0-10v regelsignaal verlagen met diode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-06 23:30
Ik heb een probleempje met aanstuing van een laser; Deze krijgt uit een (oud) stukje elektronica helaas zonder dokumentatie, een 0-10 VDC regelsignaal en alles onder 100 mV is 'laser uit' (dan gaat deze in een staat van wel plasma in de buis maar net niet genoeg energie om de laserstraal op te wekken)

Nu is in de loop der jaren de aansturing wellicht niet zo lekker meer (lasersnijtafel is uit 1992....), waardoor het 0V signaal een beetje omhoog kruipt en waarschijnlijk af en toe boven de 100 mV komt tijdens rust... met als gevolg dat de laser wel aan gaat en dus dan tijdens travel (als hij uit zou staan) wel iets doet. Het is niet veel maar net genopeg om toch het product te beschadigen of zelfs te doorsnijden.

Nu gaan we de aarding etc in orde brengen en kijken in hoeverre de signaalkabel goed is afgeschermd, maar ondertussen wil ook kijken of ik het signaal iets omlaag kan 'drukken'

Nu schijnt dat met een diode te kunnen, die geeft in de doorlatende richting een kleine spanningsval. Maar, hoe vindt ik er een die een spannigsval geeft van iets van 0.5 volt ? Alles onder de 0.5 wordt dan 0 en de max wordt dan 9.5 Volt, wat pima is want op vol vermogen wordt de laser toch niet gebruikt.

Iemand hier die met deze info een diode kan selecteren ??

Thanks !

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:52
Spanningsval is voor elke siliciumdiode 0,6 - 0,7 V. Bij galliumdiodes is het 0,2 V.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 22:25
JukeboxBill schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:56:
Spanningsval is voor elke siliciumdiode 0,6 - 0,7 V. Bij galliumdiodes is het 0,2 V.
Ga diodes zijn niet zo heel courant meer. Beter een Schottky diode nemen dan.
Een BAT42 heeft een forward voltage van 0,4volt.

Edit: Gallium diodes bestaan niet! Heeft mij even gekost voordat ik het realiseerde.....er werd waarschijnlijk GERMANIUM diodes bedoeld....die zijn nog wel verkrijgbaar maar wordt steeds meer niche. Schottky is voldoende voor deze toepassing.

[ Voor 27% gewijzigd door Ramon 73 op 21-11-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-06 23:30
ok, ik heb een schottky gevonden bij Conrad, heb nog wat andere dingen nodig dus bestel er een paar mee, kost niet veel

STMicroelectronics Schottky diode gelijkrichter 1N5819 DO-41 40 V Enkelvoudig

Bedankt allen voor advies, hopen dat de lasersnijder weer goed gaat werken !

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522