Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bexorcist
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-05 14:18
Beste Tweakers,

Ik hoop dat ik niet de enige ben die dit probleem ervaart, maar ik moest gewoon een forumtopic openen om te zien of anderen ook last hebben van een ratelend geluid bij hun gloednieuwe Samsung Galaxy S23 Ultra. Het is een prachtig toestel, maar het lijkt erop dat er een serieus probleem is met de Optical Image Stabilizer (OIS).

Recent heb ik een ratelend geluid opgemerkt, vooral bij het schakelen tussen lenzen of bij het maken van foto's in donkere omstandigheden en dit pas na enkele maanden in gebruik te zijn. In het begin was er dus geen sprake van. Dit is behoorlijk verontrustend, vooral gezien het feit dat we het hier hebben over een toestel dat een stevige prijskaartje van 1500 euro heeft.

Na wat onderzoek lijkt het erop dat dit ratelende geluid te maken heeft met de Optical Image Stabilizer. Het lijkt absurd dat een high-end toestel als de Galaxy S23 Ultra dit soort problemen vertoont, vooral op het gebied van de camera, die een van de prominente functies is waarvoor velen van ons bereid zijn diep in de buidel te tasten.

Ik ben benieuwd of anderen hier soortgelijke ervaringen hebben gehad. Is het een wijdverbreid probleem of betreft het slechts enkele eenheden? Zouden we kunnen hopen op een software-update die dit oplost, of is het mogelijk dat we met hardwarematige problemen te maken hebben die een vervanging rechtvaardigen?

Laten we hier ervaringen delen en hopelijk kunnen we samen een beter inzicht krijgen in dit vervelende probleem. Als er mensen zijn die contact hebben opgenomen met de klantenservice van Samsung, deel dan alsjeblieft ook je ervaringen en welke stappen er zijn ondernomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Het is normaal dat je wat geluid hoort, is niks ernstig aan, in de camera zitten nou 'bewegende delen'. Elke camera met OIS maakt een beetje geluid als je hem licht gaat schudden. Als je dus gaat wisselen van lens, kan het goed mogelijk zijn dat je geluid hoort.

Ik heb het ook op mijn S23 Ultra.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
MysticX schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 04:44:
Het is normaal dat je wat geluid hoort, is niks ernstig aan, in de camera zitten nou 'bewegende delen'. Elke camera met OIS maakt een beetje geluid als je hem licht gaat schudden. Als je dus gaat wisselen van lens, kan het goed mogelijk zijn dat je geluid hoort.

Ik heb het ook op mijn S23 Ultra.
Ik vind het alleszins niet normaal dat dit euvel zich pas begon te manifesteren na enkele maanden gebruik. Klinkt hoegenaamd niet als iets dat intentioneel geconstrueerd is op deze manier. Mijn iPhone 13 Pro Max had dit tevens niet. De Galaxy S23 Ultra in de winkel ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Als je denkt dat het echt een hardware defect is, neem dan contact op met de winkel waar je hem hebt aangeschaft.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
MysticX schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 05:59:
Als je denkt dat het echt een hardware defect is, neem dan contact op met de winkel waar je hem hebt aangeschaft.
Ik meen dat dit een fabricagefout is van Samsung, net zoals bij jouw exemplaar, maar dat ze zich eruit gaan lullen met de OIS onzin. Ik vind het alleszins zeer vreemd dat u zulk geluid in een toestel van om en bij de 1500 euro normaal acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Bexorcist schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:04:
[...]

Ik meen dat dit een fabricagefout is van Samsung, net zoals bij jouw exemplaar, maar dat ze zich eruit gaan lullen met de OIS onzin. Ik vind het alleszins zeer vreemd dat u zulk geluid in een toestel van om en bij de 1500 euro normaal acht.
Dit is mijn 5de S23 Ultra die ik in bezit heb en elke toestel had het (als we het over hetzelfde hebben). Dat beetje ratelgeluid dat uit de camera komt is gewoon normaal.

Ook hier heb ik een 13 Pro Max liggen, die heeft het ook maar veel minder, maar dat komt waarschijnlijk omdat de sensor kleiner is vergeleken met de S23 Ultra.

Kan je misschien een filmpje uploaden?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
MysticX schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:06:
[...]

Dit is mijn 5de S23 Ultra die ik in bezit heb en elke toestel had het (als we het over hetzelfde hebben). Dat beetje ratelgeluid dat uit de camera komt is gewoon normaal.

Ook hier heb ik een 13 Pro Max liggen, die heeft het ook maar veel minder, maar dat komt waarschijnlijk omdat de sensor kleiner is vergeleken met de S23 Ultra.

Kan je misschien een filmpje uploaden?
Vreemd. De Pro Max die ik aan mijn vriendin heb gegeven maakt geen enkel geluid. Vindt u het niet vreemd dat de toestellen dit euvel initieel niet vertonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je bent niet de eerste die dit onderwerp opnoemt op dit forum. En op het internet zie je dit ook voorbij komen bij andere merken (zoek bijvoorbeeld op camera lens ois noise)
Samsung heeft er ok een artikel over op hun website wat uitlegt wat er gebeurt:
https://www.samsung.com/a...haking-your-galaxy-phone/

Maar mijn advies, breng de telefoon terug en koop een andere telefoon van een ander merk, als je niet blij ermee bent gaat dat nooit beter worden, zo werken de hersenen van ons mensen nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Wat is nou precies het probleem? Want je zegt:
Het is een prachtig toestel, maar het lijkt erop dat er een serieus probleem is met de Optical Image Stabilizer (OIS).
Vind je het geratel horen het probleem, of merk je er ook daadwerkelijk wat van in foto's en/of video's?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
swhnld schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:00:
Je bent niet de eerste die dit onderwerp opnoemt op dit forum. En op het internet zie je dit ook voorbij komen bij andere merken (zoek bijvoorbeeld op camera lens ois noise)
Samsung heeft er ok een artikel over op hun website wat uitlegt wat er gebeurt:
https://www.samsung.com/a...haking-your-galaxy-phone/

Maar mijn advies, breng de telefoon terug en koop een andere telefoon van een ander merk, als je niet blij ermee bent gaat dat nooit beter worden, zo werken de hersenen van ons mensen nu eenmaal.
Niks over teruggevonden alleszins. Had eerst enkele trefwoorden ingegeven maar zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Hahn schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:04:
Wat is nou precies het probleem? Want je zegt:

[...]

Vind je het geratel horen het probleem, of merk je er ook daadwerkelijk wat van in foto's en/of video's?
Een ratelend geluid verwacht ik in een chinaphone van 100 euro, niet in een flagship van 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Bexorcist schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:06:
[...]

Een ratelend geluid verwacht ik in een chinaphone van 100 euro, niet in een flagship van 1500 euro.
Dat je het stom vindt, kan ik snappen. Maar het een 'serieus probleem' noemen snap ik niet. Wat is er serieus aan? Dat jij het cheap vindt?

Zolang de camera zelf gewoon goed werkt denk ik dat je niet veel meer kunt dan het accepteren, of een ander toestel kopen.

(Mijn S23+ ratelt ook een klein beetje als ik schud, net zoals m'n S21 FE daarvoor. Komt door de IS, merk je verder niks van.)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn S23U heeft het ook. Niet echt storend voor mij persoonlijk.

Accepteren of verkopen, andere opties zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Hahn schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:11:
[...]

Dat je het stom vindt, kan ik snappen. Maar het een 'serieus probleem' noemen snap ik niet. Wat is er serieus aan? Dat jij het cheap vindt?

Zolang de camera zelf gewoon goed werkt denk ik dat je niet veel meer kunt dan het accepteren, of een ander toestel kopen.

(Mijn S23+ ratelt ook een klein beetje als ik schud, net zoals m'n S21 FE daarvoor. Komt door de IS, merk je verder niks van.)
In het begin deed ie dat niet, vandaar de frustratie. Dit lijkt me een flaw in het design, eerlijk gezegd. Je kan bezwaarlijk zeggen dat iets intentioneel is als het pas na 4 maanden de kop opsteekt. Dit in combinatie met de erbarmelijke batterijduur doet me toch twijfelen om idd voor een ander android flagship te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

Barrycade

Through the...

Duidelijk gevalletje Buyers Remorse.

Wikipedia: Buyer's remorse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Absoluut niet, maar goed. Bedankt voor de bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bexorcist schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:16:
[...]

