*Deze reactie is verwijderd.
[ Voor 102% gewijzigd door -Lukas- op 04-05-2025 20:54 ]
[ Voor 102% gewijzigd door -Lukas- op 04-05-2025 20:54 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Uit dit vooral merk ik vooral op dat je heel gevoelig bent voor wat anderen zeggen dat ze hebben en/of verdienen.-Lukas- schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:38:
Mensen zijn er niet heel transparant in maar bijna iedereen zegt dat ze al belasting betalen over hun vermogen. Die hebben dus €57k+... Voor context: dit zijn mensen van 22-26 met 0-2 jaar werkervaring.
Aangezien TS bij de big4 werkt weet hij dit zelf waarschijnlijk ook wel. De rente van spaargeld en obligaties is op dit moment vele malen hoger dan de rente op studieschuld, dus zolang het niet hoeft heeft extra aflossen weinig zin.Will_M schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:44:
Aangezien je je post maakt in 'Wonen en Mobiliteit': Kijk niet te veel naar een ander én vergelijk jouw situatie liefst ook niet met de situatie van een/die ander. Je kunt die hele 25K aan studieschuld nu in één keer aflossen dus waarom begin je daar niet mee zodat je vervolgens met een geheel schone lei eventueel een hypotheek kunt aangaan (samen met je vriendin, als dat een serieuze relatie is)?
What you see is always what you get.
Dat klopt en ik zit daar al langer mee in mijn maag. Rationeel gezien weet ik dat ik gewoon hartstikke goed zit en ben ik ook dankbaar voor wat ik nu al heb kunnen bereiken. Emotioneel voel ik mezelf echter steeds alsof ik iets verkeerds heb gedaan waardoor ik niet heb wat de anderen wel hebben. Het is alleen moeilijk om die emotie onder controle te krijgen…Masvic schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:54:
[...]
Uit dit vooral merk ik vooral op dat je heel gevoelig bent voor wat anderen zeggen dat ze hebben en/of verdienen.
Dat principe noemen ze bij diezelfde Big4 'speculeren', toch?ITsEZ schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:20:
[...]
Aangezien TS bij de big4 werkt weet hij dit zelf waarschijnlijk ook wel. De rente van spaargeld en obligaties is op dit moment vele malen hoger dan de rente op studieschuld, dus zolang het niet hoeft heeft extra aflossen weinig zin.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Je vergelijkt jezelf met de verkeerde mensen. Er zullen altijd mensen zijn die het beter hebben en je vaart te veel op wat mensen zeggen. Als je alleen daar naar kijkt (afgunst), zie je een vertekend beeld. Als ik jou vergelijk met jongeren van 22-26, dan hoop ik voor mijn kind en zijn vriendengroep dat ze allemaal op hun 24e daar zijn waar jij nu bent. Momenteel is niemand zover. Dus doe iets aan de afgunst, want dat is niet gezond en het is de belangrijkste oorzaak dat jij jouw situatie niet eerlijk vindt. (Overigens, 23 en 57K jaarinkomen? Neem het met een pak zout!)-Lukas- schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:20:
[...]
Dat klopt en ik zit daar al langer mee in mijn maag. Rationeel gezien weet ik dat ik gewoon hartstikke goed zit en ben ik ook dankbaar voor wat ik nu al heb kunnen bereiken. Emotioneel voel ik mezelf echter steeds alsof ik iets verkeerds heb gedaan waardoor ik niet heb wat de anderen wel hebben. Het is alleen moeilijk om die emotie onder controle te krijgen…
Het is wel een goeie eigenschap om jezelf te blijven stimuleren meer te bereiken. Alleen het kan soms je eigen water vergiftigen. Als je om je heen kijkt, doet iedereen het beter. Dat is goed, dan zit je in een goede cirkel. Nu die cirkel nog beetje upgraden, zo dat er ook mensen in zitten waar je dit soort gevoelens kwijt kan en samen beter uit kan komen.-Lukas- schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:20:
[...]
