Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik wil graag zelf waterpeilmeters maken voor grondwater. Voor de achtergrond, zie einde van dit verhaal.
De waterpeil-meter moet ongeveer het volgende doen en zijn:
* Waterpeil in de tuin kunnen meten, circa 50-150cm diepte
* Waterdicht, want de peilmeters worden buiten in de grond gestopt
* Onderhoudsarm en energiezuinig (maw low-power en goede batterij)
* Metingen hoeven niet op hoge frequentie te zijn, ik vermoed dat elk uur meer dan genoeg is.
* Ik wil de metingen verzamelen op een website, dus de meter moet slim genoeg zijn om de data af en toe (per uur of een paar keer per dag) te sturen. Wifi zou kunnen, een andere techniek is wat mij betreft ook goed.
* Fysiek zal ik de meter waarschijnlijk maken conform https://www.deltares.nl/e...ing/zelf-grondwater-meten . Bottom line: pvc-buis met panty eromheen de grond in rammen.
* In het ideale geval wordt alles afgedekt met een tegel, zodat het onzichtbaar is. Dit zal het verwisselen van een batterij wel een stuk lastiger maken.

Qua hardware zit ik te denken aan:
ESP32
JSN SR-40T = waterdichte afstandssensor
batterijpack
Waterdicht kastje, evt met antenne voor beter signaal

Mijn vragen:
Iemand ervaringen met zo''n soort opzet (zoiets als https://gathering.tweaker...message/75876930#75876930)? Zo ja, zijn er dingen waar ik op moet letten, bijvoorbeeld qua waterdichtheid, roest, etc?
Heeft ESPHome voordelen boven een stock-versie? Ik heb geen ervaring met ESP en heb ook (nog) geen home assistant oid.
Wat is wijsheid qua batterij en energie-management? Het systeem moet jarenlang mee kunnen gaan. Is er een slimme truc om de levensduur op te rekken naar jaren en/of een manier om een batterijpack op te laden terwijl deze onder de grond ligt?
Qua data verzameling, het lijkt me niet onlogisch dat ik via wifi de data doorstuur. Aan de andere kant, wifi is relatief gezien een energieslurper. Daarbij zal de connectie niet optimaal zijn, omdat de peil-meter buiten onder de grond zal liggen. Bestaan er antennes voor esp32 waarmee je wifi-signaal beter wordt? Of zijn er werkbare alternatieven die energiezuiniger zijn (zigbee)?

Achtergrond:
De achtergrond is dat de gemeente waar ik woon in al haar wijsheid besloten heeft het waterpeil in de binnenstad met 25 cm te verlagen. Heel fijn voor de mensen die nu een natte kelder hebben, maar de woningen die op houten palen staan krijgen hierdoor wellicht een probleem. Het risico bestaat namelijk dat de palen droog komen te staan en gaan rotten. De gemeente heeft nu in onze straat met zo'n vijftig huizen in totaal 3 peilmeters staan aan de waterkant. Dat is niet heel riant en geeft wat mij betreft veel te weinig inzicht. Daarbij, het waterpeil zal vanaf de singel aflopen richting midden-binnenstad, dus het is niet heel zinnig om het waterpeil alleen naast de waterkant te meten.
Ik wil een handvol peilmeters maken langs mijn huis, zodat ik het grondwaterpeil goed in de gaten kan houden. Mocht dit goed werken, dan ben ik welwillend om ook voor de buren soortgelijke peilmeters te maken. Het moet een meerdere jaren blijven werken zonder veel onderhoud en batterij-wissels, zeker als meerdere buren dezelfde setup hebben.
Voor de volledigheid, meten is nuttig, maar er moet ook een oplossing gaan komen als het waterpeil inderdaad te ver omlaag gaat. De gemeente stelt voor om infiltratiebuizen te maken langs de huizen, waarmee het grondwaterpeil lokaal wat hoger gehouden kan worden. De kosten zijn helaas behoorlijk (en de gemeente schuift de verantwoordelijkheid naar de bewoners), dus vandaar dat ik wil beginnen met inzichtelijk te maken hoe groot het probleem is.

When life gives you lemons, start a battery factory

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Interessant plan, heb er niet direct veel aan toe te voegen, behalve dat ik weet dat sommige van die ultrasone sensoren nogal slecht gaan met smalle buizen. Teveel reflectie/resonantie en dergelijke waardoor ze geen betrouwbare meting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:30:
Interessant plan, heb er niet direct veel aan toe te voegen, behalve dat ik weet dat sommige van die ultrasone sensoren nogal slecht gaan met smalle buizen. Teveel reflectie/resonantie en dergelijke waardoor ze geen betrouwbare meting geven.
Da's een goede. In de link van Deltares hebben ze het over een pvc-buis met een diameter van 2cm. Dat is wel erg nauw voor een afstandssensor die twee meter moet meten. De sensor moet dan echt loodrecht naar beneden wijzen om het water zonder teveel reflecties te kunnen bereiken (en de buis moet echt recht in de grond zitten). Ik zou sowieso gaan voor een iets dikkere pvc-buis, bijvoorbeeld 50mm. Ik moet dus ook genoeg aandacht besteden aan het fixeren van de sensor, zodat deze niet kan zwabberen.

Ik kom nu uit op:

esp: https://nl.aliexpress.com/item/1005005970816555.html
sensor: https://nl.aliexpress.com/item/4000089886629.html
batterijen: https://nl.aliexpress.com/item/1005006106534268.html
batterijshield: https://nl.aliexpress.com/item/1005001835551479.html

Maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee welke esp32 geschikt zou zijn. Of luistert dat niet zo nauw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Ik zou geen ultrasoon gebruiken maar een daarvoor bedoelde diver. Het spul wat ze in de geotechniek gebruiken kost ca. 250 euro per sensor, maar op ome ali al te vinden voor een stuk minder.