In het begin deed ie dat niet, vandaar de frustratie. Dit lijkt me een flaw in het design, eerlijk gezegd. Je kan bezwaarlijk zeggen dat iets intentioneel is als het pas na 4 maanden de kop opsteekt. Dit in combinatie met de erbarmelijke batterijduur doet me toch twijfelen om idd voor een ander android flagship te kiezen.
Erbarmelijke accuduur is wel zorgwekkend, want de S23U zit bij de top: review: Samsung Galaxy S23 Ultra - Meer megapixels en megahertzen

Dus mogelijk heb je toch een defect te pakken dan. Mijn S23U heeft een enorm lange adem, beste accuduur die ik ooit heb gehad.

Als je beter wilt moet je naar Apple, ik ken geen andere Android flagships met zeer goede accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
stin00 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:20:
[...]

Erbarmelijke accuduur is wel zorgwekkend, want de S23U zit bij de top: review: Samsung Galaxy S23 Ultra - Meer megapixels en megahertzen

Dus mogelijk heb je toch een defect te pakken dan. Mijn S23U heeft een enorm lange adem, beste accuduur die ik ooit heb gehad.

Als je beter wilt moet je naar Apple, ik ken geen andere Android flagships met zeer goede accuduur.
Ik kom net van een klein uitstapje naar iOS middels een iPhone 13 Pro Max maar ik wil echt niet meer terug naar dat beperkende ecosysteem. Echter was de batterijduur een pak beter en was er absoluut geen enkel ratelend geluidje te bespeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:09
Mijn S23U maakt echt geen enkel ratelend geluid, de camera doet gewoon stilletjes zijn werk. Dit klinkt niet heel goed, volgens mij. Of jouw oren zijn veel gevoeliger dan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De camera zou alleen mogen ratelen als je de camera niet gebruikt. Ratelt hij ook als je de camera app open hebt? Het is namelijk normaal dat de lens vrij kan bewegen als je de camera niet gebruikt. S22 Ultra ratelt ook. IPhone 13 Pro max deed het bij mij ook.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
millerman_sf schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:07:
Mijn S23U maakt echt geen enkel ratelend geluid, de camera doet gewoon stilletjes zijn werk. Dit klinkt niet heel goed, volgens mij. Of jouw oren zijn veel gevoeliger dan de mijne.
Als je er zachtjes mee schudt zou dit te horen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:39
Bexorcist schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:50:
[...]

Als je er zachtjes mee schudt zou dit te horen moeten zijn.
Maar als je er mee schud is het toch ook niet gek dat er geluid gemaakt word? Dat systeem bestaat uit bewegende delen. Dat maakt hoe dan ook geluid?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Als ik hem schud en bij mijn oor houd, dan hoor ik heel zachtjes iets. Maar ik zou het geen ratelen noemen. En aangezien ik dit verder nooit doe, heb ik er ook geen last van. Als ik gewoon een foto maak of bel, hoor ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:23
Dit was mij nog nooit opgevallen, maar als ik de telefoon schud dan hoor ik inderdaad wat. Maar dit hoor je toch niet als je gewoon bezig bent met je leven? Laat staan dat andere het horen als jij het in je zak hebt.

• Bexorcist
dehardstyler schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:00:
Dit was mij nog nooit opgevallen, maar als ik de telefoon schud dan hoor ik inderdaad wat. Maar dit hoor je toch niet als je gewoon bezig bent met je leven? Laat staan dat andere het horen als jij het in je zak hebt.
Klopt maar wat mij stoort is het feit dat dit euvel in het begin niet aanwezig was. Ik vind het eerlijk gezegd niet echt normaal dat een premium product na enkele maanden tijd een verandering in fysiologische eigenschappen begint te manifesteren.

Als je auto na verloop van tijd een rammelend geluid begint te produceren vindt niemand dit normaal en wordt er een afspraak in de garage gemaakt. Erg vreemd dat de meerderheid hier dit een normale gang van zaken blijkt te vinden.

Moest dit sedert de ingebruikname zo geweest zijn had ik er geen probleem van gemaakt maar dit is absoluut niet het geval. Recent nog een gloednieuwe S23U vastgehad en deze maakte geen enkel geluid.

• Bexorcist
Webgnome schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:51:
[...]

