Hele (houtskelet)verdieping trilt van wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-01 15:27
Hoi,

Wij zijn vorige week verhuisd naar een recente (2017) woning gebouwd met houtskeletbouw.

Op de eerste verdieping is een washok voorzien voor wasmachine & droogkast.

Onze recente wasmachine (een Asko) trilt echter ZO hard, dat de hele verdieping meetrilt en een oorverdovend laagfrequent geluid geeft.

Nu hebben we al een aantal zaken geprobeerd, en huidige setup is rubber pootjes op een dikke rubberen mat, die dan weer op een antivibratiemat staat.

Dit helpt echter niet, want nu is de wasmachine instabiel en beweegt deze weer heel veel mee.

Ook al getest met droogkast op wasmachine of er naast, brengt geen verschil.

Heeft iemand de ideale oplossing?

Blijkbaar zou een arduin plaat van 60x60, met daaronder industriële vering moeten helpen, maar dit wordt een duur grapje lijkt me.

Mocht er nog iemand in eenzelfde situatie hebben gezeten, hoor ik graag meer info.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
recent verhuist.. transportbeveiliging wel gebruikt bij de wasmachine tijdens transport?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
SMSfreakie schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:21:
recent verhuist.. transportbeveiliging wel gebruikt bij de wasmachine tijdens transport?
Verhuisfirma heeft dit gedaan, dus weet het niet eerlijk gezegd.
Maar machine zelf werkt nog hoe het hoort lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hier schudde de wasmachine destijds omdat de schokdempers gewoon versleten waren..... maar gezien je het over een recente hebt.......

al kan het natuurlijk dat door het verhuizen het toch niet meer lekker zit...

404 Signature not found

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:35

pietje63

RTFM

Ervan uitgaan dat het verhuisbedrijf de transport beveiliging van de wasmachine erop zit vind ik persoonlijk wat naïef, tenzij je hebt afgesproken dat ze dat regelen (standaard is de afspraak verplaatsen van a naar b).

Heb je al goed gecontroleerd hoe stabiel hij staat als hij draait? Geen pootjes die bijgesteld moeten worden?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
Vooropgesteld dat de wasmachine in orde is en je die niet te vol laad.

Houtskeletbouw, dus de vloer is ook een houtconstructie, neem ik aan. Heb je daar gegevens van? Misschien wel op sterkte berekend maar niet op stijfheid. Als die vloer niet stijf genoeg is, kan je van alles onder die wasmachine doen, maar dat helpt echt niet.

Niet helemaal vergelijkbaar, maar hier heeft de wasmachine ook jarenlang zonder problemen op een in slechte staat verkerende houten vloer gestaan. Deze vloer had ik versterkt met een dikke plaat multiplex over de planken heen, spreidend over drie balken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
praet0rian schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:24:

Maar machine zelf werkt nog hoe het hoort lijkt me.
Dan zou die niet zo schudden/trillen ;)

Maar om op te sommen:

- Machine werkte prima voor de verhuizing.
- Machine gaf gelijk na de verhuizing problemen met teveel schudden/trillen.
- Je hebt niets over transportbouten gezegd tegen de verhuizer.

Dan is er toch maar 1 conclusie mogelijk. Die is nu stuk.

Je kunt zelf kijken wat het probleem is, ophanging niet goed meer, trommel heeft wat anders stukgemaakt/krom-gestoten. Of je belt de reparateur.

Dit valt normaal gesproken ook niet onder garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadpunK
  • Laatst online: 23:01

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Je zou ook kunnen kijken of de machine wel waterpas staat en anders even goedstellen. Kan ook een hoop schelen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:53
je zou het volgende kunnen proberen, dit elimineert de trillingen bij de 3d printer zelfs op hoge snelheid. en dan hebben wij het over de combinatie van de twee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES9kSU0hQl4MfXeQZlS9877XCzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bKueI24IOSAasqvqoM9xOboI.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door T-Forever op 19-11-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
BadpunK schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:42:
Je zou ook kunnen kijken of de machine wel waterpas staat en anders even goedstellen. Kan ook een hoop schelen.
Yes, deze staat perfect pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
Groningerkoek schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:08:
[...]

Dan zou die niet zo schudden/trillen ;)

Maar om op te sommen:

- Machine werkte prima voor de verhuizing.
- Machine gaf gelijk na de verhuizing problemen met teveel schudden/trillen.
- Je hebt niets over transportbouten gezegd tegen de verhuizer.

Dan is er toch maar 1 conclusie mogelijk. Die is nu stuk.

Je kunt zelf kijken wat het probleem is, ophanging niet goed meer, trommel heeft wat anders stukgemaakt/krom-gestoten. Of je belt de reparateur.

Dit valt normaal gesproken ook niet onder garantie.
Zal het morgen eens bekijken, maar machine lijkt me niet stuk.

Machine schudt ook niet als ik ze niet op een rubber mat zet, dan werkt die gewoon, maar dan met heel veel vibratie in de vloer.

In de vorige woning stond die op gelijkvloers en op een massieve ondergrond, dus kan ook niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
T-Forever schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:09:
je zou het volgende kunnen proberen, dit elimineert de trillingen bij de 3d printer zelfs op hoge snelheid. en dan hebben wij het over de combinatie van de twee.

[Afbeelding]
Wat is dit? Dan probeer ik dat.

Sorry als dat een domme vraag is, kluns hier 😂.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Vroeger kreeg ik de tip eens om een betonnen plaat eronder te doen. Dat scheelde toen enorm.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:12
Idd, iets eronder dat zwaarder is dan de wasmachine, dan is het waarschijnlijk over. Maar of je dat naar de 1e verdieping krijgt? Evt betonnen plaat storten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
praet0rian schreef op maandag 20 november 2023 @ 00:24:
[...]
Domme vragen bestaan niet... Domme antwoorden wel. Goed, door massa (het beton wat je ziet) zorg je ervoor dat bepaalde trillingen minder aan de ondergrond doorgegeven wordt. Zeker als het beton op wat demping legt. Het zal mogelijk niet alle trillingen weghalen maar het zal aanzienlijk verminderen. Het extra dempen is niet nodig als je een betonvloertje stort.

Het enige waar je even op moet letten is dat je de druk over een goed oppervlakte verdeeld. Maar neem eens een kijkje in dit draadje: Lewisvloertje storten op zolder voor wasmachine (en droger)

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 20-11-2023 07:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:58
Probeer anders eens het ding op een ander toerental te laten lopen, je hebt kans dat hij nu precies op de resonante frequentie van je huis zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44
Ik ben niet bekend met houtskeletbouw, maar misschien heb je toch iets aan deze tip (en anders mag je hem negeren):

Ik heb zelf een woning uit 1926, met houten vloeren (planken op balken). Daar bovenop groene platen en daar weer op laminaat. Dat gaf ook alleen maar ellende, want vloeren bovendien ook niet helemaal recht en alles trilde mee. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een plaat multiplex van 18mm gekocht en die met 10cm lange schroeven vastgezet op de vloer, waarbij ik helemaal tot in de balken heb geschroefd. Dit scheelt bij mij enorm in trillen, want kennelijk was het (in mijn geval) vooral de vloer zelf die meetrilde en nu de plaat (waar de machine op staat) gefixeerd is op de vloerbalk is de trilling minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:41
Valorian schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:44:
Ik ben niet bekend met houtskeletbouw, maar misschien heb je toch iets aan deze tip (en anders mag je hem negeren):

Ik heb zelf een woning uit 1926, met houten vloeren (planken op balken). Daar bovenop groene platen en daar weer op laminaat. Dat gaf ook alleen maar ellende, want vloeren bovendien ook niet helemaal recht en alles trilde mee. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een plaat multiplex van 18mm gekocht en die met 10cm lange schroeven vastgezet op de vloer, waarbij ik helemaal tot in de balken heb geschroefd. Dit scheelt bij mij enorm in trillen, want kennelijk was het (in mijn geval) vooral de vloer zelf die meetrilde en nu de plaat (waar de machine op staat) gefixeerd is op de vloerbalk is de trilling minimaal.
Ik weet het niet zeker maar in nieuw huizen word volgens mij nog wel eens de vloer ontkoppeld van de rest. Ik vraag me af of je dan met die schroeven geen andere ongewenste effecten krijgt. In in huis uit 1926 zal dit niet spelen maar in een nieuwer huis zou ik opletten of je op deze manier niet een ontkoppeling ongedaan maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:22
Werkt dit ook bij houtskeletbouw?
https://www.klusidee.nl/F...loer-tbv-wasmachine.4097/

Bij mijn jaren 70 woning met houten zoldervloer heb ik deze oplossing met succes toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:02
Een zwaluwplaat met een laagje beton zou een stevige ondergrond kunnen zijn (mits de vloer het houdt natuurlijk). Ik heb bij mijn houten zoldervloer een zwaar MDF tafelblad (bijna 10cm dik), op de balkenlaag vastgeschroefd. Absoluut geen last van trillingen. Hij staat wel dicht bij een draagmuur dus misschien dat dit sowieso wel helpt bij het tegengaan van trillingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:53
praet0rian schreef op maandag 20 november 2023 @ 00:24:
[...]

Wat is dit? Dan probeer ik dat.

Een zwaardere plaat (dan) onder de wasmachine die op de dempings-materiaal staat en dat laatste had je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 12:44
Bekend probleem! Eerste wat je moet doen, is al dat rubber en eventueel ondervloer er tussenuit halen - dat geeft alleen maar gestuiter. Tweede is je vloer zo stijf mogelijk maken. Wat @Valorian zegt, is ook mijn leercurve/stappenplan geweest in een woning uit 1939. Nu is hij bijna altijd stil, op bepaalde toerentallen na bij centrifugeren (die moet je dus niet gebruiken).

Maar ik weet inderdaad niet hoe houtskelet precies in elkaar steekt - stuk beton storten is ook een eenvoudige stap. Als test kun je een paar stoeptegels eronder leggen, of een paar opsluitbanden.

Anderzijds zou ik er zeker rekening mee houden dat er toch iets is stukgegaan in je wasmachine met de verhuizing. Je zou hem als test naar beneden kunnen sjouwen en op de stoep zetten, kijken of hij het dan weer als vanouds doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17
Op wat voor een vloer staat de wasmachine?
Hier op zolder hebben we een cementdekvloer waar een kliklaminaat op ligt met een ondervloer van een rol (een soort bubbelfolie). Voorheen met een AEG wasmachine gaf dit geen problemen. Toen we deze vervingen door een zwaardere (76kg) Miele wasmachine werd duidelijk dat dit geen goede match was. Bij het centrifugeren begon deze veel lawaai te maken en te trillen/wandelen. Grotere voetjes onder de wasmachine bracht geen oplossing. Vervolgens ter grootte van de wasmachine een stuk van de laminaatvloer verwijdert zodat de wasmachine op het kale beton staat. Nu is hij muisstil.

Precies wat @Zwartoog ook beschrijft.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praet0rian
Millert schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:54:
Op wat voor een vloer staat de wasmachine?
Hier op zolder hebben we een cementdekvloer waar een kliklaminaat op ligt met een ondervloer van een rol (een soort bubbelfolie). Voorheen met een AEG wasmachine gaf dit geen problemen. Toen we deze vervingen door een zwaardere (76kg) Miele wasmachine werd duidelijk dat dit geen goede match was. Bij het centrifugeren begon deze veel lawaai te maken en te trillen/wandelen. Grotere voetjes onder de wasmachine bracht geen oplossing. Vervolgens ter grootte van de wasmachine een stuk van de laminaatvloer verwijdert zodat de wasmachine op het kale beton staat. Nu is hij muisstil.

Precies wat @Zwartoog ook beschrijft.
Staat op een tegelvloer, was een ingerichte wasruimte.

Hier trouwens 2 impressies, staat nu dus op rubber voetjes, op een dikke rubber mat, op een dempingsmat.
Trillingen in vloer zijn wel wat minder, maar geluid is nu hels 8)7

[Video: https://photos.app.goo.gl/8jKffvWYXiRmca1z6]
[Video: https://photos.app.goo.gl/jbYyCTuBpuJ8TN8C6]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-05 16:28
Hoe is je vloer opgebouwd? Ik woon zelf in een houtskeletbouw woning van 2019 maar op de verdiepingsvloeren wel dekvloer van beton. Hier geen probleem met de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17
@praet0rian
Als ik de filmpjes bekijk zie het er voor mij heel herkenbaar uit, als in de situatie met de wasmachine op de laminaatvloer. Wanneer de wasmachine aan het trillen was, was het voldoende om met een vinger op de machine te drukken en deze was weer stil. Ik denk dat het komt omdat de vloer mee kan bewegen?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19

bonzz.netninja

Niente baffi

is de transportbeveiliging er wel weer uitgehaald? (alle 4 de bouten, of afhankelijk hoe dat werkt bij dit model).

