Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Als ik je goed begrijp, heb je een aantal weken terug bericht gehad -en daarmee ook de kans om je transacties "veilig te stellen"- maar heb je op dat bericht zelf geen actie ondernomen.
Nu de rekening is opgeheven, verwacht je dat de bank jou nog een overzicht gaat leveren? Waarom wil je (in)zicht hebben op de transacties van de rekening? Wellicht dat je de nut en noodzaak eens bij de bank kan neerleggen, maar grote kans dat ze met het zelfde bericht komen dat je dit een paar euro gaat kosten...
Het klinkt redelijk dat dat kan, en het zou ook wel zo klantvriendelijk zijn. Maar ik vraag me af waarom dat zou moeten.Ik moet toch mijn historie van een rekening in kunnen zien, tenminste nog binnen 12 maanden na opzegging?
Het lijkt me sterk dat het wettelijk vastgelegd is hoe lang je je transacties van een opgeheven bankrekening moet kunnen inzien, dus dan zal het neerkomen op wat er in de algemene voorwaarden is vastgelegd. Dus je kan kijken of daar iets in staat, maar grote kans dat dat natuurlijk netjes is afgedicht.
Per maand waarin je toegang wil hebben tot je geschiedenis, of per maand geschiedenis waar je toegang toe wil krijgen? In het eerste geval kun je overwegen om nog even toegang aan te vragen voor €10 en daarin gewoon een PDF'je o.i.d. te downloaden van alles wat je nodig hebt. Ik heb zelf geen SNS maar dat is vast te downloaden.Ik heb contact opgenomen met SNS en ze bieden de optie om tegen €10 per maand met een maximum van €40 mij een overzicht toe te sturen.
In het tweede geval is het echt schandalig duur en klinkt het alsof iemand met de hand nog zo'n overzichtje in elkaar moet draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 20-11-2023 15:08 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Per maand-overzicht die ze jou toesturen. De TS krijgt door het betalen geen toegang tot de oude rekening.bwerg schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:07:
Per maand waarin je toegang wil hebben tot je geschiedenis, of per maand geschiedenis waar je toegang toe wil krijgen? In het eerste geval kun je overwegen om nog even toegang aan te vragen voor €10 en daarin gewoon een PDF'je o.i.d. te downloaden van alles wat je nodig hebt. Ik heb zelf geen SNS maar dat is vast te downloaden.
Als dit niet duidelijk is aangegeven zou ik toch even om coulance vragen als je die informatie nog nodig hebt.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Volgens internet is maxi sparen altijd 1 inleg per maand die je niet kan veranderen.bwerg schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:16:
Oef, dus 40 euro voor een jaaroverzichtje.
Als dit niet duidelijk is aangegeven zou ik toch even om coulance vragen als je die informatie nog nodig hebt.
TS is dus op zoek naar de bevestiging dat elke afschrijving hetzelfde is oid?
https://www.snsbank.nl/pa...paren/sns-maxisparen.htmlAutomatisch sparen
Je spaart automatisch tussen de € 50 en € 500 per maand. Niet meer en niet minder. Als je SNS Maxisparen opent, kies je de hoogte van het bedrag. Een extra bedrag overboeken is niet mogelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2023 15:21 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kun je die tegenrekening niet gebruiken om je af- en bijschrijvingen te bekijken?PatrickC schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:57:
SNS is gestopt met de Maxi Sparen rekening en heeft de rekening opgeheven en het saldo overgeboekt naar mijn tegenrekening.
Hattrick: Thorgal Eagles
Bron: https://www.snsbank.nl/pa...paren/sns-maxisparen.html (AV Maxisparen)"Als we iets veranderen in SNS Maxisparen
Als we iets veranderen in SNS Maxisparen laten we dit minimaal een maand van tevoren aan je weten. Dat doen
we bijvoorbeeld via Mijn SNS of per brief. Ben je het niet eens met de wijzigingen? Dan kun je SNS Maxisparen
opzeggen. Dat kost niets. Je moet opzeggen vóór de datum waarop de wijzigingen ingaan. Dit moet via het formulier
Rekening opheffen op snsbank.nl. Hebben we de opzegging niet vóór de ingangsdatum ontvangen, dan betekent
dit dat je de wijziging en de nieuwe voorwaarden accepteert."