Let wel op: Deze meten een absolute druk, dus water + lucht. Om tot een goede waterstand meting te komen moet je de luchtdruk eerst van de druk van de sensor aftrekken. Er zijn ook geventileerde sensoren te vinden met een dun slangetje in je kabel, dan heb je dat niet nodig. Die zie ik alleen niet zo snel op aliexpress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
leecher schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:26:
Ik zou geen ultrasoon gebruiken maar een daarvoor bedoelde diver. Het spul wat ze in de geotechniek gebruiken kost ca. 250 euro per sensor, maar op ome ali al te vinden voor een stuk minder.

Let wel op: Deze meten een absolute druk, dus water + lucht. Om tot een goede waterstand meting te komen moet je de luchtdruk eerst van de druk van de sensor aftrekken. Er zijn ook geventileerde sensoren te vinden met een dun slangetje in je kabel, dan heb je dat niet nodig. Die zie ik alleen niet zo snel op aliexpress.
Ik ben even gaan zoeken en op https://community.home-as...r-level-sensor/126504/190 zijn veel experimenten te vinden. De ultrasone sensor wordt daar ook afgeraden vanwege slechte metingen vanwege stof, insecten, etc.

Ik heb inmiddels een sensor gevonden met ingebouwde luchtleidinkjes, zie https://nl.aliexpress.com/item/1005001447225174.html De zesde foto laat de leidinkjes zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECziEuI_ZRAPEesYXH4QmnIu8_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NybfuzZqfJzVILngX1M1Y6jY.jpg?f=user_large
Ik zie dat al deze sensoren op 24v werken, dus ik ga maar eens zoeken naar een mooie manier om dat te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jep, die hebben doorgaans een luchtslangetje ter compensatie (ik ken ze ook alleen maar mét dat slangetje)
Als je 4-20ma gaat meten, dan wil je denk ik een losse ADC op de ESP aansluiten, de ingebouwde is geloof ik niet echt goed en niet lineair. Er zijn kant en klare IC's die dan via spi of i2c de waarde doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-05 23:39
Ik heb zo’n TL-136 hier in de regenwater tank zitten en ben bezig om de uitlezing hiervoor op orde te krijgen (eerder in het ESP topic overgepost). Hij lijkt vrij goed te reageren en tot nu toe ook redelijk te meten (al heb ik geen referentiemeting).
Ze werken ook al op 12V dus dat maakt het iets makkelijker en ook zuiniger. Daarnaast zijn er ook met een analoge spanningsuitgang en nog wat andere opties.
Ik heb de 4-20mA variant en ik denk dat ik een volgende keer voor de spanningsuitgang zou gaan, dat is volgens mij een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:29
Als het echt energiezuinig zou moeten zijn, dan kan gebruik maken van een arduino en nfr24l01.

• KabouterSuper
  • Niet online
heintjeput schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:29:
Ik heb zo’n TL-136 hier in de regenwater tank zitten en ben bezig om de uitlezing hiervoor op orde te krijgen (eerder in het ESP topic overgepost). Hij lijkt vrij goed te reageren en tot nu toe ook redelijk te meten (al heb ik geen referentiemeting).
Ze werken ook al op 12V dus dat maakt het iets makkelijker en ook zuiniger. Daarnaast zijn er ook met een analoge spanningsuitgang en nog wat andere opties.
Ik heb de 4-20mA variant en ik denk dat ik een volgende keer voor de spanningsuitgang zou gaan, dat is volgens mij een stuk makkelijker.
Goed om te horen. Ik heb begrepen dat het voordeel van de 4-20mA versie is dat je een langere kabel kunt gebruiken (iets met spanningsval). Daarbij lees ik dat de ingebouwde ADC veel slechter is dan een externe ADC (van minder dan een euro) [en dit is wat @_ferry_ ook zegt].
Yelti schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:32:
Als het echt energiezuinig zou moeten zijn, dan kan gebruik maken van een arduino en nfr24l01.
Dat is wel een idee. Ik heb een handvol spullen besteld met black-friday korting (de tl-136 sensor, een arduino, de nfr24l01, een pull-up naar 12v, een 16 Bit I2c Ads1115 adc, 2 18650 batterijen en een battery shield). Het belooft een nerderige December te worden.....Advent of Code doen en een peilmeter bouwen.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-05 23:39
Cool, ik ben benieuwd waar je uit komt. Het zal waarschijnlijk de truc zijn om zo kort mogelijk te meten en een lage idle current te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:26
@KabouterSuper
Leuk projectje maar echt kansloos om het echte probleem op te lossen.
Je kan echt veel beter je energie stoppen om samen met de gemeente tot een oplossing te komen. Denk eerder aan het oprichten van een vereniging met alle 50 bewoners en zo samen een front vormen. Zoek gezamenlijk de pers op en/of lokale politieke partijen. Zoek ook eens contact met je waterschap, want die gaan vaak over het waterpeil in een gebied.
Ook kan het geen kwaad om gezamenlijk je juridisch bij te laten staan als dit echt gevolgen heeft voor jullie woningen.
Tenslotte, wil je ook dat de gemeten waarde iets waard zijn, zal je toch echt de peilbuizen door een erkend bedrijf moeten laten zetten en uitmeten. Als je dit met 50 bewoners betaald zijn de kosten ook nog te overzien. Mooiste is natuurlijk dat de gemeente voor deze kosten opdraait.

ps; https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens
Hier kan je zien welke grondwaterstanden worden gemeten in je gemeente.

