Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:03
Vorige week een offerte opgevraagd voor zonnepanelen, collectieve actie vanuit VEH, uit te voeren door een goed aangeschreven bedrijf hier uit de buurt. Zij hebben in de afgelopen jaren ook bij verschillende buren tot tevredenheid panelen gelegd. Ik hoor graag jullie mening over het aanbod.
Foto's
Luchtfoto van het dak. De huizen staan (vrijwel) Oost/West, het dak kijkt dus (vrijwel) naar Zuid. Deze foto is 's ochtends genomen, met zon uit het Oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TSJ528lKLcYMDbNA2Oo56D6lUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7V0vGpMGQWd5MR47hdk2ETai.png?f=fotoalbum_large

Dit is het legplan dat de leverancier heeft gestuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAKlUcR1JR9PNPBjBrQYwQ1nY6I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bm05FA8I5I4Lmy3zsHartBWt.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens de leverancier passen er 7 panelen op ons dak. Bij buren zie ik wel meer panelen, maar ik zie ook dat dat allemaal verschillende types/merken/uitvoeringen zijn, die dus mogelijk andere afmetingen hebben.
Schaduw
Het dak kijkt vrijwel pal Zuid, er is lichte schaduw te verwachten van schoorstenen aan weerszijden. Schaduw zal 's ochtends en 's avonds zijn; overdag, als de zon op Zuid staat verwacht ik geen schaduw.

De leverancier adviseert een parallel systeem omdat er toch wat schaduw wordt verwacht van de schoorstenen.
Jaarverbruik
We wonen nog geen volledig jaar in dit huis dus ik weet niet het precieze verbruik; het verbruik van de vorige bewoners is niet representatief want die hadden twee puberkinderen. Ons verbruik in onze vorige woning was +/- 2500 KwH, ik zie weinig reden om aan te nemen dat dat in dit huis heel anders zal zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk te besparen op energiekosten :)
Ja wat kan ik er verder over zeggen? Zonnepanelen zijn voor mij geen verdienmodel, daarvoor is mijn dak ook veel te klein, het zou al fijn zijn als we ons eigen verbruik min of meer zouden afdekken.
Wie gaat het project uitvoeren
SolarNRG.
Bijhouden van data
Niet heel belangrijk voor me.
Reeds verkregen offertes
Omdat we ons bij een collectieve actie hebben ingeschreven slechts één offerte:

- Een parallel geschakeld systeem;
- Zonnepanelen: 7x JA Solar 405W Full Black;
- Omvormer: Hoymiles micro omvormers;
- Onderconstructie: Sunstruction;
- Kabelwerk: YMvK.

Kosten € 3617.

De leverancier geeft een verwachte opbrengst van 2328 kW-h voor dit systeem. Dit zou vrijwel genoeg zijn om ons huidige verbruik af te dekken (op jaarbasis).

Ik verwacht niet dat ons verbruik op afzienbare termijn zal stijgen, bovendien als er maar 7 panelen op het dak passen dan houdt het daarna gewoon op natuurlijk :)
Regio
Haaglanden.

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Die panelen zijn vrij breed, tevens met weinig garantie, en de offerteprijs kan ook scherper.
Met bijvoorbeeld REC Twinpeak 5 405Wp panelen kunnen er nog 2 bij, die zijn 104 cm i.p.v. 113cm

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Die twin peaks zijn de extra opbrengst waard.

Op de site van REC zijn als het goed is gecertificeerde installateurs te vinden die met REC werken. REC zijn iets duurder, maar hebben als enige merk garantie tot op het dak vanuit de fabrikant… mits door gecertificeerd installateur gelegd

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migchiell
RobertV70 schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:08:
Die panelen zijn vrij breed, tevens met weinig garantie, en de offerteprijs kan ook scherper.
Met bijvoorbeeld REC Twinpeak 5 405Wp panelen kunnen er nog 2 bij, die zijn 104 cm i.p.v. 113cm
Als ik bij de buren kijk dan zouden er sowieso nog twee panelen bij kunnen op de dakkapel... Ik ga morgen even bellen met solar NRG, en er blijkt een gecertificeerd installateur van REC letterlijk op de hoek van de straat te zitten dus die ga ik ook even bellen. Die laatste zit trouwens met zijn bedrijf op een adres van een woonhuis en heeft de "nieuws" - sectie van zijn website sinds 2022 niet meer bijgewerkt.... Dat maakt me wel wat argwanend.

Andere vraag: vogelwerende borstels, ja of nee? Er nestelen normaal gesproken geen vogels op het dak, waarschijnlijk omdat het een schuin dak is. Maar als de panelen er eenmaal liggen komen we er niet meer bij, het lijkt me ook onhandig om er in het voorjaar achter te komen dat er een kolonie kauwen/duiven/meeuwen een nieuw plekje heeft gevonden. Meerprijs is 500 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door migchiell op 21-11-2023 00:26 ]

• Ronald
Bij dakkapel moet je nagaan of het hoge gewicht van een ballast systeem mag.

Je wil geen klemmende ramen over paar jaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migchiell
Ronald schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:16:
Bij dakkapel moet je nagaan of het hoge gewicht van een ballast systeem mag.

Je wil geen klemmende ramen over paar jaar.
Goed punt :)

We laten volgend jaar de kozijnen en ramen in de dakkapel vervangen, dus dan gaat eerst het huidige kozijn eruit, ook lullig als de boel dan inzakt. Maar omdat het bij de buren wel is gedaan verwacht ik dat het in principe wel moet kunnen.

• Ronald
Nee daar kun je niet vanuit gaan. Zonnepaneel installateurs zijn geen bouwkundigen en kunnen het niet beoordelen.

• migchiell
Vraagje nog: vogelwerende borstels, ja of nee?
Pagina: 1