Je geeft aan 'enkele weken' maar volgens de voorwaarden moeten ze het minimaal een maand van te voren aankondigen.
En als je Maxisparen nu laat omzetten naar Internet Sparen dat is namelijk gratis. Of heb je geen betaalrekening bij SNS?
[ Voor 7% gewijzigd door slaay op 20-11-2023 15:25 ]
Dich bis echt unne foëzen haas
Even hier klikken en het formulier dataportabiliteit invullen of mailen naar fg@devolksbank.nl
Doe het dan makkelijker:Tom-Z schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:25:
Op grond van de AVG heb je (kosteloos) recht op inzage in je persoonsgegevens en dataportabiliteit.
Even hier klikken en het formulier dataportabiliteit invullen of mailen naar fg@devolksbank.nl
"Recht op dataportabiliteit
Wil je je gegevens opvragen? Dat kan op een aantal manieren:
Je kunt een kopie opvragen van verschillende documenten. Zoals rekeningafschriften of een aanvraagformulier. Vraag een kopie op"
Die 12 maanden zie ik bij andere banken ook genoemd en ik zal volgens jaar toch ook nog belastingaangifte moeten doen over deze rekening neem ik aan.BastaRhymez schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:03:
Waar baseer je op dat je nog ten minste 12 maanden de historie van je rekening in moet kunnen zien?
Als ik je goed begrijp, heb je een aantal weken terug bericht gehad -en daarmee ook de kans om je transacties "veilig te stellen"- maar heb je op dat bericht zelf geen actie ondernomen.
Nu de rekening is opgeheven, verwacht je dat de bank jou nog een overzicht gaat leveren? Waarom wil je (in)zicht hebben op de transacties van de rekening? Wellicht dat je de nut en noodzaak eens bij de bank kan neerleggen, maar grote kans dat ze met het zelfde bericht komen dat je dit een paar euro gaat kosten...
Zoals ik al aangaf, in de email van een aantal weken terug staat niets over ‘het veilig stellen van mijn transacties’.
Ik wil nog inzicht hebben over de rekening omdat ik nu het eindsaldo niet weet en de openstaande spaarrrenteWat gebeurt er met uw spaarrekening?
U hebt bij ons SNS Maxisparen met een rekeningnummer dat eindigt op ***. Op 15 november 2023 zetten we deze rekening stop. Het saldo van uw SNS Maxisparen maken we over naar uw tegenrekening bij ****** eindigend op ***.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Geld naar de rekening overboeken was inderdaad 1 keer per maand, maar geld van de rekening afboeken kon gewoon op elk moment. Verder heb ik nu ook geen idee meer wat de opgebouwde rente was. Daar heb ik nergens een transactie van gezien.YakuzA schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:19:
[...]
Volgens internet is maxi sparen altijd 1 inleg per maand die je niet kan veranderen.
TS is dus op zoek naar de bevestiging dat elke afschrijving hetzelfde is oid?
[...]
https://www.snsbank.nl/pa...paren/sns-maxisparen.html
Mijn gegevens kan ik opvragen, maar mogen ze daar dan ook geld voor vragen? Ik betaal sinds begin van dit jaar al bankkosten op spaarrekeningen bij de SNS, iets wat ze eerst alleen maar deden op een betaalrekening. Maar dan toch geld vragen voor de gegevens…Tom-Z schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:25:
Op grond van de AVG heb je (kosteloos) recht op inzage in je persoonsgegevens en dataportabiliteit.
Ah zo.PatrickC schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:33:
[...]
Geld naar de rekening overboeken was inderdaad 1 keer per maand, maar geld van de rekening afboeken kon gewoon op elk moment. Verder heb ik nu ook geen idee meer wat de opgebouwde rente was. Daar heb ik nergens een transactie van gezien.