Dat klopt en ik zit daar al langer mee in mijn maag. Rationeel gezien weet ik dat ik gewoon hartstikke goed zit en ben ik ook dankbaar voor wat ik nu al heb kunnen bereiken. Emotioneel voel ik mezelf echter steeds alsof ik iets verkeerds heb gedaan waardoor ik niet heb wat de anderen wel hebben. Het is alleen moeilijk om die emotie onder controle te krijgen…
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Hattrick: Thorgal Eagles
A. Gaat dat om een zelfstandige woonruimte? Waarschijnlijk wel gezien het woord studio. Bij een zelfstandige woonruimte heb je een eigen toilet, badkamer/douche, keuken en voordeur.-Lukas- schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:38:
incl. gwl, internet en een parkeerplaats kost dit mij ruim €1k aan woonlasten per maand.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Je bent 24 verdient 34k netto: Waar in dit verhaal zou de overheid jou moeten supporteren ?-Lukas- schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:38:
Hoi mede-tweakers,
Op dit moment ben ik 24 jaar en heb ik een vast contract bij Big4 kantoor. Na aftrek van inkomensbelasting en bijtelling voor mijn EV verdien zo'n €32k netto per jaar. Tijdens mijn studie heb ik kamers gewoond omdat de universiteit niet aan te reizen was (+/- 2u enkeltje) en ik als eerstegeneratiestudent graag wou ervaren hoe het was om echt student te zijn. Mijn ouders hebben mij tijdens de studie wel enigszins kunnen ondersteunen maar dit ging niet verder dan collegegeld, boeken en een laptop. Ook heb ik door omstandigheden helaas niet altijd een bijbaantje gehad (ongeveer voor de helft van de studieduur). Hierdoor heb een studieschuld opgebouwd van €25k. Ondertussen ben ik al meer dan een jaar full-time aan het werk en heb ik zo'n €40k aan (bruto)vermogen opgebouwd. Ik heb lange tijd op mijn studentenkamer gewoond maar hier moest ik helaas uit nadat de hoofdhuurder het huurcontract had opgezegd vanwege persoonlijke omstandigheden. Hij woonde er in principe niet meer vanwege een behandeling voor middelenmisbruik. Sindsdien (ongeveer 3 maanden) woon ik weer bij mijn ouders maar dit is helaas geen end all be all oplossing. Mijn vriendin mag hier in principe niet langskomen en daarbij gaan ze het huis over een aantal maanden te koop zetten. Hierna gaan ze naar een appartement waar er geen plek voor mij is als er weer zoiets gebeurd. Voor die tijd moet ik dus "opgeflikkerd" zijn en daarna is er voor mij dus geen ouderlijk vangnet meer.
Nu ben ik daarom op zoek naar studio omdat dat contractueel meer vastigheid biedt dan een studentenkamer van Facebook. Helaas kan ik geen aanspraak meer maken op studentenkamers van een studentenhuisvester. Ik ben immers geen student meer... In deze markt is een studio moeilijk te vinden en daarbij betaal je ook vaak de hoofdprijs. Nu heb ik echter wel een complex op het oog waar regelmatig wat vrijkomt maar incl. gwl, internet en een parkeerplaats kost dit mij ruim €1k aan woonlasten per maand. Ik kan dit op zich prima ophoesten en per maand alsnog €500-€750 apart zetten. Ik zit echter met een psychologische kwestie waar ik het perspectief van anderen goed bij kan gebruiken. Op dit moment wonen 9/10 van mijn junior collega's thuis waardoor ze bakken met geld kunnen sparen. Op een enkeling na hebben degene die op kamers hebben gewoond hebben dit volledig betaald gekregen door hun rijke ouders en degenen die dit niet deden hebben maximale aanvullende beurs kunnen ontvangen. Mensen zijn er niet heel transparant in maar bijna iedereen zegt dat ze al belasting betalen over hun vermogen. Die hebben dus €57k+... Voor context: dit zijn mensen van 22-26 met 0-2 jaar werkervaring.
Mijn ouders zijn niet rijk genoeg om mij iets te kunnen/willen geven voor de studieschuld/een huis, de overheid geeft mij ook niks omdat mijn ouders daarvoor toch net iets te rijk zijn en nou moet ik een dure studio gaan huren omdat ik anders geen woonzekerheid heb. Door zaken die buiten mijn controle liggen word ik dus financieel gekortwiekt. Collega's kunnen binnen een aantal jaar wel gewoon een huis kopen en ondertussen op vakanties gaan, dure spullen kopen en wat allemaal niet terwijl ik wel 2x na moet denken voordat ik iets doe en dan loop ik alsnog op ze achter. Dit voelt ontzettend oneerlijk en ik weet niet helemaal hoe ik hier mentaal het beste mee om kan gaan. Is het wel verstandig om zo'n studio te huren en heb ik nou iets fout gedaan of ligt de oorzaak van deze situatie echt buiten mij?
Daar zit ik soms ook wel eens over na te denken. Het is een goede springplank in het begin van je carrière en met die insteek ben ik er ook aan begonnen. Helaas trekt het wel bepaalde types aan. Nu werk ik aan de controlekant en valt het relatief mee (de advieskant bestaat uit nog veel grotere kwallen) maar het is alsnog niet een plek waar veel eerstegeneratiestudenten terechtkomen. Zo'n clubje heeft zijn voordeel (snel groeien in korte tijd) maar ook zijn nadelen en een van die nadelen is het gedrag wat jij beschrijft. Daar heb ik in het dagelijkse wel last mee. In mijn oude studentenhuis (wat waarschijnlijk veel representatiever is voor de gewonen student) zaten hele andere types met, als ik terugdenk, hele vergelijkbare situaties. Maar goed, het hele doel van een big4 is om na een aantal jaar ervaring weer te vertrekken naar een fijnere werkgever en dat is ook precies wat ik van plan ben. Op den duur moet dat dus sowieso goedkomen maar misschien is het beter om dat dan toch wat eerder te doen...RobbieB schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:55:
Geen antwoord op je vraag, maar op basis van je emoties zou ik ook overwegen weg te gaan bij je Big4 werkgever. Big4 bedrijven zijn pure “up-or-out” prestatiefabrieken en als je hier zo gevoelig voor bent als je aangeeft is het wachten tot je in een burn-out zit.
M.b.t. je situatie. Ik ben zelf ook een eerste generatie student, toen ik 24 was had ik net mijn bachelor en op mijn 27e was ik pas klaar. Nu 10 jaar later heb ik nog een studieschuld van 10K (waar volgend jaar 2,95% rente op komt), maar een leuk gezin, vrijstaand huis en baan waar ik elke dag met plezier naar toe ga. Dat heb ik niet bereikt door me druk te maken over wat andere hadden, maar door te kijken wat mijn mogelijkheden waren op dat moment.
Ook ik ben begonnen in een karige studio, daarna doorgestroomd naar een veel te duur huurappartement om pas op mijn 30e een vrij slecht onderhouden benedenverdieping te kunnen kopen in een minder goede wijk. Had ik graag direct een nieuwbouwhuis of vrijstaand huis gekocht? Tuurlijk, maar dat was financieel gewoon niet mogelijk. Maar ben ik enig moment ongelukkig geweest? Nee. Omdat de andere pijlers in mijn leven (gezin, vrienden, werk en hobbies) voor veel positieve energie zorgden.
Omring jezelf met mensen die je wel geluk toe wensen en niet met haantjes die opscheppen over hoeveel vermogensbelasting ze betalen. Sneu volk noemen wij dat. Uit alles wat je zegt blijkt dat dit op de lange termijn geen gezonde situatie voor je is.
Het betreft inderdaad een zelfstandige woonruimte. Je hebt dan een ruimte die dient als keuken, woon- en slaapkamer en daarnaast een eigen badkamer. De totale prijs is €1k per maand en daarbij moet je denken aan een kale huur van zo'n €700-750 en servicekosten incl. GWL, internet en parkeerplaats van zo'n €300. Het is best te overzien maar het is aanzienlijk meer dan een studentenkamer.Real schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:21:
[...]
