Alleen de meegeleverde speakers op de stereoset aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 14:00
In mijn zoektocht naar een bescheiden muzieksysteem voor een beperkt budget, ben ik de Panasonic SC-PMX94 tegengekomen (https://www.panasonic.com...stereo-sets/sc-pmx94.html). Dit apparaat doet alles wat ik wil voor een leuke prijs.
Gelukkig hebben de speakers geen speciale stekker nodig (zoals bij Kenwood) om te worden aangesloten en heeft de versterker normale schroefterminals. Altijd prettig als ik de speakers in te toekomst wil vervangen.

Echter blijken de versterker 60 watt per kanaal bij 3 ohm te leveren. Over de speakers staat het volgende in de handleiding:
"Gebruik alleen de meegeleverde luidsprekers.Het gebruik van het hoofdapparaat in combinatie met de meegeleverde luidsprekers geeft de beste geluidskwaliteit. U kunt schade aan het systeem veroorzaken en de geluidskwaliteit verminderen, als u andere luidsprekers gebruikt."

Ik vraag me af wat er met de versterker kan gebeuren als er toch andere speakers op worden aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Niet veel, het gaat er meer om dat je geen andere speakers gebruikt en deze dan opblaast gok ik. Meestal zijn dit soort tekstjes ook 'CYA' tekst om te zorgen dat je het bedrijf niet kan aanklagen voor gekke zaken die jij hebt bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Je moet alleen oppassen als je andere speakers aansluit. Die moeten bij voorkeur ook deze lage ohm hebben van 3. Al denk ik zelf dat modellen van 4 ohm ook wel prima zullen werken. Maar ik zou niet kiezen voor 6 of 8 ohm i.v.m. het weerstand verschil tussen de speakers en ohm waar ze op werken.

Hoe snel dit dan fout gaat, geen idee, geen ervaring mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 10:46

FeaR

In GoT we trust

ruftman schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:48:
Dit apparaat doet alles wat ik wil voor een leuke prijs.
Wat wil je allemaal? CD speler is zeker een vereiste? Als het puur om 2.0 gaat zijn er mogelijk betere alternatieven, afgaande op de 299 euro van de Panasonic die ik zo zag.

Ik ben nogal het tegenovergestelde van onder de indruk van de specs van genoemde Panasonic. Twee keer 30 Watt uit een Klasse D versterker, wetende dat die 30 Watt op 1 kHz en bij 10% THD is gemeten. Dat is weinig vermogen op heel veel vervorming bij een niets zeggende response.

Qua comptabiliteit, dit soort setjes zijn veelal niet voor niets all-in-one. Te zien doordat de speakers op de amp zijn gematcht (3 Ohm is geen waarde die je vaak ziet). Tevens kan het zijn dat het bereik van de versterker af is gekapt op bijvoorbeeld 100 Hz omdat bijgeleverde speakers toch niet lager weer kunnen geven. Genoemde frequentie puur als voorbeeld, kon het bereik van de speakers zo snel niet vinden (al zou je die waarschijnlijk toch met een korrel zout moeten nemen als men vermogen al meet met 10% THD).

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 20-11-2023 12:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moest veen in de handleiding zoeken. Meegeleverde speaker is de SB-PMX70.
Ik heb hier zelf een vergelijkbaar setje staan (de SC-PMX5, iets kleiner). Daar zitten, hoe vreemd, SB-PMX5 speakers bij. Is ook gebaseerd op 3 Ohm. En die klinken verassend goed :)
Als ik naar de opbouw kijk van de bij jou meegeleverde speakers en de mijne, dan zijn die vrijwel gelijk. Dus ik denk dat je positief verrast zou kunnen worden door de meegeleverde speakers.

Wat ik je ook kan meedelen is dat ik er op een gegeven moment andere speakers op gehangen heb. Dan merk je dat die versterker het wat zwaarder kreeg, dwz: voor het zelfde geluidsniveau moest je de versterker wat verder open draaien. Maar technisch kan allemaal prima en zolang je geen grenzen op zoekt zal het goed gaan :)

Dat gezegd hebbend: uiteindelijk gaat het om een fijn geluid. En ik denk dat je door die speakers verrast kunt worden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden!
@FeaR Het is inderdaad fijn als er een CD speler in zit en een optische ingang om hem aan mijn televisie te verbinden. De rest zoals wifi, bluetooth, internetradio en Spotify is optioneel, aangezien ik het meeste ook via de smartfuncties van mijn televisie of Chromecast kan gebruiken.

