Ik heb een TP-link Router
uitvoering: TP-Link Archer Archer AX73) en daarbij een Range Extender
uitvoering: TP-Link AX3000 WiFi Range Extender RE705X
Dit zijn middle-range apparaten van TP-link, je kan goedkoper, dan heb je minder doorvoersnelheid. Ik heb wel bewust gekozen voor 1 merk, met mesh functionaliteit, zodat ik zeker weet dat het allemaal met elkaar samenwerkt.
De range extender werkt bij mij prima. Handig is, dat ze met mesh-functionaliteit werken, waarbij het netwerk bepaalt wanneer een toestel overschakelt naar een beter bereikbare zender (standaard blijft je apparaat bij dezelfde zender, totdat de verbinding wegvalt, en gaat dan pas op zoek naar een nieuwe zender).
Ik heb bij mij de router in de trapkast hangen, waarbij hij achter een houten plaatje zit t.o.v. de woonkamer, en onder de houten trap t.o.v. het trapgat. Daardoor had ik in al goed bereik op de 1e verdieping, en op zolder voldoende bereik voor de printer. Dit was al een flinke verbetering dan de Wifi direct van het modem in de meterkast. Vanaf daar naar de router in de trapkast heb ik een kabel lopen door de kruipruimte.
Toen ik de zolderkamer echter regelmatig als thuiskantoor ging gebruiken, bleek de dekking daarvoor onvoldoende (haperde nogal eens, de printer kon dat wel handelen, maar als je achter je laptop steeds zit te wachten op dingen, wordt het irritant...). Ik heb nu de range extender in het trapgat op de 2e verdieping hangen (dus recht boven de router, met alleen 2 houten trappen ertussen. Dit werkt op een enkele hapering na prima. video streamen en online meetings gaan in ieder geval prima. Ik heb eigenlijk nog wel de wens om een koker in het trapgat te maken, en de extender dan bekabeld aan te sluiten, maar ik loop nog niet tegen beperkingen aan van de huidige draadloze opzet. Uiteindelijk zal verbinden met een kabel altijd stabieler zijn. Maar ik loop niet tegen storende haperingen aan. Ik heb overigens wel speciaal hiervoor een wandcontactdoos gemaakt bovenaan de trap. Ik moest sowieso wat zaken uitbreiden op zolder, dus dat liep gelijk mee.
Wat wel belangrijk is, is dat je de range extender op een plek plaatst waar je nog goede ontvangst hebt. Als je nu op de eerste verdieping al geen goed bereik hebt, zal je ergens tussen de router en de 1e verdieping al een extender moeten hangen. En dan een volgende extender weer binnen bereik van die extender... En houd er rekening mee, dat zo'n extender sowieso maar de helft van de data doorvoer haalt (hij moet steeds met 2 kanten communiceren, dat kost 2 keer bandbreedte). Ook is een draadloze verbinding gevoelig voor storingen, zoals de aanwezigheid van andere wifi netwerken of elektrische apparaten.
Lang verhaal kort: bedraad is altijd beter, maar ik ben tevreden met mijn Mesh-netwerk. Of dat bij jou ook werkt, zal moeten blijken en is afhankelijk van de omstandigheden.