Mijn vraag
Wij hebben een jaren-70 huis gekocht dat we nu wat (laten) moderniseren.
Een onderdeel daarvan is het vervangen van de meterkast, die nog origineel was met van die smeltzekeringen.
De meterkast is afgelopen vrijdag vervangen. De volgende dag merkten we dat wanneer we het licht in de badkamer probeerden aan te doen, twee (van de drie) aardlekschakelaars eruit klappen.
Wat ik denk dat er aan de hand is:
Klopt mijn hypothese?
En wat zou hier aan te doen zijn?
Ik had zelf bedacht dat ik de schakelaar op de andere zwarte kabel kan aansluiten; dan los ik wsl. het aardlek-issue op, maar kan ik het licht niet meer vanaf de deur aandoen.
Voor zover ik kan zien lopen kabels achter een verlaagd plafond of achter een dubbele rij tegels, kortom, de snoeren zijn (althans voor mij als leek) niet eenvoudig te inspecteren of verleggen.
Ik ga de aannemer/elektricien vragen hier naar te kijken, maar ik ben bang dat ze enigszins terecht zullen zeggen dat het niet hun fout is dat de draden zo aangesloten zijn als ze zijn.
Foto van de bovenkant van het badkamermeubel. De cirkel linksonder is een schakelaar en die rechtsonder een stopcontact.
De grijze kabel naar rechts gaat naar een close-in boiler die dus parallel aan het stopcontact aangesloten zit.
Wij hebben een jaren-70 huis gekocht dat we nu wat (laten) moderniseren.
Een onderdeel daarvan is het vervangen van de meterkast, die nog origineel was met van die smeltzekeringen.
De meterkast is afgelopen vrijdag vervangen. De volgende dag merkten we dat wanneer we het licht in de badkamer probeerden aan te doen, twee (van de drie) aardlekschakelaars eruit klappen.
Wat ik denk dat er aan de hand is:
- Bij de deur zit een schakelaar waarvan de schakeldraad op een of andere manier naar het wastafelmeubel aan de overkant van de kamer geleid is.
- Achter de spiegel komen vier snoeren uit de muur: een aarde, een blauwe en twee zwarte.
- Een zwarte, blauwe en aarde worden naar een stopcontact geleid,
- De andere zwarte gaat naar een schakelaar; de kabel die uit de schakelaar komt gaat naar een tweetal trafo's t.b.v. spots (in het meubel en in het plafond); de andere pool van de trafo's is aangesloten op de blauwe draad uit de wand. (Het is me niet helemaal duidelijk of de schakelaars in serie of in een hotelschakeling staan en met de aardlekschakelaars kan ik dat ook niet goed meer uitproberen.)
Klopt mijn hypothese?
En wat zou hier aan te doen zijn?
Ik had zelf bedacht dat ik de schakelaar op de andere zwarte kabel kan aansluiten; dan los ik wsl. het aardlek-issue op, maar kan ik het licht niet meer vanaf de deur aandoen.
Voor zover ik kan zien lopen kabels achter een verlaagd plafond of achter een dubbele rij tegels, kortom, de snoeren zijn (althans voor mij als leek) niet eenvoudig te inspecteren of verleggen.
Ik ga de aannemer/elektricien vragen hier naar te kijken, maar ik ben bang dat ze enigszins terecht zullen zeggen dat het niet hun fout is dat de draden zo aangesloten zijn als ze zijn.
Foto van de bovenkant van het badkamermeubel. De cirkel linksonder is een schakelaar en die rechtsonder een stopcontact.
De grijze kabel naar rechts gaat naar een close-in boiler die dus parallel aan het stopcontact aangesloten zit.
[ Voor 16% gewijzigd door aap op 20-11-2023 16:48 ]