Buitenmuur isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De uitbouw in de achtertuin staat op eigen grond, ernaast staat op +_15 cm een mandelige schutting.

Nu gaat die schutting weg en is de vraag of de muur moet worden afgevoegd (is nooit gebeurd omdat men er niet bij kon) of dat het slimmer is om nu gelijk aan de buitenkant te isoleren.

Ik zag dat er redelijk wat isolatiemateriaal koud op de bakstenen muur kan worden geschroefd. Vraag is alleen wat dan de meest voordelige en duurzame gevelbekleding is. Damwand platen lijken niet erg duur te zijn. Het liefst wil ik die muur daarna voor jaren niet meer onderhouden, ook omdat je dan in de tuin van de buurman moet zijn.

Andere vraag die ik heb is hoe je het aan de bovenkant moet afdichten. Daar zit nu een plat dak met een alu trim, maar met de nieuwe isolatie en gevelbekleding zal er misschien iets van 15cm dikte moeten woren afgedekt. Is dat een kwestie van het bestaande opstaande randje van het dak met multiplex verlengen en afbranden met bitumen + nieuwe daktrim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
Bestaande dak kan vergroot worden op allerlei manier maar je kan ook een aluminium trim buigen oid. Als je alleen dat ene handje van buiten isoleert blijf je met enorme koudebruggen zitten op de hoeken, dus of dat nou handig is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:12:
Bestaande dak kan vergroot worden op allerlei manier maar je kan ook een aluminium trim buigen oid. Als je alleen dat ene handje van buiten isoleert blijf je met enorme koudebruggen zitten op de hoeken, dus of dat nou handig is.
Ik dacht alle beetjes helpen. Dit is ook een mooie blinde muur zonder kozijnen die het weer ingewikkelder maken.

Wat zou zo’n koudebrug op de hoek tot gevolg hebben? Het is immers al geisoleerd volgens de normen van destijds.

Aan de andere kant (waar wel een uitbouw van de buurman zit) zou er dan toch ook een koudebrug moeten zitten?

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 20-11-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
Wolly schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:42:
[...]

Ik dacht alle beetjes helpen. Dit is ook een mooie blinde muur zonder kozijnen die het weer ingewikkelder maken.

Wat zou zo’n koudebrug op de hoek tot gevolg hebben? Het is immers al geisoleerd volgens de normen van destijds.

Aan de andere kant (waar wel een uitbouw van de buurman zit) zou er dan toch ook een koudebrug moeten zitten?
Alle beetjes helpen ook wel maar die koudebrug blijft, wat is 'destijds'? Als er een gevulde spouw is dan is er nauwelijks iets te merken van een koudebrug idd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts