Desktop voor gaming op 1440p (met wat 'oude' onderdelen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 21:07
Hoi mede-Tweaker,

Begin dit jaar had ik een tegenvaller en toen de koop voor een desktop (weer) uitgesteld. Nu Black Friday in het verschiet ligt wil ik er als nog voor gaan.

Ik heb een aantal componenten al dit hele jaar in bezit en die wil ook nog steeds gebruiken. Ik heb al veel uitgezocht, maar bij aantal onderdelen blijf ik het lastig vinden - graag jouw hulp :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het primaire doel is gamen. Ik wil graag de nieuwste RPG's en multiplayer games van komende ~5 jaar kunnen doen op deze desktop. Het liefst 1440p en 120hz.

Het hoeft van mij niet allemaal op de aller hoogste kwaliteit, maar ik wil vind het wel fijn als alles een beetje tot z'n recht komt de komende 5 jaar (voldoende line of vision, bloom en schaduw).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer tot € 1.250 - 1.500 exclusief verzendkosten en spullen die ik al heb (behuizing, ssd en voeding)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb een behuizing, ssd en voeding die ik wil gebruiken. Helemaal onderaan bij mijn concept build een overzichtje.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, MoBo, GPU, RAM, Processorkoeler.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een aantal eisen en voorkeuren:
• WiFi is een must;
• niet te luidruchtig;
• een voorkeur voor energie zuinig;
• een beetje RGB is leuk, maar subtiel;
• een I/O shield op het moederbord;
• geen witte componenten.

Ga je overklokken?
Nee. Ik sta eventueel open voor undervolten als dit wat biedt.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jou hulp willen bij keuze tussen aantal onderdelen en check of alles compatible is. Hieronder aantal specifieke vragen:
  1. Past mijn RAM goed bij de CPU en MoBo?
  2. Welk moederbord?
    Ik vind een goede Wifi en Audiochip belangrijk. Ik weet niet of ik PCIe-5 x16 nodig heb? Is WiFi 6E het waard? De volgende twee opties dacht ik aan, maar suggesties zijn welkom.:
    uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
    uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI
  3. Investeren in de CPU of de GPU?
    Als ik wat meer zou investeren zou dit geld het best besteed zijn aan de CPU of GPU. De volgende mogelijke upgrades dacht ik aan:
    uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
    uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC
    uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3
    Heel misschien kan ik de portemonnee trekken voor beide, maar dan hoop ik op een Black Friday deal haha
  4. Nvidia of AMD GPU?
    De 4070 en 4070 ti lijken energie zuiniger en betere features te hebben. Ik ben op zich wel geinteresseerd in raytracing, maar geen ervaring mee. Daarentegen hebben de 7800 xt en 7900 xt(x) veel meer VRAM. Mijn voorkeur gaat uit naar Nvidia, maar ik ben bang dat de VRAM te kort schiet op te lange termijn. Wat denk jij
  5. Processorkoeler twijfel:
    In de laatste builds op dit forum zie ik vaak de Scythe Fuma 3 voorgesteld worden. Dit lijkt mij een prima optie, maar ik wilde graag checken of de Dark Rock Pro 4 ook nog viable is. Ik vind deze gruwelijk mooi, maar zou zonde vinden als de prestaties relatief tegenvallen vs de Fuma 3 (vooral voor de prijs!).
    uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4
    uitvoering: Scythe Fuma 3
Hieronder overzicht van mijn concept build als ik hem nu had bedacht:

componenten reeds in bezit (non-refundable):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Torrent Compact Black TG Dark€ 111,99€ 111,99
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 860W€ 164,90€ 164,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 61,90€ 61,90
Totaal€ 338,79

componenten om aan te schaffen (budget ongeveer € 1.200 - € 1.500):
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 227,-€ 227,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 599,99€ 599,99
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,89€ 57,89
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 102,87€ 102,87
Totaal€ 1.336,75

Beste antwoord (via Backxs op 03-12-2023 18:27)

• Hunter98X
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:26
Mooi begin in iedergeval, de 7800X3D is een beest van een cpu!
Je vragen:
1: Ja passen wel, heb zelf nog nooit Lexar ram gehad, G.Skill is erg betrouwbaar, zelf zou ik dit kitje pakken maar dat is persoonlijke voorkeur, het heeft ook geen RGB: https://www.megekko.nl/pr...00Mhz-CL30-geheugenmodule

Vraag 2: Beide zijn prima moederborden, wat PCIE 5.0 gaat brengen weet niemand, voor nu is 4.0 echt snel zat en zou me er eigenlijk niet zo druk om maken, om wat geld te besparen is dit misschien wel een mooi bord: https://tweakers.net/pric...aming-b650-plus-wifi.html

Vraag 3: De 7800X3D is het beste wat je kunt halen, zelf zou ik nu echt niet voor Nvidia gaan, het is duurder dan AMD, en als je raytracing niet gebruikt is het zonde van je geld vind ik. 7900 XT is wat sneller dan de 4070 ti. Mijn beeld erbij is dat je over een aantal jaar een beter GPU kan nemen en dat je CPU echt nog zal voldoen, dit geld wel alleen op hogere resoluties (1440p of hoger).

Vraag 4: AMD, tenzij je raytracing echt belangrijk vind, welke games speel je?

Vraag 5: Ik zou zelf niet voor de Dark Rock Pro gaan, Tenzij je looks belangrijker vind dan prestatie. De Fuma is nou ook niet om te zeggen lelijk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Hunter98X
Mooi begin in iedergeval, de 7800X3D is een beest van een cpu!
Je vragen:
1: Ja passen wel, heb zelf nog nooit Lexar ram gehad, G.Skill is erg betrouwbaar, zelf zou ik dit kitje pakken maar dat is persoonlijke voorkeur, het heeft ook geen RGB: https://www.megekko.nl/pr...00Mhz-CL30-geheugenmodule

Vraag 2: Beide zijn prima moederborden, wat PCIE 5.0 gaat brengen weet niemand, voor nu is 4.0 echt snel zat en zou me er eigenlijk niet zo druk om maken, om wat geld te besparen is dit misschien wel een mooi bord: https://tweakers.net/pric...aming-b650-plus-wifi.html

Vraag 3: De 7800X3D is het beste wat je kunt halen, zelf zou ik nu echt niet voor Nvidia gaan, het is duurder dan AMD, en als je raytracing niet gebruikt is het zonde van je geld vind ik. 7900 XT is wat sneller dan de 4070 ti. Mijn beeld erbij is dat je over een aantal jaar een beter GPU kan nemen en dat je CPU echt nog zal voldoen, dit geld wel alleen op hogere resoluties (1440p of hoger).

Vraag 5: Ik zou zelf niet voor de Dark Rock Pro gaan, Tenzij je looks belangrijker vind dan prestatie. De Fuma is nou ook niet om te zeggen lelijk.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:25
De DRP4 is inmiddels opgevolgd door be quiet! Dark Rock Pro 5. Maar voor deze Ryzen volstaat een goedkopre koeler als de Fuma prima, die doet daar niet voor onder
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/GjRLMvUL4UYbFdNfujCg5D-1200-80.png
https://www.tomshardware.com/reviews/scythe-fuma-3-review

• Backxs
Dankjewel voor je input @Hunter98X, erg nuttig!
Vraag 1: Ja passen wel, heb zelf nog nooit Lexar ram gehad, G.Skill is erg betrouwbaar (...)
Het merk is mij ook onbekend, misschien toch voor iets bekenders gaan ja. Ik neem voor dit component denk ik wel RGB, zodat de behuizing iets lichter wordt i.c.m. het glazenvester. Volgens mij is 6K en 10 true latency de sweet spot, ook als ik jouw suggestie zie.
Fijn om te horen dat PCIe 5.0x16 nog niet het verschil maakt. Scheelt weer geld. Het bordje dat je linkt was eigenlijk mijn eerste keuze, dus die gaat denk ik bij deze ook in de build :)
Ik moet nog een inhaalslag te maken met de Witcher 3, RDR3 en God of War. Nieuwere games moet ik nog even naar kijken, maar zal ook beetje dat soort categorie game zijn. Nog een lichte twijfel, maar ik neig wel naar AMD vanwege de VRAM. Als ik toch echt raytracing wil kan ik ook wat fps inleveren of andere resolutie/settings. Ray tracing in de toekomst mogelijk toch te zwaar voor deze kaarten.
Helemaal mee eens qua looks van de Fuma ;)
martyw schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:31:
De DRP4 is inmiddels opgevolgd door be quiet! Dark Rock Pro 5. Maar voor deze Ryzen volstaat een goedkopre koeler als de Fuma prima, die doet daar niet voor onder
[Afbeelding]
https://www.tomshardware.com/reviews/scythe-fuma-3-review
Helemaal gemist dat dit zo was, woops. Wel stuk minder mooi geworden naar mijn smaak :'). Fijn overzichtje, thanks @martyw

Ik ga even kijken naar alternatief voor RAM. De keuze voor GPU ligt denk ik een beetje aan eventuele deals, maar neig naar de 7800 XT, zal mn post ook nog updaten. Inzichten blijven welkom :)

Edit: de volgende build wordt het denk ik.
componenten reeds in bezit (non-refundable):
1BehuizingenFractal Design Torrent Compact Black TG Dark€ 111,99€ 111,99
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 860W€ 164,90€ 164,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 61,90€ 61,90
Totaal€ 338,79

componenten om te kopen:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 357,-€ 357,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 177,90€ 177,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 599,-€ 599,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,89€ 57,89
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 132,90€ 132,90
Totaal€ 1.324,69

Zien jullie nog last minute rare dingen?

[ Voor 36% gewijzigd door Backxs op 24-11-2023 00:23 . Reden: update post ]

• Hunter98X
Nette build, ik zou wel 2TB opslag nemen, maar als je genoeg hebt aan 1TB ook prima natuurlijk.
SSD: https://tweakers.net/pric...-zonder-heatsink-2tb.html

Met het geld wat je extra voor de SSD kwijt bent kun je besparen op de voeding.
https://tweakers.net/pric...pure-power-12-m-850w.html

Edit: Ik zie dat je de voeding en SSD al hebt gekocht, dan heb ik er verder niks op aan te merken. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Hunter98X op 04-12-2023 10:31 ]

• Backxs
Beetje laat van mijn kant, maar dankjewel nog voor de tip @Hunter98X. Ben het met je eens overigens qua opslag ruimte, maar meer kan altijd nog, dus komt wel voor nu haha.
Pagina: 1