• KabouterSuper
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:46:
@KabouterSuper
Leuk projectje maar echt kansloos om het echte probleem op te lossen.
Je kan echt veel beter je energie stoppen om samen met de gemeente tot een oplossing te komen. Denk eerder aan het oprichten van een vereniging met alle 50 bewoners en zo samen een front vormen. Zoek gezamenlijk de pers op en/of lokale politieke partijen. Zoek ook eens contact met je waterschap, want die gaan vaak over het waterpeil in een gebied.
Ook kan het geen kwaad om gezamenlijk je juridisch bij te laten staan als dit echt gevolgen heeft voor jullie woningen.
Tenslotte, wil je ook dat de gemeten waarde iets waard zijn, zal je toch echt de peilbuizen door een erkend bedrijf moeten laten zetten en uitmeten. Als je dit met 50 bewoners betaald zijn de kosten ook nog te overzien. Mooiste is natuurlijk dat de gemeente voor deze kosten opdraait.

ps; https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens
Hier kan je zien welke grondwaterstanden worden gemeten in je gemeente.
Dit traject is al gelopen. Het is het hoogheemraadschap die de beslissing heeft genomen en ze volgen de bodemdaling. Daardoor is het een kansloze zaak helaas.

Op dit moment zijn we aan het kijken naar een infiltratiesysteem (plat gezegd een buis van de singel tot de achtertuin om het grondwaterpeil gelijk te maken aan het peil van de singel). De gemeente zou het deel willen betalen op publiek terrein, de bewoners moeten dan het deel op eigen terrein betalen. Daarnaast gaat de gemeente op ons verzoek meer peilmeters plaatsen (op gemeentegrond). We zijn aan het kijken of de gemeente welwillend is om ook op privéterrein een paar meters te plaatsen.

Maar als bewoners willen we vooral in de gaten houden of onze palen droog staan. De peilmeters die data doorsturen zijn erg duur, dus het is niet haalbaar dit voor elke paal te doen. Vandaar het idee voor de diy-meter.

Ik kende dinoloket niet, maar de gegevens van Gouda zijn ook te vinden op https://gouda.acaciadata.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:26
@KabouterSuper
Toevallig werk ik bij een waterschap en is laatst bij een bijeenkomst de problematiek van Gouda voorbij gekomen en de bodemdaling die daar gaande is. Echt super complex want in veel straten in het centrum zullen sommige huizen met de bodem mee-zakken en andere blijven op het huidige niveau. Dan krijg je verschil van soms wel een halve meter in de toekomst. Ik weet dat ze besloten hebben om het centrum van Gouda los te koppelen van de rest en hier een apart peilgebied van te maken. Juist om de op paalgefundeerde woningen te beschermen.
Veel van deze informatie is te vinden bij deze organisatie: nationale Kenniscentrum Bodemdaling en Funderingen
En ze zitten in Gouda :P dus neem eerst contact met hen op. Zij kennen de juiste personen en partijen en wellicht vinden ze jullie casus interessant en willen ze jullie bijstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

KabouterSuper schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:43:
[...]

Ik heb inmiddels een sensor gevonden met ingebouwde luchtleidinkjes, zie https://nl.aliexpress.com/item/1005001447225174.html De zesde foto laat de leidinkjes zien:
[Afbeelding]
Ik zie dat al deze sensoren op 24v werken, dus ik ga maar eens zoeken naar een mooie manier om dat te regelen.
Volgens de datasheet kun je met de drie-draads versie ook met 5V voeden (0-5V output-variant):

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/A57e44d6cad3b44b1bce4db94d6971871P.jpg

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@KabouterSuper wat is je referentie punt, -100cm versus NAP of of je begane grond vloer ?

Als de stroom uitvalt / esp32 reset (accu probleem) of ander ding dan ben je de actuele gegevens kwijt,

een vlotter die een sterk genoeg is om een dunne stok omhoog te duwen tot ruim boven de grond is wellicht een goeie start .. de uitslag meten van de stok kan op diverse methode(s) ik zou voor een neodinium magneetje gaan

ik denk aan een grotere uitslag variant van dit
Afbeeldingslocatie: https://content.instructables.com/FCT/52OY/J7L43QV2/FCT52OYJ7L43QV2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/FM5ov.png

Je kan met een (losse) ADC (10bits vs 16 bits) een gedetaileerdere uitslag lezen, (meer meetpunten) met een weerstand tussen hall/reed switches

zal dan aangeven welke schakelaar "contact" maakt om B4 te schakelen is het 2K+1K+1K+1K+1K =6K

- je esp elke 15-30 min laten meten en wegschrijven naar SD kaart is minimaal stroomverbruik.
- wifi verbindig maken kan paar maal per dag (4x) en log sturen
- maar je hebt wel een Real Time Clock nodig
- en wat je ook wilt is firmware update(s)
- battery/accu spanning is ook wel prettig bij de logging

betreft stroom zou ik denken aan iets wat simpel te vervangen is .. (snelle handeling)

Dit is wel veel goedkoper dan 24v nodig hebben of andere oplossingen maar wel meer (test) werk

Voor je buis in de grond in te werken kan je denken aan "hydro-digging" of hydro excavation/ "well digging" het is eigenlijk graaf methode met een hoge drukspuit (riool reiniging setje oid?) water kan je hercirculeren via een vuilwaterpomp en een grote tussenbak..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
chrisborst schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:12:
@KabouterSuper
Toevallig werk ik bij een waterschap en is laatst bij een bijeenkomst de problematiek van Gouda voorbij gekomen en de bodemdaling die daar gaande is. Echt super complex want in veel straten in het centrum zullen sommige huizen met de bodem mee-zakken en andere blijven op het huidige niveau. Dan krijg je verschil van soms wel een halve meter in de toekomst. Ik weet dat ze besloten hebben om het centrum van Gouda los te koppelen van de rest en hier een apart peilgebied van te maken. Juist om de op paalgefundeerde woningen te beschermen.
Veel van deze informatie is te vinden bij deze organisatie: nationale Kenniscentrum Bodemdaling en Funderingen
En ze zitten in Gouda :P dus neem eerst contact met hen op. Zij kennen de juiste personen en partijen en wellicht vinden ze jullie casus interessant en willen ze jullie bijstaan.
Interessant!
Ik ben de bezitter van één van de paalgefundeerde woningen, jottem. Er zijn nog wat extra uitdagingen, namelijk dat het vooral (rijks- en gemeentelijke) monumenten zijn (de meesten ontworpen door HJ Nederhorst mocht je dat interessant vinden). Een van de huizen strekt uit over beide peilgebieden, dus tussen voorkant en achterkant gaat bijna een meter verschil in grondwaterpeil zitten. We zijn nu in elk geval druk bezig met de gemeente om een plan te maken. De KCAF is sowieso betrokken bij het project, maar de kbf is nogal onzichtbaar voor ons. Ik zal ze eens benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Thijsmans schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:54:
[...]

Volgens de datasheet kun je met de drie-draads versie ook met 5V voeden (0-5V output-variant):

[Afbeelding]
Dat zou het leven wel iets gemakkelijker maken, bedankt voor het melden dat dit kan. Zodra ik de spullen heb, ga ik eens kijken wat de simpelste manier is om alles aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:03:
@KabouterSuper wat is je referentie punt, -100cm versus NAP of of je begane grond vloer ?
Moet ik nog even kijken. Belangrijk is dat ik weet of de palen onder water staan of niet. referentie zou dus ook het begin van de paal kunnen zijn. Ik heb wel metingen van mijn huis, dus misschien kan ik ook tov NAP meten.
Als de stroom uitvalt / esp32 reset (accu probleem) of ander ding dan ben je de actuele gegevens kwijt,
Klopt, maar zo tijdskritisch is het niet. Als ik elk uur of elke dag de standen doorstuur (bijv naar een publiek benaderbaar servertje met mysql-database), dan ben ik al een heel eind. Een paar dagen geen data zie ik niet als een probleem. Uitgangspunt en hoop is dat de palen altijd onder water staan (met of zonder infiltratiesysteem).
een vlotter die een sterk genoeg is om een dunne stok omhoog te duwen tot ruim boven de grond is wellicht een goeie start .. de uitslag meten van de stok kan op diverse methode(s) ik zou voor een neodinium magneetje gaan

ik denk aan een grotere uitslag variant van dit
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel lekker low-level, dank hiervoor. Ik verwacht niet gelijk te slagen, dus dit is wel een leuk alternatief als de andere opties niet lukken. Ik hoop wel dat ik een onzichtbare oplossing kan maken uiteindelijk, dus een bamboestok in de lucht is niet mijn eerste optie.
Voor je buis in de grond in te werken kan je denken aan "hydro-digging" of hydro excavation/ "well digging" het is eigenlijk graaf methode met een hoge drukspuit (riool reiniging setje oid?) water kan je hercirculeren via een vuilwaterpomp en een grote tussenbak..
Ik ga hiernaar kijken. Ik weet dat je zo waterpompen in de grond kunt krijgen, maar verder nog niet in verdiept. Dank je voor de keywords, dat zoekt een stuk gemakkelijker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

KabouterSuper schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:46:
[...]

Moet ik nog even kijken. Belangrijk is dat ik weet of de palen onder water staan of niet. referentie zou dus ook het begin van de paal kunnen zijn. Ik heb wel metingen van mijn huis, dus misschien kan ik ook tov NAP meten.
je paal start x cm onder je fundering oid .. en is 6 meter ??? maar je gaat niet die afstand meten .. meter paal meenemen lijkt me meer dan genoeg ..maar dat is aan jou.

Aardlagen (kleilagen oid) golven dus 3 huizen verder kan het waterpeil hoger/lager zijn dan bij jou doordat water sneller/langzamer doordringt (aldus geologie onderzoekers die o.a onderzoek doen naar warmtepomp boringen enzv)

betreft meten tja een regenpijpbout aan je huis is misschien wel een relatief redelijk referentie punt, hoeveel zoiets afwijkt van een bepaald niveau is een andere uitdaging. maar als je met sql gaat werken is zoiets hebben dan wel handig, weet je te minste de hoogte verschil van put(ten) en je huis ..
Dit is wel lekker low-level, dank hiervoor. Ik verwacht niet gelijk te slagen, dus dit is wel een leuk alternatief als de andere opties niet lukken. Ik hoop wel dat ik een onzichtbare oplossing kan maken uiteindelijk, dus een bamboestok in de lucht is niet mijn eerste optie.
onzichtbaar snap ik maar praktisch zal het niet zijn, visuele inspectie dat je meetopstelling werkt of na weken/maanden erachter komen dat dingen niet werken is toch wel verschillende beleving "emontionele" reactie tot gevolg ..

Zelf zou ik bv langs een gevel/schutting/schuur plaatsen waardoor je opstelling al minder in de weg zit, daarnaast gezien de kosten die nieuwe fundering solutions (meer dan 50K of zelfs 100K) zou ik me niet zo druk maken van de zichtbaarheid van de meetopstelling.

daarnaast hoe groot is uberhaupt het verschil tussen "droog" en "nat" seizoen .. als het water in nat seizoen altijd "goed" is .. dan wil je alleen weten J/N situatie weten .. te laag bij nat is bv de meetopstelling te veranderen naar "droog" situatie ..

