Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Twee aardlekschakelaars klappen als ik licht aandoe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 16:32
Mijn vraag
Wij hebben een jaren-70 huis gekocht dat we nu wat (laten) moderniseren.
Een onderdeel daarvan is het vervangen van de meterkast, die nog origineel was met van die smeltzekeringen.

De meterkast is afgelopen vrijdag vervangen. De volgende dag merkten we dat wanneer we het licht in de badkamer probeerden aan te doen, twee (van de drie) aardlekschakelaars eruit klappen.

Wat ik denk dat er aan de hand is:
  • Bij de deur zit een schakelaar waarvan de schakeldraad op een of andere manier naar het wastafelmeubel aan de overkant van de kamer geleid is.
  • Achter de spiegel komen vier snoeren uit de muur: een aarde, een blauwe en twee zwarte.
  • Een zwarte, blauwe en aarde worden naar een stopcontact geleid,
  • De andere zwarte gaat naar een schakelaar; de kabel die uit de schakelaar komt gaat naar een tweetal trafo's t.b.v. spots (in het meubel en in het plafond); de andere pool van de trafo's is aangesloten op de blauwe draad uit de wand. (Het is me niet helemaal duidelijk of de schakelaars in serie of in een hotelschakeling staan en met de aardlekschakelaars kan ik dat ook niet goed meer uitproberen.)
Het lijkt me waarschijnlijk dat het de blauwe draad uit de achterwand op een andere groep aangesloten is dan de schakeldraad en dat dit de aardlekschakelaars van beide groepen triggert.

Klopt mijn hypothese?
En wat zou hier aan te doen zijn?
Ik had zelf bedacht dat ik de schakelaar op de andere zwarte kabel kan aansluiten; dan los ik wsl. het aardlek-issue op, maar kan ik het licht niet meer vanaf de deur aandoen.

Voor zover ik kan zien lopen kabels achter een verlaagd plafond of achter een dubbele rij tegels, kortom, de snoeren zijn (althans voor mij als leek) niet eenvoudig te inspecteren of verleggen.

Ik ga de aannemer/elektricien vragen hier naar te kijken, maar ik ben bang dat ze enigszins terecht zullen zeggen dat het niet hun fout is dat de draden zo aangesloten zijn als ze zijn.

Foto van de bovenkant van het badkamermeubel. De cirkel linksonder is een schakelaar en die rechtsonder een stopcontact.
De grijze kabel naar rechts gaat naar een close-in boiler die dus parallel aan het stopcontact aangesloten zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9sAm39JCG49bGhN3qXsIyEBEEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1eToaeOpqKKIvmMa4m6UvS8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door aap op 20-11-2023 16:48 ]

Beste antwoord (via aap op 21-11-2023 09:09)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
2 groepen idd gecombineerd wat niet hoort.

2 oplossingen, in je woning de groepen van elkaar splitsen dus uitzoeken hoe de bedrading loopt en zorgen dat de 2 groepen niet meer bij elkaar komen.

Of even uitzoeken om welke groepen het gaat en die samen op 1 automaat aansluiten. Is natuurlijk de minder mooie oplossing maar werkt wel.

Ik vind overigens dat de installateur jou even alle verlichting had moeten laten testen, had ie t direct op manier 2 kunnen oplossen. Dit komt heel vaak voor namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Makrolon op 20-11-2023 19:48 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 14:57
ALS met nadruk op ALS, (niet als afkorting AardLekSchakelaar ;) ) die losse bedrading de voedende kant is.
Dan zou je als eerst onderzoek alle afgaande bekabeling los kunnen maken.
Storing dan niet meer aanwezig dan weet je zeker dat je hier moet zoeken.
Begin dan met eerst alleen WCD aan te sluiten. Aardlek ok, dan een apparaat in hetzelfde stopcontact doen.
Nog steeds ok dan is er geen mixup tussen Fase en Nul.
Wel een probleem dan kan je bijna zeker je trafo's uitsluiten.

PS waarom zit die ene bruine draad niet rechtstreeks in je schakelaar doosje :X
PS 2 ik hoop dat je meubel ver genoeg vanaf je douche af staat en zo niet onder een natte zone te vallen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 16:32
Ik had al vastgesteld dat het stopcontact werkt zonder aardlekken, zolang als de schakelaars (bij de deur en op het meubel) uit staan.

Dus ik vermoed daarom ook dat de losse draden de voedende kant zijn.
The-Source schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:48:
PS waarom zit die ene bruine draad niet rechtstreeks in je schakelaar doosje :X
Goede vraag, ik snap het ook niet.
PS 2 ik hoop dat je meubel ver genoeg vanaf je douche af staat en zo niet onder een natte zone te vallen.
Zijn daar regels/richtlijnen voor? Je ziet de douchedeur op de achtergrondfoto, maar die is wel vertekend door de groothoek.

[ Voor 12% gewijzigd door aap op 20-11-2023 16:56 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 14:57
aap schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:55:
Ik had al vastgesteld dat het stopcontact werkt zonder aardlekken, zolang als de schakelaars (bij de deur en op het meubel) uit staan.

Dus ik vermoed daarom ook dat de losse draden de voedende kant zijn.

[...]

Goede vraag, ik snap het ook niet.

[...]

Zijn daar regels/richtlijnen voor? Je ziet de douchedeur op de achtergrondfoto, maar die is wel vertekend door de groothoek.
Globaal regeltjes: https://www.bouwmaat.nl/a...rlichting-in-de-badkamer/ gaat hier specifiek over verlichting maar stopcontacten geld natuurlijk ook gezond verstand.

Probeer anders uit te zoeken op welke groep het zit (en dus welke aardlek)
Je zou namelijk bij meer zaken dubbele uitschakeling verwachten want meestal is badkamer onderdeel van een gedeelde groep.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • Beste antwoord

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
2 groepen idd gecombineerd wat niet hoort.

2 oplossingen, in je woning de groepen van elkaar splitsen dus uitzoeken hoe de bedrading loopt en zorgen dat de 2 groepen niet meer bij elkaar komen.

Of even uitzoeken om welke groepen het gaat en die samen op 1 automaat aansluiten. Is natuurlijk de minder mooie oplossing maar werkt wel.

Ik vind overigens dat de installateur jou even alle verlichting had moeten laten testen, had ie t direct op manier 2 kunnen oplossen. Dit komt heel vaak voor namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Makrolon op 20-11-2023 19:48 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte