Advies gevraagd bij vervanging HR glas door HR++ of HR+++

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:33
Dag medetweakers,

In onze woning uit 2000 zijn we een inhaalslag aan het maken met verduurzaming. Inmiddels zijn er een aantal stappen gezet:
- Dak is naar ~RC9 gebracht
- Gas is er uit
- Vloerverwarming aangelegd (10cm h.o.h.)
- Warmtepomp Lucht/Water aangelegd

De vloer en gevel zijn acceptabel geïsoleerd. Helaas zijn de ruiten destijds met een spouw van slechts 7mm gekozen (U waarde 1.8 - 2.0) en blijken veel ruiten ook nog eens lek te zijn. Kortom, we willen ook graag iets met het glas gaan doen. Daarbij willen we deze kans ook gelijk aanpakken om de enorme hoeveelheid schilderwerk terug te dringen, wat inhoudt dat we in elk geval voor roedes in het glas willen gaan en niet langer de externe roedes (sprossen) willen houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96NqSvHDwibpUip7k0mm4FTK-PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjI6H6P1RqQxwKs9Hmt3dzdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3v7YGZOf_ZTas08VlqFrSY6p9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zammIoixbRo0lkrkglCSRyW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAuUhQClktYobmw-lMJf1WhsyqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjWQA3JnUxjJUD0bYEG3Sarp.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hebben we globaal twee opties:
  • Optie 1: We vervangen alleen het binnen deel van de ruiten door twee nieuwe ruiten zoals op de rode lijn op de foto, waarbij we door de maximale dikte uitkomen op HR++ glas met U waarde van 1.0
  • Optie 2: We vervangen het gehele groene kozijnwerk door een triple glas ruit met een U waarde van 0.5.
In de bovenverdieping zijn haast alle ramen te openen/sluiten waardoor we daar voor de HR++ oplossing in bestaand houtwerk gaan. De foto's zijn van de benedenverdieping en mijn belangrijkste vraag is of mijn redenering klopt dat hier triple glas in kan? Het groene houtwerk is er vrij eenvoudig uit te schroeven waarna er een kozijn overblijft waarin het glas qua dikte zou moeten passen. Wel loopt de onderzijde van het kozijn schuin naar beneden, maar dat zal met de juiste blokjes onder het glas op te lossen moeten zijn lijkt mij?

Overigens, de ramen hebben nu een kiepraam in het bovendeel, maar dat is iets wat komt te vervallen. We gebruiken dat nooit en het geeft tocht en geluidshinder.

Ben heel benieuwd of ik het juist zie of dat ik te simpel denk over het triple glas in bestaande kozijn plaatsen. We hebben trouwens net alles gestuct, dus nieuwe kozijnen zien we echt niet zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door master1104 op 20-11-2023 22:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 15:08
Heb je ventilatie type D voorzien in je huis? Zo niet, moet je je nieuwe hoogisolerende ramen voorzien van openingen waarlangs koude, tocht, stof en lawaai vrolijk weer naar binnen komen.

Waarom laat je geen ramenzetter komen, om offerte op te maken? Je praat even vriendelijk mee, en bent meteen geïnformeerd van de opties die een professional ziet. Dan kan je nog atlijd kiezen om het zelf te doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Dank voor je bericht. We hebben balansventilatie op de roadmap staan, die volgt tzt idd. De ramen staan daar los van, onze woning heeft gemetselde gevelroosters voor de aanvoer van verse lucht.

Ik heb een offerte liggen (ca 18k€ voor de hr++ optie, 35m2 glas en 150 ramen vervangen door 42 nieuwe grotere), maar ben in de afgelopen trajecten zo vaak tegen beperkte kennis in de bouw aangelopen dat ik graag wat extra input wil horen om de juiste keuze te kunnen maken. Qua bouw doe ik veel zelf, maar aan glaszetten waag ik mij niet.

Ik worstel met de keuze hierboven en krijg hier ook geen gedegen advies van de twee partijen die ik tot nu gesproken heb. Mijn ervaring met Tweakers is dat hier zeer veel inzicht te halen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Altijd het maximale erin wat je betalen kan. Glaszetters hebben een hekel aan zwaar HR+++ die die zullen dat uit zichzelf niet snel aanbieden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Ah ja, dat is een goede om te weten idd.

Bouwkundig gezien is er dus geen bezwaar om de witte kozijnen te gebruiken om daar triple glas in te plaatsen? Optie 2.

Esthetisch gezien maakt het uiteraard wel verschil, maar wellicht kan ik dat in paint eens tekenen om een idee te krijgen van de looks. Verder lijkt het mij qua isolatie belangrijk om zo veel mogelijk houten kozijn uit de woning te halen, aangezien hout een erg slechte isolator blijkt te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door master1104 op 22-11-2023 09:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Laatst online: 11:13
Weet je het zeker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubuJIWLVyowYM-2_YlX0T6rsQKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zv2Szw3ZyMCo8LEDanYJMOfF.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Hoe maak je zo snel een mooie bewerking van de foto? Dit geeft zoveel overzicht over hoe het esthetisch wordt! Doe je dat in photoshop?

Dit is inderdaad zeker niet wat we zouden willen, aangezien we in elk geval voor kruisroeden van 26mm in het glas zouden gaan. Dit oogt veel te kaal inderdaad 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
master1104 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:02:
Hoe maak je zo snel een mooie bewerking van de foto? Dit geeft zoveel overzicht over hoe het esthetisch wordt! Doe je dat in photoshop?

Dit is inderdaad zeker niet wat we zouden willen, aangezien we in elk geval voor kruisroeden van 26mm in het glas zouden gaan. Dit oogt veel te kaal inderdaad 😊
Maar net wat je gewend bent natuurlijk, heel veel mensen hebben zo een kaal raam. dat wordt al anders als er een rolgordijntje, luxaflexje, oid achter hangt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Ja dat is waar inderdaad. Het scheelt wel dat we geen buren hebben en ook geen inkijk vanuit straat oid. Neemt niet weg dat er sowieso roeden in zullen komen om ook aan te sluiten bij de stijl van de rest van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 13:28
Heb je ook nagedacht over roedes op het glas i.p.v. in het glas? Die zijn naderhand nog aan te brengen en zien er naar mijn idee beter uit dan roedes in het glas. Nevermind niet goed gelezen, je wilt ook minder schilderwerk.

Zelf heb ik een huis gekocht met roedes in het glas en vind ze persoonlijk erg lelijk, daarom gaan die bij een geplande upgrade eruit en komen er roedes op het glas.

[ Voor 43% gewijzigd door -ION- op 22-11-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Laatst online: 11:13
master1104 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:02:
Kijk anders eens naar adobe firefly. Geen kennis nodig.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
-ION- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:21:
Heb je ook nagedacht over roedes op het glas i.p.v. in het glas? Die zijn naderhand nog aan te brengen en zien er naar mijn idee beter uit dan roedes in het glas. Nevermind niet goed gelezen, je wilt ook minder schilderwerk.

Zelf heb ik een huis gekocht met roedes in het glas en vind ze persoonlijk erg lelijk, daarom gaan die bij een geplande upgrade eruit en komen er roedes op het glas.
het mooiste is beide: wiener sprossen in het glas en plak roedes op het glas
Pagina: 1