Electronica minimaal 30/60cm boven de grond hebben is wel prettig met optrekkend vocht /grondvorst enzv. en andere natte ellende.

zelf zou ik de buis vanaf grond tot elektronica doos (bovenop) een meter maken via een mof met de pijp in de grond.. heb je gelijk uitslag ruimte , en het hele device kan je in 1 handeling swappen / opladen maak er +1 erbij als backup
servertje met mysql-database),
gezien deze opmerking --> je kan ook via weerstand ladder / magneetschakelaar een 2de ADC inzetten als sleutel+slot setup (unieke waarde) per put dan maak je de "to build esp32 setup" universeel .. en wordt dat een doorgeef luik op basis van unieke put ID (weerstand waarde) heb je achteraf geen gezeik met ..

suc6 in elk geval

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:00:
[...]

je paal start x cm onder je fundering oid .. en is 6 meter ??? maar je gaat niet die afstand meten .. meter paal meenemen lijkt me meer dan genoeg ..maar dat is aan jou.
Bovenkant paal bedoel ik. Dus waar de fundering ophoudt en de paal begint. Zolang dat onder water staat, is er geen probleem.
[...]
Aardlagen (kleilagen oid) golven dus 3 huizen verder kan het waterpeil hoger/lager zijn dan bij jou doordat water sneller/langzamer doordringt (aldus geologie onderzoekers die o.a onderzoek doen naar warmtepomp boringen enzv)
Precies, juist daarom wil ik zelf extra metingen gaan doen. Bomen zijn trouwens ook een grote reden van een lokaal lagere grondwaterstand, zeker in de zomer.
[...]
betreft meten tja een regenpijpbout aan je huis is misschien wel een relatief redelijk referentie punt, hoeveel zoiets afwijkt van een bepaald niveau is een andere uitdaging. maar als je met sql gaat werken is zoiets hebben dan wel handig, weet je te minste de hoogte verschil van put(ten) en je huis ..
Er is al gemeten aan mijn huis toen de gemeente inventariseerde welke huizen uberhaubt onderheid zijn. Ik weet wat NAP is en waar de palen beginnen ten opzichte van NAP. Maar in het algemeen zal het ijken van de peilbuis wel een uitdaging zijn.
[...]
onzichtbaar snap ik maar praktisch zal het niet zijn, visuele inspectie dat je meetopstelling werkt of na weken/maanden erachter komen dat dingen niet werken is toch wel verschillende beleving "emontionele" reactie tot gevolg ..

Zelf zou ik bv langs een gevel/schutting/schuur plaatsen waardoor je opstelling al minder in de weg zit, daarnaast gezien de kosten die nieuwe fundering solutions (meer dan 50K of zelfs 100K) zou ik me niet zo druk maken van de zichtbaarheid van de meetopstelling.

daarnaast hoe groot is uberhaupt het verschil tussen "droog" en "nat" seizoen .. als het water in nat seizoen altijd "goed" is .. dan wil je alleen weten J/N situatie weten .. te laag bij nat is bv de meetopstelling te veranderen naar "droog" situatie ..

Electronica minimaal 30/60cm boven de grond hebben is wel prettig met optrekkend vocht /grondvorst enzv. en andere natte ellende.

zelf zou ik de buis vanaf grond tot elektronica doos (bovenop) een meter maken via een mof met de pijp in de grond.. heb je gelijk uitslag ruimte , en het hele device kan je in 1 handeling swappen / opladen maak er +1 erbij als backup

[...]

gezien deze opmerking --> je kan ook via weerstand ladder / magneetschakelaar een 2de ADC inzetten als sleutel+slot setup (unieke waarde) per put dan maak je de "to build esp32 setup" universeel .. en wordt dat een doorgeef luik op basis van unieke put ID (weerstand waarde) heb je achteraf geen gezeik met ..

suc6 in elk geval
Allemaal goede tips, ik zal ze meenemen. Eerst maar eens kijken of het lukt om iets werkends te krijgen. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

KabouterSuper schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:19:
[...]

Bovenkant paal bedoel ik. Dus waar de fundering ophoudt en de paal begint. Zolang dat onder water staat, is er geen probleem.

[...]

Precies, juist daarom wil ik zelf extra metingen gaan doen. Bomen zijn trouwens ook een grote reden van een lokaal lagere grondwaterstand, zeker in de zomer.

[...]

Er is al gemeten aan mijn huis toen de gemeente inventariseerde welke huizen uberhaubt onderheid zijn. Ik weet wat NAP is en waar de palen beginnen ten opzichte van NAP. Maar in het algemeen zal het ijken van de peilbuis wel een uitdaging zijn.

[...]

Allemaal goede tips, ik zal ze meenemen. Eerst maar eens kijken of het lukt om iets werkends te krijgen. To be continued...
(y) ben benieuwd wat je gaat bouwen en het resultaat.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Kleine verandering van plan: ik heb een Arduino MKR WAN 1300 starterset gewonnen! De dataverzending gebeurt met dit setje niet met wifi, maar met LoRa of SIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
Tja, ik verzorg al een aantal jaren wekelijks het meten van het grondwaterpeil.
Hoe ik de twee meetpunten meet?
Houten blokje van 3 bij 0.75 bij 0.75 met een houtschroef er in.
Aan die houtschroef een klosje ijzergaren geknoopt.
Je laat het blokje in de peilbuis zakken en je kunt dan aan het garen 'voelen' of je het waterpeil hebt bereikt.
Markering aanbrengen op het ijzergaren en de afstand opmeten, dat is je eerste meting.
Alle volgende metingen meet je dan relatief aan de aangebrachte markering.
Dit werkt probleemloos, geen stroom nodig alleen een rolmaat en notitieblok op je smartphone.
Gegevens voer je dan wekelijks in in een spreadsheet.
Men zou kunnen zeggen dat dit niet nauwkeurig genoeg is, echter 1 cm meer of minder maakt echt niet uit.
Simpele oplossing die gewoon altijd werkt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:07:
Tja, ik verzorg al een aantal jaren wekelijks het meten van het grondwaterpeil.
Hoe ik de twee meetpunten meet?
Houten blokje van 3 bij 0.75 bij 0.75 met een houtschroef er in.
Aan die houtschroef een klosje ijzergaren geknoopt.
Je laat het blokje in de peilbuis zakken en je kunt dan aan het garen 'voelen' of je het waterpeil hebt bereikt.
Markering aanbrengen op het ijzergaren en de afstand opmeten, dat is je eerste meting.
Alle volgende metingen meet je dan relatief aan de aangebrachte markering.
Dit werkt probleemloos, geen stroom nodig alleen een rolmaat en notitieblok op je smartphone.
Gegevens voer je dan wekelijks in in een spreadsheet.
Men zou kunnen zeggen dat dit niet nauwkeurig genoeg is, echter 1 cm meer of minder maakt echt niet uit.
Simpele oplossing die gewoon altijd werkt.
Bedankt voor het uitleggen wat jij doet en hoe. Helemaal eens dat diit een simpele oplossing is die altijd werkt. Maar als er meer peilmeters komen, dan is het toch wel lekker als het automatisch gemeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
KabouterSuper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:14:Maar als er meer peilmeters komen, dan is het toch wel lekker als het automatisch gemeten wordt.
Denk je echt dat je significante verschillen in het grondwaterpeil gaat meten wanneer die peilbuizen minder dan 20 meter uit elkaar staan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Yaksa ben eerder benieuwd wat min/max gemeten afstand is.

ik denk dat een consistente meeting belangrijkste is, meer meetpunten is wel prettig de afstand ertussen is daarbij wel relevant maar dat gaat hand in hand met wat je doel is. per meter is misschien wel handiger voor/achter kant van huis .. maar liefst natuurlijk dicht bij de palen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
vso schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:53:
@Yaksa ben eerder benieuwd wat min/max gemeten afstand is.
ik denk dat een consistente meeting belangrijkste is, meer meetpunten is wel prettig de afstand ertussen is daarbij wel relevant maar dat gaat hand in hand met wat je doel is. per meter is misschien wel handiger voor/achter kant van huis .. maar liefst natuurlijk dicht bij de palen.
Dan ga je even voorbij aan het feit dat het grondwaterpeil redelijk langzaam fluctueert en dat het grondwater 4 meter verderop echt niet hoger of lager staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Yaksa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:57:
[...]

Dan ga je even voorbij aan het feit dat het grondwaterpeil redelijk langzaam fluctueert en dat het grondwater 4 meter verderop echt niet hoger of lager staat.
Daar zijn de meningen over verdeelt, ik had er een leuke conversatie over bij TNO bodem onderzoek.

Maar als we terug gaan naar de reden van je meting, ben je als huiseigenaar natuurlijk eigenlijk alleen geïnteresseerd of je palen gevaar lopen, en dan is het doel om te weten of je houten palen nog onder water staan.

Zelf ben ik nieuwsgierig naar hoeveel gemeten verschil meet je nu eigenlijk praten we over mm per maand of 10tallen centimeters ? en controleer je naast het peil ook of je referentie hoogte nog klopt .. ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:36:
[...]

Denk je echt dat je significante verschillen in het grondwaterpeil gaat meten wanneer die peilbuizen minder dan 20 meter uit elkaar staan?
Yaksa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:57:
[...]

Ik weet niet in welk deel van de wereld jij woont, maar het waterpeil kan hier in Gouda behoorlijk fluctueren, ondanks en dankzij het actieve peilbeheer van het hoogheemraadschap. Omdat getallen meer zeggen dan duizend foto's heb ik maar eens wat data erbij gepakt. Op https://gouda.acaciadata.com kan je de niveau's ten opzicht van NAP zien voor een groot aantal peilmeters in Gouda. Deze peilmeters zijn geijkt, dus betrouwbaar. Als ik twee peilmeters pak (Kattensingel en van Strijenstraat) die minder dan 50 meter van elkaar afliggen, dan is behoorlijk goed te zien dat er echt behoorlijke verschillen zijn tov elkaar en door de tijd heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEq3pbr6TpcVFUjvjdDtchNeq5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiWg2M3sD9J1RttQW3dTgRd6.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddelde verschil in de periode 1/1/2020-30/6/2023 is 62.4cm, dus een dikke halve meter. Dit betekent dat het grondwater gemiddeld meer dan een centimeter daalt per meter dat je van de Kattensingel afloopt!

Qua verschil door de tijd heen voor de waarden in de van Strijenstraat:
Verschil tussen min waarde en max waarde in een jaar loopt op van 32cm in 2020 tot 44cm in zomer 2022/zomer 2023.
Verschil tussen min waarde en max waarde in een week is 30cm. Dat betekent dus dat het grondwaterniveau in een week 30cm kan fluctueren.

Concluderend, de data in Gouda spreekt @Yaksa tegen. En los van deze kwantitatieve analyse heeft de gemeente mij verteld dat bomen het grondwaterniveau enorm beinvloeden, net als ondergrondse resten van funderingen. En nu stond er toevallig een stadsmuur voor mijn huis en ligt er een middeleeuws huis onder mijn huis. Ik verwacht dus zeker wel behoorlijke verschillen in de grondwater niveau's bij de palen van mijn huis. Dat mijn huis zo'n 16 meter diep is helpt natuurlijk ook mee.