A. Gaat dat om een zelfstandige woonruimte? Waarschijnlijk wel gezien het woord studio. Bij een zelfstandige woonruimte heb je een eigen toilet, badkamer/douche, keuken en voordeur.
B. Wat is de huurprijs per maand? Want als de prijs €1k per maand is, dan kan de huurprijs niet erg hoog liggen met de huidige energieprijzen.
Als je het zo stelt dan is de woonsituatie nog lang niet zo slechtAccretion schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:58:
Ach, je hebt een goede opleiding, goede baan en een vriendin.
En je bent jaloers op je collegas omdat ze bij hun ouders wonen?
Ach, je maakt de komende jaren toch flinke stappen in je salaris.
Je zou ook prima iets kunnen kopen?
Met de huidige inflatie wordt je hypotheek zo snel minder waard en de waarde van de woning stijgt gewoon mee.
Met z'n tweeën en goede baan moet je toch wel een appartement of iets kunnen krijgen?
En met je aflossing wordt het langzaam meer eigen, dus het is een verkapte manier van sparen.
Dat een zit te pochen met een Rolex van het geld van z'n vader, moet je maar zien als infantiel.
Als ze het sneller verbrassen dan dat ze sparen, lach jij het laatste.
Nou inderdaad niet meer. De zijwieltjes zijn er inmiddels af in de grote mensen wereld en er zijn genoeg mensen die het zwaarder hebben dan ik. Laat die overheid die mensen maar eerst helpen. Feitelijk gezien red ik mezelf nu wel. Het is echter wel een feit dat er genoeg mensen rondlopen met een hoge studieschuld omdat ze net tussen wal en schip vallen (ouders verdienen te veel voor aanvullende beurs maar te weinig om mee te kunnen/willen aan de studiegerelateerde uitgaven). Het voelt dan wel flauw als bijna al je collega's geld vanuit huis meekrijgen of de maximale aanvullende beurs hebben gecasht en daar nu de vruchten van plukken. Het is een beetje een 1ste wereldprobleem maar het werkt wel mentaal op je in als iedereen er vanuit gaat dat je financieel gezien van alles kan (huis kopen, vakanties, etc) en vervolgens heel flauw/onbegripvol doet als je zegt dit niet te kunnen of dit onverstandig vindt.Len020 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:26:
[...]
Je bent 24 verdient 34k netto: Waar in dit verhaal zou de overheid jou moeten supporteren ?
Welkom bij je eerste grote mensen les: het leven is niet eerlijk, deal with it.-Lukas- schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:16:
[...]
Nou inderdaad niet meer. De zijwieltjes zijn er inmiddels af in de grote mensen wereld en er zijn genoeg mensen die het zwaarder hebben dan ik. Laat die overheid die mensen maar eerst helpen. Feitelijk gezien red ik mezelf nu wel. Het is echter wel een feit dat er genoeg mensen rondlopen met een hoge studieschuld omdat ze net tussen wal en schip vallen (ouders verdienen te veel voor aanvullende beurs maar te weinig om mee te kunnen/willen aan de studiegerelateerde uitgaven). Het voelt dan wel flauw als bijna al je collega's geld vanuit huis meekrijgen of de maximale aanvullende beurs hebben gecasht en daar nu de vruchten van plukken. Het is een beetje een 1ste wereldprobleem maar het werkt wel mentaal op je in als iedereen er vanuit gaat dat je financieel gezien van alles kan (huis kopen, vakanties, etc) en vervolgens heel flauw/onbegripvol doet als je zegt dit niet te kunnen of dit onverstandig vindt.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Kom eens los uit je big4 bubbeltje waarbij zogenaamd iedereen flinke spaargelden heeft Je klinkt echt als een kind zonder enige realiteitszin. Je hebt 40k spaargeld en woonlasten van 1100eu in de Randstad is behoorlijk laag. Er staan masssa”s mensen in de rij die gráág financieel gezien met je zouden willen ruilen.-Lukas- schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:16:
[...]
Nou inderdaad niet meer. De zijwieltjes zijn er inmiddels af in de grote mensen wereld en er zijn genoeg mensen die het zwaarder hebben dan ik. Laat die overheid die mensen maar eerst helpen. Feitelijk gezien red ik mezelf nu wel. Het is echter wel een feit dat er genoeg mensen rondlopen met een hoge studieschuld omdat ze net tussen wal en schip vallen (ouders verdienen te veel voor aanvullende beurs maar te weinig om mee te kunnen/willen aan de studiegerelateerde uitgaven). Het voelt dan wel flauw als bijna al je collega's geld vanuit huis meekrijgen of de maximale aanvullende beurs hebben gecasht en daar nu de vruchten van plukken. Het is een beetje een 1ste wereldprobleem maar het werkt wel mentaal op je in als iedereen er vanuit gaat dat je financieel gezien van alles kan (huis kopen, vakanties, etc) en vervolgens heel flauw/onbegripvol doet als je zegt dit niet te kunnen of dit onverstandig vindt.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik ben erg blij met je comment (en ook de andere comments met dezelfde boodschap). Het is een goede realitycheck en daar was ook echt naar op zoek. Het is gewoon 100% onzekerheid vanuit mijn kant maar dat is nergens voor nodig en dat moet ik eigenlijk maar gewoon eens afleren. Mijn referentiekader is erg krom en ik moet inderdaad maar eens dankbaar zijn en gaan genieten van wat ik allemaal wel heb i.p.v. mij de hele tijd opwinden over wat ik niet heb vanuit wat feitelijk al een geprivilegieerde positie is...jjust schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:28:
Ik vind het wel een beetje treurig dat je jezelf zo als slachtoffer neerzet.
Mijn ouders zijn niet rijk genoeg om mij nog meer te geven. en Van de overheid krijg ik ook niks en Ik word financieel gekortwiekt.
Terwijl:Dus in plaats van een slachtofferrol aan te nemen, kan je beter genieten van wat je tot op heden hebt bereikt. Ga lekker die studio huren zodat je een eigen plek hebt waar je samen kunt zijn met je vriendin. Je houdt nog genoeg over om te sparen en het 1ste deel van je carriere stijgt je salaris meestal ook sterk. Je kunt dan ook weer meer sparen.
- je een prima baan hebt;
- je 40k spaargeld hebt;
- jouw ouders hebben bijgedragen aan collegegeld en een laptop;
- je profiteert van de goedheid van je ouders omdat je daar tijdelijk mag wonen terwijl je prima een huis kunt huren.
Als je maatstaf is dat niemand meer mag hebben dan jij, ben je nooit tevreden. "The world is driven by envy, not greed." Charlie Munger.
[ Voor 7% gewijzigd door -Lukas- op 21-11-2023 21:50 ]
Goed dat je dat inziet. En geloof me, als je op je 24e hier al staat dan gaat het helemaal goed komen. Er zal altijd een buurman zijn met een dikkere BMW (bijvoorbeeld, uit mijn referentiekader), maar het is geen wedstrijd hè!-Lukas- schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:43:
[...]
...
ik moet inderdaad maar eens dankbaar zijn en gaan genieten van wat ik allemaal wel heb i.p.v. mij de hele tijd opwinden over wat ik niet heb vanuit wat feitelijk al een geprivilegieerde positie is...
Dus zij kan iets voor studenten huren en jij kunt daar elke avond slapen (en stiekem meebetalen)?-Lukas- schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:10:
Huis kopen gaat in mijn situatie nog eventjes lastig worden (vriendin zit de komende 5-6 jaar nog in de schoolbanken) maar zodra zij daar klaar mee is zal het inderdaad geen probleem zijn.
en dan nog, die bmw kan zomaar geleased of gelast zijn OF diegene werkt bij de BMW dealer of what ever en rijd dat ding alleen zakelijk vanuit zijn verkoop rol en kost hem dus niks 0.0, zoveel mogelijkheden, vergelijken heeft nooit zin in zulke gevallen, ga van jezelf uitsig69 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:56:
[...]
