fix hevelde ik steeds meer diensten over naar een Raspberry Pi/Synology NAS en nog hield ik onverklaarbare stabiliteitsissues met wegvallende en zich-niet-herstellende verbindingen en met ping spikes. Bovenstaand stappenplan lijkt mij een goede route om nog het meest uit de Asus kastjes te halen. Ik ben overgestapt op een batterij Deco's, want ik heb meer te doen met mijn leven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Nog even over dat mesh verhaal. Clients moeten in principe zelf roamen. Het enige verschil is dat mesh setjes zelf geforceerd clients laten roamen in plaats van dat ze die verantwoordelijkheid compleet bij de clients laten liggen. Daarnaast is er ook nog een wifi mesh standaard, maar ook dat moet weer door de clients én AP's ondersteund worden (vziw). Een mesh set is dus niet per definitie beter. Daarbij komt ook nog dat de consumentenvarianten vaak 0,0 instelmogelijkheden hebben.

Zoals @Ben(V) terecht opmerkt gebruik je momenteel een ethernet backhaul en heeft een echt mesh systeem dus (zeer waarschijnlijk) geen enkele meerwaarde voor jouw setup. Behalve dan dat dit dan waarschijnlijk nieuwere apparatuur is. En of het nou een mesh AP, traditioneel AP is of een router geconfigureerd als AP is maakt in principe geen biet uit. Het is een AP die switcht.

Dus zet smart connect uit, zet AiMesh uit en laat de clients zelf beslissen. Dat geeft je ook een enorm goede baseline waarvan je kunt opbouwen. Nu heb je (zeer waarschijnlijk) allemaal ASUS magic aanstaan die de boel verstiert en waar wij geen inzicht in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:39
Over je "bekabeld wordt ook traag", heb je op dat moment op een vaste aangesloten apparaat heel veel TCP retransmissions? Het kan zijn dat je bijvoorbeeld een "hardware offload" (checksum, large send, etc) optie in je adapter instellingen toch iets niet lekker werkt. Dat was bij mij het geval (bijvoorbeeld large send offload uit zetten en ik kon opeens van 50-60MB/s naar 125MB/s bestanden oversturen).

Bij monitoring met wireshark merkte ik veel TCP errors toen offloading aan stond. Iets in mijn netwerk vond dat niet leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 21-11-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou eens terug gaan naar de tekentafel met dit netwerk. Wellicht iets wat meer gecentraliseerd is en stervormig uitloopt met 1 router en centraal regelbare bedrade ap's. Volgens mij kun je met 1 switch op die slaapkamer alle ruimtes bereiken.

Iets meer instelbaarheid/klein zakelijke hardware. Take your pick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:38:
Beter roamen van client van een mesh set is een hardnekkig misverstand.
Mesh setjes doen dat absoluut niet beter dan AP's.
Roamen wordt door de client gestuurd.

Er zijn voldoende gewone AP's alleen worden die minder gepushed door de fabrikanten (en de fora).
Je kunt bijvoorbeeld naar Tp-link kijken of naar HP Aruba Instant On.

Mesh is niets anders dan wireless backhaul en aangezien jij kabels hebt is dat nutteloos en kan alleen maar potentieel voor problemen zorgen.
Het is net als een router die ook als AP kunt configureren, aanwezige functionaliteit maar nutteloos.
Dus daarmee is ook een mesh setje gewoon een AP met extra features die ik beter uit kan sluiten. Dat is mooi om te weten :) Dan moet ik dus inderdaad gewone APs hebben.
DVX73 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:39:
Het valt mij op dat alle netwerkapparatuur al iets ouder is.
Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar je zou kunnen overwegen deze te vervangen.

Ik zie dat je kabels heen en weer hebt getekend bijv: van slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 en weer naar slaapkamer 1. Heb je al uitgesloten dat je niet per ongeluk een loop en je netwerk hebt gemaakt.
Bijv: 1 kabels waarvan beide uiteinden zijn aangesloten op dezelfde switch/router, of 2 switches/routers die met 2 kabels aan elkaar verbonden zijn.
Ja, dit heb ik uitgesloten, er is steeds maar 1 kabel aangesloten
Geen idee hoeveel devices (bedraad en draadloos) er op je netwerk zitten, maar dat zou een factor kunnen zijn.
Het zijn in totaal zo'n 65 apparaten in het hele netwerk, ik denk dat er ongeveer 15 bedraad zijn en de rest draadloos.
Makkelijkste optie is alles vervangen door apparatuur van 1 leveranciers welke centraal beheerd kan worden eventueel aangevuld met domme switches.

Mocht je alles willen vervangen kijk dan ook naar stroomverbuirk, gezien het aantal devices die 24/7 aanstaan kan dit een belangrijke factor zijn.

Denk dat je met troubleshooten uiteindelijk wel een werkend netwerk kan krijgen, echter kan veel tijd kosten.

Je geef zelf aan dat je geen wifi6 hoeft te hebben omwille van de snelheid, echter wifi6 brengt ook verbeteringen qua stabiliteit vooral als je vel draadloze apparatuur hebt.

Qua eventuele keuze voor nieuwe spullen:
Consumentenapparatuur
  • AVM (Fritzbox)
  • ASUS
  • TP-Link
Klein zakelijke apparatuur
  • Ubiquiti
  • TP-Link Omada
  • HP Aruba
Klein zakelijk moet je alleen nemen als je weet wat je doet of bereid bent er tijd in te steken.
De meeste meshsets zijn ook als AP te gebruiken, echter dit is meestal niet aan te bevelen. Goede centraal beheerde oplossingen kunnen automatisch zorgen dat wifi frequentie, bandbreedte zendsterkte etc goed staat ingesteld voor alle accespoints.
Verder hangt het ook af van het beschikbare budget.
Bedankt voor het lijstje, heb helaas op het moment niet het budget om meteen naar Ubiquiti te gaan, dus vandaar dat ik zelf aan een Deco setje dacht. Die zijn vaak (via V&A) voor een prikkie te krijgen en zouden in theorie het probleem vwb wifi moeten oplossen.
alex3305 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:40:
@Oon Je wilt vanaf je slaapkamer het wifi apparaat in de woonkamer niet of nauwelijks meer kunnen bereiken. Als dat wel kan, staat de zendsterkte te hard en geeft dit alleen maar problemen op je netwerk. Daarnaast hoort het AP op je slaapkamer gewoon niet te crashen.
Maar je wil ook weer niet een gat in je bereik hebben, en op de rand van waar je telefoon nog is verbonden met een AP is er nog weinig snelheid over. Het verkeer gaat immers twee kanten op, dat je telefoon de SSID nog in het lijstje ziet wil niet zeggen dat de (veel minder sterke) zender van je telefoon ook nog packets terug kan sturen.
Maar volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Je zegt zelf:

[...]

Dat probleem had ik precies hetzelfde. Lag bij mij aan AiMesh. Ook met ethernet backhaul had ik dit probleem. De AiMesh onklaar maken verhielp dit probleem. Dat kun je ook enorm eenvoudig uitproberen.
Ga ik zeker even proberen!
[...]

Volgens mij kun je dit gewoon testen. Je kunt namelijk gewoon wifi uitzetten in de slaapkamer of woonkamer? Dan acteert dat AP gewoon als switch.
Ja, maar ik ging hierbij uit van een defecte AP op de slaapkamer, dus dan zou ik die van de woonkamer naar boven moeten brengen, en dan kan ik de TV niet meer aansluiten. Misschien dat AiMesh uitzetten het uitvallen van die op de slaapkamer al oplost.
[...]

Stap voor stap. Alhoewel we de Linksys toch buiten schot laten hiermee? En dit zou op een ander netwerk zitten lijkt mij.
Het zou heel mooi zijn als het allemaal één netwerk wordt, die Linksys heb ik daar hangen omdat ik die over had, dus ook dat is een poging tot een vlugge/goedkope oplossing geweest. Maar voor het huidige verhaal kunnen we die voor nu zeker even buiten beschouwing laten.
grasmanek94 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:52:
Over je "bekabeld wordt ook traag", heb je op dat moment op een vaste aangesloten apparaat heel veel TCP retransmissions? Het kan zijn dat je bijvoorbeeld een "hardware offload" (checksum, large send, etc) optie in je adapter instellingen toch iets niet lekker werkt. Dat was bij mij het geval (bijvoorbeeld large send offload uit zetten en ik kon opeens van 50-60MB/s naar 125MB/s bestanden oversturen).