Voor de technici, hier de data:
https://gouda.acaciadata....sample=D&start=2020-01-01
https://gouda.acaciadata....sample=D&start=2020-01-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
KabouterSuper schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:09:
Ik weet niet in welk deel van de wereld jij woont, maar het waterpeil kan hier in Gouda behoorlijk fluctueren, ondanks en dankzij het actieve peilbeheer van het hoogheemraadschap. Omdat getallen meer zeggen dan duizend foto's heb ik maar eens wat data erbij gepakt. Op https://gouda.acaciadata.com kan je de niveau's ten opzicht van NAP zien voor een groot aantal peilmeters in Gouda. Deze peilmeters zijn geijkt, dus betrouwbaar. Als ik twee peilmeters pak (Kattensingel en van Strijenstraat) die minder dan 50 meter van elkaar afliggen, dan is behoorlijk goed te zien dat er echt behoorlijke verschillen zijn tov elkaar en door de tijd heen.
Gemiddelde verschil in de periode 1/1/2020-30/6/2023 is 62.4cm, dus een dikke halve meter. Dit betekent dat het grondwater gemiddeld meer dan een centimeter daalt per meter dat je van de Kattensingel afloopt!
Qua verschil door de tijd heen voor de waarden in de van Strijenstraat:
Verschil tussen min waarde en max waarde in een jaar loopt op van 32cm in 2020 tot 44cm in zomer 2022/zomer 2023.
Verschil tussen min waarde en max waarde in een week is 30cm. Dat betekent dus dat het grondwaterniveau in een week 30cm kan fluctueren.
Concluderend, de data in Gouda spreekt @Yaksa tegen. En los van deze kwantitatieve analyse heeft de gemeente mij verteld dat bomen het grondwaterniveau enorm beinvloeden, net als ondergrondse resten van funderingen. En nu stond er toevallig een stadsmuur voor mijn huis en ligt er een middeleeuws huis onder mijn huis. Ik verwacht dus zeker wel behoorlijke verschillen in de grondwater niveau's bij de palen van mijn huis. Dat mijn huis zo'n 16 meter diep is helpt natuurlijk ook mee.
Natuurlijk fluctueert het grondwaterpeil, ik heb ook helemaal niet gezegd dat dat niet zo is.
Wel dat het niet noodzakelijk is om om de paar meter een peilbuis te slaan en continue (dagelijks) te meten. Wekelijks is meer dan voldoende, de data die je dan in een jaar verzameld geeft voldoende inzicht. Dat het waterpeil in een week tijd 30 cm kan dalen is niet ongebruikelijk. Afhankelijk van wat het waterschap doet (pompen of niet), heel veel neerslag gedurende een aantal weken en waar je woont (bijvoorbeeld zandgrond met snelle afstroming naar rivier) zie ik dat in mijn metingen ook terug met een verschil door het jaar heen van meer dan anderhalve meter. Dus niets spreekt mij tegen tegen het feit dat elke dag en om de meter meten in feite onzin is. De enige manier waarop het grondwaterpeil door het jaar heen beïnvloed wordt is in feite de neerslag die er valt. Of je moet vlak naast een rivier wonen, dan kan het kwelwater nog enige invloed uitoefenen. Bomen kunnen het grondwaterpeil maar in geringe mate beïnvloeden, de wortels van heel veel bomen komen niet eens bij het grondwater. En de meeste muren van vroeger zijn boven het grondwaterniveau gebouwd en gefundeerd. Vroeger hadden ze namelijk ook al een hekel aan natte voeten. Alle gebieden in Nederland onder NAP worden qua niveau geregeld door het waterschap.
Maar heb je al enig idee wat de basis is waarop je gaat meten? Hoe diep zit het grondwater bij jou eigenlijk

[ Voor 4% gewijzigd door Yaksa op 09-12-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:30:
[...]

Natuurlijk fluctueert het grondwaterpeil, ik heb ook helemaal niet gezegd dat dat niet zo is.
Wel dat het niet noodzakelijk is om om de paar meter een peilbuis te slaan en continue (dagelijks) te meten. Wekelijks is meer dan voldoende, de data die je dan in een jaar verzameld geeft voldoende inzicht. Dat het waterpeil in een week tijd 30 cm kan dalen is niet ongebruikelijk. Afhankelijk van wat het waterschap doet (pompen of niet), heel veel neerslag gedurende een aantal weken en waar je woont (bijvoorbeeld zandgrond met snelle afstroming naar rivier) zie ik dat in mijn metingen ook terug met een verschil door het jaar heen van meer dan anderhalve meter. Dus niets spreekt mij tegen tegen het feit dat elke dag en om de meter meten in feite onzin is. De enige manier waarop het grondwaterpeil door het jaar heen beïnvloed wordt is in feite de neerslag die er valt. Of je moet vlak naast een rivier wonen, dan kan het kwelwater nog enige invloed uitoefenen. Bomen kunnen het grondwaterpeil maar in geringe mate beïnvloeden, de wortels van heel veel bomen komen niet eens bij het grondwater. En de meeste muren van vroeger zijn boven het grondwaterniveau gebouwd en gefundeerd. Vroeger hadden ze namelijk ook al een hekel aan natte voeten. Alle gebieden in Nederland onder NAP worden qua niveau geregeld door het waterschap.
Maar heb je al enig idee wat de basis is waarop je gaat meten? Hoe diep zit het grondwater bij jou eigenlijk
De stadsmuur en het middeleeuws huis beginnen een halve meter onder NAP, en ik verwacht daar in mijn geval weldegelijk veel effect van (waterpeil is -0.7m). En er staat een monumentale boom (130 jaar oud?) naast mijn huis, dus ik verwacht dat die diepe wortels heeft die het grondwater bereiken. Ik ga er niet van uit dat de grondwaterstanden heel geleidelijk lopen onder mijn huis, dus ik meet liever dan dat ik ervan uitga dat alles koek en ei is. Maar elk uur meten is misschien wat overkill.

Wat betreft de metingen die in 2021 zijn gedaan (aan de voorkant van het huis):
• Maaiveldhoogte op basis van AHN4: NAP -0,06 m;
• Grondwaterniveau bij geen peilverlaging (inspectie 2021): NAP -0,695 m;
• Bovenkant funderingshout (inspectie 2021): NAP -1,035 m;
• Grondwaterdekking op funderingshout bij geen peilverlaging (inspectie 2021): 0,34 m;
• Indicatief grondwaterniveau na volledige peilverlaging: NAP -0,93 m;
• Indicatieve grondwaterdekking op het funderingshout na volledige peilverlaging: 0,105 m.
Zoals je aan de laatste regel kunt zien, heb ik erg weinig buffer als de volledige peilverlaging is uitgevoerd. Als het grondwaterpeil meer dan 10 cm extra daalt, dan krijg ik al tijden dat mijn palen droog staan.

