Plaatsing cameras nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:41
Hallo mede Tweakers,

wij zijn begonnen met de bouw van ons eigen huis en zijn helemaal vergeten om tijdens de initiële tekeningen locaties voor de camera's te bespreken. Gelukkig hebben we nog een afspraak met de elektricien alvorens hij aan de slag gaat en kunnen we deze leidingen nog laten aanleggen.

Nu alleen de vraag wat is de beste / verstandigste plaatsing voor de camera's?

Ik kom veelal tegen dat er aangegeven wordt de camera's te plaatsen op datgeen wat je beveiligd wilt hebben, met andere woorden de camera op laten kijken naar ramen in plaats van de weg.

We hebben zelf al eens nagedacht over de plaatsing natuurlijk maar we zouden graag nog eens mensen met ervaring naar de situatie laten kijken om wellicht een ander inzicht te krijgen.

Onderstaande is de situatie schets met alvast ingetekend de camera's zoals wij deze bedacht hebben, en wat direct opvalt is dat de voorgevel van het huis en de achterzijde van de garage ongezien zijn op deze manier.
De camera aan de achterzijde van de garage hadden we ook bedacht aan de rechterachterhoek van het huis langs de andere camera kijkende naar de tuin.

Overigens de deurbel is de kleine cone in lichtblauw (videodeurbel), de rode zijn de camera's, de deuren in het oranje en de ramen in het groen.

Links, rechts en achter de woning komen andere huizen te staan, vooruit is het vrij uitzicht op maaivelden.

Zien jullie nog toevoegingen of aanpassingen dan horen we dat graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLFwWG-SciI9_TbsqGy9kb9unCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lRiW3k9e5HBJDWs0i7GzbzfA.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:00
Geen expert, maar: in je achtertuin komen hoogstwaarschijnlijk ook items van waarde te staan (tuinset, barbeque, wellicht een verdwaalde fiets etc.). Ik zou dus in je plan niet alleen focussen op de ingangspunten van de woning maar ook op de waardevolle spullen in de tuin.

En sluit e.e.a. bedraad aan (ethernet en stroomvoorziening, of PoE). Ik heb hier een Eufy set rondom het nieuwbouwhuis, dat is qua wifi-bereik een drama met al die nieuwbouwisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Met ^, een centrale NDVR en rondom camera's met POE, dan heb je alleen een netwerkkabel nodig. En die dingen zijn erg goedkoop geworden ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxion
Mr. Stom schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:52:
Geen expert, maar: in je achtertuin komen hoogstwaarschijnlijk ook items van waarde te staan (tuinset, barbeque, wellicht een verdwaalde fiets etc.). Ik zou dus in je plan niet alleen focussen op de ingangspunten van de woning maar ook op de waardevolle spullen in de tuin.

En sluit e.e.a. bedraad aan (ethernet en stroomvoorziening, of PoE). Ik heb hier een Eufy set rondom het nieuwbouwhuis, dat is qua wifi-bereik een drama met al die nieuwbouwisolatie.
Daar zou dan de tweede optie voor kunnen zijn van de camera die nu links boven op de garage zit.
Voor de rest wordt er inderdaad gewerkt met een NVR en alle camera's worden gevoed via POE.

Dank alvast voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
Let ook op dat je ze niet te hoog hangt.

Op 2 meter tot 2 meter 50 is hoog zat.
Hoe hoger hoe lastiger het is om een gezicht goed in beeld te krijgen.

Ik zeg dit omdat ik tegenwoordig steeds vaker camera's zie op de 2e of 3e verdieping net onder de goot/dakrand.
Die gaan geen bruikbaar beeld opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier 3 camera's rondom het huis op een hoogte dat je er niet zo maar ff bij kan maar wel goed zicht hebt nog. Kies voor 2.8mm camera's, da's groothoek, zie je echt veel op. Heb - sinds er ingebroken is bij een maat van mij - ook maar 2 camera's binnen opgehangen zodat ik kan zien waar eventueel een inbreker is geweest, hoe laat etc.

