Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 14:23
Ha medeTweakers,

In het kort:

- gistermiddag drijfnat geregend met mn telefoon in mn zak.
- 's avonds viel me op dat hij niet meer wou laden, ik kreeg 1 keer de "controleer" kabel melding. Niet de vochtsensor melding.. Heb meerdere samsung usb C chargers, werkten allemaal niet. Zag 1 keer na wat friemelen kort het laad berichtje, verdween na 1 seconde
- in poort geblazen en met oude tandenborstel geprobeerd schoon te maken
- telefoon uitgezet op 24%, zat toch in de bios die avond
- gisteravond laat bij thuiskomst weer geprobeerd en hoera, hij deed het.
- mee naar boven genomen weer in lader gestopt... vanmorgen was hij echter maar 67% vol...
- nu op kantoor.. krijg het niet meer voor elkaar dat hij laadt. Als ik de stekker erin doe terwijl de telefoon uit staat, zie ik wel het bekende groene cirkeltje van het opladen, alleen het % loopt niet op..

Note: een Galaxy S10 lite is in vele opzichten beter dan een S10 regular.. behalve dan dat draadloos opladen er helaas niet op zit :/

Tip, opmerkingen? Bij voorbaat dank.

EDIT: uiteraard heb ik eerst de zoekfunctie gebruikt als een echte tweaker... de recovery mode + systeem cache legen schijnt een fix te kunnen zijn, maar geen idee hoe ik hem daar in krijg. opstarten met power en vol up werkt niet daarvoor..

[ Voor 10% gewijzigd door _Anvil_ op 20-11-2023 10:56 ]

Beste antwoord (via _Anvil_ op 29-11-2024 09:25)

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 07:40
Kleine FYI voor de volgende keer is het gebruik van een plastic of houten stokje, tandenstoker bijv.
Hiermee voorkom je de optionele kortsluiting/schade aan de laadpoort door metaal op metaal.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:17
Mijn eerste tip, stop deze eens 24 uur in een zak rijst zodat de telefoon echt goed kan drogen?
Ik denk dat je toch ergens iets vocht tussen hebt gekregen wat zorgt dat het laden niet goed gaat, en de telefoon heeft niet de kans gekregen van dat water af te komen.

En begin vast te sparen voor een nieuwe telefoon. Als het waterschade blijkt te zijn, heb je kans dat het erger gaat worden, zeker omdat je niet gelijk de telefoon goed hebt laten drogen, waardoor het over tijd meer schade aan kan richten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
_Anvil_ schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:46:

EDIT: uiteraard heb ik eerst de zoekfunctie gebruikt als een echte tweaker... de recovery mode + systeem cache legen schijnt een fix te kunnen zijn, maar geen idee hoe ik hem daar in krijg. opstarten met power en vol up werkt niet daarvoor..
aha, vanaf Android 11 moet je telefoon ook nog via de kabel aan een PC hangen, pas dan kun je in recovery mode via power en volume up. Gelukkig heeft mijn werk laptop een usb c poortje :)

Gsm weer aangezet na system cache wipe, maar zag geen oplaad icoon verschijnen. Daarna weer in het stopcontact aan de lader gehangen en hoezee, het % loopt weer op _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
swhnld schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:23:
En begin vast te sparen voor een nieuwe telefoon. Als het waterschade blijkt te zijn, heb je kans dat het erger gaat worden, zeker omdat je niet gelijk de telefoon goed hebt laten drogen, waardoor het over tijd meer schade aan kan richten.
Dank voor de waarschuwing, maar hij zat in mijn zak toen het regende he, hij is niet in een zwembad gedonderd ofzo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:17
_Anvil_ schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:31:
[...]

Dank voor de waarschuwing, maar hij zat in mijn zak toen het regende he, hij is niet in een zwembad gedonderd ofzo :)
Dat bedoelde ik ook niet, alleen zodra je problemen merkte had je gelijk die zak rijst al moeten doen, nu heeft het al een dag lang met mogelijk vocht erin schade kunnen aanrichten.

Maar achteraf is altijd makkelijk praten, op zo'n moment is de eerste gedachte om het gelijk op te lossen. Als systeembeheerder ben ik dat zo vaak tegengekomen met vloeistof (koffie, thee, vaas bloemen) over apparatuur. De natuurlijke reactie is dan gelijk op te lossen en verder te willen gebruiken, de eerst goed drogen reactie is iets wat aangeleerd moet worden. Maar probeer dat te onthouden mocht het ooit nog eens gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:31:
[...]

Om water in de telefoon te krijgen hoef hij ook niet ondergedompeld te worden. Ik heb dit zelf al eens meegemaakt met een HTC Desire Z (ja inderdaad al een hele tijd geleden ;) ). Zeiknat geworden door een regenbui en de telefoon zat in de binnenzak van een zomerjas in een leder hoesje. Resultaat was dat de indicatoren in de telefoon (destijds nog makkelijk te vinden door de batterij te verwijderen) van wit naar rood uitgeslagen waren en dus geen garantie meer. Telefoon toen in een bak met rijst een hele dag en nacht laten drogen (langer kon niet, want ik ging op vakantie ... ).

Fijn om te lezen dat hij het voorlopig weer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
Volgende keer laat ik hem supersnel laden, wordt ie mooi heet van. Of anders 1 van de android games die mn kinderen erop hebben gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
*update*

Helaas, na 6 dagen laadt hij weer niet op. Dit keer toont hij wel de melding van laden, maar het percentage loopt niet meer up.. wat nu? :(

EDIT: en na een cache wipe weer wel, lol... Echt heel vreemd.

[ Voor 17% gewijzigd door _Anvil_ op 27-11-2023 09:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Anvil_
*schop*

Nog een laatste update: telefoon functioneert al weer maanden foutloos, was gewoon een kwestie van goed drogen en/of software hickups in reactie op het vocht en dat duurde schijnbaar meer dan een week. Bij extreme regenval of ander gedoe, stop ik de telefoon tegenwoordig in een jaszak oid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TouchFix
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Hi @_Anvil_ ,

Dat is geweldig nieuws om te horen! Het is altijd een opluchting wanneer een apparaat zich herstelt zonder blijvende schade. Bedankt voor het delen van je ervaring, het laat zien hoe belangrijk het is om geduld te hebben en goed te drogen na vochtproblemen.

Knip, reclame dus weg.

Blijf droog en veel succes met je Galaxy S10 Lite! 😊

[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 05-06-2024 18:04 ]

https://www.touchfix.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Helaas sinds een reboot(?) weer dezelfde problemen, het enige dat nog goed werkt is snelladen via de orginele charger, maar ik moet echt pielen met de stekker in de laadpoort alvorens hij hem pakt.. echt raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Raadsel weer opgelost, hele lading wit pluis uit de poort gepeuterd. Mogelijk nog een nawerking van het vocht destijds...

• Adaptix
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-11-2024
@_Anvil_ wat voort tool heb je gebruikt om pluis uit de poort te peuteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Adaptix schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:21:
@_Anvil_ wat voort tool heb je gebruikt om pluis uit de poort te peuteren?
Een paperclip ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 07:40
Kleine FYI voor de volgende keer is het gebruik van een plastic of houten stokje, tandenstoker bijv.
Hiermee voorkom je de optionele kortsluiting/schade aan de laadpoort door metaal op metaal.
Pagina: 1