Nieuwe futureproof zelfbouw PC voor mijn vader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-11 19:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al duidelijk maakt is dit nieuwe systeem niet voor mijzelf, maar voor mijn vader. Ik zal het uiteindelijk wel voor hem gaan bouwen, aangezien hij dit nog nooit gedaan heeft en het dus liever aan mij overlaat.
Mijn vader is het soort persoon, die elektronica en dus ook computers gebruikt totdat ze echt niet meer kunnen (dan wel dat het uit elkaar valt of dat er geen ondersteuning meer voor is/zal zijn). Tot nu toe kocht hij altijd pre-build computers van Dell of Lenovo. Zijn laatste computer heeft hij in 2018 zelf zonder enige input van mij gekocht, waar hij normaal altijd om mijn advies vraagt. Helaas is dat in mijn ogen ook geen goede aankoop geweest en daarom had ik nu aangeboden om vooronderzoek naar pre-build of zelfbouw te gaan doen. Ik vond de huidige computer geen goede aankoop, omdat er toen door een lokale computer winkel hem een Lenovo ThinkCentre M710s SFF met SSD van 256gb is aangeraden en verkocht terwijl mijn vader helemaal geen small form factor computer nodig heeft aangezien hij hem thuis toch onder bureau op de grond zet. Maar door de SFF beperk jij jezelf wel met upgrade mogelijkheden en met in mijn ogen voor thuis gebruik een veel te kleine SSD. Die inmiddels ook al prop vol zit.

Uit mijn vooronderzoek bleek dat je veel meer waar voor je geld krijgt met een zelfbouw pc en ook eentje die meer futureproof kan zijn (wat dus belangrijk is, aangezien mijn vader zijn computers vaak 8+ jaren gebruikt). Hierna online naar veel reviews en lijstjes gekeken van onderdelen die nu goed zijn tegen redelijke prijs maar ook mogelijkheden voor upgrades in de toekomst. Mijn vader vindt het okay, om nu misschien iets meer te betalen om dan in de toekomst minder te hoeven te upgraden.

De computer gaat vooral gebruikt worden voor:
• alledaagse activiteiten
• Garmin Basecamp met grote kaarten om fietsroutes en rondes uit te kunnen zetten voor hemzelf en zijn vriendengroep
• Oude en nieuwe video opnames te bekijken en mogelijk te bewerken
• Oude en nieuwe foto’s te bekijken en mogelijk te bewerken, als ook intern te bewaren
• Muziek te luisteren
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is max 1300 euro, dus zonder assemblage en inclusief verzendkosten. Onderdeel van het budget is ook nog retail Windows 11 (Home/Pro) licentie, maar moet nog informeren welke versie hij wil.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment zijn er waarschijnlijk geen componenten die mee worden genomen, omdat veel verouderd is. Qua randapparatuur gaan de muis, het toetsenbord en beeldscherm wel hergebruikt worden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 opties gemaakt omdat het voor mij niet helemaal duidelijk was, welke CPU koeler voldoende zou zijn:
Optie 1:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 202,99€ 202,99
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX (rev 1.0)€ 209,99€ 209,99
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 7200rpm), 2TB€ 63,60€ 63,60
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400 ZERO DARK€ 39,41€ 39,41
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,-€ 99,-
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 109,-€ 109,-
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 134,90€ 134,90
Totaal€ 933,79

Optie 2:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 202,99€ 202,99
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX (rev 1.0)€ 209,99€ 209,99
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 7200rpm), 2TB€ 63,60€ 63,60
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 71,60€ 71,60
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,-€ 99,-
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 109,-€ 109,-
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 134,90€ 134,90
Totaal€ 965,98
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur is er qua CPU voor AMD, aangezien die over het algemeen hun sockets langer ondersteunen en je daardoor gemakkelijker later de CPU kan upgraden. 1 van de redenen van het vervangen van de huidige PC is omdat er in de M710s er een Intel i5 7400 zit en die niet geupgrade kan worden en ook Windows 11 niet ondersteund.

Verder geen merk voorkeuren, maar dus wel voorkeur voor componenten die futureproof zijn. Voorbeeld hiervan is dat het gekozen moederbord beschikt over een PCI-e 5.0 M.2 slot, wat nu nog niet volledig gebruikt gaat worden maar mogelijk over een aantal jaar wel volledig benut kan worden zonder dat je dan nieuw moederbord nodig hebt.

Het liefst ook een modulaire PSU, zodat ongebruikte kabels niet in de kast blijven rond slingeren. De in de lijst gekozen PSU, was gekozen omdat deze goede reviews had en zodat er nog genoeg overhead voor de toekomst is. Mochten er PSU's met lagere W zijn die even goed of beter zijn/zouden passen, hoor ik het graag.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn vader had nog wel wensen voor een case die beschikte over een Micro SD slot en CD/DVD speler, maar ik had hem al verteld dat die er eigenlijk niet meer zijn en dat externe varianten daarvan niet meer heel duur zijn. En dat de cases die ze nog wel hebben minder goede airflow hebben en dus eigenlijk geen optie zijn.