Camera's buiten allemaal Dahua, heb een dahua pro NVR in huis. Dichtgetimmerd voor china. Zeer blij met de setup!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:13
'de cameras' alsof dat bij elk huis nodig en nuttig is. @TS wat wil.je doen met die cameras? ik zie meestal het nut niet zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:45
Fr33z schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:23:
'de cameras' alsof dat bij elk huis nodig en nuttig is. @TS wat wil.je doen met die cameras? ik zie meestal het nut niet zo :+
Offtopic...maar ik zag het nut er ook niet van in. Trekt vooral de (verkeerde) aandacht.
Totdat er raar volk voor de deur stond...en er vanuit huis geen zicht op de voordeur is (zit in een nis).
En totdat er in schuurtjes werd ingebroken...toch ook maar een aan de voorgevel, op de schuur gericht.
Nu toch wel een fijn idee.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kijk, een huis vol camera’s. Daar valt wat te halen. Snel m’n maatjes uit het Oostblok bellen, bivakmutsje op en op zoek naar schat.

On topic: wat is je doel van de camera’s. Wil je een melding krijgen bij beweging? Doormelden naar een alarmcentrale? Koppelen aan home automation? Ook inzetten als bewegingsmelder in je tuin voor je tuinverlichting?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Die slomp geld die je uit gaat geven aan camera's, bekabeling, randapparatuur en werkloon elektricien kan je beter besteden aan goed hang- en sluitwerk.
Een inbreker wil zo snel mogelijk naar binnen, dus zo lang mogelijk buiten houden..

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
Yaksa schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:24:

Een inbreker wil zo snel mogelijk naar binnen
Mijn Cane corso droomt daar van dat het een keer gebeurt

Heb dan wel medelijden met de inbreker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 23:11
FRANQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:34:
Let ook op dat je ze niet te hoog hangt.

Op 2 meter tot 2 meter 50 is hoog zat.
Hoe hoger hoe lastiger het is om een gezicht goed in beeld te krijgen.

Ik zeg dit omdat ik tegenwoordig steeds vaker camera's zie op de 2e of 3e verdieping net onder de goot/dakrand.
Die gaan geen bruikbaar beeld opleveren.
Hangt er wel een beetje vanaf. Wat de afstand is en de resolutie van de camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
Nougat schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:52:
[...]

Hangt er wel een beetje vanaf. Wat de afstand is en de resolutie van de camera.
Nachtzicht heeft vaak wel een maximale afstand, hoger betekent dat je dan al range kwijt bent.

Maar je filmt vooral van bovenaf (vogel perspectief) doordat ze hoog hangen.
Bij voorkeur film je recht in het gezicht, dan kan je een veel beter signalement opstellen, en iemands lengte is dan ook veel beter in te schatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:00
Bij mij is het doel enerzijds preventie, mijn huis ziet er onaantrekklijker uit voor de gelegenheidsdief door de aanwezigheid van camera's: "laat ik die fiets maar niet meepikken, ik zie dat er een camera op hangt". Een 'pro' komt toch wel als hij zin heeft.

Anderzijds is het daarom ook fijn om beelden te hebben voor de verzekering. Ik heb genoeg spookverhalen gehoord waarbij niet werd uitgekeerd door de afwezigheid van braakschade, dan is het toch fijn als je beelden kunt overleggen van een man met bivakmuts die je sloten opent met een lockpick.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mr. Stom schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:41:
Bij mij is het doel enerzijds preventie, mijn huis ziet er onaantrekklijker uit voor de gelegenheidsdief door de aanwezigheid van camera's: "laat ik die fiets maar niet meepikken, ik zie dat er een camera op hangt". Een 'pro' komt toch wel als hij zin heeft.

Anderzijds is het daarom ook fijn om beelden te hebben voor de verzekering. Ik heb genoeg spookverhalen gehoord waarbij niet werd uitgekeerd door de afwezigheid van braakschade, dan is het toch fijn als je beelden kunt overleggen van een man met bivakmuts die je sloten opent met een lockpick.
zolang je verzekerd bent tegen insluiping kunnen ze mijn kont kussen met hun braakschade. zelf aan de hand gehad en zonder enig tegenstribbelen betaald. ik kan niet veel anders oordelen dan dat die spook verhalen zijn ofwel verzonnen of de persoon in kwestie waardeloos verzekerd was.

mijn slot is (waarschijnlijk) gebumpkeyed toen dat nog nieteens hip was.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 20-11-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxion
Dag allen, bedankt voor de reacties dusver.

