Wifi zolderkamer valt steeds weg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannessa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik heb hier even gelezen maar eigenlijk begrijp ik er allemaal niet veel van :-( ik ben dus een echte leek.

op de zolderkamer zou ik willen casten van mijn iphone naar de tv maar dit lukt bijna nooit omdat het wifi netwerk steeds wegvalt. Ik ben dus op zoek om de wifi boven sterker te maken.

ik lees over acces points en mesh maar ik begrijp het verschil niet en weet niet wat voor mij het beste is.

internet is bij orange en dit komt binnen in de kelder. op de eerste verdieping is wifi soms eens slecht en op de 2 de verdieping helemaal slecht.
wat dien ik aan te kopen en op welke verdieping dien ik dit te installeren.

alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:04
Het beste is een bekabeld access point op je zolder.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 11:34
De mooiste oplossing:
- Koop een accespoint (AP) voor op zolder. Deze zal je draadloze netwerk op zolder verzorgen.
- Koop een tig meter Netwerkkabel CAT 5e / CAT6. In principe kan je CAT5e nemen CAT6 is iets meer toekomstgerichter vinden sommige mensen. Wel 100% koper nemen. De tig meter is gerekend vanaf de kelder naar de zolder.
- Koop een wandcontactdoos voor netwerk (RJ45)-aansluitingen. Dat kan je ook met Keystones en Wandcontactdoos Keystones doen. Werkt mogelijk iets makkelijker.
- Koop twee Patchkabels. Lengte afhankelijk van waar je modem en de montage van de wandcontactdoos in de kelder zit. En waar je wandcontactdoos op zolder zit in combinatie met een accespoint.

- Trek een netwerkkabel van de kelder naar de tweede verdieping (zolder).
- Monteer de keystones volgens schema B aan beide zijden de kabel.
- Monteer de wandcontactdoos in de kelder. Monteer de keystone in de wandcontactdoos
- Monteer de wandcontactdoos op zolder. Monteer de keystone in de wandcontactdoos
- Sluit je modem via de Patchkabel aan op de wandcontactdoos
- doe hetzelfde met je nieuwe accespoint.

- Stel op je accespoint dezelfde netwerknaam (SSID) en wachtwoord voor het netwerk in. Dan zal je telefoon normaal gesproken wel overpakken op het AP op zolder.

Heb je een CV-leiding / buizen of zo naar zolder lopen? Dan zit er mogelijk ruimte bij de gaten in de verdiepingsvloeren om een extra kabel door te trekken.

Als je toch kabels gaat trekken is het mogelijk verstandig om meerdere kabels naar één punt te leggen. En/of ook kabels naar andere ruimtes leggen. Dan kan je in de kelder alles netjes bij elkaar plaatsen. Je hebt ook patchpanelen voor 12 keystones.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 20-11-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je probleem is duidelijk: in een moderne gezinswoning dekt een enkele WiFI access point (een apparaat dat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt, bijvoorbeeld ingebouwd in het apparaat van Orange in de kelder) zelden de gehele woning goed. Ongeacht merk en type.

Je kunt WiFi vergelijken met licht: als je in de kelder een licht aan doet kun je doorgaans niet met dat licht lezen op zolder - en dat gaat ook niet als je de gloeilamp beneden vervangt door een enorme bouwlamp. Wat je nodig hebt is een licht boven.

Hier zou ik een uitgebreid technisch verhaal kunnen schrijven, maar ik vermoed dat dat niet is wat je nodig hebt. Zoals @GarBaGe terecht zegt, technisch beste oplossing is een bedrade access point op zolder. Er speelt alleen meer dan techniek. Je zegt 'echte leek' te zijn, en dan is installeren en instellen van de oplossing de grootste uitdaging.

Daarom zeg ik in geval als dit altijd: kijk allereerst naar wat je provider aanbiedt om WiFi te verbeteren. Orange is niet in Nederland actief dus vermoed ik gezien Nederlandstalige vraag dat je in Belgie woont (tip: dit soort niet technische detail is erg relevant bij deze vragen :o ). In dat geval zie ik op orange.be het volgende:
https://www.orange.be/nl/...ten/internet/wifi-comfort
WiFi comfort

Ligt je bureau te ver van je modem en kan je niet overal in huis streamen zonder haperingen?