Daarnaast wil hij ook genoeg opslagruimte om zijn foto’s en video’s in op te kunnen slaan, had al eens een NAS voorgesteld maar daar wou hij niet aan beginnen. Vandaar de HDD in de lijst met componenten.
Wat verwacht je van ons?
Het is al een aantal jaar geleden dat ik voor het laatst een computer heb gemaakt en ook al heb ik een beetje een idee van welke producten goed zijn, zowel door artikelen hier en op andere sites als ook vergelijkere topics in het DKA gedeelte. Zou ik het fijn vinden als mensen nog even naar mijn voorstel kijken en op of aanmerkingen delen, want dan komt er mogelijk een betere computer uit. Belangrijkste doel is dus om PC te maken die futureproof is (zowel door nu gekozen onderdelen als ook onderdelen die later er in gezet kunnen worden) en dus weer minimaal 8 jaar vooruit kan.

Ook heb ik nog een paar vragen:
• Is het mogelijk om de huidige boot SSD her te gebruiken dan wel een clone van het systeem op de nieuwe SSD, ook al heeft het een OEM Windows installatie en werkt die op dit moment in een Intel computer en niet AMD zoals dit voorstel heeft? Online lees ik tegenstrijdige dingen, dus weet niet wat nou de waarheid is.
• Is het nog steeds zo dat je voor minder belangrijke opslag en meer “cold storage” achtige opslag, zoals dus voor foto’s en video’s, een HDD kan gebruiken of is het inmiddels zo dat je daarvoor al een M.2 SSD of SATA SSD kan gebruiken?
• Zou de DeepCool AK400 ZERO DARK al genoeg zijn voor de AMD Ryzen 5 7600 Boxed of zou de DeepCool AK620 Zero Dark meer geschikt zijn?
• Zijn de bij de Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart 2 meegeleverde fans genoeg voor de koeling en air supply of is het handig om nog een fan als exhaust fan te kopen en dan de 2 meegeleverde fans als intakes te gebruiken?
• Zijn er DDR5 16GB te koop met AMD EXPO maar zonder RGB? Zag eigenlijk alleen 32GB kits te koop die daaraan voldeden, wat zeer waarschijnlijk overkill is.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag en zal die dan beantwoorden.

Alle reacties

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
Opzich een prima systeem, overnemen van de huidige boot drive zou ik echter zeker niet aanraden. Na 5 jaar mag een schone installatie best (hoe goed is de oude installatie bijvoorbeeld onderhouden), en hoewel het bij Windows 10 en nieuwer veel beter is dan vroeger. Wissels tussen hardware, zeker bij een switch van AMD naar Intel of omgekeerd, wil nog wel eens voor wat rare zaken worden.

Her installeren kost daarnaast tegenwoordig ook nog amper tijd (windows staat er met 10 min op).

Of iets future proof is, zeker 8 jaar lang blijft gewoon gissen. Ik zou daar dus ook zeker niet op kopen. Koop gewoon nu een net systeem en als je daar 5 jaar mee kan doen is het prima, wordt het 8 ook, alleen maar beter. Maar ik zou niet bijvoorbeeld nu 200 euro uitgeven aan iets in de hoop dat daardoor de PC 2 jaar langer mee gaat. Dat geld kun je eigenlijk bijna altijd beter uitgeven aan een upgrade na een paar jaar, of simpelweg in de zak houden tot de volgende build.

Wat anders om rekening mee te houden, wie gaat de support doen. Kan je vader dit zelf, of ga jij dit doen
Een OEM systeem met bijvoorbeeld een verlengde support kan wel handig zijn voor iemand die niet makkelijk zijn eigen support doet.

Wel zie ik volgens mij wat misvattingen over het oude systeem. Bij de gelinkte M710s kan de cpu, het geheugen maar ook de storage gewoon geupgrade worden. Niet dat een cpu upgrade daar nu nog er zinvol is, dus niet in investeren. Maar het kan wel. Zie bijvoorbeeld pagina's 31 t/m 34 (Sata storage), 35 (geheugen), 42 (SSD) en 65 (CPU). https://download.lenovo.c...e_pdf/m710s_ug_hmm_en.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 20-11-2023 17:21 ]

• Pompi
Dennism schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:07:
Opzich een prima systeem, overnemen van de huidige boot drive zou ik echter zeker niet aanraden. Na 5 jaar mag een schone installatie best (hoe goed is de oude installatie bijvoorbeeld onderhouden), en hoewel het bij Windows 10 en nieuwer veel beter is dan vroeger. Wissels tussen hardware, zeker bij een switch van AMD naar Intel of omgekeerd, wil nog wel eens voor wat rare zaken worden.

Her installeren kost daarnaast tegenwoordig ook nog amper tijd (windows staat er met 10 min op).
Dat was ook waar mijn voorkeur naar ging, zeker als ik zag hoe alles inmiddels door elkaar stond omdat de data op de huidige pc ook al een clone was geweest van de vorige.
Of iets future proof is, zeker 8 jaar lang blijft gewoon gissen. Ik zou daar dus ook zeker niet op kopen. Koop gewoon nu een net systeem en als je daar 5 jaar mee kan doen is het prima, wordt het 8 ook, alleen maar beter. Maar ik zou niet bijvoorbeeld nu 200 euro uitgeven aan iets in de hoop dat daardoor de PC 2 jaar langer mee gaat. Dat geld kun je eigenlijk bijna altijd beter uitgeven aan een upgrade na een paar jaar, of simpelweg in de zak houden tot de volgende build.
Nee snap ik, niemand kan echt de toekomst voorspellen en hoe het gaat. Maar je zegt dus eigenlijk dat er nu ook prima voor MB zonder PCI-e 5 gekozen kan worden en dan later het MB upgraden? Ook al scheelt het nu zeg 60 euro en dan later de kosten van nieuw MB.
Wat anders om rekening mee te houden, wie gaat de support doen. Kan je vader dit zelf, of ga jij dit doen
Een OEM systeem met bijvoorbeeld een verlengde support kan wel handig zijn voor iemand die niet makkelijk zijn eigen support doet.
Ik denk dat de meeste mensen in IT of mensen met technische interesses het misschien wel kennen, maar ben nu al beetje de support :X . Gelukkig zijn er tot nu toe nooit zaken geweest waarvoor er support van de OEM leverancier gevraagd moest worden.
Wel zie ik volgens mij wat misvattingen over het oude systeem. Bij de gelinkte M710s kan de cpu, het geheugen maar ook de storage gewoon geupgrade worden. Niet dat een cpu upgrade daar nu nog er zinvol is, dus niet in investeren. Maar het kan wel. Zie bijvoorbeeld pagina's 31 t/m 34 (Sata storage), 35 (geheugen), 42 (SSD) en 65 (CPU). https://download.lenovo.c...e_pdf/m710s_ug_hmm_en.pdf
Ik heb het misschien inderdaad iets te zwart-wit hier neer gezet. Maar de cpu van het model was al de laatste die in dat socket kan, mogelijk zou je iets snellere i5 ergens 2de hands kunnen vinden. Zoals je al zei niet echt meer waard om daarin te investeren. Verder klopt het inderdaad dat er opslag bij gezet kan worden, maar in verband met het verlopen van de ondersteuning van Windows 10 in 2025 leek het ons slimmer om in nieuw systeem te investeren dan nu geld uit te geven aan dit systeem dat anders over een jaar als nog moest. Ook zou dan eigenlijk de RAM uitgebreid moeten worden, aangezien die op het moment ook nog een schamele 8GB is.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:46
Voeding naar uitvoering: FSP Hydro G Pro 650 watt Zelfde kwaliteit, veel lagere prijs. Idem voor de ssd uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Ouderwetse HDD eruit en uitvoering: Lexar NM710 2TB erin.

Ik zie geen reden voor ATX. mATX is prima, ook als er later een videokaart bij komt. Moederbord kan je uitvoering: ASRock B650M PRO RS WIFI overwegen en als behuizing uitvoering: DeepCool Macube 110 Zwart

RAM naar uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 Dan weet je zeker dat het gaat werken, dit itt Corsair.

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 20-11-2023 17:52 ]

• Pompi
Uszka schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:49:
Voeding naar uitvoering: FSP Hydro G Pro 650 watt Zelfde kwaliteit, veel lagere prijs. Idem voor de ssd uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Ouderwetse HDD eruit en uitvoering: Lexar NM710 2TB erin.

Ik zie geen reden voor ATX. mATX is prima, ook als er later een videokaart bij komt. Moederbord kan je uitvoering: ASRock B650M PRO RS WIFI overwegen en als behuizing uitvoering: DeepCool Macube 110 Zwart
Bedankt voor deze suggesties, ik ga mij daar binnenkort even in verdiepen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De DeepCool AG400 voldoet al voor de Ryzen 5 7600.

In een nieuw systeem zou ik geen HD meer plaatsen, ze zijn traag en lawaaiig, een SSD is niet veel duurder meer, ook is de Samsung 990 Pro is overkill, neem liever een Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB.

• Pompi
Uszka schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:49:
RAM naar uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 Dan weet je zeker dat het gaat werken, dit itt Corsair.
Misschien beetje domme vraag, maar aangezien mijn vader niet zou gaan overklokken en ik dus ook niet EXPO aan zou zetten hoef ik mij toch niet druk te maken over de waarschuwingen bij de reviews hier op Tweakers dat het gevaarlijk kan zijn met oude BIOS? En daarnaast uiteraard van het MB zo snel mogelijk de BIOS updaten.

En maakt het voor die Lexar SSD's nog veel uit dat die niet beschikken over DRAM?

• Pompi
Iedereen die mee heeft gedacht en suggesties had gedaan nogmaals bedankt _/-\o_ (y) . Op dit moment gaat er (helaas) niks meer mee gedaan worden, aangezien mijn vader na veel twijfelen en nadenken uiteindelijk toch heeft besloten om het nog minimaal een jaar uit te houden met de huidige computer. Wie weet krijgt dit topic dus volgend jaar een vervolg of gaan dan de suggesties van nu hergebruikt worden.
Pagina: 1