Goed dat je dat inziet. En geloof me, als je op je 24e hier al staat dan gaat het helemaal goed komen. Er zal altijd een buurman zijn met een dikkere BMW (bijvoorbeeld, uit mijn referentiekader), maar het is geen wedstrijd hè!
[ Voor 7% gewijzigd door lord_fh op 22-11-2023 08:44 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 22-11-2023 09:33 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De vraag is of dat komt doordat je thuis blijft wonen of dat het dezelfde oorzaak heeft dan het thuis blijven wonen. Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je woont en waar je gaat wonen. Als jij zelfstandig gaat wonen in op <1km van je ouders dan maakt het voor je sociale ontwikkeling en je netwerk weinig uit. Ga je 50+km verderop wonen dan heeft die jaren extra wel een voordeel voor je netwerk.Sport_Life schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:32:
Hoe je met 24 jaar - met hulp van ouders (je collega's) - ervoor staat zegt niks over hoe je er 10 jaar later voor staat.
Het gaat om de keuzes die je tussen 24 en 34 maakt, dat bepaalt grotendeels je financiele positie over 10 jaar. Zelfstandig wonen is essentieel, relaties, sociale omgeving, ontwikkeling, etc is allemaal veel beter als je zelfstandig woont.
Het gros van mijn kennissen/vrienden die lang thuis zijn bleven wonen liepen op een gegeven moment op allerlei gebieden achter .
Dan gaat het dus om een gereguleerde huurovereenkomst. Veel goedkoper wordt het niet en je hebt maximaal toegang tot beoordeling van geschillen door de huurcommissie.-Lukas- schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:03:
[...]
daarbij moet je denken aan een kale huur van zo'n €700-750
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Waar ben je dan eigenlijk precies onzeker over hier?-Lukas- schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:43:
[...]
Ik ben erg blij met je comment (en ook de andere comments met dezelfde boodschap). Het is een goede realitycheck en daar was ook echt naar op zoek. Het is gewoon 100% onzekerheid vanuit mijn kant maar dat is nergens voor nodig en dat moet ik eigenlijk maar gewoon eens afleren. Mijn referentiekader is erg krom en ik moet inderdaad maar eens dankbaar zijn en gaan genieten van wat ik allemaal wel heb i.p.v. mij de hele tijd opwinden over wat ik niet heb vanuit wat feitelijk al een geprivilegieerde positie is...
I have stability. The ability to stab.
Yes, dat klopt zij huurt nu een studentenkamer. De prijs daarvan is veel te aantrekkelijk. Ze gaat er fors op achteruit als wij samen wat zouden huren dus zij blijft daar voorlopig nog even zitten. Dat van die hypotheek klopt inderdaad. Soms vergeet ik dat als mensen aangeven dat mensen met ene vergelijkbaar inkomen thuis blijven wonen om te sparen voor een huis omdat ze ander geen huis zouden kunnen kopen…Accretion schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:23:
[...]
Dus zij kan iets voor studenten huren en jij kunt daar elke avond slapen (en stiekem meebetalen)?
Hypotheek is overigens veelal gebaseerd op je inkomen, het is enkel handig om ~20k te hebben om alles te betalen wat er bij komt. (Over het algemeen kan de hypotheek niet meer dan waarde van huis zijn).
Dus je hoeft niet eens heel veel te sparen de komende jaren, als je zorgt dat je maar langzaamaan meer gaat verdienen.
Dus ook een studio hoeft geen probleem te zijn.
Hopen dat over een paar jaar de rente ook weer lager is, dan scheelt een beetje meer inkomen meteen heel veel in hoeveel je kunt lenen.
___
En anders iets minder materialistische vrienden zoeken (bij collegas is dat natuurlijk lastiger), maar ik ken mijn vrienden al vanaf de basisschool en ik heb geen idee wat ze aan spaargeld hebben of wat ze verdienen, boeit ook niemand iets.
