Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Vraag voor de WTW knutsel tweaker. Iemand ervaring met het zelf maken van een WTW systeem met meerdere zones middels kleppen in de kanalen?

Ik weet dat er fabrikanten op de markt zijn met WTW systemen met 2 zones, maar voor ons nieuwbouw huis overweeg ik 3 zones (argument: geluid / en wasruimte in kelder).

Elke ruimte heeft een CO2 & humidity sensor, ik ga voor een WTW systeem dat ik via domotica kan aansturen, en de zonekleppen kan ik monteren op een plek waar ik bij kan dicht bij de WTW. Dat is allemaal geen probleem.
Zenhnder heeft een comfozone systeem (wat lijkt te adresseren wat ik wil) echter...
-Een losse zoneklep is +500 Euro, dat is me te veel. Ik kan toch 'gewoon' een kanaalklep met motorregeling gebruiken, niet?
-Voorbeeld wat ik zag zet de klep alleen op de toevoer, ik zou verwachten een klep bij toevoer en afzuiging per zone. Dus 6 kleppen als ik 3 zones maak.

Andere ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:30
Ik heb het enkele jaren geleden zelf ook gemaakt met van die aliexpress kleppen. (https://nl.aliexpress.com/item/4000968305390.html)

Ik heb de 220v versie. Zou ik zeker niet meer kopen, maar voor de 12v versie gaan. Ik heb het gekoppeld aan een esp32 met esphome erop en een 16 relay board ding van aliexpress.

Kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Tegelijkertijd heb ik het nu 2 of 3 jaar hangen zonder problemen. 1x is de borgpen oid los gegaan van de as van 1 van die kleppen. Die heb ik toen weer vast gemaakt. Je kan ze niet instellen op bijv. 50%. Je kan het wel bij benadering doen en de klep maar voor bijv. 5 seconden stroom geven.

Ik heb geen WTW, alleen afzuiging in diverse ruimtes. Ik wilde hiermee een aantal dingen kunnen regelen wat nu ook werkt:

- tijdens/na douchen alleen de douche vol afzuigen.
- Woonkamer ventileren obv CO2
- Woonkamer snachts extra afzuigen zodat het 's ochtends frisser ruikt e.d.
- na het koken als de afzuigkap uit gaat, via de afzuigkap de keuken afzuigen om etensgeur enzo te verminderen. De afzuigkap gaat bij mij direct naar buiten, maar met een T-stuk heb ik ook een omleiding naar mijn MV gemaakt. Als de afzuigkap uitstaat kan ik middels dit kanaal de keuken goed afzuigen.

[ Voor 30% gewijzigd door Opperhoof op 20-11-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Top, en schakel je dan alleen de toevoer of zowel toevoer als afvoer?