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
Milo85 schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:38:
Hoe is je vloer opgebouwd? Ik woon zelf in een houtskeletbouw woning van 2019 maar op de verdiepingsvloeren wel dekvloer van beton. Hier geen probleem met de wasmachine.
Dat weet ik jammer genoeg niet, maar beton lijkt me hier iig niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
bonzz.netninja schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:49:
is de transportbeveiliging er wel weer uitgehaald? (alle 4 de bouten, of afhankelijk hoe dat werkt bij dit model).
Ja, en volgens mij zijn deze niet gebruikt.

Maar als ik de machine aanzet zonder enige vorm van rubber of pootjes of dergelijke, draait die stil, maar met heel veel resonantie en trillingen.

Dus wasmachine zelf lijkt me ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50
Jeetje, het lijkt meer een boorhamer dan een wasmachine? Die trommel gaat zo hard heen en weer, die is echt niet goed beladen lijkt me. Wat een kabaal!
Als hij leeg centrifugeert, doet hij dan hetzelfde?

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 20-11-2023 12:59 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 00:38
Dit is echt niet normaal geluid voor een wasmachine. Inderdaad, wat doet ie leeg? Niet wat verbogen intern door transport of juist dat vast zit. Maar het geluid herken je dus wel van voor het transport?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Als je de machine uit en leeg hebt en met de hand de trommel een flinke zet naar beneden geeft, voel je dan een gezonde tegendruk en wordt de deining snel opgeheven (geabsorbeerd door de dempers) of kun je hem hard heen en weer schudden zonder moeite, of zelfs totdat je dat je een harde stop voelt?

toevoeging: naar voren en achteren bewegen om te kijken of de binnentrommel nog wel goed in z'n lagers hangt is ook nog een goede test. Dit omdat de trilfrequentie van het 2e filmpje wel erg hoog is.

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 20-11-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
P5ycho schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:13:
Als je de machine uit en leeg hebt en met de hand de trommel een flinke zet naar beneden geeft, voel je dan een gezonde tegendruk en wordt de deining snel opgeheven (geabsorbeerd door de dempers) of kun je hem hard heen en weer schudden zonder moeite, of zelfs totdat je dat je een harde stop voelt?

toevoeging: naar voren en achteren bewegen om te kijken of de binnentrommel nog wel goed in z'n lagers hangt is ook nog een goede test. Dit omdat de trilfrequentie van het 2e filmpje wel erg hoog is.
Lijkt me ok te zijn:

https://photos.app.goo.gl/GiuGgvDXJaLFwgTv9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik hoor geluiden die ik niet vertrouw.
Even iets specifieker: dempers test je door binnenin de trommel naar beneden te drukken. Mag wel wat harder dan je nu doet.
Voor de speling op de trommellagers moet je ook alleen de binnentrommel bewegen. Je hebt ze nu beiden tegelijk vast.
YouTube: How to Diagnose Drum Problems in a Washing Machine
Dit is misschien makkelijker dan textuele uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
P5ycho schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:59:
Jeetje, het lijkt meer een boorhamer dan een wasmachine? Die trommel gaat zo hard heen en weer, die is echt niet goed beladen lijkt me. Wat een kabaal!
Als hij leeg centrifugeert, doet hij dan hetzelfde?
mgizmo schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:06:
Dit is echt niet normaal geluid voor een wasmachine. Inderdaad, wat doet ie leeg? Niet wat verbogen intern door transport of juist dat vast zit. Maar het geluid herken je dus wel van voor het transport?
Zoals je ziet, hier op 1600 toeren, veel minder lawaai als die leeg is.

https://photos.app.goo.gl/KJYLbR2oQsds4GiC8

Maar belading is zeker niet te veel, zit nog ruim onder maximum gewicht.

Denk dat de rubber mat waar die op staat gewoon niet stevig genoeg is waardoor heel de carrosserie davert.

Het betreft een Asko, wat anders werkt dan standaar wasmachines. Hier schudt de trommel normaal mee maar blijft de machine stabiel staan.

Dus ik moet op zoek naar een zo stabiel mogelijke ondergrond die wel de trillingen doorheen de houtconstructie kan minderen.

En neen geluid is niet bekend, in vorige woning stond de wasmachine niet op rubbers of dergelijke. Gewoon op een volle betonnen vloer.

