Met de hoop op nog een paar leuke aanbiedingen deze week ben ik me gaan orienteren op een stevige upgrade van m'n game PC. Ik heb "gewoon" een paartje 1080p monitors staan, maar wil toch een wat stevigere setup omdat ik ook regelmatig een spelletje in VR speel. De huidige PC (Dell XPS met een 2060) voldoet nog wel, maar een upgrade is meer dan welkom. Daarnaast klaagt mijn betere helft ook al een tijdje dat haar PC, gebaseerd op een BBG van begin 2015, toch wel wat traag begint te worden voor de spellen die zij speelt (Sims en diverse survival games, al dan niet in 3d, zoals The Lone Dark bijvoorbeeld), en wil de oudste een eigen gamePC zodat hij niet meer uren in de Geforce Now queue hoeft te staan voor een potje Fortnite. Met andere woorden: laat het hardware doorschuiven maar beginnen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op flatscreen zal m'n huidige PC nog prima voldoen, maar vooral in VR merk ik de limiet van de huidige GPU. M'n meestgespeelde VR games zijn (naast Beatsaber, maar die doet het toch wel) Asseto Corsa (racing) en Derail Valley (train sim). Die laatste is nog volop in ontwikkeling en heeft onlangs een grote update gehad. Spel is zwaarder geworden en ik heb de settings nu een stuk verder terug moeten zetten dan ik eigenlijk wil.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wilde eigenlijk rond de 1500 uitkomen, maarja. Dat is al niet gelukt. Beetje meer zoals nu is niet gelijk een ramp, maar hoger hoeft niet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles gaat ingebouwd worden in m'n oude vertroude P280. Geen ruitje of wat dan ook, al dat RGB spul is toch niks voor mij.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb momenteel onderstaan lijstje. Basis is de BBG van oktober, met wat downgrades (GPU) en andere budget opties (mobo zonder wifi scheelde bijvoorbeeld 50 euro)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur.
Qua GPU ben ik voor team groen gegaan wegens de aanbieding en performance overall en raytracing in het bijzonder. De 8700 XT is nu ongeveer dezelfde prijs, afhankelijk van welk merk je neemt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als er nog een component is wat voor vrijwel gelijke performance iets aantrekkelijker geprijs is. Graag. Ook heb ik nog wel een paar stille 120mm fans nodig. Tips daarvoor zijn ook welkom.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk staat alles al bij de bovenstaande vragen. Volgens mij ben ik praktisch compleet en is dit meer een sanity-check of ik geen (grote) fouten heb gemaakt qua config. De hierboven genoemde Dell XPS kwam kant-en-klaar via het werk, dus de laatste self-built is inmiddels ook alweer 8 jaar geleden. Verder zijn tips over alternatieve (lees: goedkopere) componenten altijd welkom, net als een goede stille 120mm fan. De meeste zullen vast goed zijn, maar je zal altijd zien dat ik net de verkeerde haal.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op flatscreen zal m'n huidige PC nog prima voldoen, maar vooral in VR merk ik de limiet van de huidige GPU. M'n meestgespeelde VR games zijn (naast Beatsaber, maar die doet het toch wel) Asseto Corsa (racing) en Derail Valley (train sim). Die laatste is nog volop in ontwikkeling en heeft onlangs een grote update gehad. Spel is zwaarder geworden en ik heb de settings nu een stuk verder terug moeten zetten dan ik eigenlijk wil.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wilde eigenlijk rond de 1500 uitkomen, maarja. Dat is al niet gelukt. Beetje meer zoals nu is niet gelijk een ramp, maar hoger hoeft niet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles gaat ingebouwd worden in m'n oude vertroude P280. Geen ruitje of wat dan ook, al dat RGB spul is toch niks voor mij.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb momenteel onderstaan lijstje. Basis is de BBG van oktober, met wat downgrades (GPU) en andere budget opties (mobo zonder wifi scheelde bijvoorbeeld 50 euro)
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 349,- | € 349,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 167,- | € 167,- |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3 | € 829,- | € 829,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 57,89 | € 57,89 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 97,90 | € 97,90 |
| 1 | Voedingen | MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 109,99 | € 109,99 |
| Totaal | € 1.709,78 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur.
Qua GPU ben ik voor team groen gegaan wegens de aanbieding en performance overall en raytracing in het bijzonder. De 8700 XT is nu ongeveer dezelfde prijs, afhankelijk van welk merk je neemt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als er nog een component is wat voor vrijwel gelijke performance iets aantrekkelijker geprijs is. Graag. Ook heb ik nog wel een paar stille 120mm fans nodig. Tips daarvoor zijn ook welkom.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk staat alles al bij de bovenstaande vragen. Volgens mij ben ik praktisch compleet en is dit meer een sanity-check of ik geen (grote) fouten heb gemaakt qua config. De hierboven genoemde Dell XPS kwam kant-en-klaar via het werk, dus de laatste self-built is inmiddels ook alweer 8 jaar geleden. Verder zijn tips over alternatieve (lees: goedkopere) componenten altijd welkom, net als een goede stille 120mm fan. De meeste zullen vast goed zijn, maar je zal altijd zien dat ik net de verkeerde haal.
)