Op zoek naar uitgebreide streaming setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jones_belgium
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-07 14:43
De vrouw des huizes heeft mijn advies gevraagd voor de aankoop van enige materialen voor haar zaak. :*) Maar dit is zeker niet mijn specialiteit dus vandaar dat ik graag hier enig advies vraag..

Ze doet namelijk veel online meetings (deelnemen en zelf organiseren), ze neemt soms zelf promo filmpjes op en zal meer en meer gebeuren in de toekomst. Alsook op verplaatsing meetings organiseren waarbij ze dan deze meeting streamt naar deelnemers die niet aanwezig kunnen zijn. Eventueel, en dat is de extra moeilijkheid en bijkomende hardware, ook om live te streamen als ze bijvoorbeeld op een congres rondloop (Gopro systeem).

Maar ze zou zeker voor thuis en op verplaatsing graag investeren in een degelijk systeem, dat ook in kleine koffer past, niet teveel kabels (of kablage werk/opzet). Kostprijs mag enkele honderden euro's bedragen maar niet extreem alles samen.

Ze heeft een goede maar eenvoudige laptop ter beschikking: Lenovo Ideapad 5
Smartphone: Oneplus 8

Dus op zoek naar:

- Degelijke microfoon
- Camera (webcam of beter)
- Eventueel selfie ring of andere belichting?
- Goeie software compatibel met Zoom, Teams,...

Alle ideeën welkom want ik tast een beetje in het duister 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Ik stream zelf niet, maar ik heb mijn thuiswerkplek wel naar volle tevredenheid behoorlijk ingericht tijdens corona. Dus misschien kan ik je wat tips geven.

Degelijke microfoon
Dit is een moeilijke vraag. Je hebt eigenlijk twee soorten microfoons, condensator en dynamische microfoons. Kort door de bocht condensator microfoons geven mooier, natuurlijker geluid, maar pikken heel veel omgevingsgeluid op. Dynamische microfoons zijn wat beperkter in de range die ze opnemen, maar pikken (bijna) geen omgevingsgeluid op. Dit worden ook wel zangmicrofoons genoemd, omdat ze bij optredens gebruikt worden. Condensator microfoons noemt met ook wel studio microfoons.

Omdat ik een mechanisch toetsenbord heb (met Kailh Blue switches :X), heb ik destijds gekozen voor een dynamische microfoon. Ik ben begonnen met een zangmicrofoon, de Behringer XM8500. Simpelweg omdat deze goedkoop is. Hierbij had ik een eenvoudige tafelstandaard en een eenvoudig plopkapje. Hierbij was ik voor een kleine 30 euro klaar. Dat werkte prima, maar was niet ideaal. De Behringer was nogal stil en pikte toch nog wat omgevingsgeluid op. Ook hoorde je heel goed wanneer ik de microfoon aanraakte.

Een half jaar later heb ik daarom besloten om te upgraden, omdat een dergelijke setup mij wel erg goed beviel. Ik ben toen overgestapt naar een uitvoering: Røde PodMic met een uitvoering: Røde PSA1 Studio Arm en die setup gebruik ik nu nog steeds. Daar ben ik, en mijn gesprekspartners, ontzettend tevreden over. Mensen kunnen mij goed verstaan en mijn toetsenbord geluid wordt prima onderdrukt. Deze microfoon wordt ook enorm veel gebruikt voor podcasts, vooral omdat het een dynamische microfoon is die bijna klinkt als een condensator microfoon.

Mijn vrouw heeft echter, om te proberen, een goedkope condensator microfoon bij Amazon gekocht van ongeveer 20 euro. Deze doet het ook echt fantastisch goed. Geluid is echt top. Er zit een USB, mute en volumeregeling op en er zit een standaardje bij. Maar dit kan een beetje hit-or-miss zijn. Omdat het een condensatormicrofoon is, hoor je ook echt alles. Hou daar dus rekening mee.

Het YouTube kanaal Podcastage is overigens een ge-wel-dige resource voor alles over audio apparatuur. Daar kun je ook de verschillen horen.

Audio interface
Wellicht is het je al opgevallen, maar bovenstaande producten (muv mijn vrouw haar microfoon) werken niet met USB, maar hebben XLR aansluitingen. XLR is een professionele aansluiting voor audio apparatuur. Als je dit soort producten wilt gebruiken zal je dus ook een audio interface moeten aanschaffen. Voor mij was dat geen probleem, omdat ik deze al een had. Ik heb zelf een uitvoering: Audient ID4, maar merk: Focusrite wordt ook erg goed aangeprezen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alles USB te houden, maar dan ben je wat minder flexibel.

Camera (webcam of beter)
Pak geen webcam. Die zijn over het algemeen prut. Het beste is om een mirrorless als webcam te gebruiken. Maar dit is nogal een dure oplossing. Alternatieven zijn een iPhone (vooral als ze op macOS werkt, want dat wordt nu out of the box ondersteund) of een Android telefoon. Dat laatste is wat hackier geloof ik, maar kan zeker.

Ik gebruik overigens wel een (crappy) webcam, omdat ik niet bijster veel waarde hecht aan beeld.

Een andere overweging om te hebben is een statief voor de telefoon. Of zelfs een gimbal. Dat zou dan ook gebruikt kunnen worden voor streaming en geeft direct een fantastisch, soepel beeld. Ik heb zelf een uitvoering: Zhiyun Smooth 4 en dat is echt heel erg goed.

Belichting
Een Elgato Key Light is fantastisch, maar meteen erg duur. Dat is zo duur omdat het spectrum van het licht er voor zorgt dat huidskleuren natuurlijk over komen. In veel goedkope, witte led verlichting zit namelijk geen of weinig rood. Daardoor lijk je snel bleek.

Zelf gebruik ik een IKEA FLOALT, maar die wordt niet meer gemaakt. Ik heb het gevoel dat hier wel voldoende rood in zit. Deze lamp laat ik door Home Assistant ook automatisch mee kleuren met buiten, waardoor het licht nog eens extra natuurlijk lijkt.

Een ander alternatief is natuurlijk zonlicht of gewoon starten met een goedkope LED ring en vanaf daar verder bouwen.

Software
Je kunt altijd OBS gebruiken. Die maakt een virtuele webcam aan om door te streamen. Voor audio heb ik nog weleens Voicemeeter gebruikt. Daarvoor zou je wel echt een audio interface moeten hebben en heeft wat meer voeten in de aarde.

Bottom line zou ik gewoon ergens mee beginnen. Uitbouwen kan altijd. En uiteindelijk heb je liever content met mindere kwaliteit, dan geen content. Het hoeft ook geen Hollywood-productie te worden. De hardware in onze broekzak is vaak ook al van hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jones_belgium
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-07 14:43
[quote]alex3305 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:48:

Alvast bedankt voor de duidelijke en uitgebreide feedback, ik ga hier zeker rekening mee houden, maar hieronder kan je alvast onze bemerkingen terugvinden.

Degelijke microfoon
Dynamische microfoons zijn wat beperkter in de range die ze opnemen, maar pikken (bijna) geen omgevingsgeluid op. Dit worden ook wel zangmicrofoons genoemd, omdat ze bij optredens gebruikt worden. Condensator microfoons noemt met ook wel studio microfoons.

Een half jaar later heb ik daarom besloten om te upgraden, omdat een dergelijke setup mij wel erg goed beviel. Ik ben toen overgestapt naar een uitvoering: Røde PodMic met een uitvoering: Røde PSA1 Studio Arm en die setup gebruik ik nu nog steeds. Daar ben ik, en mijn gesprekspartners, ontzettend tevreden over. Mensen kunnen mij goed verstaan en mijn toetsenbord geluid wordt prima onderdrukt. Deze microfoon wordt ook enorm veel gebruikt voor podcasts, vooral omdat het een dynamische microfoon is die bijna klinkt als een condensator microfoon.

Naar dat type ga ik dan zeker eens kijken, het is belangrijker om verstaanbaar te zijn en dat de focus ligt op mijn vrouw haar stem en niet om omgevingsgeluid. (Dixit mijn vrouw)

Audio interface
Wellicht is het je al opgevallen, maar bovenstaande producten (muv mijn vrouw haar microfoon) werken niet met USB, maar hebben XLR aansluitingen. XLR is een professionele aansluiting voor audio apparatuur. Als je dit soort producten wilt gebruiken zal je dus ook een audio interface moeten aanschaffen. Voor mij was dat geen probleem, omdat ik deze al een had. Ik heb zelf een uitvoering: Audient ID4, maar merk: Focusrite wordt ook erg goed aangeprezen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alles USB te houden, maar dan ben je wat minder flexibel.

Ik heb ruime ervaring met XLR uit een ver verleden dus dit is geen probleem. Maar het is natuurlijk wel een bijkomende kost. Alsook nogal technisch misschien voor mijn vrouw aangezien ik niet altijd op haar meetings aanwezig ben.. Dus goed idee, maar liever niet..

Camera (webcam of beter)
Pak geen webcam. Die zijn over het algemeen prut. Het beste is om een mirrorless als webcam te gebruiken. Maar dit is nogal een dure oplossing. Alternatieven zijn een iPhone (vooral als ze op macOS werkt, want dat wordt nu out of the box ondersteund) of een Android telefoon. Dat laatste is wat hackier geloof ik, maar kan zeker.

Ik gebruik overigens wel een (crappy) webcam, omdat ik niet bijster veel waarde hecht aan beeld.

Ze heeft al heel veel gewerkt met de (crappy) webcam van haar laptop en zou toch graag kwalitatief beter beeld hebben. Dus ook geen smartphone kwaliteit. Klanten betalen voor een meeting/conference en dan moet alles ook top zijn. Dus misschien moeten toch uitkijken naar jouw voorstel qua mirrorless-camera.

Belichting
Een Elgato Key Light is fantastisch, maar meteen erg duur. Dat is zo duur omdat het spectrum van het licht er voor zorgt dat huidskleuren natuurlijk over komen. In veel goedkope, witte led verlichting zit namelijk geen of weinig rood. Daardoor lijk je snel bleek.

Ook hier wenst ze liever eenmalige een hogere prijs te betalen ipv crappy kwaliteit te leveren. (snap ik wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Jones_belgium schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:12:
Naar dat type ga ik dan zeker eens kijken, het is belangrijker om verstaanbaar te zijn en dat de focus ligt op mijn vrouw haar stem en niet om omgevingsgeluid. (Dixit mijn vrouw)

Ik heb ruime ervaring met XLR uit een ver verleden dus dit is geen probleem. Maar het is natuurlijk wel een bijkomende kost. Alsook nogal technisch misschien voor mijn vrouw aangezien ik niet altijd op haar meetings aanwezig ben.. Dus goed idee, maar liever niet..
Zo technisch is het gelukkig niet (meer). Ik weet nog dat dit vroeger (Vista of XP) echt een drama was, maar tegenwoordig is dit gewoon redelijk fire-and-forget. En omdat alle volume controls meestal op de audio interface zelf zitten (en dus niet in software), blijft alles staan zoals het staat als je het loshaalt.

Bijkomende kosten hoeft overigens ook niet altijd waar te zijn:En dan vergelijk je ook appels met appels. Je kunt het nog goedkoper doen door een uitvoering: Behringer U-Phoria UM2 te pakken. Of een uitvoering: PreSonus AudioBox iOne. Ook kun je de componenten dan onderling vervangen mocht er iets kapot gaan. Bij een USB microfoon heb je altijd de volledige kosten.

Wat ik ook ontzettend prettig vind aan een audio-interface + microfoon is dat je ook direct een hoofdtelefoon uitgang hebt. Dat kan ook erg prettig zijn. Of zelfs een monitor, waardoor je dus twee audio apparaten tegelijk kunt aansturen. En als klap op de vuurpijl hoef ik ook nooit de discussie aan te gaan dat de problemen aan mijn setup liggen. Want ik weet 100% zeker dat die gewoon altijd in orde is.
Ze heeft al heel veel gewerkt met de (crappy) webcam van haar laptop en zou toch graag kwalitatief beter beeld hebben. Dus ook geen smartphone kwaliteit. Klanten betalen voor een meeting/conference en dan moet alles ook top zijn. Dus misschien moeten toch uitkijken naar jouw voorstel qua mirrorless-camera.
Je onderschat smartphone kwaliteit denk ik toch nog. OnePlus heeft, helaas, niet de beste camera's. Maar bijvoorbeeld DankPods op YouTube schiet alles op een iPhone. Idem voor Cowboy Kent Rollins en dat ziet er toch prima uit. Maar goed, als je dan toch zeg driehonderd euro uitgeeft, zou ik sowieso voor een (systeem)camera gaan.
Ook [voor belichting] wenst ze liever eenmalige een hogere prijs te betalen ipv crappy kwaliteit te leveren. (snap ik wel)
Dat vind ik een goede insteek. Maar aangezien belichting heel situatie afhankelijk is, zullen jullie dit denk ik grondig moeten uitproberen.

[ Voor 6% gewijzigd door alex3305 op 20-11-2023 14:29 ]