Je weet iig wat het eindbedrag was inclusief de rente, want dat is wat je op de andere rekening hebt ontvangen, je weet dus alleen niet hoeveel daarvan saldo en hoeveel rente was?
idd wel raar dat je daar geen korte statement van de SNS van hebt ontvangen van die opsplitsing.
Je zou ook kunnen vragen naar die eindstand, ipv te proberen maand overzichten te krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2023 15:41 ]
PSN
Nee, voor de aangifte wordt er gekeken naar wat je op 31-12 of 01-01 hebt (ik weet nooit welke van de twee het is). Op zich ook logisch, want het geld staat op die datum niet meer op de rekening, maar op de tegenrekening. Anders worden straks beide rekeningen bij elkaar opgeteld, terwijl je het toch maar één keertje in je bezit hebt...PatrickC schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:29:
[...]
Die 12 maanden zie ik bij andere banken ook genoemd en ik zal volgens jaar toch ook nog belastingaangifte moeten doen over deze rekening neem ik aan.
[...]
En daarnaast geven banken al jaren die informatie door aan de BD. Dus hoef je zelf niets meer te doenBastaRhymez schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:44:
[...]
Nee, voor de aangifte wordt er gekeken naar wat je op 31-12 of 01-01 hebt (ik weet nooit welke van de twee het is). Op zich ook logisch, want het geld staat op die datum niet meer op de rekening, maar op de tegenrekening. Anders worden straks beide rekeningen bij elkaar opgeteld, terwijl je het toch maar één keertje in je bezit hebt...
Dat dus.jeroenkb schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:47:
En daarnaast geven banken al jaren die informatie door aan de BD. Dus hoef je zelf niets meer te doen
Inzicht in een niet meer bestaande rekening is alleen leuk als je geilt op rentestatistiekjes voor eigen vermaak. Voor de belastingdienst hoef je het niet te doen.
Alleen als blijkt dat er heel rare bedragen verschijnen in de vooringevulde informatie bij je aangifte kun je alsnog die 40 euro ophoesten om aan te tonen dat het niet klopt. Maar dat hoeft pas als de belastingdienst je eigen correctie niet accepteert en is sowieso alleen maar relevant als het gaat om echt flinke bedragen.
Jawel, controleren of de getallen die de belastingdienst krijgt kloppen.jeroenkb schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:47:
[...]
En daarnaast geven banken al jaren die informatie door aan de BD. Dus hoef je zelf niets meer te doen
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Nee, inzage op grond van de AVG is gratis, tenzij je te vaak achter elkaar een aanvraag doet. Er zitten wel wat haken en ogen aan het recht op inzage en portabiliteit (ik kan niet garanderen dat je gratis recht hebt op precies hetzelfde overzicht als je voor die €40 zou krijgen), maar het is een mailtje naar de FG waard om te kijken wat je gratis kan krijgen.PatrickC schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:35:
[...]
Mijn gegevens kan ik opvragen, maar mogen ze daar dan ook geld voor vragen? Ik betaal sinds begin van dit jaar al bankkosten op spaarrekeningen bij de SNS, iets wat ze eerst alleen maar deden op een betaalrekening. Maar dan toch geld vragen voor de gegevens…
Oh?Tom-Z schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:01:
Nee, inzage op grond van de AVG is gratis, tenzij je te vaak achter elkaar een aanvraag doet.
Bij mijn weten mag elke instantie een vergoeding vragen voor die inzage. Dat is maar goed ook, anders kun je heel wat bedrijven in zwaar weer brengen door via social media op te roepen AVG -verzoeken te gaan doen.
En als je vermoed dat ze niet kloppen moet je je alsnog de vraag stellen hoeveel belasting je dat zou gaan kosten. Alleen als er een bedrag van meer dan 11000 euro te veel is doorgegeven (en je komt in het totaal boven de drempel van 57k per persoon uit!!!!) kom je in de buurt van die 40 euro aan kosten (je betaalt 0,36% VRH over spaargeld boven de drempel).LordSinclair schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:56:
Jawel, controleren of de getallen die de belastingdienst krijgt kloppen.
