Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 20:32
Ik heb sinds een hele tijd een DS414 staan die via 1 lan (1 GbE) is verbonden met een Unifi USW Pro 24 PoE.
M'n hoofdcomputer is recent verbonden met glasvezel (10GbE) aan diezelfde USW Pro.

Nu vroeg ik me af of het nuttig is om een 2e ethernet kabel te plaatsen om zo de DS414 te voorzien van een IEEE 802.3ad dynamische Link Aggregation.
Niet dat ik de snelheid an sich nodig heb maar just for fun :)

PS dus tikfout in de titel : een DS414 en niet DS141 :X :X :X

[ Voor 7% gewijzigd door Promy op 20-11-2023 23:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:00

jurroen

Security en privacy geek

Als het om "just for fun" gaat - wat houdt je tegen? Go, go, go! Lekker nerden en die techniek van LA ontdekken!

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Link aggregation op zichzelf geeft niet >1Gbps. Je bouwt een extra rijbaan, je verhoogt niet de maximumsnelheid. LA is voor redundantie of om meer clients tegelijkertijd te kunnen bedienen.

Je kunt wel meer poorten aansluiten en dan SMB multichannel inschakelen (vereist wel DSM 7.1+).
Deze moet je dan echter niet samenvoegen met LA maar elk een eigen IP geven :)

Maar go for it, spelen is altijd leuk, of het nou nuttig is of niet :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 20:32
Om het te kunnen doen moet ik wel een 2e utp kabel van de meterkast naar de zolder trekken (of de nas verplaatsen), maar dat proberen we eens. :) :)
Als ik me inlees over die SMB multichannel (SMB3) dan zal het vermoedelijk geen prestatiewinst opleveren? In het voorbeeld spreken ze over de beste resultaten als zowel de nas als de client 2x een 1gb aansluiting heeft. Bij mij zou dit dan 2x 1gb (nas) en 1x 10gb (client) zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:29
Dat kan werken maar alleen als die 10Gpps kaart rss ondersteund en dat je een 10Gbps switch hebt.
zie hier twee voorbeelden
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=2&utm_term=1

https://community.spicewo...dows-10-with-4-x-10g-nics

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Promy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:20:
spreken ze over de beste resultaten als zowel de nas als de client 2x een 1gb aansluiting heeft. Bij mij zou dit dan 2x 1gb (nas) en 1x 10gb (client) zijn?
Waarschijnlijk levert het bij jou idd geen prestatie winst op omdat het om 1x verbinding gaat ipv. 2x. Zie als het als aparte rijbanen met een max. snelheid. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bond levert geen hogere snelheden wel meer bandbreedte.
Multichannel levert wel hogere snelheden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:50
Of je koppelt een realtek 2.5G USB kabeltje en gaat op 2.5 gbit/s draaien:
https://github.com/bb-qq/r8152
Bij mijn DS220+ werkt dit echt heel goed. Strak 280 MByte/s.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
2,5Gbp en 10Gbps nic's in hetzelfde netwerk geeft potentieel vaak problemen.
Kan wel goed gaan maar lees veel problemen op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:50
Zelfde kan bij 1 en 10Gb NICs optreden.. Flow-control aan of uit maakt mogelijk verschil.
Hier heb ik zowel 1, 2.5 als 10G, ik haal altijd de maximale snelheid die mogelijk is.
De 2.5 en 10G Switches zijn van Mikrotik, Juniper en no-name Ali spul (Realtek gebaseerd). De 2.5 en 10G NICs zijn van Realtek en Mellanox.
Nooit preoblemen met de snelheid dus.

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1