Dat ik de situatie niet goed heb geanalyseerd en dat ik wel iets “fout” heb gedaan waardoor ik achter zou lopen op mijn collega’s/leeftijdgenoten. Ik wou de blik van iemand anders hebben als second opinion zodat ik weet of het mijn eigen fout is en zo ja, wat ik er eventueel aan zou kunnen doen om de schade weer in te halen.SmurfLink schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:08:
[...]
Waar ben je dan eigenlijk precies onzeker over hier?
Heb je helemaal gelijk maar er zijn ook genoeg mensen met een vergelijkbaar inkomen (lees mijn collega’s) als dat van mij die er bewust voor kiezen om thuis te blijven wonen omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze anders geen huis kunnen kopen.Dat zijn dezelfde mensen die geen studieschuld hebben, dure spullen kopen, forse spaarrekeningen, forse portfolios hebben op hun 22ste en waarschijnlijk ook nog geld krijgen vanuit huis. Als je daarmee omgaat, krijg je al gauw het gevoel dat je iets “fout” doet omdat je zelf niet hebt. Als je daar gevoelig voor bent (wat ik eerlijk gezegd ook ben), wordt je daar weer onzeker van en ga je sterk aan jezelf twijfelen. Al helemaal als je gedeeltelijk gedwongen een woning gaat betrekken die 40% van je inkomen per maand kost. Dan krijg je het gevoel dat je die achterstand nooit gaat inhalen en dat is het gevoel waar ik mee zit. Dit terwijl je in absolute zin goed bezig bent. Die mensen worden op een gegeven moment namelijk je competitie bij het kopen van een huis (correct me if I am wrong).Real schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:36:
[...]
Dan gaat het dus om een gereguleerde huurovereenkomst. Veel goedkoper wordt het niet en je hebt maximaal toegang tot beoordeling van geschillen door de huurcommissie.
Tja, staar je daar alsjeblieft niet blind op. In mijn omgeving bijvoorbeeld: de ene heeft 50k spaargeld op zijn 28e en geeft het uit bij het kopen van een huis. De ander heeft 5k spaargeld op zijn 32e. (En degene die 32 is heeft een veel betere baan en hogere inkomsten).-Lukas- schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:54:
[...]
Dat ik de situatie niet goed heb geanalyseerd en dat ik wel iets “fout” heb gedaan waardoor ik achter zou lopen op mijn collega’s/leeftijdgenoten. Ik wou de blik van iemand anders hebben als second opinion zodat ik weet of het mijn eigen fout is en zo ja, wat ik er eventueel aan zou kunnen doen om de schade weer in te halen.
Zucht...
Ligt er maar net aan waar je geluk in vindt. Als je met je 20 jaar een gezin met kinderen wilde hebben dan loop je +4 jaar achter. Als je wilde cashen in de .com hype dan ben je 20 jaar te laat geboren, de bitcoins heb je misschien wel je kans gemist. Of je had tien jaar geleden een woning kunnen kopen (maar ja, toen was je 14 en waarschijnlijk met hele andere dingen bezig-Lukas- schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:54:
[...]
Dat ik de situatie niet goed heb geanalyseerd en dat ik wel iets “fout” heb gedaan waardoor ik achter zou lopen op mijn collega’s/leeftijdgenoten. Ik wou de blik van iemand anders hebben als second opinion zodat ik weet of het mijn eigen fout is en zo ja, wat ik er eventueel aan zou kunnen doen om de schade weer in te halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 24-11-2023 12:25 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Welke situatie en waarin zou je achter lopen dan?-Lukas- schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:54:
[...]
I have stability. The ability to stab.
32k netto + een leaseauto dan zit je boven de 40k bruto, ts komt niet in aanmerking voor sociale huur. En sowieso wat moeten zn collegas wel niet denken dansirdanilot schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:16:
Waarschijnlijk heb jij je nooit ingeschreven voor sociale huur als ik dit zo hoor.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq