Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 15:40
Wij gaan binnenkort een verbouwing doen waarbij de woonkamer en de badkamer aangepakt gaan worden.
In de woonkamer komt vloerverwarming, nu nog gevoed door een CV maar waarschijnlijk volgend jaar door een warmtepomp.

In de badkamer willen we eigenlijk ook vloerverwarming gaan aanleggen, maar ik twijfel nog over de handigste uitvoering: elektrisch (wordt vooral door de aannemer aangeraden) of via de CV/warmtepomp.

Elektrisch:

Voordelen:
- Makkelijk los de badkamer verwarmen in de ochtend en avond
- Iets makkelijker qua aanleg

Nadelen:
- Hoger energieverbruik (icm de warmtepomp zeker denk ik)

Water:

Voordelen:
- Lager energieverbruik (mits hij niet de hele dag wordt verwarmd?)

Nadelen:
- Lastiger aanleggen en aansturen

De badkamer bevindt zich op de eerste verdieping en de verdeler voor de vloerverwarming begane grond komt uiteraard beneden, redelijk ver van de badkamer af. Ik vraag me af hoe dan een vvw op water goed kan worden aangesloten.
Opties zijn volgens mij:
- Op de verdeler beneden, maar dat is een aardige leidinglengte na de verdeler richting badkamer en bovendien 3m omhoog.
- Via de bestaande CV leiding en dan een aparte vvw verdeler bij de badkamer, al zal het maar om 1 groep gaan.
- Iets anders? Zag volgens mij een keer een soort eengroeps vvw verdeler met thermostaatknop er op die dan in de ruimte uitsteekt. Weet iemand wat ik bedoel?

Wat zijn jullie adviezen en ervaringen met vvw in de badkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:17
Sowieso niet elektrisch doen. Als alles met de wp gaat gebeuren moeten er dan nieuwe leidingen naar boven voor de slaapkamers?
Als alleen de badkamer verwarmd wordt kan dat prima via 16x2 leiding, en deze groep staat altijd open omdat de badkamer vaak de warmste ruimte in huis is. Hier hoeft dus geen regeling op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Slaapkamers worden nu eigenlijk bijna nooit gestookt, dus daar laten we de radiatoren zitten. Ook met lage temperatuur moeten we dan bij strenge vorst de slaapkamers nog wel acceptabel kunnen houden.

Bedoel je 16 x 2 leiding vanuit de verdeler? Of direct op de CV leiding?
Lijkt me zoveel energieverspilling om de badkamer altijd mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij hebben onze badkamer 4 jaar geleden verbouwd en daarbij ook vloerverwarming op de CV aangelegd. Daarbij is gewoon een simpele 16mm meerlagenbuis in de vloer gestort. Werd toen voor gek verklaard dat ik niet voor elektrisch ben gegaan..

Dat zit aangesloten op een enkelgroepssysteem van Heimeier Multibox K-RTL. Ik moet zeggen dat dat op onze warmtepomp voortreffelijk werkt. Nooit koude voeten in de badkamer ondanks dat onze warmtepomp nu nog maar zo’n 5 uur per dag aan staat.

De thermostaatkraan staat wel permanent gewoon volledig open.

Wij hebben overigens geen radiatoren verder nog in de badkamer. De vloerverwarming is voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 20-11-2023 22:16 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier een 2de klep en thermostaat voor de badkamer geïnstalleerd.
Warmte gaat eerst door de handdoekradiator,
Daar zit een thermostaatknop op die alleen water onder de 35 graden door laat naar de vloerverwarming.

Door de 2de klep en thermostaat kan de badkamer onafhankelijk van de beneden verdieping werken,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:44
Hier lekker elektrisch hoor (MAGNUM). Ideaal om te kunnen verwarmen los van de CV. Sinds de boel geisoleerd is staat de CV zo weinig aan dat je constant koude voetjes zou hebben in de badkamer, en nu dus niet. Heerlijk.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Hier lekker elektrisch, 1000W en moet 2 uur opwarmen voor de badkamer een beetje aangenaam is.

Knip knip was het anderhalf jaar terug, 1400KWh minder per jaar. Nu doet een 1000/2000W ventilatorkacheltje het werk in 5 minuten.

Elektrische vloerverwarming... nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Drardollan schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:19:
Hier lekker elektrisch hoor (MAGNUM). Ideaal om te kunnen verwarmen los van de CV. Sinds de boel geisoleerd is staat de CV zo weinig aan dat je constant koude voetjes zou hebben in de badkamer, en nu dus niet. Heerlijk.
Dat is dus ideaal totdat je ooit naar een warmtepomp gaat.

Natuurlijk kan je er voor kiezen dat nooit te doen.. maar wij wisten dat het met een paar jaar wel ging gebeuren.

Dan kom je er overigens ook achter hoe energieverslindend elektrische vloerverwarming is :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:46:
[...]

Natuurlijk kan je er voor kiezen dat nooit te doen.. maar wij wisten dat het met een paar jaar wel ging gebeuren.

Dan kom je er overigens ook achter hoe energieverslindend elektrische vloerverwarming is :)
Mwa. Magnum mat doet 100w/m2, en als je 't alleen gebruikt waar nodig (dus voor de wasbak hoofdzakelijk) kun je vrij efficiënt verwarmen.

Bij mij staat hij smorgens even aan, en savonds even. En dat slechts de helft van het jaar.

Wij hebben een vrij vast ritme, dus goed te timen. Kan me voorstellen dat je in een gezin met kinderen en wisselend gebruik van de badkamer wel wat meer/langer stookt, maar ik denk dat er prima situaties zijn (zoals de mijne) dat het efficiënter is om elektrisch te verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Glashelder schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:46:
[...]

Ik zie geen enkel voordeel van een warmtepomp in deze. Die zal ook maar zeer beperkt draaien en met name op de tijden dat de badkamer niet gebruikt wordt.

Maar los daarvan denk ik dat er niet snel een volledige warmtepomp komt inderdaad. Begin volgend jaar klap ik er nog een airco tegenaan in de woonkamer, dan vind ik het wel voldoende en ga ik sparen voor als die slimmeriken in Den Haag de saldering toch willen afschaffen. Zolang ik mijn stroomverbruik redelijk kan dekken met de zonnepanelen en <500m3 gas gebruik per jaar geloof ik het eerlijk gezegd wel. De investering van een volledige warmtepomp kan dan in geen tientallen jaren uit.
Dat zal je goed meevallen dan. Die 3 uurtjes per dag dat hij aan is (in koudeere periode) kost schat ik 150kW per jaar. Kilowatts die ik toch over heb door de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

_JGC_ schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:42:
Hier lekker elektrisch, 1000W en moet 2 uur opwarmen voor de badkamer een beetje aangenaam is.

Knip knip was het anderhalf jaar terug, 1400KWh minder per jaar. Nu doet een 1000/2000W ventilatorkacheltje het werk in 5 minuten.

Precies, had ik ook.
De opwarmtijd was bij mij zo’n 30min. Maar ook dat is te lang, dus zelden of nooit gebruikt.

Dus gewoon op de cv/wp zodat het meeloopt met de warmtevraag daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Koekstra schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:55:
[...]

Mwa. Magnum mat doet 100w/m2, en als je 't alleen gebruikt waar nodig (dus voor de wasbak hoofdzakelijk) kun je vrij efficiënt verwarmen.

Bij mij staat hij smorgens even aan, en savonds even. En dat slechts de helft van het jaar.

Wij hebben een vrij vast ritme, dus goed te timen. Kan me voorstellen dat je in een gezin met kinderen en wisselend gebruik van de badkamer wel wat meer/langer stookt, maar ik denk dat er prima situaties zijn (zoals de mijne) dat het efficiënter is om elektrisch te verwarmen..
Hier exact hetzelfde. In de ochtend een uurtje en in de avond een uurtje (als het kouder wordt is hij wel iets langer aan, maar dat is misschien 4 weken per jaar). Het is in mijn geval slechts 3 vierkante meter. Mijn badkamer hoeft geen 23 graden te zijn, ik heb gemerkt dat als je warmte voeten hebt het allemaal prima is. Die paar minuten per dag (buiten het douchen, dan warm je ook op) die je in de badkamer besteedt ga ik geen bakken met geld in stoppen om te verwarmen. Heel gericht en heel kort in mijn geval.

Hiervoor zat er een radiator in, man, daar ging mij een bak warmte verloren in het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
_JGC_ schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:42:

Doet mij aan vroeger denken (1980), toen hadden wij zo'n spiraal in de badkamer hangen. Levensgevaarlijk natuurlijk, als je het ding had aangeraakt was je levend verbrand. Denk niet dat die nog op de markt zijn.

Nadeel van zo'n ventilatorkachel is dat het hele andere warmte is dan de stralingswarmte uit je radiator of vloer. Hele vluchtige warmte die ook bij veel mensen zorgt voor een vervelende ervaring door de luchtstroom. Mij lijkt het niets in de badkamer zo'n luchtstroom over je lijf na het douchen.

Aan de andere kant, dagelijks met 1000W 2 uur moeten opwarmen is ook zonde geld. Dat zou ik dan inderdaad ook anders oplossen. In mijn geval heb ik wel het voordeel er ook warmte van beneden opstijgt en op de eerste etage bij de badkamer blijft hangen. Scheelt ook wel een stukje in het geheel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Drardollan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:31:
[...]

Doet mij aan vroeger denken (1980), toen hadden wij zo'n spiraal in de badkamer hangen. Levensgevaarlijk natuurlijk, als je het ding had aangeraakt was je levend verbrand. Denk niet dat die nog op de markt zijn.

Nadeel van zo'n ventilatorkachel is dat het hele andere warmte is dan de stralingswarmte uit je radiator of vloer. Hele vluchtige warmte die ook bij veel mensen zorgt voor een vervelende ervaring door de luchtstroom. Mij lijkt het niets in de badkamer zo'n luchtstroom over je lijf na het douchen.

Aan de andere kant, dagelijks met 1000W 2 uur moeten opwarmen is ook zonde geld. Dat zou ik dan inderdaad ook anders oplossen. In mijn geval heb ik wel het voordeel er ook warmte van beneden opstijgt en op de eerste etage bij de badkamer blijft hangen. Scheelt ook wel een stukje in het geheel denk ik.
's morgens 2-3 uur en 's avonds nog minstens een uur als de kinderen in bad gaan. Heb je het over minstens 3KWh per dag de hele winter lang. Vorig jaar januari was 340KWh, dit jaar 200KWh (2020 en 2021 beide tegen de 400KWh). Zelfs in april toen ik de leiding heb weggehaald zie je na dat weekend een enorme daling in verbruik.

Wat die ventilatorkachel betreft, klopt, daarom richt ik 'm de andere kant op. Die hete lucht op je benen is absoluut niet lekker. Maar dan nog is het in 5 minuten aangenaam. Warmte is ook zo weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
_JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:46:
[...]

's morgens 2-3 uur en 's avonds nog minstens een uur als de kinderen in bad gaan. Heb je het over minstens 3KWh per dag de hele winter lang. Vorig jaar januari was 340KWh, dit jaar 200KWh (2020 en 2021 beide tegen de 400KWh). Zelfs in april toen ik de leiding heb weggehaald zie je na dat weekend een enorme daling in verbruik.
Dat is wel fors inderdaad. Dat soort getallen kom ik in de verste verte niet aan gelukkig. Kleinere badkamer gok ik zo maar eens.
Wat die ventilatorkachel betreft, klopt, daarom richt ik 'm de andere kant op. Die hete lucht op je benen is absoluut niet lekker. Maar dan nog is het in 5 minuten aangenaam. Warmte is ook zo weer weg.
Dat is wel een goede oplossing, en dan net voor je de badkamer ingaat het ding aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-07 08:46
Hoeveel stook je nu in de badkamer?

Aansluiten op de warmtepomp is duurder in aanleg maar goedkoper per Joule geleverde warmte.

Bij ons staat de magnum (400W) 5 maanden per jaar een uurtje aan 's ochtends en dat is genoeg.

Maar als het voor jou waarde heeft dat het daar vaker/langer goed warm is zou ik al snel voor de warmtepomp gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Drardollan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:47:
[...]

Dat is wel fors inderdaad. Dat soort getallen kom ik in de verste verte niet aan gelukkig. Kleinere badkamer gok ik zo maar eens.

[...]

Dat is wel een goede oplossing, en dan net voor je de badkamer ingaat het ding aanslingeren.
10m2 badkamer. Bovenberdieping verder weinig tot niet verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
_JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:40:
[...]

10m2 badkamer. Bovenberdieping verder weinig tot niet verwarmd.
Dat is niet heel groot op zich, iets minder dan het dubbele van hier (6m2). En dan heb ik er ook nog een bad + douchecabine in waar geen verwarming onder zit.

Bij ons wordt wel wat verwarmd, sowieso de gang beneden (warme lucht stijgt op uiteraard) en kinderkamers. Dat scheelt ook wel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-08 14:03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08 13:13
Fikse radiator met veel afgiftevermogen ophangen, aansluiten als lus op de verdeler van de vvw, retourleiding door de vloer lussen en mee laten doen met de warmtepomp.

Wilde dat mijn aannemer me daar 6 jaar geleden op had geattendeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Drardollan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:45:
[...]

Dat is niet heel groot op zich, iets minder dan het dubbele van hier (6m2). En dan heb ik er ook nog een bad + douchecabine in waar geen verwarming onder zit.

Bij ons wordt wel wat verwarmd, sowieso de gang beneden (warme lucht stijgt op uiteraard) en kinderkamers. Dat scheelt ook wel denk ik.
Hier liggen 2 matjes van 500W aanelkaar gekoppeld, dus elk uur "stoken" is 1KWh.

Komt bij dat de badkamer aangrenzend is met de zolder van de halfsteens berging (met een inspectiegat onder de badkuip vanuit die berging...). Die berging is nu volledig geisoleerd (zolder ook), waardoor het in de badkamer sowieso al veel minder hard afkoelt.

Maar dan nog, vloerverwarming is heel traag, dat wil je niet met COP=1 verwarmen, zeker niet in een ruimte waar je maar korte tijd per dag verblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raafz0r
Glashelder schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:03:

Dat zit aangesloten op een enkelgroepssysteem van Heimeier Multibox K-RTL. Ik moet zeggen dat dat op onze warmtepomp voortreffelijk werkt.
Ja! Dat was die eengroepsverdeler die ik eerder had gezien maar was vergeten. Dit lijkt me eigenlijk wel ideaal, toepasbaar met CV en warmtepomp, ontluchter en ook nog een thermostaat om de badkamer los qua temperatuur te regelen. Als ik het echt nodig zou vinden om de ketel/WP aan te zetten als de woonkamer geen warmte vraagt kan ik er altijd nog een Tado of vergelijkbare thermostaatknop op zetten.
Alleen even een plek vinden om hem weg te werken, waarschijnlijk onderop de ombouw voor het inbouwreservoir.

Dan is het wat mij betreft wel duidelijk. Qua aanlegkosten is op water dan niet veel duurder en in gebruik met WP straks een stuk zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat kan zeker, ik heb er jaren een Tado op gehad toen ik mijn CV nog gebruikte.

Sinds mijn warmtepomp werkt heb ik hem vervangen door een domme thermostatische kraan die gewoon op de max staat. Alles vol open, zoveel mogelijk flow :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raafz0r
Even mijn eigen topic weer naar boven getrokken voor wat vervolgvragen.

Inmiddels is de verbouwing bezig. We hebben gekozen voor vloerverwarming met water in woonkamer en badkamer. Voor de badkamer hebben we een Hemeier K-RTL multibox, dus met RTL klep en thermostaatklep.

De vloerverwarming is vrijdag gelegd en maandag zal de zandcement dekvloer worden gesmeerd.
In de woonkamer ligt de vloerverwarming nu met 10cm HOH op noppenplaat.
In de badkamer heeft de aannemer het met 20cm HOH gelegd, waar ik had verwacht dat dit ook met 10cm HOH zou worden gedaan. Zijn verklaring was dat dit een veel kleinere ruimte is, dus dat het anders te warm zou worden.
Mijn verwachting was eigenlijk dat we de warmteafgifte zouden gaan regelen door middel van de thermostaatklep, dus dat je ook bij 10cm HOH alsnog de ruimte naar de gewenste temperatuur krijgt en niet te warm.

De badkamer heeft 7m2 vloeroppervlak en grenst maar aan 1 kant over een lengte van 1m aan de buitenlucht. De overige wanden zijn naar andere kamers op de 1e verdieping of naar de buren. Het (platte) dak is geisoleerd met 8cm PIR.

Wat denken jullie over de keuzen 10cm of 20cm HOH?

En een tweede vraag: Er zijn nu CV leidingen gelegd vanuit de gangkast waar de verdeler zit naar de badkamer. Ik had verwacht dat we de lus voor de badkamer direct op de CV leiding zouden aansluiten, maar de aannemer had gepland om hier een groep van de verdeler voor te gebruiken (maar dan nog wel die thermostaatklep in die lus). Zien jullie voor- en nadelen voor beide keuzes?

[ Voor 14% gewijzigd door Raafz0r op 21-01-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 19:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Raafz0r schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:16:
Wat denken jullie over de keuzen 10cm of 20cm HOH?
Stom, zeker in een badkamer waar je je verwarming wil/gaat regelen op basis van gebruik. Met 20 hoh ga je zeker op blote voeten de koudere tussen stroken voelen.
maar de aannemer had gepland om hier een groep van de verdeler voor te gebruiken. Zien jullie voor- en nadelen voor beide keuzes?
Minder handig, als je onafhankelijke aansturing wilt ben je beperkt tot een systeem dat groepen aansturing heeft (en die zijn vaak een stuk duurder). Ook kan je niet meer splitsen op koeling/warmte al zal dat niet vaak voorkomen.
b.t.w. de lus direct aansluiten kan alleen met LTV, je hebt anders een kleine verdeler nodig voor het bijmengen.

[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2024 14:36 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raafz0r
DukeBox schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:28:
Minder handig, als je onafhankelijke aansturing wilt ben je beperkt tot een systeem dat groepen aansturing heeft (en die zijn vaak een stuk duurder). Ook kan je niet meer splitsen op koeling/warmte al zal dat niet vaak voorkomen.
b.t.w. de lus direct aansluiten kan alleen met LTV, je hebt anders een kleine verdeler nodig voor het bijmengen.
Die multibox is juist bedoeld om vloerverwarming in 1 ruimte in te passen zonder een verdeler en heeft daarom een RTL (retour temperatuur limiter) klep.
Sowieso zal ik de retourtemperatuur van de ketel proberen te limiteren omdat er voornamelijk vloerverwarming en effectief maar 1 radiator op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 19:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Raafz0r schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Die multibox is juist bedoeld om vloerverwarming in 1 ruimte in te passen zonder een verdeler en heeft daarom een RTL (retour temperatuur limiter) klep.
Het probleem is dat bij een oude vloer de aanvoer in eerste instantie veel te heet kan worden, heb meermaals losgesprongen tegels gezien bij enkel een retourwatertemperatuurbegrenzer (mooi scrabble woord overigens).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-07 21:25
Zelf ook van plan binnenkort een RTL te gebruiken. Begrijp nog niet helemaal hoe zo'n ding voorkomt dat je te warm water in de vloer krijgt, gezien je hem op de retour zet.

Lees ook dat je bij een RTL meerlagenbuis nodig hebt, waarom is dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Daiov97 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:13:
Zelf ook van plan binnenkort een RTL te gebruiken. Begrijp nog niet helemaal hoe zo'n ding voorkomt dat je te warm water in de vloer krijgt, gezien je hem op de retour zet.

Lees ook dat je bij een RTL meerlagenbuis nodig hebt, waarom is dat eigenlijk?
RTL kan met PE-RT buis. Je lus mag niet te lang zijn want anders beschermt het ventiel niet.

Ik heb hier 45 meter achter een RTL, is ongeveer 2x wat is toegestaan, maar mijn installatie maakt sowieso niet warmer dan 45 graden. Hooguit een korte stoot 60 graden na het maken van tapwater, maar dat is een paar seconden.

De kranen en voetventielen van Heimeier kan je overigens zo euroconus op aansluiten, heb je geen verloopjes voor nodig. Het 1/2 inch staartstuk wat normaal in een radiator gaat kan je weglaten.
Pagina: 1