Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwindeen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-11-2023
Beste mede-denkers,

Geen idee of dit topic in het juiste forum staat, maar het lijkt me te vallen onder "installaties". Ik ga mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk te omschrijven, want ik heb er zelf totaal geen verstand van.

Wij wonen sinds ruim twee jaar in een nieuwbouwhuis en hebben af en toe last van een onverklaarbare kortsluiting. De meterkast is verdeeld in allerlei groepen en één specifieke groep vliegt er in zijn geheel uit doordat de aardlek van die groep omslaat. In deze hoofdgroep zitten vijf aparte groepen, daarvan heb ik nu één geïsoleerd als het probleem. Vandaag was het namelijk weer zover.

Alle stekkers eruit gehaald die onder deze groep vallen (in dit geval woonkamer, vide, overloop en hal), maar dat mag niet baten. Een stuk of tien keer de aardlek weer omgezet, maar hij vliegt er direct weer uit. Nu een uur later, werkt het plotseling weer zonder problemen en heb ik alle stekkers er stuk voor stuk weer ingedrukt. Ook nadat alle stekkers er weer inzitten, werkt het allemaal prima. Niets aan de hand meer dus.

Ook de vorige keren, gebeurde precies hetzelfde. Ook toen iemand van de storingsdienst langskwam om de meterkast door te meten, kon hij niks vinden. Een tijdje later, werkt het dan gewoon weer. De laatste keer dat dit gebeurde is een maand of 6 geleden.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er ergens vocht bijkomt, wat kortsluiting veroorzaakt en later blijkbaar weer genoeg is opgedroogd en het allemaal weer werkt.

Klopt mijn aanname of kan dit nog andere oorzaken hebben?
En stel het is inderdaad ergens vocht (hebben ook wat lampjes in de gevel) is dit dan gevaarlijk om het nu gewoon allemaal weer aan te laten staan?

Heel erg bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
Check de centrale dozen, hoe de bekabeling daar eruit ziet etc.

Heb zelf in mijn omgeving bij een nieuwbouwwoning gezien dat bij de centrale doos alles gesmolten was doordat er continu kortsluiting was. ( was door de bouw verkeerd aangesloten, en doordat er gegourmet was is alles gaan smelten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:42

Aardedraadje

Met kabelschoen

Erwindeen schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:56:
De meterkast is verdeeld in allerlei groepen en één specifieke groep vliegt er in zijn geheel uit doordat de aardlek van die groep omslaat. In deze hoofdgroep zitten vijf aparte groepen, daarvan heb ik nu één geïsoleerd als het probleem.
Even kijken of ik het goed begrijp: je hebt een aardlekschakelaar en daarachter 5 groepen? Met hoofdgroep bedoel je denk ik dan een aardlekschakelaar?

Ze zegt nu dat je één van die groepen als boosdoener hebt geïsoleerd. Je geeft aan dat dit de woonkamer, vide, overloop en hal zijn. Hoe heb je deze groep geïsoleerd, wat zit er op die andere 4 groepen?

Een aardlekschakelaar schakelt af als er stroom weglekt naar de aarde. Dit kan van alles zijn, meestal duidt het op een defect apparaat of vochtproblemen. Het kan ook zijn dat er meerdere apparaten wat stroom lekken (minder dan waarbij een ALS afschakelt) maar dat deze samen, verdeeld over de groepen, toch de ALS aanspreken.

Edit: Maximaal 4 groepen achter een ALS is trouwens de norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:55
Zo te lezen heb je geen last van een echte kortsluiting want dan is het probleem snel gevonden.
Dat de aardlekschakelaar uitschakelt kan inderdaad een vochtprobleem zijn. Zit de buitenverlichting ook op de bewuste aardlekschakelaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:16
Buitenverlichting is inderdaad een goed punt.
Of loopt er ergens een afvoer van de badkamer in de buurt van elektrische leidingen van die groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Inderdaad, ik heb hetzelfde. Het is bij ons ook de (230V) buitenverlichting. De afgelopen week / weken met veel regen schakelde de aardlekschakelaar weer. Ik heb ooit eens proberen te uit te zoeken welke lamp het dan specifiek is, maar lijkt er meer op dat overal iets weglekt en dat tezamen een te grote lekstroom is. Buitenverlichting staat nu tijdelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwindeen
Wauw, wat een snelle reacties! Bedankt daarvoor. Ik heb even wat foto's toegevoegd, want volgens mij gebruik ik ook allemaal termen door elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoIcRjhnBqKWpaLT62QMnlH128c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1MktsQrYuLrynle7EsYNzdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIV31YqC9mwuh5PbWoajWQrVzRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AD9Bm2ARXpFr6T1VyF4sCYIR.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een foto van de gehele meterkast en een foto van de specifieke groep. De zwarte onder ALS1 slaat dus om. De grijze 1,2,3,4 heb ik allemaal apart omgeslagen, en de zwarte blijft alleen omhoog staan wanneer ik grijs 1 uitschakel. Dat is dus de woonkamer, hal, vide en overloop. Dus ik dacht; dan moet daar het probleem zitten. Of de buitenverlichting aan de voorzijde daar ook op zit, kan ik niet achterhalen. Die wordt nergens apart genoemd in de papieren. Kans is echter groot, want is dezelfde kant van het huis.

Er loopt nergens een afvoer van de badkamer langs deze elektrische leidingen. Ook heb ik geen idee waar een centraaldoos zou zitten.

Het verhaal van Cheesy klinkt wel het meest aannemelijke van mij. Het gekke is wel dat het hier nog kei en keihard regent op dit moment en alles nu dus weer prima lijkt te werken. Zou het dan toch ergens een heel iniminie beetje vocht zijn wat zich ophoopt?

En kan iemand me ook nog helpen met de vraag of dit nu gevaarlijk is om het gewoon zo te laten, of is er kans op brandgevaar op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:07
Breng eerst eens in kaart wat er allemaal achter die ene groep zit door deze langere tijd uit te laten.
Tijdelijk met verlengsnoer als je toch ergens licht of iets anders met prik nodig hebt.
Duurt even maar vaak vind je na een tijdje dingen waar je nog niet aan gedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwindeen
@ASW1 er staat in de papieren een uitgebreid overzicht welke specifieke kamer onder welke groep valt. Het lijkt me dat ze dit gewoon goed hebben beschreven.

De specifieke groep die ik geïsoleerd heb als probleem, heeft ongeveer een uur uitgestaan. De rest van de groep (2,3,4) werkt dan gewoon prima. Ook de rest van het huis werkt dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Erwindeen schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:26:
@ASW1 er staat in de papieren een uitgebreid overzicht welke specifieke kamer onder welke groep valt. Het lijkt me dat ze dit gewoon goed hebben beschreven.
Dat geeft toch geen uitsluitsel wat er allemaal op aangesloten zit?
Want dat zal vast meer zijn dan alleen WCD's, zoals al genoemd bijvoorbeeld buitenverlichting maar kan vanalles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwindeen
Ik begrijp geloof ik niet heel goed wat je bedoelt. Er staat in de papieren bij iedere groep een kamer (of een aantal kamers). Ook staan er verschillende groepen voor specifiek 1 apparaat (wasmachine, droger, o.i.d.).

Ik heb letterlijk alle stekkers in het huis eruit gehaald in alle kamers die onder deze groep vallen. Dan blijven er alleen plafondlampen over. Verder kun je dan toch niks?

NOTE; Verder staat overigens letterlijk iedere kamer en ieder apparaat genoemd in de papieren. Enige dat dus mist is de buitenverlichting. Geen idee waar deze dus op zit qua groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-09 18:55
Maar je komt er toch gauw genoeg achter waar die buitenverlichting op zit? Aanzetten en schakelaars in meterkast omzetten. Dan zie je het toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Erwindeen schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:34:

NOTE; Verder staat overigens letterlijk iedere kamer en ieder apparaat genoemd in de papieren. Enige dat dus mist is de buitenverlichting. Geen idee waar deze dus op zit qua groep.
Je kunt zelf toch wel bedenken hoe je dat kunt testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Schuur en tuinverlichting wil nog wel eens via een doos in de woonkamer doorgelust zijn. Je hebt best kans dat het in de tuin zit, via die groep 1. Kijk eens of je nog prik hebt in de schuur met groep 1 afgeschakeld?

[ Voor 19% gewijzigd door Aardedraadje op 20-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwindeen
Haha, soms zie je door de bomen het bos niet meer en is een simpele oplossing onzichtbaar. Komt denk ik ook omdat het hele huis aangestuurd wordt door DALI en automatisch gaat, buitenverlichting stond dus de hele tijd al uit.

Heb het net even weer aangezet, en inderdaad, alle buitenverlichting in de gevel zit ook onder groep 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwindeen
@Aardedraadje rest van de tuin heeft een volledig aparte groep (schuur, sauna). Gaat dus alleen om de spotjes in de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Grote kans dat er wat water in/via die spotjes wat stroom weglekt dan. Dan ben je heel afhankelijk van hoe de wind staat of het wel/niet voor problemen zorgt. Past wel bij de symptomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zal inderdaad de buitenverlichting wel zijn, als het meer is dan1 lamp bij de voordeur moet het eigenlijk een eigen groep/aardlek hebben.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwindeen
Helder, dan denken jullie inderdaad hetzelfde. Wel vreemd dat ze dit dan niet op een eigen groep hebben gezet, hebben in totaal 6 led spotjes rondom het huis.

Kan dus verder niet zo veel kwaad, behalve dat het vervelend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:55
Erwindeen schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:56:
Helder, dan denken jullie inderdaad hetzelfde. Wel vreemd dat ze dit dan niet op een eigen groep hebben gezet, hebben in totaal 6 led spotjes rondom het huis.

Kan dus verder niet zo veel kwaad, behalve dat het vervelend is?
Als je nog weet welke dagen je er eerder last van hebt gehad kun je eens kijken of het toen ook regenachtig was. En als dat zo is zou ik de volgende keer dat het gebeurd de buitenverlichting los gooien (als dat kan) en als dan het probleem weg is weet je zeker waat het aan ligt.

Voor de rest kan het inderdaad weinig kwaad, al geeft het wel aan dat er ergens iets niet goed is aangelegd.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:31

paQ

KNed schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:13:
Buitenverlichting is inderdaad een goed punt.
Of loopt er ergens een afvoer van de badkamer in de buurt van elektrische leidingen van die groep?
Buitenverlichting is idd notoir voor kortsluiting.
handig ook op een drukke kerstavond }:|
En er dan na anderhalf uur naarstig zoeken achterkomen dat het de lamp naast de deur was.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

paQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:24:
[...]

Buitenverlichting is idd notoir voor kortsluiting.
handig ook op een drukke kerstavond }:|
En er dan na anderhalf uur naarstig zoeken achterkomen dat het de lamp naast de deur was.
Of als je cake in de oven staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-09 21:39
Buitenverlichting is vaak het probleem (weet ik uit ervaring). Zit er ergens een kroonsteentje waar nog niks op zit aangesloten?

[ Voor 34% gewijzigd door MarcoC op 20-11-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Of je tuinverlichting. Ook zo'n notoir probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Je kunt beter een losse alamat in de groepenkast zetten voor het buitenspul zodat niet de andere groepen meegaan wanneer de aardlek eruit klapt. En dan wellicht een 300 mAh versie pakken ipv 30 mAh.
Vraag is natuurlijk wel of die buitenverlichting eigen bedrading heeft die tot in de groepenkast loopt of dat deze elders is afgetakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
ASW1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:06:
Je kunt beter een losse alamat in de groepenkast zetten voor het buitenspul zodat niet de andere groepen meegaan wanneer de aardlek eruit klapt. En dan wellicht een 300 mAh versie pakken ipv 30 mAh.
Vraag is natuurlijk wel of die buitenverlichting eigen bedrading heeft die tot in de groepenkast loopt of dat deze elders is afgetakt.
Goede tip, maar niet de 300mA variant. Je wilt nog steeds de bescherming van 30mA. Als je daar niet mee uit kunt heb je een probleem en moet je dat oplossen.

Het wordt niet gedaan omdat het duurder is qua leidingwerk natuurlijk, maar dit is iets wat van mij standard mag zijn in elk huis. Ik heb het al te vaak mis zien gaan. Vijverpomp aardlek terwijl je op t werk zit, vriezer ontdooid. Buitenverlichting aardlek, woonkamer in het donker.

Het is een van de eerste dingen die ik hier in huis gefixt heb...

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 20-11-2023 13:20 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik zie Dali spul in de meterkast zitten, lijkt me dus grote kans dat de verlichting tot aan de meterkast loopt.

Eigen aardlekautomaat is dan een prima oplossing, 300 mA zou ik niet doen, gewoon 30 mA en dan de lekkage oplossen. 300 mA is een lapmiddel en ook nog eens onveilig als je er toch eens aanzit ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Aardedraadje schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:24:
Ik zie Dali spul in de meterkast zitten, lijkt me dus grote kans dat de verlichting tot aan de meterkast loopt.

Eigen aardlekautomaat is dan een prima oplossing, 300 mA zou ik niet doen, gewoon 30 mA en dan de lekkage oplossen. 300 mA is een lapmiddel en ook nog eens onveilig als je er toch eens aanzit ooit.
En het mag niet eens, stopcontacten en verlichtingspunten horen achter 30mA te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Grappig die buitenverlichting....
Vorige week op een avond was ik in de schuur in eens alles donker.
Na enig zoekwerk kwam ik bij de buitenverlichting.
Gister die zooi eens open gemaakt.

Zat vol spinnenweb en condens niet eens echt water maar genoeg om de boel te trippen.

Boel uitgekuist en droog gefohnt en klaar is klara.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
Erwindeen schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:40:
Haha, soms zie je door de bomen het bos niet meer en is een simpele oplossing onzichtbaar. Komt denk ik ook omdat het hele huis aangestuurd wordt door DALI en automatisch gaat, buitenverlichting stond dus de hele tijd al uit.

Heb het net even weer aangezet, en inderdaad, alle buitenverlichting in de gevel zit ook onder groep 1.
Je zou je installateur kunnen vragen om er voor te zorgen dat alle buitenverlichting op een aparte groep terecht komt. Investeren in alles met DALI schakelen en dan de buitenverlichting niet separaat houden in de meterkast is wel een doodzonde natuurlijk.

Daarnaast moet je natuurlijk ook op zoek naar de oorzaak. Er is ergens een buitenlamp die vochtig is, slecht aangesloten is of niet netjes spatwaterdicht gemonteerd is.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Overigens behoort een goede installateur ook een Meggertester te hebben, dan kan je meten of er bepaalde dingen op het randje zitten qua isolatie.

Pagina: 1