Badkamer gedeeltelijk renoveren of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.783 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorn188
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 11:28
Hallo allemaal,

Een jaar geleden heb ik een klus appartement gekocht. Bij de badkamer hebben we destijds alleen de douchekraan vervangen en wat extra sterke kit om de douchegoot gedaan.

Daarnaast hebben we geen stankafsluiter in onze douchegoot waardoor het af en toe in onze douche stinkt. Deze zat niet meer in de goot toen ik de woning kocht. Ik heb verschillende stankafsluiters besteld, bij de douchegoot fabrikant nagevraagd voor een vervangend exemplaar maar geen passende stankafsluiter kunnen vinden...

Afgelopen week viel me het op dat er een scheur zit in de vloertegel. Het scheurtje in de wandtegel was er al voordat ik er kwam wonen.

Op dit moment wordt ons nieuwbouwhuis gebouwd waardoor we waarschijnlijk nog 1,5 jaar in dit appartement wonen. Om deze reden willen we nu geen complete renovatie van de badkamer doen. We twijfelen om of nog 1,5 jaar zo door te gaan met de badkamer of om een gedeelte alsnog te renoveren.

We zaten te denken aan een nieuwe douchegoot, een paar nieuwe vloertegels naast de douchegoot en de onderste rij wandtegels te vervangen (alleen bij de douchewanden).

Maar we weten niet of dit echt noodzakelijk is.. we zouden het geld liever in ons nieuwe huis stoppen. Wat denken jullie? Is deze situatie in de badkamer nog 1,5 jaar houdbaar? Hieronder wat afbeeldingen van de huidige situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu8-glYU6-qEWbY753suooQPLz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QxMFLsFudSlDJhY1PZXyceSm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4yMFhmX0HsCZqRXrt4xnIDNiGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsX6Um7GZCvkngIw31SST4zO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52-tPb2eFR6uck5d4i-0u98eaOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPjWYPyGhMFPlqf9IGpQ7iUr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkMbpFMBNIE9dhbLwOqRCor91dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9t6lp3MvBNElK4KDFDifC2u.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 14:49

Rmg

Noodzakelijk voor wat? Ik zou wat kitranden vervangen en de voegen een keer goed schoonmaken.

Verder is het alleen wat comfort wat je krijgt. ik verwacht niet dat je de 'investering" terugverdient bij de verkoop van je huis, zeker als een complete renovatie nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:15
Grootste vraag is natuurlijk waarvoor zou je het willen doen? Als je het uitbesteed ben je behoorlijk wat geld kwijt, terwijl de nieuwe eigenaar mogelijk alles eruit gaat gooien.

Voor de woningwaarde zou ik het niet doen. Badkamer is daar te smaakgevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:10
Als het functioneel is, is het voldoende. Zo heb ik mijn huis verkocht met nog een prima badkamer en keuken. De nieuwe bewoners hadden een andere smaak en hebben alles eruit getrokken. Dus voor de verkoop zou ik het zeker niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01:13
Scheuren in de tegels duidt vaak op vocht achter/onder je tegels. Heb je gipswanden/een houten vloer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Weet je zeker dat je nog geen lekkage hebt? Ik zou hier niet nog anderhalf jaar mee doorgaan…

Ohja, haal er eens een borstel doorheen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorn188
Dank voor alle reacties! Ik neig het meest naar alleen kitranden vervangen en het nog 1,5 jaar volhouden...

Ik heb vorig jaar een lekkage achter de douche gehad (de douche was gemonteerd zonder kit bij de s koppelingen) Wellicht dat het scheuren daardoor komt. Er zit een gipswand achter namelijk...

Stel ik wil het zekere voor het onzekere nemen en de douchegoot laten vervangen, inclusief een paar omliggende tegels zodat het 100% zeker waterproof is.. Is dat een dure ingreep?

In het vervolg zal ik er even een extra borstel doorheen halen voordat ik een foto erbij plaats :P

[ Voor 9% gewijzigd door jorn188 op 20-11-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
Collega van me had laatst ook zo'n geintje. Wat barsten in tegels. Bleek uiteindelijk ook het houtwerk wat erachter zat flink nat te zijn. Uiteindelijk onderste tegels weggehaald, plus osb plaat en gips vervangen. Kostte zo'n 1000,- om te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:07
Dit kan een douchegoot met muurflens zijn (bijv https://www.drainhandel.n...goot-60-cm-muurflens.html). Die zit onder de vloertegels en achter de wandtegels, die moeten er allemaal uit om de goot te vervangen.
Ik zou het lekker laten zitten en creatief met kit aan de gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Als het goedkoop moet haal je de onderste rand tegels eruit en plaatst nieuwe tegels. Zelfde maat zoeken en dan flink contrasterende kleur. Voegen, afkitten en klaar.

Kitten zou ik voor een periode van 1.5jr sowieso doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
De drain zou ik laten zitten. Als je deze weg wilt halen dan moet je toch behoorlijk diep gaan breken en hakken. De drain zelf zal ook niet lekken - wellicht wel het kitwerk eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorn188
Bedankt voor alle reacties! Ik ga volgende week het kitwerk wegsnijden en vernieuwen. De rest van de badkamer laten we voor wat het is omdat we toch over 1,5 jaar gaan verhuizen...

