Dag medetweakers,
In onze woning uit 2000 zijn we een inhaalslag aan het maken met verduurzaming. Inmiddels zijn er een aantal stappen gezet:
- Dak is naar ~RC9 gebracht
- Gas is er uit
- Vloerverwarming aangelegd (10cm h.o.h.)
- Warmtepomp Lucht/Water aangelegd
De vloer en gevel zijn acceptabel geïsoleerd. Helaas zijn de ruiten destijds met een spouw van slechts 7mm gekozen (U waarde 1.8 - 2.0) en blijken veel ruiten ook nog eens lek te zijn. Kortom, we willen ook graag iets met het glas gaan doen. Daarbij willen we deze kans ook gelijk aanpakken om de enorme hoeveelheid schilderwerk terug te dringen, wat inhoudt dat we in elk geval voor roedes in het glas willen gaan en niet langer de externe roedes (sprossen) willen houden.
:strip_exif()/f/image/HjI6H6P1RqQxwKs9Hmt3dzdN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8zammIoixbRo0lkrkglCSRyW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SjWQA3JnUxjJUD0bYEG3Sarp.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu hebben we globaal twee opties:
Overigens, de ramen hebben nu een kiepraam in het bovendeel, maar dat is iets wat komt te vervallen. We gebruiken dat nooit en het geeft tocht en geluidshinder.
Ben heel benieuwd of ik het juist zie of dat ik te simpel denk over het triple glas in bestaande kozijn plaatsen. We hebben trouwens net alles gestuct, dus nieuwe kozijnen zien we echt niet zitten.
In onze woning uit 2000 zijn we een inhaalslag aan het maken met verduurzaming. Inmiddels zijn er een aantal stappen gezet:
- Dak is naar ~RC9 gebracht
- Gas is er uit
- Vloerverwarming aangelegd (10cm h.o.h.)
- Warmtepomp Lucht/Water aangelegd
De vloer en gevel zijn acceptabel geïsoleerd. Helaas zijn de ruiten destijds met een spouw van slechts 7mm gekozen (U waarde 1.8 - 2.0) en blijken veel ruiten ook nog eens lek te zijn. Kortom, we willen ook graag iets met het glas gaan doen. Daarbij willen we deze kans ook gelijk aanpakken om de enorme hoeveelheid schilderwerk terug te dringen, wat inhoudt dat we in elk geval voor roedes in het glas willen gaan en niet langer de externe roedes (sprossen) willen houden.
:strip_exif()/f/image/HjI6H6P1RqQxwKs9Hmt3dzdN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8zammIoixbRo0lkrkglCSRyW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SjWQA3JnUxjJUD0bYEG3Sarp.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu hebben we globaal twee opties:
- Optie 1: We vervangen alleen het binnen deel van de ruiten door twee nieuwe ruiten zoals op de rode lijn op de foto, waarbij we door de maximale dikte uitkomen op HR++ glas met U waarde van 1.0
- Optie 2: We vervangen het gehele groene kozijnwerk door een triple glas ruit met een U waarde van 0.5.
Overigens, de ramen hebben nu een kiepraam in het bovendeel, maar dat is iets wat komt te vervallen. We gebruiken dat nooit en het geeft tocht en geluidshinder.
Ben heel benieuwd of ik het juist zie of dat ik te simpel denk over het triple glas in bestaande kozijn plaatsen. We hebben trouwens net alles gestuct, dus nieuwe kozijnen zien we echt niet zitten.
[ Voor 24% gewijzigd door master1104 op 20-11-2023 22:13 ]
/f/image/zv2Szw3ZyMCo8LEDanYJMOfF.png?f=fotoalbum_large)