Bitumen op uitbouw vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik woon in twee-onder-een-kapwoning uit '95 met een kleine uitbouw aan de voorkant. Deze uitbouw bevat een soort bakgoot van 30cm hoog die bekleed is met bitumen. Hierin wordt het water van het hoger gelegen dak verzameld en loopt het door één centrale regenpijp weer verder. Zie onderstaande foto voor een idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scUu3Uj4pcypABn6AXdgCdCHMLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4KJJDrtN1AgwjMDjoxuzyD7X.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSpz6nBxndouuneLeSR2LaR5lM4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JOAe3eFO1FFxZCkabnuFXt3x.jpg?f=user_large

Nu begint de bitumen oud te worden en de buren hebben daardoor recent lekkage gehad. Ze hebben (met mijn instemming) een offerte opgevraagd bij een bedrijf in de buurt voor een reparatie. Dat wil zeggen: grind eruit, ondergrond reinigen, nieuwe bitumen over de oude heen, grind er weer in en hergebruik van de bestaande lijsten en dergelijke. Op het werk wordt 10 jaar garantie gegeven.

Nu vraagt het bedrijf daar €2800 voor. Per zijde.
Ik ben behoorlijk onbekend met dit soort dingen maar mijn gevoel is dat ik voor €5600 ook al haast die hele uitbouw opnieuw kan laten zetten ipv alleen wat nieuwe bitumen 8)7

De buren zijn redelijk rijke pensionado's die, begrijpelijk, ongeduldig zijn vanwege de recente lekkage. Ik wil de relatie onderling goed houden en niet zomaar gaan vertragen zonder goede reden, maar... wat is jullie inschatting hiervan? Kan ik beter nog eens rondkijken voor een andere offerte of klinkt dit gangbaar incl de lange garantietermijn?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 15:20
Mijn inschatting is dat het ook aan de dure kant is. Ik zou 3 andere bedrijven vragen om een offerte voor deze klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Voor een redelijk goed vergelijk kun je toch altijd meerdere offertes opvragen?
Daar is imo niets raars aan. Dit zou ik iig voorstellen bij de buren :)

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:02
Lijkt me ook best prijzig.
Maar voor €5600 ga je geen nieuwe uitbouw kunnen laten zetten :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04 10:24
Meerdere offertes laten opmaken. Ik zou willen weten waarom ze de oude bitumen willen laten zitten? Dat is interessanter dan de prijs op dit ogenblik. Want dan heb je ook vergelijk met andere bedrijven als die met een andere oplossing komen.

Maar voor 5600 euro heb je geen nieuwe uitbouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:07
Inderdaad, lijkt behoorlijk prijzig.

Wij hebben 3 jaar geleden ons plat dak met grind van ca. 85-95m2 laten overlagen met bitumen (incl. daktrimmen vervangen en hemelwaterafvoerbakken vernieuwen).

Voor 4200 euro laten doen bij een bedrijf dat 10 jaar garantie gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Bedankt voor de vlotte reacties :)

Ik weet denk ik wel genoeg en ga eens rondbellen voor andere offertes.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:02
Mijn huis heeft deels schuin dak en deels plat dak.
Het platte gedeelte is ook bitumen.
Hier heb ik ook een bedrijf naar laten kijken voor vernieuwen.
Het gaat om ongeveer 20-25 m2 en de geschatte kosten waren ongeveer 2000-2500.

Echter, in mijn geval heb ik ook gekeken naar de optie voor betere isolatie, omdat mijn bitumen dak waarschijn lijk ongeveer 4 cm isolatie bevat (onder het bitumen).
Ze raadde aan voor EPDM.
Dan zou ik makkelijker 15-20cm isolatie kunnen krijgen (ipv 4).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Erg duur en zou ik ook niet zo uit laten voeren.

Ik zou de oude bitumen er af laten halen (en dan wat extra isolatie als dat past) en alle uitlopen en daktrimmen ook vervangen.

Maximaal 2 dagen werk met 2 man, 32 uur á 60 euro = 1920
Maximaal 1000 euro materiaal en dan zou je totaal toch onder de 3k moeten blijven.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 20-11-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou de buren lekker hun stuk laten repareren en aan je eigen stuk niets doen tenzij je echt grote gebreken ziet in je eigen stuk.

28 jaar is niet uitzonderlijk oud voor bitumen, zeker als er grind op ligt heeft het weinig te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:42:

Ik zou de oude bitumen er af laten halen (en dan wat extra isolatie als dat past) en alle uitlopen en daktrimmen ook vervangen.

Maximaal 1000 euro materiaal en dan zou je totaal toch onder de 3k moeten blijven.
Extra isolatie eronder betekent vaak ook lood hoger plaatsen. Bitumen eraf halen betekent afvoerkosten.

Ga maar uit van meer dan 3k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:36
Ernemmer schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:42:

Yup,
Alleen, (even als dakdekker gezegd) het is kutwerk zo'n klein @%$&-dakje, dus extra toeslag.
'Echte' dakdekkers zetten valbeveiliging/steiger neer, die komt erbij.
Container voor grind + andere meuk.

€2800 is lijkt best veel geld (is het ook). Maar niet helemaal erg onrealistisch op dit moment. 'We' hebben werk voor het uitzoeken en zitten niet te springen om dit soort werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Raw Demin schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:51:
[...]

Yup,
Alleen, (even als dakdekker gezegd) het is kutwerk zo'n klein @%$&-dakje, dus extra toeslag.

€2800 is lijkt best veel geld (is het ook). Maar niet helemaal erg onrealistisch op dit moment. 'We' hebben werk voor het uitzoeken en zitten niet te springen om dit soort werk.
Die 2800 is voor 1 kant, 5600 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:14
hier paar maanden geleden 2 delen plat dak laten vervangen/nieuwe toplaag erop + daktrim/afvoer oud afval +-60M3 voor €4750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:36
Ernemmer schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:52:
[...]

Die 2800 is voor 1 kant, 5600 totaal.
Je hebt gelijk hoor, het is (erg) veel geld maar ik maak de laatste tijd meer idiote offertes.
Trouwens, uurloon is bij ons al richting de €70 excl. btw.
Prijzen gaan echt nergens meer over tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:46:
Ik zou de buren lekker hun stuk laten repareren en aan je eigen stuk niets doen tenzij je echt grote gebreken ziet in je eigen stuk.

28 jaar is niet uitzonderlijk oud voor bitumen, zeker als er grind op ligt heeft het weinig te lijden.
Ze hebben bij de opstand geen leislag gebruikt, dat dak heeft zat te lijden. En niets ten nadelen van de dakdekkers uit de jaren 90 maar het waren veel meters voor weinig toen. en net als bij houten kozijnen is er toen gewoon veel inferieur materiaal gebruikt. mijn ervaring met daken uit die tijd is dat als er eenmaal lekkages komen, ze blijven komen. maargoed ook ik zou er niets aan doen zolang het niet lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RenaldoN schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:55:
hier paar maanden geleden 2 delen plat dak laten vervangen/nieuwe toplaag erop + daktrim/afvoer oud afval +-60M3 voor €4750
probleem is dat veel vierkante meters en relatief weinig kant stroken een anders prijs geeft dan alleen maar kant stroken.. persoonlijk zou ik overwegen om er zink of een epdm goot in te leggen .
vaak rekenen ze ook met een vork voor grind verwijderen.. wellicht staat het appart op de offerte @MadMarky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:19
Ik denk dat dakdekkers momenteel ook omkomen in het werk: RTL Nieuws: "Drukte bij loodgieter om lekkages: 'Laat je dak vaker checken'".

Zolang jij geen lekkages hebt zou ik er niet zo'n haast mee hebben. Je kan prima in het voorjaar het grind eens aan de kant schuiven en eens kijken of je gebreken ziet. Je buren lijken meer vanuit paniek te handelen nu. Wellicht is het met een koker Tixophalte de komende winter ook wel voldoende dicht, kunnen jullie rustig offertes vergelijken als de dakdekkers het niet zo druk hebben en wellicht wat meer normale prijzen rekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:02

The End

!Beginning

Wolly schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:46:

Ik zou het ook lekker laten. Dit is erg veel geld voor iets wat helemaal geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:03

ericplan

5180 Wp PV

De gemeenschappelijke afvoer is wel gevoelig voor verstopping. Een noodoverstort zou niet gek zijn, gelet op het feit dat het hele dak via een 80? mm pijpje het water kwijt moet.
En verder is het een k@#klus met weinig werkruimte, daar betaal je voor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:03

ericplan

5180 Wp PV

Het kan natuurlijk zijn gaan lekken bij de buren, maar overstromen door trage waterafvoer is zeker ook een mogelijkheid.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Raw Demin schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:51:
[...]

Yup,

Volgens mij is dat het hele probleem nu. Er is een tijd waarin er genoeg werk ligt, dus ik snap dat je dan de betere klussen uitkiest. Betekent niet dat je idioot veel geld moet vragen voor klussen die helemaal niet zoveel hoeven te kosten... riekt naar oplichting.
Ik verdien op mijn werk ook niet 3x zoveel als het een paar drukke maanden zijn.
Zet een tarief neer dat gunstig is voor jou als zzp er / aannemersbedrijf, wat dan ook, maar naai mensen er niet bij.

Ot: prijs is te hoog. Vraag nog 3 dakdekkers in de buurt.
En het kan schelen als je zelf het grind verwijdert, dat maakt het klusje al wat aangenamer voor een dakdekker.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1