Ik heb nog niet bedacht hoe ik mijn peil wil ijken. Het is niet onaannemelijk dat ik een funderingsonderzoek ga laten doen. Dan hoop ik als bijvangst ijkpunten te krijgen. Maar in eerste instantie kan ik de stand relatief tov de bovenkant van de paal meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
KabouterSuper schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:20:
Zoals je aan de laatste regel kunt zien, heb ik erg weinig buffer als de volledige peilverlaging is uitgevoerd. Als het grondwaterpeil meer dan 10 cm extra daalt, dan krijg ik al tijden dat mijn palen droog staan.
Nou, dan staat dus de bovenkant van je paal 'droog', maar de capillaire werking van de grond zal er voor zorgen dat de paal nog steeds vochtig blijft.
Ik weet niet hoe lang de palen zijn, maar vooralsnog zou ik me pas zorgen gaan maken wanneer ze het peil zodanig verlagen dat de bovenste anderhalve meter van je palen 'droog' komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:27:
[...]

Nou, dan staat dus de bovenkant van je paal 'droog', maar de capillaire werking van de grond zal er voor zorgen dat de paal nog steeds vochtig blijft.
Ik weet niet hoe lang de palen zijn, maar vooralsnog zou ik me pas zorgen gaan maken wanneer ze het peil zodanig verlagen dat de bovenste anderhalve meter van je palen 'droog' komen te staan.
Dat is goed om te weten. Funderingen en palen zijn echt niet mijn vakgebied, dus prettig dat er hier mensen rondlopen met meer kennis. Overigens weten we in de straat nog niet hoeveel het waterpeil daadwerkelijk gaat veranderen. Het model wat de gemeente gebruikt heeft, is niet zo geavanceerd. Daarbij kwamen er bij mij nogal gekke getallen uit die uiteindelijk gecorrigeerd zijn omdat het niet waar kon zijn. Er zijn in de straat nu al meerdere panden met paalrot, dus het is wel echt een zorg in de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
KabouterSuper schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:58:
[...]Overigens weten we in de straat nog niet hoeveel het waterpeil daadwerkelijk gaat veranderen. Het model wat de gemeente gebruikt heeft, is niet zo geavanceerd. Daarbij kwamen er bij mij nogal gekke getallen uit die uiteindelijk gecorrigeerd zijn omdat het niet waar kon zijn. Er zijn in de straat nu al meerdere panden met paalrot, dus het is wel echt een zorg in de straat.
Wat is eigenlijk de reden dat de gemeente overgaat tot grondwaterpeil verlaging?
Het is namelijk nogal een ingrijpend proces wat niet alleen nadelig is voor houten funderingspalen.
Ook archeologisch gezien kan verlaging van het grondwaterpeil tot vernietiging van (heel oude) bewoningssporen en artifacten leiden. En in gebieden met veel veengrond leidt het tot een toename van de CO2 uitstoot omdat het veen (bij gebrek aan water) gaat oxideren.
Veel waterschappen proberen op dit moment nou juist om water vast te houden, dus ik begrijp die voorgestelde verlaging eigenlijk niet.
offtopic:
O ja, niet alle bomen wortelen zo diep omdat ze afhankelijk zijn van grondwater, dat is per soort verschillend. De diepte van wortelgroei hangt af van de boomsoort en de groeiomstandigheden. Als het grondwater binnen twee meter van de oppervlakte (het maaiveld) zit groeien de wortels er naartoe. Dieper gaan ze meestal niet omdat het daar te koud is en er te weinig zuurstof zit. Als er genoeg regenwater in de bovengrond blijft hangen, wortelen bomen oppervlakkiger, in het zogenaamde hangwaterprofiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Inderdaad. En ik ben één van de gelukkigen met palen in de binnenstad. Hoewel ik eerlijk gezegd niet in de binnenstad zou willen zitten zonder palen. Geen flauw idee wat de geplande waterpeil verlaging gaat doen met de bodem en huizen qua verzakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
KabouterSuper schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:13:
Geen flauw idee wat de geplande waterpeil verlaging gaat doen met de bodem en huizen qua verzakking.
Dat is niet zo spannend: Als je water aan veen onttrekt dan klinkt het sneller in. Oftewel, het verlagen van de waterstand gaat zorgen voor meer verzakking.

Omgeving Gouda is dan ook een ramp in slowmotion, je moet de waterstand verlagen om de boel leefbaar te houden, maar dit zorgt er tegelijkertijd voor dat deze omgeving steeds meer zakt en dus meer last gaat krijgen van wateroverlast.

Je kan er 'Alle wetenschappers in Nederland die er verstand van hebben' wel naar laten kijken, maar daar trekt het veen zich niks van aan. In 1x de waterstand met 25cm verlagen is wat betreft zakking ongunstiger dan geleidelijk een paar cm per jaar verlagen.
Er zullen vast een paar praktische bovengrondse redenen zijn waardoor men die 25cm toch wil uitvoeren die niet in het NOS artikel staan.
Yaksa schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:27:
[...]

Ja, dat zou je kunnen doen ja. Ik zou dat zelf niet doen, want schimmels vinden dat heerlijk, al die zuurstof. Bacterien vinden dat ook fijn, want vocht verdampt uit de paalkop en vervolgens wordt er water door je paal getrokken. Dat langzame waterstroompje is dan weer een prima transportmiddel voor bacterien.

[ Voor 27% gewijzigd door leecher op 13-12-2023 20:26 ]

Pagina: 1