Maar als je er mee schud is het toch ook niet gek dat er geluid gemaakt word? Dat systeem bestaat uit bewegende delen. Dat maakt hoe dan ook geluid?
Klopt maar wat mij stoort is het feit dat dit euvel in het begin niet aanwezig was. Ik vind het eerlijk gezegd niet echt normaal dat een premium product na enkele maanden tijd een verandering in fysiologische eigenschappen begint te manifesteren.

Als je auto na verloop van tijd een rammelend geluid begint te produceren vindt niemand dit normaal en wordt er een afspraak in de garage gemaakt. Erg vreemd dat de meerderheid hier dit een normale gang van zaken blijkt te vinden.

Moest dit sedert de ingebruikname zo geweest zijn had ik er geen probleem van gemaakt maar dit is absoluut niet het geval. Recent nog een gloednieuwe S23U vastgehad en deze maakte geen enkel geluid.

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:51
Het is al meerdere malen gezegd, maar dit is "by design" zodra je de camera activeerd is het weg.
De lens word door een elektromagneet stabiel gehouden, maar wanneer deze niet geactiveerd is zit ie "los".

Je hebt het in het begin niet gehoord, maar het was er al wel ( hier een 22 ultra met hetzelfde geluid)

• millerman_sf
En t.a.v. je vergelijk met de auto: als deze tijdens normaal gebruik geen gek geluid maakt, maar alleen als je er heel hard mee gaat schudden, zou ik het ook niet zo boeiend vinden. Het is een te gezocht scenario dat in de praktijk vrijwel niet voorkomt. Boeiend.

• Bexorcist
millerman_sf schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:11:
En t.a.v. je vergelijk met de auto: als deze tijdens normaal gebruik geen gek geluid maakt, maar alleen als je er heel hard mee gaat schudden, zou ik het ook niet zo boeiend vinden. Het is een te gezocht scenario dat in de praktijk vrijwel niet voorkomt. Boeiend.
Leuk dat je het naar eigen believen inkleedt. Waar heb ik ooit "heel hard schudden" gezegd? Als je zachtjes schudt hoor je het geluid al. Bij net unboxte toestellen is dit NIET. Boeiend inderdaad.

• Bexorcist
remsie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:09:
Het is al meerdere malen gezegd, maar dit is "by design" zodra je de camera activeerd is het weg.
De lens word door een elektromagneet stabiel gehouden, maar wanneer deze niet geactiveerd is zit ie "los".

Je hebt het in het begin niet gehoord, maar het was er al wel ( hier een 22 ultra met hetzelfde geluid)
Nope. Bij net unboxte toestellen is dit euvel niet aanwezig. De fora staan er vol van. Vandaar mijn bezorgdheid.

• remsie
Ik snap je bezorgdheid, zelf schrok ik ook toen ik het voor het eerst hoorde. Hier een officiele samsung reactie met uitleg: https://eu.community.sams...-in-telefoob/td-p/2783747

Niks aan de hand

• Bexorcist
remsie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:14:
Ik snap je bezorgdheid, zelf schrok ik ook toen ik het voor het eerst hoorde. Hier een officiele samsung reactie met uitleg: https://eu.community.sams...-in-telefoob/td-p/2783747

Niks aan de hand
Mijn vroeger iPhone 13 Pro Max heeft dit alleszins helemaal niet. Vandaar mijn bezorgdheid.

• remsie
Dan zal de camera van die telefoon op een andere manier werken, dus geen los lens element hebben, je weet nu iig dat je je geen zorgen meer hoeft te maken👍🏻😉
Bexorcist schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:18:
[...]

Mijn vroeger iPhone 13 Pro Max heeft dit alleszins helemaal niet. Vandaar mijn bezorgdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkforce
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 03:16
Ik heb het hier helaas ook met mijn S23 ultra.
Nog niet zo lang in gebruik maand of 3 maar heb het idee dat het steeds erger word.
Bij verschillende odido zaken geweest maar ze hadden het nog niet eerder voorbij horen komen.
Ik stoor me er ook mateloos aan om eerlijk te zijn ben van mening dat het bij deze prijs categorie niet zou mogen. (Hoor het zelfs als ik de telefoon gewoon op pak ) :|
En inderdaad samsung beweert dat het normaal is en dus hoort. Maar toch vind het heel irritant. 7(8)7

CPU: Intel core i9 9900k | RAM: 64GB | GPU: RTX 3080 Waterforce | SSD: 2x M.2: Samsung 970 evo plus 1TB & Samsung 860 evo 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bexorcist
sharkforce schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:07:
Ik heb het hier helaas ook met mijn S23 ultra.
Nog niet zo lang in gebruik maand of 3 maar heb het idee dat het steeds erger word.
Bij verschillende odido zaken geweest maar ze hadden het nog niet eerder voorbij horen komen.
Ik stoor me er ook mateloos aan om eerlijk te zijn ben van mening dat het bij deze prijs categorie niet zou mogen. (Hoor het zelfs als ik de telefoon gewoon op pak ) :|
En inderdaad samsung beweert dat het normaal is en dus hoort. Maar toch vind het heel irritant. 7(8)7
Idem dito!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippehopper
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik heb nu net even een account aangemaakt om hierop te reageren. Ik heb ook een s23 Ultra en sins vandaag is mij dat ook opgevallen. Ik ga je ook eerlijk zeggen dat ik het heel storend vind. Als ik er zacht mee schud hoor ik het gewoon hard, en ik voel ook dat er iets mee schud alsof het los zit. Ik heb net hetzelfde geprobeerd met 4 andere telefoons en daar hoor en voel je het heel zacht maar dan ook echt zacht, maar bij mijn s23 ultra hoor en voel ik het extreem erg. Ik was al aan het bedenken of dit onder garantie valt omdat ik deze telefoon net 4 maanden heb, maar ik ben er nu dus achter dat het gaat om waar mensen het hierover hebben. Bij x10 zoom etc is het geluid dus heel zacht zoals bij de andere toestellen, maar bij geen gebruik van camera dus ook met mijn telefoon uit als ik zachtjes schud hoor ik het heel hard en ik voel ook letterlijk iets heen en weer schudden alsof er een onderdeel los zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkforce
Nou als eerste welcome op tweakers :D

Het kan inderdaad zo zijn dat het na verloop van tijd (gebruik van de telefoon) het erger word.
Is per telefoon verschillend helaas in het begin toen ik m'n telefoon kocht was het minimaal maar nu zoals ik al eerder zei bij het oppakken hoor ik het al.
Nu moet ik wel zeggen dat ik iemand ben die daar heeeeel slecht tegen kan en dit soort dingen dus heel snel opmerk. 8)7
Maar het schijnt dus echt normaal te zijn volgens Samsung.
Ben wel benieuwd of dat dan bij de S24 Ultra ook weer zo extreem aanwezig is... :?
Ik ben gewoon van mening van een toestel waar je 1500 euro voor betaald dat dit niet mag.
Als Samsung dit ''normaal'' vind en dus ook bij een S24 weer zo is dan is het voor mij geen Samsung meer in de toekomst.

CPU: Intel core i9 9900k | RAM: 64GB | GPU: RTX 3080 Waterforce | SSD: 2x M.2: Samsung 970 evo plus 1TB & Samsung 860 evo 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
Dit is niet alleen bij samsung, dit is bij elke telefoon die van dat type "optical image stabilization" gebruik maakt. Hier ook een artikel van Sony. https://www.sony.com/electronics/support/articles/00281974

Verder staat het internet vol van artikelen over het hoe en waarom en vooral dat het dus gewoon "by design" is.Ik snap persoonlijk dan ook niet dat jeje hier druk over zou blijven maken. (behalve dat het misschien een beetje premium gevoel weg haalt, maar dat zit dus allemaal tussen de oren). Je camera gaat er niet eerder van kapot,dus gewoon van je telefoon genieten en druk maken om de echte problemen in het leven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
hippehopper schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:37:
Bij x10 zoom etc is het geluid dus heel zacht zoals bij de andere toestellen, maar bij geen gebruik van camera dus ook met mijn telefoon uit als ik zachtjes schud hoor ik het heel hard en ik voel ook letterlijk iets heen en weer schudden alsof er een onderdeel los zit.
Dit klopt dan ook precies, bij gebruik van de camera word de lens unit door de ois bekrachtigd, door elektromagnetisme op z'n plek gehouden en zal dus minder/geen geluid maken bij schudden.

Wanneer de camera uit staat, is dit systeem uit en kan de lens vrij bewegen (dus het ratel geluid), zoals het ontworpen is.

