Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-05 15:33

Context

In verband met een vergunningsaanvraag druk in de weer geweest met verschillende zonnepanelen leveranciers. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op verschillende plannen waarbij 6 panelen in landscape boven ons dakkapel de beste oplossing leek.
Eén van de leveranciers is zelfs langs geweest en heeft bevestigd dat dit zou passen.
Inmiddels is de vergunning goed gekeurd en ben ik weer in contact met de zonnepanelen leverancier die mij in het verleden al eens een offerte heeft ge-emaild met gewenste opstelling.

Nu bekijkt een andere behandelaar de offerte en komt tot de conclusie dat er omdat er een gemetselde nok pas op de 3e rij van boven een haak bevestigd kan worden om de zonnepanelen aan op te hangen. En dus die 6 panelen helemaal niet passen.
Mijn vraag:
Als de nok is gemetseld is, kan dan pas van de 3e rij gewerkt worden?
Is dit dan een kwestie van kan helemaal niet, of is het gewoon 'lastiger' te bevestigen?
Ik ging er van uit dat de 2e rij in principe wel verwijderd / omhoog geschoven zou kunnen worden?

De nieuwe behandelaar komt nu met een heel ander legplan wat niet wenselijk is i.v.m. goed gekeurde vergunning.
Eventueel wil ik best een ander manier van bevestigen overwegen. Zijn die er?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Googlen naar zonnepaneel ophang systemen, kom weinig verder met gemetselde nokken.
- Youtube ophang methodes zoeken om te snappen wat er nu fout gaat, zonder resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:02
Disclaimer: Ik ben geen expert.
Antwoord:Bij een gemetselde nok, ligt de bovenste rij pannen muurvast. Die bovenste pannen kun je dus niet omhoog krijgen om de dakhaak tussen de 1e en 2e rij te krijgen. Dan moet je dus je dakhaken tussen de 2e en 3e rij zien te krijgen, en komt je haak + rail boven de 3e rij terecht.

Bij mij had het cement overigens zijn beste tijd al lang gehad en brokkelde het heel makkelijk af. Als dat bij jou ook zo is, zou je kunnen overwegen om de nokvorsten te verwijderen, dakhaken te monteren onder 1e rij, en daarna de nok opnieuw te metselen.

Bevestiging op de pannen zelf (boren) lijkt mij niet zo'n goed idee.