Mijn vraag
3 jaar geleden mijn pc een flinke upgrade gegeven, maar het systeem lijkt steeds instabieler te worden. Gek genoeg (gelukkig) alleen bij gamen. Sommige games draaien zonder problemen (CIV6) en veel andere crashen al zodra het spel start (en dit worden er steeds meer). Crash is: Fans beginnen op volle toeren te draaien en het beeld valt volledig uit.
Ik heb het ding nu zo vaak in- en uitelkaar gehaald dat ik er redelijk klaar mee ben. Twijfel steeds meer of ik mijn verlies niet moet nemen en de boel 'vervroegd' opnieuw moet upgraden / vervangen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wellicht nog handig om te weten. De computer ligt in de trapkast en is verbonden met een Samsung QLED Series Q80T 55".
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
3 jaar geleden mijn pc een flinke upgrade gegeven, maar het systeem lijkt steeds instabieler te worden. Gek genoeg (gelukkig) alleen bij gamen. Sommige games draaien zonder problemen (CIV6) en veel andere crashen al zodra het spel start (en dit worden er steeds meer). Crash is: Fans beginnen op volle toeren te draaien en het beeld valt volledig uit.
Ik heb het ding nu zo vaak in- en uitelkaar gehaald dat ik er redelijk klaar mee ben. Twijfel steeds meer of ik mijn verlies niet moet nemen en de boel 'vervroegd' opnieuw moet upgraden / vervangen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wellicht nog handig om te weten. De computer ligt in de trapkast en is verbonden met een Samsung QLED Series Q80T 55".
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 189,- | € 189,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 117,99 | € 117,99 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G (rev. 1.0) | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 98,90 | € 98,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 86,90 | € 86,90 |
1 | Voedingen | Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W | € 164,90 | € 164,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 830 series SSD 256GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 657,69 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alle drivers zijn netjes up-to-date
- BIOS update
- MemTest86 was foutloos
- In de GPU-Z Sensor Log van een crash zie ik geen gekke dingen (zou wellicht nog waardevol kunnen zijn iemand met meer kennis naar te laten kijken)
- Nieuwe zwaardere voeding geinstalleerd
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 349,- | € 349,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 167,- | € 167,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 97,90 | € 97,90 |
Totaal | € 613,90 |