PC Asus opstart duurt 6 minuten na bios

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio1956
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-11-2023
Dit probleem komt vaker voor in dit forum - maar ik heb speciefiek in mijn situatie (Eset reactie & LAN activiteit) nog niet beschreven zien staan.
--> bij het opstarten blijft eerst bios start zeker 30 seconden in beeld (zou 5-10 sec moeten zijn)
--> daarna blijft het ASUS logo 6 minuten in beeld met beruchte draaiende balletjes.(normaal niet meer te zien; normaal windows inlogscherm)
--> deze opstart is plotseling begonnen.
--> na elke (re)start komt mijn Eset virusprogramma met de mededeling dat een "onverlaat" zich heeft aangemeld bij de zogn. Phantomaccount (...)
--> tijdens dit lange bootgebeuren zie ik ook activiteiten op m'n LAN (DS116) , raar toch...
...

PC = ASUS Coolermaster met H110M-A Bios ver 3610 (na update 3805)
Intel core i3 - 6100 cpu @3,7 Ghz
allemaal niet zo extreem en 3 jaren geen problemen...
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- verse installatie van W10
- dat zag er kloten uit (en boot duurde...6 minuten)
- back-up van systeem en C:// teruggezet...dat ging allemaal goed maar reboot : 6 minuten.
- Bios update via internet dus van ver. 3610 --> 3805. Vlekkeloos maar reboot ...6 minuten
- met Ccleaner en Eset naar allerlei fouten/ afwijkingen/logs/hicups e.d. gezocht : nada
....
Moet ik nu serieus gaan denken dat er in de kast iets mis is met SSD (hierop W10) of HD o.i.d.
En hoe kan ik dat zonder al te veel schroeven achter komen.

Ik zie uit naar reacties en bv dank.

Beste antwoord (via Antonio1956 op 23-11-2023 15:09)

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:27
Klinkt idd als een defecte disk. Daar heeft je netwerkkabel niets mee van doen.

Wat ook kan is dat je controller op het moederbord niet goed meer is, of je kabels (bij sata) niet fris.
Als je alles los haalt, dus ook disken, DVD enzovoort.
Hoe start je PC dan op? Is het dan wel snel?

En als je er een andere disk in zet, kan je dan wel starten vanaf USB bootstick en je disk gewoon benaderen?
Als dat dan ook niet werkt, dan is het misschien niet je disk maar je controller op het moederbord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 12:51
Wat gebeurd er als je je pc start zonder aangesloten netwerk en randapparatuur (op een toetsenbord na)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio1956
O.k. dan een restart maar nu zonder netwerkkabel.
Wordt van kwaad tot erger:
- tijdens opstart verschijn er na ong 4 minuten de boodschap (nieuw fenomeen) :Fixing drive E: stage 1 - gevolgd even later door "Stage 2" . Ben toen maar even weggegaan wan t ETA werd aangegeven als >10 minuten. EN geen idee waarom drive E: gefixt moet worden.
Voor de duidelijkheid: drive E: is HD met alle "Eigen data" zoals foto's, adressen enz....

- na terugkomst (uurtje later) waren schermen zwart - PC twee blauwe lampjes (dus actief) maar schermen wilden niet op werkschermen springen.
Reboot dan maar
- (nog steeds zonder netwerkkabel aangesloten) repairing drive E: 100% complete.
- Dat lijkt mooi, maar schijf E; is dus 'kwijt' nu. Staat wel in de verkenner maar nu onder een andere naam : "lokale schijf E:" maar ik kan er niet inkomen want er is een parameter ongeldig.
-Verder werkt alles - als het werkt- erg traag en /of schiet scherm in het wit.
IK heb dus een vermoeden dat m'n HD naar z'n grootjes is en morgen gaat de bak naar een pc-dokter om e.e.a. te repareren en back-up van Eigen data terug te zetten.
Denk dat netwerkkabel losmaken verder geen invloed had op deze belefenissen (of wel?) maar dat door het verdraaien van PC om bij de achterkant te komen er msch iets verder kapot is gegaan,
Zal morgen of ovenmorgen verslag doen van reparatie als daar iets bijzonderw uit gekomen is...(wordt vervolgd)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:27
Klinkt idd als een defecte disk. Daar heeft je netwerkkabel niets mee van doen.

Wat ook kan is dat je controller op het moederbord niet goed meer is, of je kabels (bij sata) niet fris.
Als je alles los haalt, dus ook disken, DVD enzovoort.
Hoe start je PC dan op? Is het dan wel snel?

En als je er een andere disk in zet, kan je dan wel starten vanaf USB bootstick en je disk gewoon benaderen?
Als dat dan ook niet werkt, dan is het misschien niet je disk maar je controller op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio1956
Kan het toch ff niet laten en ben eens bezig in de safe mode van W10.
Duurde even voordat ik dat op mn scherm had...
Vreemde is dat ik nu wél een goede E: disk zie (met alle bestanden)
Heb er chkdsk/f op losgelaten want er waren wel wat foutjes volgens systeemcheck.

@reinier68 zal straks ook eens jou optie uitvoeren en de HD loskoppelen mocht het allemaal weinig uithalen.
Weet al wel dat ik een ander BU programma moet installeren als alles weer op orde is. Wat ik nu heb kan geen BU terughalen in veilige modus....raar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 21:05

Zorian

What the fox?

Een rotte disk kan je boot (zowel de POST als het laden van het OS) enorm vertragen omdat hij probeert alles te vinden aan hardware enzo. Als dat niet lekker gaat omdat je disk niet mee werkt (die E schijf) dan duurt het heel lang en geeft ie na ~5 minuten vanzelf op met een time-out en gaat ie door. Zou inderdaad eens die ene schijf loskoppelen en dan nog eens kijken wat er gebeurt. Klinkt naar mijn idee als een stervende E schijf die op zijn laatste pootjes loopt. Direct de data eraf trekken indien mogelijk en veilig stellen. Al ga ik er vanuit dat er hopelijk ook een backup is van die data, vooral indien het belangrijk is...

[ Voor 24% gewijzigd door Zorian op 22-11-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio1956
Yes, samengevat: de oude draaiende E: schijf was idd de boosdoener. Uiteraard had ik hier al BU van want allemaal eigen data zoals foto's, documenten, enz. enz.
PC dokter heeft nieuwe en grotere SSD geinstalleerd en de eerste opstart was....supersnel.
Monitor kon het amper bijbenen...ben nu data aan het recoveren van BU-schijf en dat loopt.
Pfff.
Alle meedenkende forumleden bedank voor hun input!
Pagina: 1