Huurcontract

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troitgol
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-11-2023
Wij hebben samen met verhuurder een huurcontract getekend, maar de verhuurder heeft op eigen houtje beslist om het 'on hold' te zetten en met potentiele andere huurders te gaan praten. De rede; wij willen de vloer en (rol)gordijnen niet per sé overnemen van de vorige huurders. We hebben meermaals aangegeven dat we de contactgegevens van de vorige huurders willen hebben om met hun zelf evt. te onderhandelen.Maar die krijge wij niet. Wel blijft hij onderhandelen over de vloer, terwijl die niet eens van hem is.
Een vrij absurde situatie.

Mijn vraag is; hij kan toch niet opeens afzien van het door hem ondertekende huurcontract, alleen omdat we de vloer niet overnemen? (Waar overigens niets in het contract over staat).
Sterker nog, in het contract staat deze passage;
Staat van het gehuurde; 12.15; de woning wordt deels gestoffeerd (vloer en gordijnen) opgeleverd.

Dit betekent toch gewoon dat de woning met vloer opgeleverd dient te worden, zonder dat wij daar extra voor betalen?

Graag jullie ideeën hierover.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Hebben jullie ook al getekend? Zo ja: Wat staat er in over het ontbinden van het contract? Dat moet ook in het contract staan. Hier op het forum hebben we geen zicht op wat er allemaal speelt. Dan kan je beter een advocaat of rechtsbijstand inseinen en daar eens mee gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troitgol
Wat betreft ontbinding van het contract is dit alleen mogelijk bij nalatigheid in het betalen vd huur en hennep kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:11

SambalBij

We're all MAD here

Troitgol schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:45:
Staat van het gehuurde; 12.15; de woning wordt deels gestoffeerd (vloer en gordijnen) opgeleverd.

Dit betekent toch gewoon dat de woning met vloer opgeleverd dient te worden, zonder dat wij daar extra voor betalen?
Zo lees ik het wel; jij huurt de woning inclusief de vloer en de gordijnen. (Wat dus bij de huurprijs inbegrepen zit)

Er zou dan ook verder geen onderhandeling moeten zijn tussen jou en de vorige bewoners, of tussen jou en de verhuurder.
Er is ook geen sprake van dat jij die vloer en gordijnen niet zou willen hebben, want je hebt al getekend dat je ze wél wil hebben.
Verhuurder kan wellicht nog aan het onderhandelen zijn met de vorige bewoners over wat hij voor die spullen moet betalen. Zouden de vorige bewoners de vloer en gordijnen toch besluiten te verwijderen en mee te nemen, dan heeft de verhuurder misschien een probleem, want dan zal hij nieuwe gordijnen moeten ophangen en een nieuwe vloer moeten laten leggen, omdat jij inclusief die zaken gaat huren.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Als het contract door beiden is ondertekend, en er ook geen relateerd opzeggingsbeding in staat, dan is het contract gewoon geldig. Maar recht hebben is iets anders dan recht krijgen. Ook laat het nu al zien hoe de verhuurder waarschijnlijk met je om zal proberen te gaan tijdens het huren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Niet echt een fijn begin overigens. Volgens mij sta je in je recht maar leuk is het niet.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troitgol
Dankjewel voor de verhelderende reacties. Situatie is dat wij afhankelijk zijn van deze woning. We hebben lang moeten zoeken om iets te krijgen, eind van de maand moeten we onze huidige woning verlaten. Ik ga de verhuurder nogmaals het contract voorhouden. Mocht hij niet akkoord gaan, wat kan ik hem dan het best zeggen? Dat ik een advocaat inhuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 16:51
Troitgol schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:45:
Mocht hij niet akkoord gaan, wat kan ik hem dan het best zeggen? Dat ik een advocaat inhuur?
Je rechtsbijstand inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dankjewel voor de verhelderende reacties. Situatie is dat wij afhankelijk zijn van deze woning. We hebben lang moeten zoeken om iets te krijgen, eind van de maand moeten we onze huidige woning verlaten. Ik ga de verhuurder nogmaals het contract voorhouden. Mocht hij niet akkoord gaan, wat kan ik hem dan het best zeggen? Dat ik een advocaat inhuur?
Ontzettend vervelende situatie, en de verhuurder weet waarschijnlijk dondersgoed dat jullie weinig keuze hebben in de huidige woningmarkt. Sluit me overigens aan bij @Qwerty-273 en @Dinictus208 dat dit is een onheilspellend begin is.

Als je nog geen rechtsbijstandsverzekering (met woonmodule) hebt dan zou ik die afsluiten, dit voorspelt weinig goeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-05 14:35
TMDC schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:51:
[...]

Als je nog geen rechtsbijstandsverzekering (met woonmodule) hebt dan zou ik die afsluiten, dit voorspelt weinig goeds.
Voor deze situatie echter, zullen die geen hulp bieden.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dat je de woning inclusief vloer en (rol)gordijnen overneemt zonder extra kosten :)

Die gordijnen heb je zo vervangen, als de vloer in dusdanig slechte staat is dat die eruit moet dan is dat halve dagje slopen het wel waard t.o.v. een dure en lange procedure en het niet hebben van een woning.

Ik zou heel gauw zeggen 'aangezien we het contract al hebben getekend en beiden gebonden zijn aan de voorwaarden daarin trekken we graag zo de woning in'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Een zeer interessante casus. Je vraag ziet op tenminste twee verschillende punten:

1) Is er sprake van een huurovereenkomst voor woonruimte en kan de verhuurder opnieuw de woning verhuren aan een derde partij?

2) Wat zijn jullie overeengekomen?
Troitgol schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:45:
Wij hebben samen met verhuurder een huurcontract getekend,
Wat betreft (1) is het waarschijnlijk vrij simpel omdat er naar ik begrijp geen ontbindende voorwaarden overeen zijn gekomen die zien op een overname van roerende zaken.

Als jullie en de verhuurder de overeenkomst hebben ondertekend, dan is de verhuurder zeer waarschijnlijk gehouden om jullie toegang te geven tot de huurwoning. De verhuurder kan wel opnieuw onderhandelen met andere huurders, maar dan heeft de verhuurder een probleem als dat ook tot een overeenkomst leidt. Jullie recht is ouder, dus moeten jullie in dat geval toch toegang krijgen. De andere huurders kunnen de overeenkomst ontbinden en een schadevergoeding vorderen.

Voor wat betreft (2) is het wat complexer.

Allereerst is van belang of de vloer roerend of onroerend is, Met vloeren is dat niet eenvoudig, want er zijn allerlei soorten vloeren. Sommige vloeren, zoals verlijmd parket, zijn meestal onroerend. Maar een losliggend tapijt dat je zo kan oprollen is dat waarschijnlijk niet.

Waarom is dat relevant? Omdat woonruimte in art. 7:233 BW wordt gedefinieerd als een gebouwde onroerende zaak die als woning is verhuurd en de onroerende aanhorigheden. Daarbij komt dat een roerende zaak onderdeel kan worden van een onroerende zaak door zaaksvorming. Zo is een losse dakpan of baksteen in de bouwmarkt roerend, maar worden die twee onroerend als de dakpan op het dak ligt en de baksteen in een muur van huis wordt ingemetseld.

Een vloer die duurzaam met de woning is verbonden is onroerend en daarmee ziet de huurprijs ook op de vloer. Dat heeft dus niets met een overname tussen de vorige huurders en jullie te maken.
terwijl die niet eens van hem is.
Als de vloer onroerend is, dan is de vloer wel degelijk eigendom van de verhuurder. De vloer is in dat geval namelijk (al veel eerder) nagetrokken door de huurwoning en jullie betalen dan een huurprijs die ook ziet op de vloer.

Alleen als de verhuurder, jullie en de oude huurders een driepartijenovereenkomst waren aangegaan waarin duidelijk werd dat de zelfaangebrachte voorziening (ZAV) niet wordt verwijderd maar als ZAV op jullie overgaat, hoeft de verhuurder gebreken aan de vloer niet te verhelpen. Maar de verhuurder blijft los daarvan eigenaar omdat de vloer duurzaam met de woning is verbonden. Zonder driepartijenovereeenkomst mogen jullie de vloer ook niet verwijderen, terwijl de oude huurders dat waarschijnlijk wel mochten. Huurders die een ZAV plaatsen kunnen namelijk de natrekking doorbreken omdat er een wegbreekrecht bestaat, ook al is de vloer eigendom van de verhuurder. En zonder driepartijenovereenkomst moet de verhuurder ook eventuele gebreken aan de vloer verhelpen.
Maar ook als de vloer roerend is, blijkt uit artikel 12.15 van je overeenkomst blijkbaar dat de verhuurder de vloer als een zaak levert die samenhangt met het gebruik van de woonruimte. Vermoedelijk rekent de verhuurder ook een voorschotbedrag aan servicekosten daarvoor.

Kun je aangeven:

A. Of de vloer roerend of onroerend is?

B. Of er in het contract een huurprijs staat genoemd? Dat wordt ook wel 'kale huur' genoemd.

C. Of er in het contract servickosten staan genoemd?

D. Of het uit je contract onduidelijk is wat de huurprijs en wat de servicekosten voor het gebruik van de vloer en gordijnen is?

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
. Mocht hij niet akkoord gaan, wat kan ik hem dan het best zeggen? Dat ik een advocaat inhuur?
Ga je dan ook alvast direct op zoek naar een nieuwe woning? Want geen idee wat er in het contract staat, met hoeveel plezier je daar wil wonen en voor hoe lang dr huur is?

Maar: wat is precies het probleem? Hij vraagt een bepaald bedrag aan jullie voor het overnemen van de vloer en gordijnen? Over welk bedrag gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-05 15:13
Hoe is dit afgelopen, aangezien je eind november je huidige woning moest verlaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

SambalBij schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:02:
[...]

Zo lees ik het wel; jij huurt de woning inclusief de vloer en de gordijnen. (Wat dus bij de huurprijs inbegrepen zit)

Er zou dan ook verder geen onderhandeling moeten zijn tussen jou en de vorige bewoners, of tussen jou en de verhuurder.
Er is ook geen sprake van dat jij die vloer en gordijnen niet zou willen hebben, want je hebt al getekend dat je ze wél wil hebben.
Verhuurder kan wellicht nog aan het onderhandelen zijn met de vorige bewoners over wat hij voor die spullen moet betalen. Zouden de vorige bewoners de vloer en gordijnen toch besluiten te verwijderen en mee te nemen, dan heeft de verhuurder misschien een probleem, want dan zal hij nieuwe gordijnen moeten ophangen en een nieuwe vloer moeten laten leggen, omdat jij inclusief die zaken gaat huren.
Het hangt van het huurcontract af. Woningen worden standaard kaal verhuurd. Vaak word er dan wel contact tussen de vorige huurder en de komende huurder mogelijk gemaakt zodat zij kunnen overleggen wat/of er spul overgenomen word. Als er niets over vloeren/gordijnen/etc word vermeld dan zou ik van kaal uitgaan. Als er dan een vloer in ligt die ik niet wil overnemen, verwacht ik ook dat de huidige (ver)huurder hem er uit haalt voor ik de woning opgeleverd krijg.

Maar zoals gezegd hangt dus van het contract af.
Pagina: 1