Maar die hebben we hier niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
P5ycho schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:52:
Ik hoor geluiden die ik niet vertrouw.
Even iets specifieker: dempers test je door binnenin de trommel naar beneden te drukken. Mag wel wat harder dan je nu doet.
Voor de speling op de trommellagers moet je ook alleen de binnentrommel bewegen. Je hebt ze nu beiden tegelijk vast.
YouTube: How to Diagnose Drum Problems in a Washing Machine
Dit is misschien makkelijker dan textuele uitleg.
Nog is getest op basis van filmpje maar is echt wel ok hier.

Het geluid dat je in mijn filmpje hoorde was het deurtje 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:23
Ik heb geen oplossing voor je probleem maar wel ervaring ermee

Asko..... 10 jaar terug ook een Asko wasmachine gekocht. Vanaf het begin geklaagd over de over de herrie en trillingen die dat ding produceert tijdens het centrifugeren . Er is wel 5 keer een monteur langs geweest. en er is van alles vervangen. Elektronica, veren en en weet ik wat. niks hielp. Destijds stond ie op een houten vloer en inmiddels in ons huidige woning op een betonnen vloer. Nog steeds een herrie schopper.
Hij doet het verder goed maar die herrie....

Ooit ga ik hem vervangen voor een Schulthess Wasmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 00:08

Ligone

Moeha!

Dat heeft niks meer met ondergrond te maken. Als het in de ondergrond zit dan danst de machine zelf, hier davert de trommel in de machine... Lagers, overbrenging motor... Er is "iets" defect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praet0rian
Ligone schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:03:
[...]

Dat heeft niks meer met ondergrond te maken. Als het in de ondergrond zit dan danst de machine zelf, hier davert de trommel in de machine... Lagers, overbrenging motor... Er is "iets" defect!
Neen neen, dat is het type machine, Asko werkt op deze manier, heeft die altijd gedaan. Machine danst nooit, enkel trommel beweegt :).

Ondertussen alles eronder uit gehaald, enkel de rubber (stevige) pootjes laten staan, geen droger erop, alles perfect waterpas en het geluid is weg.

Trillingen zijn er nog wel, maar zijn 'doenbaar', laten we hopen dat het zo blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 12-05 00:08

Ligone

Moeha!

praet0rian schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:11:
[...]

Trillingen zijn er nog wel, maar zijn 'doenbaar', laten we hopen dat het zo blijft!
Dan ben ik wel eens benieuwd naar een filmpje van die trillingen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
praet0rian schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:11:
[...]

Neen neen, dat is het type machine, Asko werkt op deze manier, heeft die altijd gedaan. Machine danst nooit, enkel trommel beweegt :).

Ondertussen alles eronder uit gehaald, enkel de rubber (stevige) pootjes laten staan, geen droger erop, alles perfect waterpas en het geluid is weg.

Mooi dat het (enigszins) is opgelost, maar die trommel beweegt omdat de machine het wasgoed niet netjes genoeg verdeelt en er dus te veel onbalans is.
Een goede wasmachine is net zo lang aan het heen en weer draaien totdat er nog maar weinig onbalans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
JukeboxBill schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:46:
[...]

Mooi dat het (enigszins) is opgelost, maar die trommel beweegt omdat de machine het wasgoed niet netjes genoeg verdeelt en er dus te veel onbalans is.
Een goede wasmachine is net zo lang aan het heen en weer draaien totdat er nog maar weinig onbalans is.
Ik heb bij Asko nooit anders geweten.
Hier is een voorbeeld van de installateur zelf.

https://photos.app.goo.gl/wKCvhpc1hh8HwLbv7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
praet0rian schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:28:
[...]

Dat is dan techniek uit de vorige eeuw. Toen moest je nog wel eens handmatig het wasgoed herschikken om van de trillingen en lawaai af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praet0rian
JukeboxBill schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:36:
[...]

Dat is dan techniek uit de vorige eeuw. Toen moest je nog wel eens handmatig het wasgoed herschikken om van de trillingen en lawaai af te komen.
Dat is net om de wasmachine langer mee te doen gaan, vandaar zijn ze ook duurder.

De trommel hangt eigenlijk 'los' van de motorblok, waardoor deze 3-5j langer meegaat.

Deze manier van werken zorgt ook voor minder trilling.