Als ze deze "vast" zouden zetten, zou je batterij sneller leeg gaan, wat ook weer niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
remsie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:31:
Dit is niet alleen bij samsung, dit is bij elke telefoon die van dat type "optical image stabilization" gebruik maakt. Hier ook een artikel van Sony. https://www.sony.com/electronics/support/articles/00281974

Verder staat het internet vol van artikelen over het hoe en waarom en vooral dat het dus gewoon "by design" is.Ik snap persoonlijk dan ook niet dat jeje hier druk over zou blijven maken. (behalve dat het misschien een beetje premium gevoel weg haalt, maar dat zit dus allemaal tussen de oren). Je camera gaat er niet eerder van kapot,dus gewoon van je telefoon genieten en druk maken om de echte problemen in het leven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkforce

Dat is een mening waar ik precies niets mee kan :)
Wat voor jou geen probleem is kan voor iemand anders wel een probleem zijn waaronder een lens dat heen en weer rammelt, dat kan dus voor een ander als heel erg storend worden ervaren. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bexorcist

"Een beetje het premium gevoel weghalen." Een telefoon van 1500 euro zou in geen enkel geval mogen aanvoelen als een chinaphone van 150 euro. Bedankt voor de pedante reactie alleszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
Sterkte ermee verder 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan1988
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik heb mijn Samsung S23 Ultra begin dit jaar gekocht en ervaar nu ook een paar weken een soort ratelend geluid wanneer ik bruusk beweeg met mijn gsm. Het voelt indd echt alsof er iets los zit... Daarom heb ik dit probleem opgezocht en op tweakers gevonden dat dit blijkbaar nie zó abnormaal is. Bij mij stopt dit wel niet wanneer ik de camera activeer hoor. Ik zie leden hier beweren dat dit zou moeten stoppen omdat dit dan elektromagnetisch geactiveerd wordt maar dat is bij mij duidelijk niet het geval. Nog mensen bij wie dit altijd blijft ratelen? Het voelt echt alsof er iets mis is en geeft indd het gevoel dat de gsm het alle momenren kan begeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkforce
Gertjan1988 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:27:
Ik heb mijn Samsung S23 Ultra begin dit jaar gekocht en ervaar nu ook een paar weken een soort ratelend geluid wanneer ik bruusk beweeg met mijn gsm. Het voelt indd echt alsof er iets los zit... Daarom heb ik dit probleem opgezocht en op tweakers gevonden dat dit blijkbaar nie zó abnormaal is. Bij mij stopt dit wel niet wanneer ik de camera activeer hoor. Ik zie leden hier beweren dat dit zou moeten stoppen omdat dit dan elektromagnetisch geactiveerd wordt maar dat is bij mij duidelijk niet het geval. Nog mensen bij wie dit altijd blijft ratelen? Het voelt echt alsof er iets mis is en geeft indd het gevoel dat de gsm het alle momenren kan begeven...
Welcome bij de club van ratelende telefoons 8)7
Dat zou moeten stoppen als je de camera activeert na 10x zoom.
Tot op de dag van vandaag heb ik het nog steeds, heb zelfs het idee dat het mechanisme soepeler is geworden. :| En daardoor nog iets erger aanwezig is dan toen ik hier reageerde.
Ik heb het dan ook opgegeven ben langs geweest bij een Samsung servicepoint in Utrecht en die beweerde dat het hoorde.
Ben daarna langs een telefoon winkel geweest (2nd opinion) en die beweerde dat het niet ''zo extreem'' aanwezig hoort te zijn.
Ja de camera heeft een image stabilizer en die zit ''iets'' los en als je dan heel goed luistert dan hoor je dat een beetje.
Maar niet tot het extreme aan toe dat als je je omdraait in bed dat je letterlijk 'TOK'' hoort of dat als je je telefoon oppakt dat dus hoort.
Dus het word jou woord tegen dat van Samsung en dat verlies je. :/
Heb dan ook een melding gemaakt waar ik me toestel heb gekocht en aangegeven dat ik dus dit probleem heb.
Met het idee mocht er dan iets in de toekomst zijn met mijn camera dat ik dat wel gemeld heb en dus niet dat ze terug kunnen vallen ''waarom heb je dat nooit meteen gemeld'' .
Nu heb ik die notie erbij laten zetten, en heb ik het een soort van geaccepteerd.
Tot op heden werkt de telefoon gewoon prima en is er niets aan de hand.
Maar blijf van mening dat een premium toestel van 1600 euro niet dit soort mankementen mag hebben.
En verwacht een GOEDE service van samsung voor dit soort bedragen.
Helaas heeft samsung gewoon schijt aan je |:( ik koop geen samsung meer ;w

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Google bracht me naar dit topic.

