Hoe om te gaan met legionella

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarise24
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-03-2024
Onlangs ontdekte ik een biofilm in een straalbeker (van een kraan) in mijn nieuwbouwhuis, wat me bezorgd maakte. Na een legionellatest bleek er een besmetting in een leiding te zijn. Na grondig spoelen overweeg ik opnieuw te laten controleren. Heeft iemand ervaring met een betrouwbaar en betaalbaar bedrijf dat particuliere tests uitvoert en indien nodig leidingen kan behandelen? Mijn bouwbedrijf reageert helaas niet op mijn verzoek om advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-06 10:36
Staat op de warmtepomp wel het antilegionellacyclus programma aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-06 13:56
Volgens mij maken bacterien (waaronder Legionella) vooral kans in stilstaand water. En waarschijnlijk nog beter in warm stilstaand water.
De meeste waterleidingen in je huis, worden (als het goed is) regelmatig gebruikt, dus dat is niet zo'n probleem.
Na een vakantie, is het slim om je kranen enige tijd te laten lopen (advies vanuit de overheid)
In boilers, waar het water stilstaat, dient de temperatuur bij voorkeur minimaal 65 graden te zijn.

Zonneboilers en warmtepomp boilers hebben vaak programma's om ervoor te zorgen dat het water regelmatig genoeg (en lang genoeg) wordt om de groei van bacterien te neutraliseren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarise24
Bedankt, de warmtepomp gaat 1x per week op de anti legionella stand en stookt dan tot 60 graden op. Spoelen doen we al geregeld. Ik ben vooral op zoek naar een betrouwbaar en betaalbaar bedrijf die op legionella kan testen en wanneer nodig ook de leidingen kan reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Voor de zekerheid zou ik de temperatuur wat hoger zetten dan 60 graden zoals al eerder in dit topic gemeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:35
Kijk even bij de RIVM op de website. Waarschijnlijk kunnen zij je ook wel verder helpen als je vragen hebt.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07
Als het een nieuwbouw plan is met meerdere huizen, wellicht ook de buren contacten of het alleen bij jou is? Anders namelijk het waterbedrijf inschakelen.
Is intussen wat kouder buiten, dus lijkt me niet meer logisch dat het daar vandaan komt, maar goed.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarise24
PP_Sound schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 01:11:
Voor de zekerheid zou ik de temperatuur wat hoger zetten dan 60 graden zoals al eerder in dit topic gemeld is.
Dat is helaas niet mogelijk, maximaal is 60 graden die ingesteld kan worden.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Welke legionella soorten zijn er aangetroffen en welke concentraties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:54
Zijn je waterleidingen geisoleerd of liggen ze dicht bij je vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-06 13:56
Clarise24 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 00:28:
...
Spoelen doen we al geregeld. Ik ben vooral op zoek naar een betrouwbaar en betaalbaar bedrijf die op legionella kan testen en wanneer nodig ook de leidingen kan reinigen.
Klinkt alsof je je onnodig zorgen maakt.
Bij normaal gebruik van een huis en alle standaard instellingen van warm water apparaten maken bacteriën geen kans om je ziek te maken.
Een bedrijf om te testen en te reinigen is daarom compleet niet nodig.

Als je expliciet gaat zoeken naar bacteriën, ga je ze overal vinden.
Ze zijn ook overal. En die in je darmen zitten (bijvoorbeeld) heb je zelfs nodig voor een goede spijsvertering...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 14:49
GarBaGe schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:20:
Klinkt alsof je je onnodig zorgen maakt.
Bij normaal gebruik van een huis en alle standaard instellingen van warm water apparaten maken bacteriën geen kans om je ziek te maken.
Een bedrijf om te testen en te reinigen is daarom compleet niet nodig.
Ik snap zijn zorgen wel. Een ex-collega van me is besmet geraakt en het heeft zijn hersenen beschadigd. Dus daar wil je wel voorzichtig mee zijn. Zeker als je al iets hebt gevonden.

Het ligt er alleen aan waar en wanneer je dat gevonden hebt.
Woon je al in je nieuwbouwhuis? Of heb je dat bij oplevering ontdekt? Het huis is dan onbewoond en de leidingen worden nog niet gebruikt. Dus de kans daarop is een stuk groter.
Verwijderen/schoonmaken en doorspoelen zijn de adviezen.

Wat meer te doen kan ik bij de rijksoverheid, RIVM en IL&T niet vinden. Alleen veel over preventie. Vooral bij nieuwbouw is het advies 3 maanden lang geregeld doorspoelen.

let the past be the past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huks
  • Laatst online: 20-12-2024
Ah! Toevallig heb ik hier veel mee te maken en kan je wel wat info geven! Ten eerste heb je verschillende soorten legionella: pneumophila en non-pneumophila.

Non-pneumophila is de niet schadelijke soort en is ook de meest voorkomende soort. Daarnaast zit legionella vaak in de koude leiding.

Legionella onstaat (om het even simpel te houden) door stilstaand water en door water wat niet warm genoeg wordt. Tussen de 25 en 45 graden is perfect voor legionella.

Om legionella uit je leiding te krijgen kan je als eerste zelf spoelen (thermisch spoelen). Doe dit met warm water.. Hoe warmer hoe beter. De vuist regels is 55 - 60 graden = 20 minuten spoelen, tussen de 60 en 65 graden = 10 minuten spoelen en 65 tot 70 graden = 5 minuten spoelen. Vergeet hierbij niet alle kranen te openen zodat er een goede vlow is. Wanneer je spoelt hoeft de kraan niet mach 10 te lopen maar een klein straaltje is genoeg.

Legionella komt vaker voor dan je denkt, zeker bij mensen thuis. Denk hierbij aan een kraantje buiten die niet vaak gebruikt wordt, een douchekop met verschillende standen of een douche mengkraan die al wat ouder is waardoor deze niet meer goed mengt en dus een perfecte temperatuur creëert.

Ik kan je helaas geen bedrijf aanraden die een water test doen voor particulieren. Dus wellicht is mijn reactie een beetje off-topic maar hebben andere lezers hier wat aan :)

EDIT: Vergeet te vermelden dat wanneer je thermisch spoelt om altijd koud na te spoelen. Als je warm water in je leiding laat zitten koelt dit namelijk weer af ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Huks op 26-11-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clarise24
Bedankt allemaal.
Volgens het rapport is er Legionella spp gevonden rond de waarde van 190kvel.
Ik ben mij bewust dat in de winter kans op een legionella uitbraak vele malen kleiner is dan in de zomer. Echter heb ik een zoontje met astma waardoor ik wat voorzichtiger ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huks
  • Laatst online: 20-12-2024
Clarise24 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:53:
Bedankt allemaal.
Volgens het rapport is er Legionella spp gevonden rond de waarde van 190kvel.
Ik ben mij bewust dat in de winter kans op een legionella uitbraak vele malen kleiner is dan in de zomer. Echter heb ik een zoontje met astma waardoor ik wat voorzichtiger ben.
Welk soort Legionella is er gevonden? Legionella SPP is gewoon de algemene naam en zegt niet heel veel over het soort zelf. Daarnaast is 190 Kve/l echt minimaal en niet zorgelijk. Als je twee of drie keer thermisch spoelt op een kort tijd bestek heb je het er al uit.

Bedrijven hebben een meldplicht boven de 1000 Kve/l en ik heb wel eens getallen gezien die in de honderdduizend+ vallen. Wat wel bijzonder is is dat kve/l normaal gesproken in meervoud van 100 wordt aangeduid.

Dat legionella minder vaak voor komt in de winter is correct. Water kan lekker afkoelen in de leidingen maar alsnog raad ik aan om een keer thermisch te spoelen ook voor peace of mind zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Er zijn kranen op de markt die automatisch om de zoveel tijd een minuut automatisch aan gaan. Die zijn bij ons op kantoor tijdens de lockdown geïnstalleerd om legionella te voorkomen toen er vrijwel niemand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nalan
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-03-2024
Een vraag mbt legionella kraanwater; ik heb koudkraanwater in toilet die heb ik 10 dgn ong niet hebt gebruikt . Ik woon in appartement en huurhuis.. Had hem nu paar mint ongeveer laten lopen icm legionella voorkomen had een doek over de kraan gehouden om zo min mog te vernevelen maar water liep langs de doek helemaal door op de grond ( een kleine zwembad) kan dit kwaad als ik alles gaat schoonmaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nalan
Een vraag mbt legionella kraanwater; ik heb koudkraanwater in toilet die heb ik 10 dgn ong niet hebt gebruikt . Ik woon in appartement en huurhuis.. Had hem nu paar mint ongeveer laten lopen icm legionella voorkomen had een doek over de kraan gehouden om zo min mog te vernevelen maar water liep langs de doek helemaal door op de grond ( een kleine zwembad) kan dit kwaad als ik alles gaat schoonmaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Nalan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:14:
10 dagen koude kraan in de winter is geen enkel risico.

Spoelen en doek was ook niet nodig

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-03-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nalan
Oww ok dankje! Maar vanaf hoeveel dagen wel nu twijfel ik dat miss langer dan 10 dgn is?
Pagina: 1