Wat als eerst vervangen om pc stabiel te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-04 17:11
Mijn vraag
3 jaar geleden mijn pc een flinke upgrade gegeven, maar het systeem lijkt steeds instabieler te worden. Gek genoeg (gelukkig) alleen bij gamen. Sommige games draaien zonder problemen (CIV6) en veel andere crashen al zodra het spel start (en dit worden er steeds meer). Crash is: Fans beginnen op volle toeren te draaien en het beeld valt volledig uit.

Ik heb het ding nu zo vaak in- en uitelkaar gehaald dat ik er redelijk klaar mee ben. Twijfel steeds meer of ik mijn verlies niet moet nemen en de boel 'vervroegd' opnieuw moet upgraden / vervangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wellicht nog handig om te weten. De computer ligt in de trapkast en is verbonden met een Samsung QLED Series Q80T 55".

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 117,99€ 117,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 98,90€ 98,90
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 86,90€ 86,90
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 860W€ 164,90€ 164,90
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,69

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Alle drivers zijn netjes up-to-date
  • BIOS update
  • MemTest86 was foutloos
  • In de GPU-Z Sensor Log van een crash zie ik geen gekke dingen (zou wellicht nog waardevol kunnen zijn iemand met meer kennis naar te laten kijken)
  • Nieuwe zwaardere voeding geinstalleerd
Qua upgrade volg ik meestal redelijk braaf de Best Buy Guide, dus dan zou ik onderstaande items vervangen. Maar het is best veel geld en kijkende waar ik het gebruik, eigenlijk nog een paar jaar te vroeg... ;(

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 167,-€ 167,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 97,90€ 97,90
Totaal€ 613,90

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Maar weet je zeker dat het die 3 componenten zijn?

Ik herken deze issues bijvoorbeeld van crashende nVidia GPUs. Als ik nu iets zou moeten voorstellen om te proberen zou ik zeggen, probeer RAM speed eens op 3200 ipv 3600 of wellicht kun je van iemand een andere GPU lenen om te testen?

https://www.nvidia.com/en...creen-and-gpu-fans-maxed/

Om maar een voorbeeld te geven..

[ Voor 21% gewijzigd door ECP0WERS op 20-11-2023 21:47 ]

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-05 23:28
Ik zou inderdaad ook beginnen met je geheugen snelheid op 3200mhz te zetten, er van uit gaande dat die nu op 3600mhz staat.

En als je pc in de trapkast ligt, gebruik je dan ook een lange dp/ hdmi kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Wat staat er op die meer dan 10 jaar oude Samsung 830 en wat is de gezondheidsstatus van die SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:23
Wat gebeurt er als he testen draait? Occt, furmark, testmem met de juiste profielen?
Laatste bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:28
Wat zijn de temperaturen? Kan me voorstellen dat het warm wordt in de trapkast? Heb je Windows al eens opnieuw geïnstalleerd?

Zou niet zomaar dingen gaan kopen, eerst wat meer onderzoek doen...

Bijv alles eruit wat je niet strikt nodig hebt, kijken wat het dan doet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het een systeemcrash is wordt er normaal gesproken een dump weggeschreven. Die kun je bekijken met een debug viewer zoals BlueScreenView of Dump Check.

Daarnaast kun je in het gebeurtenissenlogboek zien wat er rond het tijdstip van het probleem gaande was. Stel dat je SSD kuren heeft, dan zou je dat daar kunnen zien aan de hand van timeout fouten. Als de grafische kaart een probleem heeft zou je dat ook kunnen zien.

Er zijn ook nog logboeken van allerlei applicaties die als log (tekst)bestand worden weggeschreven. Controleer die ook.

De Nvidia control panel heeft ook een debugging instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
ECP0WERS schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:44:
Maar weet je zeker dat het die 3 componenten zijn?

Ik herken deze issues bijvoorbeeld van crashende nVidia GPUs. Als ik nu iets zou moeten voorstellen om te proberen zou ik zeggen, probeer RAM speed eens op 3200 ipv 3600 of wellicht kun je van iemand een andere GPU lenen om te testen?
Dank voor het meedenken. Ik weet het inderdaad niet zeker. Na weer een complete middag wasted met proberen het probleem op te lossen, was ik wellicht iets te gefrusteerd. En na het lezen van de soortgelijke ervaringen op de pagina waar je naar linkte, had het mogelijk niet eens iets uitgemaakt :/

Helaas geen GPU in de buurt die ik kan lenen. Bijna al mn vrienden / collega's zitten op een laptop. Hoop ook wel heel erg dat dit het niet is, aangezien de GPU een godsvermogen had gekost en inmiddels niet meer binnen de garantie valt.

RAM verlagen naar gekeken, maar als ik in m'n BIOS kijk dan lijkt deze al op (slechts) 2136,64 MHz te draaien... Zou dat een issue kunnen zijn?
JappieR schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:45:
En als je pc in de trapkast ligt, gebruik je dan ook een lange dp/ hdmi kabel?
Nee, TV staat voor de trapkast, dus kabel is volgens mij 1,5 meter.
Uszka schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:55:
Wat staat er op die meer dan 10 jaar oude Samsung 830 en wat is de gezondheidsstatus van die SSD?
Een handje vol games, kan het denk ik niet aan liggen. Meeste games die zorgen voor crash staan op een andere schijf. Wat het ook vreemd maakt is dat Cyberpunk 2 jaar geleden nog prima draaide en tegenwoordig al crashed bij de character creatie.
manzonderdas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:09:
Wat gebeurt er als he testen draait? Occt, furmark, testmem met de juiste profielen?
Laatste bios?
Ik zal zo nog even wat test draaien met GPU-Z aan. BIOS gisteren naar de laatste versie geupdate (hielp helaas niet).
Ramon schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:20:
Wat zijn de temperaturen? Kan me voorstellen dat het warm wordt in de trapkast? Heb je Windows al eens opnieuw geïnstalleerd?

Zou niet zomaar dingen gaan kopen, eerst wat meer onderzoek doen...

Bijv alles eruit wat je niet strikt nodig hebt, kijken wat het dan doet.
Zal voor de temperaturen zo een export delen van de tests. Qua warmte in de trapkast valt het gelukkig wel mee (zo lijkt het tenminste). Windows ongeveer een jaar geleden opnieuw geinstalleerd, maar dat was helaas ook niet de oplossing.

En dank voor je/jullie advies. Zal niet zomaar nieuwe dingen gaan kopen, voordat we iets meer weten.

Ik zou niet zo goed weten wat ik uit het systeem kan halen. Zonder GPU heb ik namelijk geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je schrijft dat met memtest86+ het OK was, maar hoe lang heb je de 23GB RAM getest? Een goede test duurt namelijk zeker minimaal 24 uur. ;) En zoals je de boel schrijft, lijkt vooral de videokaart de boosdoener te zijn. Wanneer die zwaarder werk te verduren krijgt, crashed de PC. Dus ik zou eerst de videokaart in een andere PC testen en een andere videokaart in deze PC.

De videokaart in een andere PC sluit je mee uit of het probleem in de videokaart zit.
Met andere videokaart in de PC sluit je zowel de originele videokaart uit en weet je dat het probleem dus elders in de PC zit, bijvoorbeeld de voeding.

[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 21-11-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou ook eerst je DRAM snelheid op 3200Mhz zetten (met de timings op auto waarden) en daarna in Windows in command prompt of in Powershell Admin het commando: sfc /scannow uitvoeren.

Hiermee worden belangrijke Windows bestanden gecontroleerd op fouten en indien nodig gerepareerd/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
CH4OS schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:35:
Je schrijft dat met memtest86+ het OK was, maar hoe lang heb je de 23GB RAM getest? Een goede test duurt namelijk zeker minimaal 24 uur. ;) En zoals je de boel schrijft, lijkt vooral de videokaart de boosdoener te zijn. Wanneer die zwaarder werk te verduren krijgt, crashed de PC. Dus ik zou eerst de videokaart in een andere PC testen en een andere videokaart in deze PC.

De videokaart in een andere PC sluit je mee uit of het probleem in de videokaart zit.
Met andere videokaart in de PC sluit je zowel de originele videokaart uit en weet je dat het probleem dus elders in de PC zit, bijvoorbeeld de voeding.
Ik heb volgens mij de standaard test gedaan binnen Memtest86+, deze duurde zo'n 4 a 5 uur. 24 uur lang geen toegang tot m'n computer is wel een dingetje :o

De GPU swap klinkt inderdaad als een slime en redelijk eenvoudige test, alleen heb ik echt geen idee bij wie ik dit kan doen... Te weinig pc vrienden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
bierschuit schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:07:
Ik zou ook eerst je DRAM snelheid op 3200Mhz zetten (met de timings op auto waarden) en daarna in Windows in command prompt of in Powershell Admin het commando: sfc /scannow uitvoeren.

Hiermee worden belangrijke Windows bestanden gecontroleerd op fouten en indien nodig gerepareerd/vervangen.
Als ik in de BIOS kijk, lijkt het al alsof deze veel lager staat. Of kijk ik verkeerd? Moet ook eerlijk bekennen dat het langzaam wel boven mijn technische skills gaat (weet niet zo goed hoe/wat ik qua timing moet instellen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixbmrz6Tjok_FOCzFNvPsyNNboc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I1B072cTOx0mlCBGqRAJ1BSD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@TimVerfbom Ja die staat volgens jdec specificaties te draaien. Op zijn langzaamst om het zo maar te zeggen. Dit zou in princiepe het meest stabiele moeten zijn.

Ik zou nu eens je Windows bestanden gaan scannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimVerfbom
bierschuit schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:28:
@TimVerfbom Ja die staat volgens jdec specificaties te draaien. Op zijn langzaamst om het zo maar te zeggen. Dit zou in princiepe het meest stabiele moeten zijn.

Ik zou nu eens je Windows bestanden gaan scannen.
Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
Ramon schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:20:
Wat zijn de temperaturen? Kan me voorstellen dat het warm wordt in de trapkast?
Ik heb net Cyberpunk opgestart met GPU-Z aan. Systeem crashte bijna direct, maar ik ben vrees ik niet technisch genoeg om in de log te zien waar het probleem nu echt zit. Temperatuur lijkt volgens mij mee te vallen. Power consumption is volgens mij wel erg hoog...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXbh-C9t2wkmyYL89JRlX4Sq_Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBYSF3iN8jB9xX2WEuwTNc8K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
Om de videokaart uit te sluiten zou je een kaartje op v&a kunnen aanschaffen (rondom €10 te vinden - genoeg om het eea uit te sluiten) - kijk gewoon welke het dichtst bij is om zsm af te halen.

Je zou ook kunnen beginnen met de koelpasta te vernieuwen.

[ Voor 23% gewijzigd door Comp User op 21-11-2023 11:44 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
als je nog een andere voeding hebt liggen (of kan lenen) zou ik dat ook eens omwisselen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
Comp User schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:41:
Om de videokaart uit te sluiten zou je een kaartje op v&a kunnen aanschaffen (rondom €10 te vinden - genoeg om het eea uit te sluiten) - kijk gewoon welke het dichtst bij is om zsm af te halen.

Je zou ook kunnen beginnen met de koelpasta te vernieuwen.
Stomme vraag, maar als ik een goedkope tweedehands GPU aanschaf, dan ga ik er vanuit dat het draaien van zwaardere games sowieso niet gaat lukken. Dus kan ik dan wel mijn 'crash' testen?

Nooit aan gedacht om koelpasta van de GPU te vervangen (bizar dat dit nodig zou kunnen zijn), maar dit is zeker iets dat ik 'relatief' eenvoudig kan doen. De GPU temperatuur tijdens de laatste crash lijkt rond de 64 graden te zijn, dat ligt opzich nog binnen de marge toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TimVerfbom Druk je RAM in bankje 2en4 vanaf CPU en stel je snelheid in op 3200MT/s ipv 2133 !!

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
dengregg schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:54:
als je nog een andere voeding hebt liggen (of kan lenen) zou ik dat ook eens omwisselen.
Dat was mijn eerste gedachte ook, maar de voeding heb ik juist een half jaar geleden vervangen door een zwaarder exemplaar. Dit hielp helaas ook niet. Maar moet wel zeggen dat de power consumption van bijna 100% in de laatste test erg hoog lijkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:38
Ik ben eerder benieuwd wat de cpu temperatuur doet met deze koeler en de 5800x.

Draai ook eens een cinebench waarbij je de cpu temperaturen in de gaten houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KernelPanic schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:10:

Juiste ramspeed is belangrijker, dat wordt genegeerd door TS

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:36

Dark

who tweaked the light?

In het bios screenshot zie ik staan 2136 MHz. Het geheugen is 3600MT/s., dit zou dus 1800MHz. zijn want double data rate (ddr) geheugen. Of gebruikt het bios de term MHz. verkeerd, wat ook nogal eens voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
Dark schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:46:
In het bios screenshot zie ik staan 2136 MHz. Het geheugen is 3600MT/s., dit zou dus 1800MHz. zijn want double data rate (ddr) geheugen. Of gebruikt het bios de term MHz. verkeerd, wat ook nogal eens voorkomt?
Ik probeer hard uit te zoeken hoe en waar ik de RAM snelheid kan aanpassen (ben niet echt thuis in BIOS wereld en daarbij is m'n keyboard niet beschikbaar in de BIOS, wat het allemaal nog wat lastiger maakt - muis gelukkig wel).

Zegt dit screenshot meer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4Jgm0j9ya43jAAELITntxMH9-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3ay4wk0vv8rSBIGwTXqnseA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
KernelPanic schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:10:

Had wat moeite om Cinebench aan de praat te krijgen (blijf rare Entry Point Not Found errors krijgen), maar uiteindelijk test toch kunnen starten. CPU test geen enkel probleem, maar zodra de GPU test van start ging, crashte de hele boel weer.

Mocht je andere data uit de Log nodig hebben, laat me weten en dan zet ik ze er bij. Er zit bij de CPU termperatuur wel een exterme piek, precies op het moment dat de boel crasht, maar 200+ graden lijkt me eerder een sensor fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6NFRDcU8Nst2s2-H7sTWeCNObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSZNDsNMGivW42oBHKt5yOl2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:36

Dark

who tweaked the light?

Dit zijn de op het geheugen opgeslagen SPD profielen, een soort voorgebakken snelheidsprofielen. Wat wel duidelijk is, is dat MT/s in deze bios wordt weergegeven als MHz., dus in dat geval is 2136(2133) wel de juiste instelling. Technisch gezien draait het geheugen dan op 1066MHz wat dan door de dubbele dat rate resulteerd in 2133 MT/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 16:58
Alles lijkt toch te wijzen naar de GPU of Voeding, want zodra de GPU vol belast wordt gaat het mis.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KernelPanic
ocwil schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:53:
Alles lijkt toch te wijzen naar de GPU of Voeding, want zodra de GPU vol belast wordt gaat het mis.
Lijkt me ook, ik lees wel diverse andere vergelijkbare problemen met dezelfde gigabyte kaarten.

Ik zou eerst die GPU limiten of te kijken of het dan wel stabiel blijft, blijft hij dan stabiel weet je in ieder geval waar het aan ligt.

Kan je MSI afterburner eens installeren:
https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards

En vervolgens de powerlimit op 70% zetten? Dan eens proberen of hij wel stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
KernelPanic schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:45:
[...]

Lijkt me ook, ik lees wel diverse andere vergelijkbare problemen met dezelfde gigabyte kaarten.

Ik zou eerst die GPU limiten of te kijken of het dan wel stabiel blijft, blijft hij dan stabiel weet je in ieder geval waar het aan ligt.

Kan je MSI afterburner eens installeren:
https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards

En vervolgens de powerlimit op 70% zetten? Dan eens proberen of hij wel stabiel blijft.
Dit lijkt voor nu de magische oplossing! Test in Cinebench kon volledig draaien en ook Cyberpunk heeft net geen enkele crash meer gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PckLh0dPFech5w3NnKqB2G514o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRE8vNTQmcxpEeNEbZfAELVO.jpg?f=fotoalbum_large

GPU-Z export van Cyberpunk, waarbij de powerlimit op 70% staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6NbFh1REd0vuqTv6PPPa6YJ46I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhytPTVJ5RI1CPgPP3pK2TUV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
Top dan ben je een heel eind verder. Je msi afterburner profile kan je opslaan zodat het geladen wordt bij het booten.

Zou het dan even een tijdje zo laten om te proberen of het zo echt stabiel is.

Later kan je dan gaan tweaken om te kijken tot hoever het nog stabiel is. Bv langzaam power percentage verhogen of bv op 100% power maar de core clock of de mem clock wat in de min dat is een kwestie van proberen.

Voeding zou theoretisch nog kunnen maar lijkt me niet waarschijnlijk op basis van wat je al geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVerfbom
In ieder geval heel veel dank allemaal voor het meedenken. Ook namens mijn dochtertje die nu weer heel happy Jurassic World aan het spelen is 🥰

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Profiel van Ramspeed moet je ook opslaan. alles afknijpen zorgt misschien voor stabiel systeem, maar haal je niet de performance waar je het voor gekocht hebt.

Hieronder zie je of het enabled of disabled is
Afbeeldingslocatie: https://www.gigabyte.com/FileUpload/Global/KeyFeature/1601/innergigabyteimages/software_bios.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimVerfbom
Hackus schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:52:
Profiel van Ramspeed moet je ook opslaan. alles afknijpen zorgt misschien voor stabiel systeem, maar haal je niet de performance waar je het voor gekocht hebt.
Eens, maar het is zeker een fijnere manier om relaxed naar een oplossing te zoeken als je systeem lekker draait en m'n games weer speelbaar zijn 😊

[ Voor 4% gewijzigd door TimVerfbom op 21-11-2023 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
TimVerfbom schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:57:
[...]

Stomme vraag, maar als ik een goedkope tweedehands GPU aanschaf, dan ga ik er vanuit dat het draaien van zwaardere games sowieso niet gaat lukken. Dus kan ik dan wel mijn 'crash' testen?
Niet, maar het was ooit een "basisregel" - begin met zo min mogelijk onderdelen en bouw het in stapjes verder uit - voor troubleshooting, bij mij was de voeding ooit de oorzaak, vandaar dat ik het voorstelde.

Vaste locatie, vast netwerk.

Pagina: 1