Het punt waarom we de camera's graag willen hebben is omdat we buiten de bebouwde kom aan het bouwen zijn en het plan nog een geruime tijd geen straat verlichting zal hebben. Het is ook een stukje gemoedsrust, het geeft ons een beter gevoel wanneer we weten dat het huis met camera's beveiligd is wanneer we niet aanwezig zijn.

Er kwam ook een vraag met wat we willen gaan doen met de camera's in de vorm van automatisering, dit staat als laagste op de agenda indien überhaupt al mogelijk, het gaat er nu gewoon om ter inbraakpreventie, dat we later eventueel nog automatiseringen hiermee kunnen laten lopen zou leuk zijn maar is geen must en sluit derhalve niet aan op initiële vraag.

Het plaatsen van de camera's op een bepaalde hoogte is al wel een goede, daar gaan we zeker rekening mee houden.

Heeft er iemand wellicht nog inzichten op de locaties voor het ophangen van de camera's n.a.v. de situatieschets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
eLScha schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:19:
Kijk, een huis vol camera’s. Daar valt wat te halen. Snel m’n maatjes uit het Oostblok bellen, bivakmutsje op en op zoek naar schat.
Nee zo gaan die niet te werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Over het nut en onnut valt genoeg te zeggen. Ik heb zelf 1 camera dus totaal niet dekkend maar het is verdraaid handig om de huis-tuin-en-keuken-dingetjes in de gaten te houden.

Dat gezegd hebbende, vooral bij nieuwbouw zou ik juist proberen om een dubbel dekkingsgebied te crëeren. Om te voorkomen dat op elke hoek 2 camera's hangen kun je ook kiezen voor een 360-graden-camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Matroxion schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:21:
Dag allen, bedankt voor de reacties dusver.

Het punt waarom we de camera's graag willen hebben is omdat we buiten de bebouwde kom aan het bouwen zijn en het plan nog een geruime tijd geen straat verlichting zal hebben. Het is ook een stukje gemoedsrust, het geeft ons een beter gevoel wanneer we weten dat het huis met camera's beveiligd is wanneer we niet aanwezig zijn.

Er kwam ook een vraag met wat we willen gaan doen met de camera's in de vorm van automatisering, dit staat als laagste op de agenda indien überhaupt al mogelijk, het gaat er nu gewoon om ter inbraakpreventie, dat we later eventueel nog automatiseringen hiermee kunnen laten lopen zou leuk zijn maar is geen must en sluit derhalve niet aan op initiële vraag.

Het plaatsen van de camera's op een bepaalde hoogte is al wel een goede, daar gaan we zeker rekening mee houden.

Heeft er iemand wellicht nog inzichten op de locaties voor het ophangen van de camera's n.a.v. de situatieschets?
Kun je niet gewoon je aannemer vragen aan wat voor inbraakpreventie hij doet? Pas als je de overdracht hebt ben jij verantwoordelijk en hang je inderdaad een aantal PoE camera's op. Daar zijn er genoeg van te vinden, allemaal met zo zijn voordelen en nadelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Matroxion
Ik zou eens contact opnemen met Alarmsysteemexpert.nl
Dit bedrijf heeft destijds bij onze VVE alles opgehangen en hadden veel verstand van plaatsing.
Ik gok dat als je daar je spullen gaat kopen, dat ze prima je van advies willen voorzien.

Verder een tip, plaats een camera op kniehoogte die omhoog filmt bij de voordeur. Vaak kijken ongure types vooral naar beneden omdat camera's hoog geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bedenk dat je niet alles wat er gebeurt op 4K resolutie in beeld hoeft te hebben. Plaats een paar strategische cameras om personen te herkennen, bijvoorbeeld aan de zijkant, en dan kun je voor de achtertuin ook wel toe met een enkele groothoeklens aan de dakgoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:47
Zorg dat je flexibel bent/blijft, als je met camera's begint wil je altijd meer, nooit minder. Of die elektricien nu 1 of 2 kabels moet trekken scheelt niet zoveel in je portemonnee, dus plaats overal een aansluitpunt extra. Denk ook aan verlichting met bewegingsmelders, dat schrikt ook al af.

Hattrick: Thorgal Eagles

Pagina: 1