Activeer de WiFi Comfort-dienst en creëer zo een stabiele en snelle wifi, overal waar je het nodig hebt in huis.
Dit zijn access points met 'mesh' functionaliteit. Dat wil zeggen dat ze draadloos onderling kunnen verbinden. Bedraad kan natuurlijk ook en is technisch aanzienlijk beter (sneller, betrouwbaarder etc) en goedkoper (bedraad heb je minder AP's nodig), maar dan moet je wel zo'n netwerkkabel naar boven hebben, of (laten) aanleggen.

Waarom raad ik dit aan? Omdat je waarschijnlijk hulp nodig gaat hebben en je provider is een goede plek om te starten.

Nadelen: je wordt afhankelijk(er) van je provider waardoor overstappen uitdagender wordt, en op termijn kan het meer kosten dan andere oplossingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een TP-link Router uitvoering: TP-Link Archer Archer AX73) en daarbij een Range Extender uitvoering: TP-Link AX3000 WiFi Range Extender RE705X
Dit zijn middle-range apparaten van TP-link, je kan goedkoper, dan heb je minder doorvoersnelheid. Ik heb wel bewust gekozen voor 1 merk, met mesh functionaliteit, zodat ik zeker weet dat het allemaal met elkaar samenwerkt.
De range extender werkt bij mij prima. Handig is, dat ze met mesh-functionaliteit werken, waarbij het netwerk bepaalt wanneer een toestel overschakelt naar een beter bereikbare zender (standaard blijft je apparaat bij dezelfde zender, totdat de verbinding wegvalt, en gaat dan pas op zoek naar een nieuwe zender).

Ik heb bij mij de router in de trapkast hangen, waarbij hij achter een houten plaatje zit t.o.v. de woonkamer, en onder de houten trap t.o.v. het trapgat. Daardoor had ik in al goed bereik op de 1e verdieping, en op zolder voldoende bereik voor de printer. Dit was al een flinke verbetering dan de Wifi direct van het modem in de meterkast. Vanaf daar naar de router in de trapkast heb ik een kabel lopen door de kruipruimte.

Toen ik de zolderkamer echter regelmatig als thuiskantoor ging gebruiken, bleek de dekking daarvoor onvoldoende (haperde nogal eens, de printer kon dat wel handelen, maar als je achter je laptop steeds zit te wachten op dingen, wordt het irritant...). Ik heb nu de range extender in het trapgat op de 2e verdieping hangen (dus recht boven de router, met alleen 2 houten trappen ertussen. Dit werkt op een enkele hapering na prima. video streamen en online meetings gaan in ieder geval prima. Ik heb eigenlijk nog wel de wens om een koker in het trapgat te maken, en de extender dan bekabeld aan te sluiten, maar ik loop nog niet tegen beperkingen aan van de huidige draadloze opzet. Uiteindelijk zal verbinden met een kabel altijd stabieler zijn. Maar ik loop niet tegen storende haperingen aan. Ik heb overigens wel speciaal hiervoor een wandcontactdoos gemaakt bovenaan de trap. Ik moest sowieso wat zaken uitbreiden op zolder, dus dat liep gelijk mee.

Wat wel belangrijk is, is dat je de range extender op een plek plaatst waar je nog goede ontvangst hebt. Als je nu op de eerste verdieping al geen goed bereik hebt, zal je ergens tussen de router en de 1e verdieping al een extender moeten hangen. En dan een volgende extender weer binnen bereik van die extender... En houd er rekening mee, dat zo'n extender sowieso maar de helft van de data doorvoer haalt (hij moet steeds met 2 kanten communiceren, dat kost 2 keer bandbreedte). Ook is een draadloze verbinding gevoelig voor storingen, zoals de aanwezigheid van andere wifi netwerken of elektrische apparaten.

Lang verhaal kort: bedraad is altijd beter, maar ik ben tevreden met mijn Mesh-netwerk. Of dat bij jou ook werkt, zal moeten blijken en is afhankelijk van de omstandigheden.

iRacing Profiel