Bij monitoring met wireshark merkte ik veel TCP errors toen offloading aan stond. Iets in mijn netwerk vond dat niet leuk.
Da's een goeie, het probleem is dat het probleem niet consequent is. Kan goed zijn dat ik Wireshark enkele dagen moet laten draaien om daar daadwerkelijk wat nuttige informatie mee op te vangen.

Het probleem was voorheen vele malen erger, toen had ik de Asus router op de slaapkamer ook als switch in gebruik. Daar heb ik nu een echte switch voor ingezet (en die router alleen als AP daarop aangesloten) en dat heeft het al een stuk minder gemaakt. Ik heb niet helder of het sinds toen überhaupt nog echt een probleem is geweest, behalve dat er wel eens een momentje is dat een DNS request wat langer duurt of ik niet de volledige gigabit binnentrek, maar het is bekabeld zeker niet meer zo'n enorm probleem.
AtomicShockwave schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:55:
Ik zou eens terug gaan naar de tekentafel met dit netwerk. Wellicht iets wat meer gecentraliseerd is en stervormig uitloopt met 1 router en centraal regelbare bedrade ap's. Volgens mij kun je met 1 switch op die slaapkamer alle ruimtes bereiken.

Iets meer instelbaarheid/klein zakelijke hardware. Take your pick.
Glasvezel komt in de woonkamer binnen, dus dat is sowieso mijn beginpunt. Er loopt vanaf daar een kabel onder de vloer naar de TV, een onder de vloer naar de garage, en twee naar boven. Lijkt me niet heel handig om dan weer eerst naar boven te gaan en dan terug naar beneden, maar misschien begrijp ik het verkeerd?

Ik heb de theoretische mogelijkheid om (langere) kabels te trekken, maar dan zou ik de kruipruimte in moeten en dat doe ik liever niet :+ Zolang het kan met de kabels die ik nu heb lopen zijn alle suggesties welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dus zowel de Fritzbox als een Aus staan in dezelfde kamer?
Dat is zo wie zo een heel slecht idee, die zitten elkaar stevig in de weg vermoede ik.
Wat is je kanaalplan voor je verschillende wifi Ap's(routers)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:56
Heb je ook al uitgesloten dat er misschien een 2e of 3e DHCP Server actief is in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Oon Voordeel van de fritz is dat je ook routers als AP en switch kan inzetten en repeaters ook bedraad. Je hebt dus een ruime keuze aan apparatuur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:51
Oon schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:12:
Hebben de Fritz mesh kastjes ook een ethernet backhaul optie? Ik wil geen gewone draadloze mesh/repeaters, het hebben van een bekabelde verbinding voor ieder punt is wel echt een harde eis.
Fritz mesh kan over de ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
@Frogmen AVM (Fritz) producten gebruiken is echter ook een stuk duurder ten opzichte van een tweedehands Tp-Link Deco set gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Oon schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:55:
[...]

Dat heb ik ook allemaal al gedaan, ik heb zelfs een van de twee Asus routers een hele tijd niet aan gehad, maar het probleem is dat ik dan geen wifi heb op zolder. Of ja, m'n telefoon verbindt wel, maar ik kan niks laden omdat ik net op het randje zit.

Het probleem is niet dat er een loop zit of dat de Asus routers niet goed werken wanneer ze werken, maar dat er eentje soms helemaal uitvalt (en dan een harde reboot nodig heeft om het weer een paar dagen prima te doen) en dat het netwerk soms even geen internet heeft. Dat heeft alleen het netwerk van de Asus routers, en was ook het geval toen ik er maar één had draaien (en ook toen die hier op zolder stond ipv in de woonkamer).

Ik kan me dus geen andere mogelijkheid bedenken dan dat het gewoon brakke routers zijn..
Dat is wel een duidelijke indicatie inderdaad. Wie weet wat voor kuren ze hebben voordat je ze daadwerkelijk opnieuw opstart.

Aan de andere kant; dagelijks allemaal herstarten, indien dan geen problemen, dan weet je ook genoeg.

Sowieso ben ik persoonlijk geen voorstander van allerlei routers in je netwerk. Je hebt er (waarschijnlijk) maar één nodig. Rol verder dan accesspoints uit. Veel minder functies/mogelijkheden in één kastje.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
DVX73 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:16:
@Frogmen AVM (Fritz) producten gebruiken is echter ook een stuk duurder ten opzichte van een tweedehands Tp-Link Deco set gebruiken.
Maar ook andere kwaliteit naar mijn mening en Fritz is ook prima 2e hands te vinden en een repeater die je bekabeld aansluit is niet duur en perfect in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:42:
Dus zowel de Fritzbox als een Aus staan in dezelfde kamer?
Dat is zo wie zo een heel slecht idee, die zitten elkaar stevig in de weg vermoede ik.
Wat is je kanaalplan voor je verschillende wifi Ap's(routers)?
Ja, maar daarom staat de wifi van de Fritzbox dus uit, met de gedachte dat ik beter de twee Asus routers kan hebben draaien (zelfde merk, zelfde model etc) dan de Frizbox en een Asus router.
torretje2012 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:50:
Heb je ook al uitgesloten dat er misschien een 2e of 3e DHCP Server actief is in je netwerk?
Ja, alle DHCP zit gewoon op de Fritzbox, daar zie ik alle apparaten in het netwerk netjes in terug
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:38:
[...]

Dat is wel een duidelijke indicatie inderdaad. Wie weet wat voor kuren ze hebben voordat je ze daadwerkelijk opnieuw opstart.

Aan de andere kant; dagelijks allemaal herstarten, indien dan geen problemen, dan weet je ook genoeg.

Sowieso ben ik persoonlijk geen voorstander van allerlei routers in je netwerk. Je hebt er (waarschijnlijk) maar één nodig. Rol verder dan accesspoints uit. Veel minder functies/mogelijkheden in één kastje.
Dagelijks herstarten zou een oplossing zijn, maar helaas heb ik ook een hele boel slimme stekkers die dan raar gaan doen. Ik heb daarvan niet exact kunnen vinden wat het probleem was, maar ook bijv. onze Ring Chime in de woonkamer vond dat al niet leuk en bleef dan gewoon offline tot ik die een keer handmatig van de stroom haalde en opnieuw liet verbinden.
Zou natuurlijk ook niet nodig moeten zijn, zeker met routers van over de 100 euro per stuk :)
Frogmen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:39:
[...]

Maar ook andere kwaliteit naar mijn mening en Fritz is ook prima 2e hands te vinden en een repeater die je bekabeld aansluit is niet duur en perfect in deze.
Dit inderdaad, ik heb al een tijdje wat V&A meldingen aan staan voor verschillende Fritz repeaters, moet alleen even uitzoeken welke dan ook bedraad kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
Oon schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:35:
[...]

Dit inderdaad, ik heb al een tijdje wat V&A meldingen aan staan voor verschillende Fritz repeaters, moet alleen even uitzoeken welke dan ook bedraad kunnen.
Op de website staat dit handige overzicht welke apparaten Fritzmesh ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Asus uit en Fritzbox aan zal vermoeddelijk beter werken.

@DVX73
En Fritzmesh is natuurlijk ook onzin als alles bekabelt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Ben(V) schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:34:
Asus uit en Fritzbox aan zal vermoeddelijk beter werken.

@DVX73
En Fritzmesh is natuurlijk ook onzin als alles bekabelt is
Fritzmesh doet ook andere zaken.
Je hebt dan 1 plek waar je de configuratie instelt. Je kan zelfs de WAN poort van een router als uplink gebruiken waardoor je een extra Lan poort hebt.
Natuurlijk kan je ook alles met de hand instellen, maar een centraal beheerd wifi netwerk is erg makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
@alex3305

Ik heb nu beide ASUS routers en factory reset gegeven (en godver wat was dat een gekloot zeg.. Moest ze allebei 3x resetten en toen pas kwamen ze beschikbaar op 192.168.1.1, maar de handleiding heeft het alleen over router.asus.com en asusrouter.com en die werkten allebei niet..) en opnieuw ingesteld in AP modus zonder AiMesh, so far so good.. Zo te zien staat Smart Connect standaard uit, dus dat is al mooi.

Ik zal het even in de gaten moeten houden, misschien dat ik mezelf de kosten van andere apparatuur kan besparen, maar anders wordt 't toch een Deco setje of Fritz Mesh.

Wel opmerkelijk is dat alle Google apparaten en zelfs de Ring Chime hier op zolder meteen opnieuw verbonden zijn, terwijl ze dat eerder niet netjes deden (vermoedelijk omdat ze in de AP in de woonkamer bleven hangen?), dus laten we maar zeggen dat dat ook een goed teken is :)

@Ben(V) @DVX73 @Frogmen en anderen ook allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken zover :)
Pagina: 1