Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11 10:57
Binnenkort wordt gestart met de ruwbouw van mijn nieuwe bedrijfspand, het kantoorgedeelte, verlichting, elektra etc ga ik zelf regelen. Buiten de bedrijfshal komen er 3 ruimtes, kantoor, keuken/spreekkamer en magazijn. Aangezien er geen gasaansluiting komt wil ik gaan verwarmen in het kantoorgedeelte en keuken dmv airco met splitunit. In het kantoorgedeelte wil ik ook elektrische vloerverwarming (waarschijnlijk Magnum losse kabel) aanleggen. Deze elektrische vloerverwarming wordt in de beton mee ingestort en dient hoofdzakelijk als bijverwarming om swinters de kou te breken, misschien ga ik deze wel helemaal niet gebruiken maar als ik de kabel er nu niet inleg gaat het nooit meer gebeuren.

Het kantoorgedeelte is 25 vierkante meter en ik wil hart op hart de kabel op 15 cm leggen, in totaal zou dit een vermogen zijn van 2900 Watt.
Mijn grote vraag is hoe zon'n regeling werkt, is het aan/uit of gaat zo'n vloerverwarming minder vermogen opnemen als de ingestelde temperatuur bijna bereikt wordt? Voor mij is dat heel interessant om te weten omdat dit alleen een bijverwarming is, indien het aan/uit is krijg ik iedere keer pieken van 2900 Watt en kan ik misschien beter 1500 Watt totaal vermogen leggen en doet hij er maar wat langer over om de ingestelde temperatuur te bereiken.

Iemand die weet hoe zo'n regeling werkt? Ik kan er totaal niets over vinden, of ik zoek verkeerd.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Hangt er van af hoe je hem regelt :+

Het is gewoon een lange weerstandsdraad, dus in theorie kun je daar van alles aan doen om te regelen.

In de praktijk zijn het volgens mij vooral aan/uit regelingen, omdat de vloer sowieso een zeer traag reagerende massa is en je dus tientallen minuten tot uren moet "stoken" om iets van een verschil te meten in de ruimte en/of zelfs de vloer zelfs. Dus dat gaat meestal gewoon aan/uit met forse intervallen, omdat je alleen heel traag kunt meten wat het effect is van je regeling.

Dingen om op te letten: vaak doe je temperatuurmeting in de vloer zelf met een 10k weerstand (NTC) eventueel aangevuld door meting in de ruimte zelf (lucht). Die NTC's gaan nog wel eens stuk dus dan is het handig als je er een nieuwe in kunt krijgen zonder je halve vloer te slopen.

Deze ook netjes midden tussen een lus van de draad leggen zodat hij representatief meet.

Zeker in beton gegoten is dat een forse massa om te verwarmen.

Zit er isolatie onder? Waarom, als je vloeren gaat gieten, geen L/W warmtepomp met buizen in de vloer?

Dit gaat namelijk best geld kosten als het wel aan staat.

Edit: het zit hem dus in de thermostaat. Random voorbeeld: https://www.elektrische-v...bouw-timer-countdown.html

Je moet kortom even zoeken welke features je wilt. Wifi, app, programmeerbare vaste kalender, welke vorm(en) van temp meting.

Browse eens zo'n shop rond op thermostaten dan zie je wel wat de opties zijn. Kies sowieso vaste inbouw, op een eigen groep (gezien vermogen).

2900W is geen vermogen waarbij het een probleem is om dat een paar keer per uur aan/uit te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 20-11-2023 22:26 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
Vloerverwarming wordt niet in een uurtje warm, dat duurt uren. 2900W een uur aan is 2,9KWh.

Ik heb 1000W in de badkamer liggen, blij dat ik de leidingen gesaneerd heb. Dat vloertje vrat zo'n 1400KWh van oktober t/m april.

• Star65
Wilke schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:22:

Zit er isolatie onder? Waarom, als je vloeren gaat gieten, geen L/W warmtepomp met buizen in de vloer?
Thx voor de heldere uitleg, aantal zaken zijn mij wel bekend.
Ja, er komt goede isolatie onder. Je brengt me wel op een idee met je L/W warmtepomp, ga ik over nadenken.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Star65
_JGC_ schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:37:
Vloerverwarming wordt niet in een uurtje warm, dat duurt uren. 2900W een uur aan is 2,9KWh.

Ik heb 1000W in de badkamer liggen, blij dat ik de leidingen gesaneerd heb. Dat vloertje vrat zo'n 1400KWh van oktober t/m april.
Snap ik dat het lang duurt, maar mijn doel is puur om de kou te breken in de winter, dus zal tot een graad of 10 a 15 staan.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Star65 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:43:
[...]

Thx voor de heldere uitleg, aantal zaken zijn mij wel bekend.
Ja, er komt goede isolatie onder. Je brengt me wel op een idee met je L/W warmtepomp, ga ik over nadenken.
Als je alles nog moet dan zou ik idd die kant op kijken, maar voor alleen die 25 m2 wordt dat niks.
MAAR! dan kun je er voor de bedrijfsruimte eventueel wat FCU's aankoppelen, kun je de L/L (airco) ook weglaten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wil je de kou uit de vloer of uit de ruimte? Want als je de ruimte wilt verwarmen zou ik dat eerder met een airco doen dan. Dat scheelt een vermogen aan energiekosten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Cr3ator schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:46:
Wil je de kou uit de vloer of uit de ruimte? Want als je de ruimte wilt verwarmen zou ik dat eerder met een airco doen dan. Dat scheelt een vermogen aan energiekosten.
Ja, dat staat al in TS.

Maar vloerverwarming maakt geen geluid, tocht en is comfortabeler. Je kunt er alleen niet echt mee koelen (vanwege condens). Alleen idd, een WP voor slechts 25 m2, dat zal wel te klein zijn?

Dus, zo raar vind ik het plan niet, elektrisch COP=1 kan om de kou even uit de vloer te krijgen of als het zo koud is dat de airco het verwarmen niet redt (als je het goed dimensioneert is dat zelden). Hoofdverwarming COP=1 zou echt een heel slecht (duur en niet duurzaam) idee zijn, maar dat heeft TS ook wel door, heb ik de indruk.

• Ronald
  • Laatst online: 22:19
25m² VV kan ongeveer 2,5kW wegzetten.

De kleinste Vaillant (35/6) is 3,5kW.... Gaat prima.
De Itho Vincent (zonder buitenunit, met 2x hele dikke luchtpijp) zou het ook kunnen, maar die heeft iets lagere efficiëntie.

Moet de keuken/spreekkamer niet verwarmd worden?

Elektrische vloerverwarming ga je gegarandeerd spijt van krijgen. Het is niet sneller dan de warmtepomp omdat je domweg tegen de maximale temperatuur die je de vloer wil maken aan loopt. Dus is nooit beter dan de warmtepomp.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 20-11-2023 23:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Leg er inderdaad gewoon (water) vloerverwarmingsbuizen in. Als je echt per se simpel COP=1 wilt verwarmen, kan dat met een doorstromer, maar het geeft je in ieder geval de optie voor een kleine WP. Nu of in de toekomst.

Dat gezegd hebbende, warmtepomp is meteen al ten zeerste aan te bevelen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is dit Nederland? Dan moet je pand voldoen aan de BENG-norm, dat ga je met elektrische vloerverwarming niet redden.

• Star65
Thx voor de goeie reacties. Het hele idee erachter is om met de vloerverwarming de kou te breken in het kantoorgedeelte (25 vierkante meter) en de airco te gaan gebruiken als hoofdverwarming, tevens gaat die de keuken verwarmen (wat 80% van de tijd niet gebruikt wordt en 14 vierkante meter is).
Die kabel komt er echt wel in te liggen, kosten zijn peanuts tov de rest, maar of die gebruikt gaat worden is nog de vraag.

De grote vraag is hoe een vloerverwarming aangestuurd wordt, pulserend dmv aan/uit of vermogensgestuurd als de doeltemperatuur bijna bereikt wordt?
Buiten wat het nu precies gaat worden vind ik dit interessant om te weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Star65 op 21-11-2023 00:31 ]

• Ronald
  • Laatst online: 22:19
Een warmtepomp gebruikt 4x minder stroom dan het lint.

Daardoor ga je met warmtepomp de beide ruimtes goedkoper permanent op 20 houden dan het lint op 15.

Airco is overigens ook een warmtepomp.

Plaats een dual split en klaar is @Star65 .

Dat lint is ook bij lage kosten geldverspilling

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Star65 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 00:30:
De grote vraag is hoe een vloerverwarming aangestuurd wordt, pulserend dmv aan/uit of vermogensgestuurd als de doeltemperatuur bijna bereikt wordt?
Buiten wat het nu precies gaat worden vind ik dit interessant om te weten.
Het is een lange draad(matje) die begint te gloeien als je er 230V op zet, eigenlijk niets anders dan een ouderwetse gloeilamp. Zet er een dimmer tussen en je kan het afgenomen vermogen bepalen.

Zelf denk ik dat je failliet gaat op deze inefficiënte manier van verwarmen. :P

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 14:57
Ik zou nooit voor elektrische vloerverwarming kiezen als de ruimte groter is dan 8m2.
En aangezien je al airco gaat aanleggen waarom zou die unit niet goed genoeg zijn als hoofd verwarming?

Wellicht bij aanschaf focus leggen op app mogelijkheden zoals geplande start van verwarmen zodat je bij een vroege ochtend meeting het al aangenaam warm is. Maar als het echt winter is zou ik hem continu wel op minimaal 17c laten draaien en uurtje voor aankomst naar gewenste temperatuur laten verwarmen. Zo blijft de grote massa redelijk op temperatuur en zal dat ook veel sneller op de gewenste kantoor werk temperatuur zijn.

En die aangename warmte kost minder stroom dan je lint en gezien massa en manier van verwarmen vraag ik mij ook af of deze voldoende capaciteit heeft.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Elektrische vloerverwarming is tegenwoordig al behoorlijk uit de gratie door opkomst van warmtepompen, maar kan nog soms zijn plek vinden in een droogbouw vloersituatie waarbij je niet de hele betonmassa hoeft te verwarmen. In jouw geval moet je langdurig elektrisch verwarmen om ook maar enig effect te hebben. Met 2900 W vermogen een betonplaat van 25 m2 verwarmen in de winter betekend waarschijnlijk dat deze langdurig aan zal staan. Hoe is de isolatie van de betonplaat trouwens? Loopt deze koud door in de bedrijfshal?

Hoe wil je überhaupt de verdere vloerafwerking doen? Is het geen idee om de afwerkvloer in de kantoorruimte van het beton te isoleren om zo de kou te breken? Stuk goedkoper.

• Star65
Jullie hebben me aan het denken gezet, waarvoor dank. Ik ga de optie warmtepomp overwegen, misschien de combinatie vloerverwarming icm luchtuitstroomunit. Deze combinatie omdat het kan voorkomen dat er een aantal dagen niemand aanwezig is op kantoor en ik het dan zonde vindt om continu te verwarmen..

Pagina: 1