Ik ga me de komende dagen verder oriënteren, misschien kom ik nog een leuke black friday aanbieding tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door ruftman op 20-11-2023 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 14:19
Als electrotechnicus kan ik je vertellen dat je gerust andere speakers aansluiten op de
versterker ondanks dat er "3 Ohm" staat. Een hogere impedantie (4 Ohm of 8 Ohm) kan prima,
in het ongunstigste geval is het maximale geluids volume missschien wat minder bij 8 Ohm omdat
de versterker dan minder vermogen in de speaker kwijt kan. Dat is verder niet schadelijk.

En "de beste geluidskwaliteit" is heel persoonlijk. De speakers die de een mooi vind klinken vind
de ander helemaal niks. Dus als je de speakers die bij deze set horen niet mooi (genoeg) vind klinken
kun je er altijd nog wat anders aan hangen.

Voor "Goede luidsprekers" denk ik niet snel aan Panasonic maar eerder aan B&W, Kef, Magnat,
Dynaudio, Wharfedale of Tannoy of dergelijke merken.
Maar dat zijn vaak wel speakers met een prijskaartje uit een andere categorie dan de
Panasonic SB-PMX5 :o Het hangt van jouw smaak en oren af of zo'n upgrade zijn geld waard is,
maar die versterker kan dat sowieso wel aan :)

[ Voor 49% gewijzigd door peterpv op 20-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Even een update, het is deze set geworden voor 250 euro: https://nl.yamaha.com/nl/...tems/mcr-b270d/index.html

Het klinkt best wel goed, ik twijfel wel een beetje over de speakers die wat donker klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er zit een bass en treble regelaar op je afstandsbediening, en ook iets van eq. Dus check je boekje even over hoe je eea aan kunt passen naar je eigen geluidsmaak.

Verder is dit natuurlijk niet de prijsklasse om vanuit de doos een fantastisch geluid te verwachten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@The Eagle die knoppen heb uiteraard al ontdekt. Het midden en hoog klinkt niet verkeerd hoor, redelijk gedetaileerd en het geluid klinkt best ruimtelijk.
Alleen in het laag kan het beter. Maar ja, vroeger had ik vloerstaande speakers, misschien moet ik boekenplankspeakers daar niet mee vergelijken.
Het klinkt in elk geval beter dan de soundbar die ik hiervoor had.
Nu kost het setje 400 euro, misschien helpt dat? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:01
Die Yamaha setjes van 10 jaar geleden waren in ieder geval erg goed dus als ze de kwaliteit behouden hebben zit je wel goed. Yamaha is over het algemeen een goed merk, wat ze ook maken.

Zou je eventueel nog een subwoofer kunnen aansluiten?

[ Voor 21% gewijzigd door Roderiktweaker op 25-11-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Even mijn eigen topic een kick geven. Maar misschien wel leuk voor de geïnteresseerden die willen weten hoe het af is gelopen.

Ik heb een aantal speakers uitgeprobeerd. Ik heb een paar dagen de Klipsch B3 boekenplankspeakers van mijn schoonvader geleend. Dat klonk al een stuk beter dan de Yamaha speakers, maar zagen er wel lomp groot uit naast de televisie.

Maar daardoor wist ik wel dat er meer in de receiver zit dan de Yamaha speakers lieten horen.

Daarom ben ik naar de winkel gegaan om een aantal speakers te beluisteren. Onder andere ook weer van Klipsch, maar ook B&W, Kef en Cambridge Audio.

Uiteindelijk vond ik op het eerste oor de Cambridge Audio SX 50 het prettigste klinken en deze staan inmiddels al een paar weken thuis te spelen. En ook na die weken klinkt het geluid nog altijd zeer aangenaam. Mooi vol, voldoende detail en genoeg basweergave. Een aparte subwoofer is voor mij dan ook nergens voor nodig.
De bas en treble op mijn receiver kan ik nu gewoon op 0 laten staan.
Pagina: 1