Hoi mede-Tweaker,
Begin dit jaar had ik een tegenvaller en toen de koop voor een desktop (weer) uitgesteld. Nu Black Friday in het verschiet ligt wil ik er als nog voor gaan.
Ik heb een aantal componenten al dit hele jaar in bezit en die wil ook nog steeds gebruiken. Ik heb al veel uitgezocht, maar bij aantal onderdelen blijf ik het lastig vinden - graag jouw hulp
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het primaire doel is gamen. Ik wil graag de nieuwste RPG's en multiplayer games van komende ~5 jaar kunnen doen op deze desktop. Het liefst 1440p en 120hz.
Het hoeft van mij niet allemaal op de aller hoogste kwaliteit, maar ik wil vind het wel fijn als alles een beetje tot z'n recht komt de komende 5 jaar (voldoende line of vision, bloom en schaduw).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer tot € 1.250 - 1.500 exclusief verzendkosten en spullen die ik al heb (behuizing, ssd en voeding)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb een behuizing, ssd en voeding die ik wil gebruiken. Helemaal onderaan bij mijn concept build een overzichtje.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, MoBo, GPU, RAM, Processorkoeler.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een aantal eisen en voorkeuren:
• WiFi is een must;
• niet te luidruchtig;
• een voorkeur voor energie zuinig;
• een beetje RGB is leuk, maar subtiel;
• een I/O shield op het moederbord;
• geen witte componenten.
Ga je overklokken?
Nee. Ik sta eventueel open voor undervolten als dit wat biedt.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jou hulp willen bij keuze tussen aantal onderdelen en check of alles compatible is. Hieronder aantal specifieke vragen:
componenten reeds in bezit (non-refundable):
componenten om aan te schaffen (budget ongeveer € 1.200 - € 1.500):
Begin dit jaar had ik een tegenvaller en toen de koop voor een desktop (weer) uitgesteld. Nu Black Friday in het verschiet ligt wil ik er als nog voor gaan.
Ik heb een aantal componenten al dit hele jaar in bezit en die wil ook nog steeds gebruiken. Ik heb al veel uitgezocht, maar bij aantal onderdelen blijf ik het lastig vinden - graag jouw hulp
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het primaire doel is gamen. Ik wil graag de nieuwste RPG's en multiplayer games van komende ~5 jaar kunnen doen op deze desktop. Het liefst 1440p en 120hz.
Het hoeft van mij niet allemaal op de aller hoogste kwaliteit, maar ik wil vind het wel fijn als alles een beetje tot z'n recht komt de komende 5 jaar (voldoende line of vision, bloom en schaduw).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer tot € 1.250 - 1.500 exclusief verzendkosten en spullen die ik al heb (behuizing, ssd en voeding)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb een behuizing, ssd en voeding die ik wil gebruiken. Helemaal onderaan bij mijn concept build een overzichtje.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, MoBo, GPU, RAM, Processorkoeler.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een aantal eisen en voorkeuren:
• WiFi is een must;
• niet te luidruchtig;
• een voorkeur voor energie zuinig;
• een beetje RGB is leuk, maar subtiel;
• een I/O shield op het moederbord;
• geen witte componenten.
Ga je overklokken?
Nee. Ik sta eventueel open voor undervolten als dit wat biedt.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jou hulp willen bij keuze tussen aantal onderdelen en check of alles compatible is. Hieronder aantal specifieke vragen:
- Past mijn RAM goed bij de CPU en MoBo?
- Welk moederbord?
Ik vind een goede Wifi en Audiochip belangrijk. Ik weet niet of ik PCIe-5 x16 nodig heb? Is WiFi 6E het waard? De volgende twee opties dacht ik aan, maar suggesties zijn welkom.:
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI - Investeren in de CPU of de GPU?
Als ik wat meer zou investeren zou dit geld het best besteed zijn aan de CPU of GPU. De volgende mogelijke upgrades dacht ik aan:
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3
Heel misschien kan ik de portemonnee trekken voor beide, maar dan hoop ik op een Black Friday deal haha - Nvidia of AMD GPU?
De 4070 en 4070 ti lijken energie zuiniger en betere features te hebben. Ik ben op zich wel geinteresseerd in raytracing, maar geen ervaring mee. Daarentegen hebben de 7800 xt en 7900 xt(x) veel meer VRAM. Mijn voorkeur gaat uit naar Nvidia, maar ik ben bang dat de VRAM te kort schiet op te lange termijn. Wat denk jij - Processorkoeler twijfel:
In de laatste builds op dit forum zie ik vaak de Scythe Fuma 3 voorgesteld worden. Dit lijkt mij een prima optie, maar ik wilde graag checken of de Dark Rock Pro 4 ook nog viable is. Ik vind deze gruwelijk mooi, maar zou zonde vinden als de prestaties relatief tegenvallen vs de Fuma 3 (vooral voor de prijs!).
uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4
uitvoering: Scythe Fuma 3
componenten reeds in bezit (non-refundable):
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Compact Black TG Dark | € 111,99 | € 111,99 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W | € 164,90 | € 164,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 61,90 | € 61,90 |
| Totaal | € 338,79 | |||
componenten om aan te schaffen (budget ongeveer € 1.200 - € 1.500):
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 349,- | € 349,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 227,- | € 227,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 | € 599,99 | € 599,99 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 57,89 | € 57,89 |
| 1 | Geheugen intern | Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA | € 102,87 | € 102,87 |
| Totaal | € 1.336,75 | |||