En dan nog, het bedrag is overgeboekt naar een tegenrekenening, dus is bekend om hoe veel geld het ongeveer ging op 1 januari. Je kunt prima het vooraf ingevulde bedrag wijzigen.
Bewijsstukken moet je pas overlegen als (ALS) de belastingdienst besluit dat ze het niet geloven.
Maar goed, de TS geeft veel te weinig informatie om te kunnen vaststellen of dit allemaal relevant is. Voor hetzelfde geld gaat het om een paar duizend euro, en is dat het volledige spaartegoed van de TS, en dan is de belastingdiesnt er ook niet in geinteresseerd.
Je zal gewoon een jaaroverzicht krijgen van die rekening.PatrickC schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:29:
Die 12 maanden zie ik bij andere banken ook genoemd en ik zal volgens jaar toch ook nog belastingaangifte moeten doen over deze rekening neem ik aan.
33.000 euro, want je betaalt 32% van die 0,36%Dido schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:34:
[...]
En als je vermoed dat ze niet kloppen moet je je alsnog de vraag stellen hoeveel belasting je dat zou gaan kosten. Alleen als er een bedrag van meer dan 11000 euro te veel is doorgegeven (en je komt in het totaal boven de drempel van 57k per persoon uit!!!!) kom je in de buurt van die 40 euro aan kosten (je betaalt 0,36% VRH over spaargeld boven de drempel).
PSN
https://www.autoriteitper...jke%20vergoeding%20vragen.Dido schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:34:
[...]
Oh?
Bij mijn weten mag elke instantie een vergoeding vragen voor die inzage. Dat is maar goed ook, anders kun je heel wat bedrijven in zwaar weer brengen door via social media op te roepen AVG -verzoeken te gaan doen.
Uw gegevens inzien kost niets
De organisatie mag geen geld vragen als u uw gegevens wilt inzien. Tenzij u om extra kopieën vraagt. Dan mag de organisatie een redelijke vergoeding vragen.
Ok, klopt. Maar met inzage schiet je geen donder op als de BD om bewijs vraagt dat je geen 33k extra op een rekening had staan, dus las ik "inzage" als "verkrijgen van een kopie van de gegevens".
De medewerker in de chat met SNS heeft mij gevraagd om een klacht in te dienen, omdat hij er verder niets aan kon doen. Dat heb ik inmiddels gedaan en deze is in behandeling. Ik zal het resultaat hier wel laten weten als het zover is.
slaay in "Geen inzicht meer in opgeheven rekening bij SNS"
Ik zou dit formulier invullen om een kopie rekeningafschrift op te vragen.
Ja, gezien, dankjewel voor die tip, maar de SNS medewerker kwam vrijdag niet met die optie en vroeg mij een klacht in te dienen. Om daarlangs nu toch via een andere route het te proberen, stel ik dus nog even uit. Wellicht komen ze zelf nog met deze optie, en anders wijs ik ze even hierop.slaay schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:25:
Heb je hier al gekeken:
slaay in "Geen inzicht meer in opgeheven rekening bij SNS"
Ik zou dit formulier invullen om een kopie rekeningafschrift op te vragen.
[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 20-11-2023 20:55 ]
Ik vind het wel een verschil of je zelf een rekening opheft zonder vooraf de afschriften te downloaden, of dat de bank zoals in dit geval stopt met een bepaald product en dus de daarbij behorende rekening opheft. In dat laatste geval is wat meer service wel op zijn plaats, lijkt mij. Ook indien in het bericht stond dat vooraf de afschriften gedownload moesten worden.BastaRhymez schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:03:
Waar baseer je op dat je nog ten minste 12 maanden de historie van je rekening in moet kunnen zien?
Nee, dat is dus alleen bij het sturen van veel verzoeken. Dat zou ook het doel van het recht op inzage een beetje teniet doen...Dido schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:34:
[...]
Oh?