Mijn S23Ultra, aangeschaft in augustus 2023 had dit 'probleem' in iets meer dan een jaar totaal niet.

Afgelopen weekend voor het eerst met deze telefoon een fietstocht gehouden met de telefoon in een houder op het stuur. En ik zat me tijdens de tocht al af te vragen of dit wel zo goed is voor de camera's, ik had namelijk dit nieuws bericht nog in mijn achterhoofd zitten.
En ja hoor, sinds de fietstocht rammelt mijn telefoon nu ook. :(

Ik begrijp @Bexorcist dan ook goed wat het bezwaar is. De rammel is duidelijk aanwezig en doet echt afbreuk aan het premium gevoel van de telefoon. Het klinkt heel goedkoop, de omschrijving dat je met een Chinees prul in je handen zit, is eigenlijk opvallend accuraat.
Je voelt (en hoort) het eigenlijk al als je het toestel van tafel oppakt en naar je gezicht draait.

De rammel stopt inderdaad als de camera in 10x mode staat.

Afin, as so far lijkt het geen invloed op de prestaties van de 10x lens te hebben, nog even zien of ik hier aan kan wennen.
Garantie claimen is toch wel een last effort, ruim 900GB backuppen, zeuren bij Samsung servicecenter, telefoon kwijt voor xx dagen en weer restoren is ook weer best wat gedoe.

• sharkforce
Madshark schreef op woensdag 18 september 2024 @ 06:10:
Google bracht me naar dit topic.

Mijn S23Ultra, aangeschaft in augustus 2023 had dit 'probleem' in iets meer dan een jaar totaal niet.

Afgelopen weekend voor het eerst met deze telefoon een fietstocht gehouden met de telefoon in een houder op het stuur. En ik zat me tijdens de tocht al af te vragen of dit wel zo goed is voor de camera's, ik had namelijk dit nieuws bericht nog in mijn achterhoofd zitten.
En ja hoor, sinds de fietstocht rammelt mijn telefoon nu ook. :(

Ik begrijp @Bexorcist dan ook goed wat het bezwaar is. De rammel is duidelijk aanwezig en doet echt afbreuk aan het premium gevoel van de telefoon. Het klinkt heel goedkoop, de omschrijving dat je met een Chinees prul in je handen zit, is eigenlijk opvallend accuraat.
Je voelt (en hoort) het eigenlijk al als je het toestel van tafel oppakt en naar je gezicht draait.

De rammel stopt inderdaad als de camera in 10x mode staat.

Afin, as so far lijkt het geen invloed op de prestaties van de 10x lens te hebben, nog even zien of ik hier aan kan wennen.
Garantie claimen is toch wel een last effort, ruim 900GB backuppen, zeuren bij Samsung servicecenter, telefoon kwijt voor xx dagen en weer restoren is ook weer best wat gedoe.
toon volledige bericht
Nou welcome bij het team rammelende telefoons 8)7
Zoals inmiddels wel duidelijk is ben ik het er inderdaad ook niet mee eens dat zo'n dure telefoon dit soort problemen vertoont.
Heb hiervoor altijd Xiaomi gehad nooit geen echte problemen gehad en als dat er was altijd netjes geholpen.
Dacht doe is een keer wild en koop een duur toestel nou ik heb het geweten :|
Had het toestel gewoon per direct moeten retourneren maar ja dat is achteraf.

Je kan zeggen ik gooi het op garantie maar dan komt het terecht bij ''Dynafix'' nou succes.
Zoek maar is op google en kijk de reviews gaat je geen hoop geven :X
En ja ongeacht waar je de telefoon laat repareren kom je uit bij hun vrijwel elk bedrijf klein of groot werkt daar mee samen.
Zelfs de telefoon medewerker in de winkel waar ik langs ben geweest die zei doe het niet _/-\o_

Pagina: 1