Goed om te weten dat de kosten ongeveer rond de 1000 euro zijn als we de kapotte tegels/drain willen vervangen, we gaan sowieso wat budget bewaren indien de scheuren erger worden en we genoodzaakt zijn dit alsnog te doen (maar liever niet). Maar waarschijnlijk is met nieuwe kit het mogelijke lekken verholpen

[ Voor 48% gewijzigd door jorn188 op 22-11-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:14
jorn188 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:36:
Bedankt voor alle reacties! Ik ga volgende week het kitwerk wegsnijden en vernieuwen. De rest van de badkamer laten we voor wat het is omdat we toch over 1,5 jaar gaan verhuizen...

Goed om te weten dat de kosten ongeveer rond de 1000 euro zijn als we de kapotte tegels/drain willen vervangen, we gaan sowieso wat budget bewaren indien de scheuren erger worden en we genoodzaakt zijn dit alsnog te doen (maar liever niet). Maar waarschijnlijk is met nieuwe kit het mogelijke lekken verholpen
Leg op alle scheuren een rupsje kit. Geen gezicht maar als het alleen dicht moet zijn ;)

Hier ook gedaan met een badkamer die nog een paar jaar mee moet tot de nieuwe klaar is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:14
Alleen de drain vervangen zou ik nooit doen. Je kan de waterdichte laag onder de tegels dan niet meer fatsoenlijk door laten lopen. Ik denk dat je t alleen erger maakt dan.

[ Voor 47% gewijzigd door Makrolon op 22-11-2023 14:50 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:59
Bedenk ook goed wat je wilt communiceren bij de verkoop van de woning tzt.

Laat kopers er op wijzen dat er scheuren in zitten en neem dat op in bijv. een bouwkundig rapport. Of het nou wel of niet lekt, dan weten ze er vanaf en hebben ze er voor getekend. Dat voorkomt achteraf wellicht gezeur.

In onze vorige woning waren de scheuren wat erger. Nooit echt iets van lekkage gemerkt, maar ik wist ook wel dat dat een kwestie van tijd was. We waren een renovatie aan het overwegen, maar toen kwam er een andere woning op ons pad en hebben we dat niet doorgezet.

Makelaar gaf ook aan dat het voor de prijs van de woning ook niet uitmaakte. Een nieuwe badkamer uiteraard wel, maar alleen het vervangen van een douchecel niet. Vergelijk het met een oude of juist een nieuwe CV ketel, dat zie je amper/niet terug in de woningprijs.

Mijn verkoopmakelaar werkt altijd met een keuringsrapport en daar hebben we dit dan ook keurig in opgenomen. De koper is er ook netjes meermaals op gewezen. Zijn voor de overdracht nog langs geweest om het een en ander op te meten voor een nieuwe badkamer. Prima.

Dag na de sleuteloverdracht werd ik gebeld door de makelaar. De nieuwe kopers hadden een lekkage ontdekt. Ze waren aan het stucen en het stuk recht onder de douche wilde maar niet drogen. Ik heb daar oprecht nooit vocht gezien, maar kon mij zoals gezegd goed voorstellen dat er vroeg of laat wel iets te zien zou zijn. Ook de man die de keuring kwam doen heeft dit niet geconstateerd. Met het natte stucwerk kwam nu naar voren dat de muur dus al enigszins vochtig was, maar nog niet zichtbaar.

Toen ik vroeg wat het probleem dan was, want de kopers wisten er immers van, er was een keurgingsrapport incl foto's waar in alle stukken netjes naar verwezen werd. Ik had een app bericht van de kopers waarin ze vroegen of ze langs mochten komen om de boel op te meten ivm een nieuwe badkamer.
Makelaar gaf aan het met mij eens te zijn, maar vond wel dat ze het moest melden. Ze heeft het zo terug gecommuniceerd aan de kopers, niets van weer gehoord.

Ga je iets willens en wetens houtje touwtje repareren en vervolgens verzwijgen dan kan het wellicht een lastiger verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 19:03
De tegelzetter die vorige afvoer heeft geplaats was niet heel kundig
kwaliteit tegelwerk is echt matig.

Maar die afvoer had ook niet zo strak tegen de achterwand gemogen. Goede zetter houd een cm of 10 aan om ellende zoals lekkage te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
mvkdev schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:08:
Maar die afvoer had ook niet zo strak tegen de achterwand gemogen. Goede zetter houd een cm of 10 aan om ellende zoals lekkage te voorkomen.
Mwoa, Drains met muurflens worden gewoon verkocht.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.NyiG8avst6YTtVSon8Z5kAHaE7%26pid%3DApi&f=1&ipt=5641559863e9d86b4810f19bfb0f6e10183127cd2ae4960523420110421a1448&ipo=images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ruijter Kit
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-03-2024
spam

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 15-03-2024 21:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.