Asus Croshair VI Hero blijft hangen op code 31

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 22:19

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
Mijn pc was in slaapmodus gegaan, deze liep vast toen ik deze uit slaapmodes wilde halen. Na het systeem uit te zetten en weer aan te zetten blijft deze hangen op code 31.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Asus Croshair VI Hero
AMD Ryzen 7 3700x
2x 16GB Corsair DDR4 3600Mhz
Nvidia RTX 4070
Coolermaster 600w Silent Pro PSU

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Eerste wat op de lijst stond was natuurlijk een CMOS reset => geen success

Code 31 betekend: Memory Installed, niet echt een fout melding volgens mij. Normaliter is dit denk ik onderdeel van het boot process. Ik heb dus eerst naar het geheugen gekeken.

Ik heb ongeveer alle mogelijke geheugen configuraties probeert. Tevens heb ik werkend geheugen uit mijn server gehaald dit mocht echter ook niet baten. => geen success

Ik heb in stappen alles af gekoppeld van SSD's tot NVME en GPU. Ik heb een Nvidia T600 uit mijn server probeert => geen success.

De volgende stap was de PSU, ook de PSU uit mijn server gehaald (550W) => Geen succes.

Het moederbord heeft een Bios flashback optie zodat je direct vanaf een USB stick een (nieuwe) bios versie kunt flashen => geen success (volgens mij komt het systeem niet een zover)

Het volgende wat ik ga proberen is de CPU's wisselen tussen mijn server en workstation (Ryzen 1700x <=> Ryzen 3700x). Ik wil echter nog even de boot afhouden om te vragen of hier iemand nog tips heeft, wellicht dat ik iets over het hoofd gezien heb?

Beste antwoord (via CaDje op 21-11-2023 13:07)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je zou 2 dingen kunnen proberen:

Een clear CMOS: voeding uitschakelen en/of de stekker eruit halen en dan de batterij uit je moederbord halen en dan zo'n 15 minuten wachten, daarna batterij er weer in en voeding weer inschakelen.

Je kan ook je CPU uit je socket halen en weer terug installeren, hierdoor reset je ook je BIOS. Hierbij wel je batterij in het moederbord laten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Een clear CMOS: voeding uitschakelen en/of de stekker eruit halen en dan de batterij uit je moederbord halen en dan zo'n 15 minuten wachten, daarna batterij er weer in en voeding weer inschakelen.

Je kan ook je CPU uit je socket halen en weer terug installeren, hierdoor reset je ook je BIOS. Hierbij wel je batterij in het moederbord laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 22:19

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
bierschuit schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:17:

Ik heb uiteindelijk de CPU gewisseld, echter nog steeds geen post met de 1700X, de 3700X boot wel in mijn server.

Uiteindelijk heb ik net een laatste keer probeert in de originele configuratie. Ik had het moederbord al uitgebouwd. Het systeem bleef hangen op code 31.

Als laatste optie de CMOS batterij eruit gehaald, en warempel, het systeem post!

Ik ging er vanuit dat een CMOS reset voldoende zou zijn, maar dat blijkt dus niet het geval.