Maar voor mij was het ook nieuw toen, ben er iig zeer tevreden van :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 22:35
Mocht de wasmachine nog de verdachte zijn. Hier maakte de wasmachine ook veel kabaal na de verhuizing. De schokdemperveer was los. En later nog de bedieningskast in de wasmachine. Beide is relatief simpel op te lossen door de wasmachine zelf opem te maken als je een schroevendraaier kan hanteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 16-05 17:15

mjl

Ugh

Wij hadden ook een wasmachine die opeens heel veel lawaai maakte. Binnen garantie van alles vervangen nadat zowat de hele machine vervangen was op de motor na kwamen ze voor een 4e keer langs, toen bleek dat de rubbers waarmee de motor in deophanging zat kompleet versleten waren, nu weer zo stil als het hoort ….

Ik denk dat er iets niet goed zit in je wasmachine (misschien ook al in je oude huis maar viel het daar niet op). Als er garantie op zit gewoon een claim inleggen voor reparatie. Anders een monteur laten langskomen met het risico dat hij je verteld een nieuwe te kopen :)

Zelf even kijken kan ook, deksel los en achterkant er af is vaak met een schroevendraaier zo gepiept (wel even de stekker uit het stopcontact) als ik dat gedaan had was me wellicht de rubber schaatsels onder in de machine wel opgevallen (de 3 verschillende monteurs in iedergeval niet).

[ Voor 20% gewijzigd door mjl op 21-11-2023 19:34 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 15:27

Nyarlathotep

Crawling Chaos

praet0rian schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:28:
[...]

Ik zou dit nooit in mijn huis halen :X
Vreemd, want ik zie dat die wasmachines vrij duur zijn.
Zelf heb ik een LG met een direct drive motor en dat ding is muisstil, en dat voor 600 euro.
Maargoed, dat lost jouw probleem niet op.
Heb je toevallig een paar tuintegels over? Dan zou ik die even onder de wasmachine leggen en kijken of deze zware demping helpt.
Maar als ik jouw filmpje van die machine bekijk dan denk ik dat het kansloos is...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:31

krietjur

Where am I?

Ik heb zelf sinds kort ook een Asko wasmachine. Bij mij wel gewoon stil, al oogt het vreemd doordat de trommel wel zo heen en weer schudt. Dat is echter het ontwerp van de machine,dat anders is dan de gemiddelde wasmachine. De machine zelf staat bij mij als een huis en geeft dus ook geen trillingen door. Lijkt me echt wel iets mis met deze machine.

Ik heb zelf voor een Asko gekozen juist vanwege de andere constructie. Dit type machine heeft geen rubberen deurmanchet. Hiervoor had ik een LG, waarbij elk half jaar de deurmanchet kapot was, wat dan weer komt door het type was (massage salon dus veel doeken met massageolie. Kan het deurmanchet slecht tegen).

• praet0rian
krietjur schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:03:
Ik heb zelf sinds kort ook een Asko wasmachine. Bij mij wel gewoon stil, al oogt het vreemd doordat de trommel wel zo heen en weer schudt. Dat is echter het ontwerp van de machine,dat anders is dan de gemiddelde wasmachine. De machine zelf staat bij mij als een huis en geeft dus ook geen trillingen door. Lijkt me echt wel iets mis met deze machine.

Ik heb zelf voor een Asko gekozen juist vanwege de andere constructie. Dit type machine heeft geen rubberen deurmanchet. Hiervoor had ik een LG, waarbij elk half jaar de deurmanchet kapot was, wat dan weer komt door het type was (massage salon dus veel doeken met massageolie. Kan het deurmanchet slecht tegen).
Hoi, met de machine is niets mis, deze heeft gewoon een stabiele ondergrond nodig door het mechanisme. Rubberen tegels zijn echter niet zo stabiel, dus nu is het zaak van evenwicht te vinden tussen stabiliteit en schokdemping :-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• berminator
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-05 14:38
Aan de hand van de tips heb ik van alles geprobeerd. Met vrij nieuwe direct drive van LG alsnog een aardbeving op ieder toerental. Een anti trilmat bij de toolstation gehaald, even beter toen erger. Een stoeptegel gehaald. Nog steeds verschrikkelijk. Toen zag ik de comment die zei stoeptegel op een antislip. Nou jongens dat is hem hoor. Eindelijk kan ik normaal wassen.

Deze mat:
https://www.toolstation.n...d9eQ7RHOwvRIaAkH0EALw_wcB

Deze tegel:
https://www.gamma.nl/asso...et-60x60x4-7-cm/p/B504478

< 2 tientjes klaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:31
berminator schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:16:
Aan de hand van de tips heb ik van alles geprobeerd. Met vrij nieuwe direct drive van LG alsnog een aardbeving op ieder toerental. Een anti trilmat bij de toolstation gehaald, even beter toen erger. Een stoeptegel gehaald. Nog steeds verschrikkelijk. Toen zag ik de comment die zei stoeptegel op een antislip. Nou jongens dat is hem hoor. Eindelijk kan ik normaal wassen.

Deze mat:
https://www.toolstation.n...d9eQ7RHOwvRIaAkH0EALw_wcB

Deze tegel:
https://www.gamma.nl/asso...et-60x60x4-7-cm/p/B504478

< 2 tientjes klaar!
Die rubberen mat heeft een grote massa nodig om goed te kunnen dempen; die zware tegel (en de wasmachine) zorgt daarvoor.
Met veren hetzelfde; zorg voor de juiste massa/ gewicht óp die veren, of neem veren met de juiste spanning.
In plaats van veren of een rubberen mat kun je ook bijvoorbeeld een schuimrubberen plaat nemen, zolang de massa die daarop rust is afgestemd werkt dat ook zeer goed.
Zo heb ik lang geleden eens een akoestisch ontkoppelde optische tafel gemaakt van een laag schuimrubber en een betonnen plaat om hologrammen te maken, werkte perfect.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 11:50

ViezeVis

Sample Text

Onze wasmachine liep weg tijdens het wassen en was ook erg luidruchtig. Er werd ons geadviseerd om de wasmachine direct op de betonnen dekvloer te plaatsen i.p.v. op het laminaat. Daarmee zou het weglopen voorkomen worden en zou de wasmachine beter in balans blijven staan. Volgens mij deed het gladde oppervlakte van het laminaat ook niet veel goeds, maar dat is in jouw situatie wellicht minder relevant.

De suggesties die hier geopperd zijn om een betonnen tegel met rubberen mat aan te schaffen vind ik nog niet eens zo heel gek. Maar als je droger er naast staat, zou ik wel beiden op een tegel zetten. Daar gaat de OCD ook goed op.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ieny
  • Laatst online: 15-05 19:21
Staat de machine wel waterpas?

Ik heb zelf 2 Asko's van 8kg was.

Hangt af wat je erin stopt, hoe meer onbalans hoe meer herrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:55

bert pit

asdasd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hCprBBn8DeFe_qxX_m9-UE6rY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNt021tSy3e136xWe52MkKeI.jpg?f=fotoalbum_large

Mij werd dit aangeraden door mijn vader die verstand had van vibraties in industriële omgevingen.

Het idee is dat de machine in zijn eigenfrequentie komt en daardoor gaat trillen, of dat het wasgoed niet 100% goed verdeeld is en daardoor onbalans ontstaat. Die trillingen worden doorgegeven aan de vloer. Aangezien ik houten vloeren heb op de zolder waar de wasmachine staat was het geluid niet om aan te horen.

De oplossing bestaat eruit dat de machine kan bewegen, hij wordt dus zwevend neergezet en je kun hem zonder enige moeite een paar cm heen en weer bewegen. Het is essentieel om twee lagen demping aan te brengen (de groene vierkante schuimrubber dempers) zodat de machine gewoon kan bewegen maar de trillingen niet doorgeeft aan de vloer.

Ik geloof wel dat ik een soort los zittende verbinding heb gemaakt tussen de verschillende lagen, zodat de delen niet zouden verschuiven tijdens het plaatsen van de 100Kg zware Miele, maar de machine wel vrij kan bewegen.

De machine werkt onhoorbaar al 7 jaar lang op die plek en is geen cm verschoven. Je kunt wel geloven dat ik er bij de eerste wasbeurten bij bleef staan, want ik vertrouwde het van geen meter.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aukemuis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Voor deze Miele is het vervangen van de schokbrekers in 99% van de gevallen ook geen overbodige luxe.

Stelt bij deze machines niet veel voor en kost ook niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vitobenz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-04 13:16
Zonder alle items gelezen te hebben, zou ik de machine PRECIES waterpas zetten.Voetjes alle 4 vlak uitdraaien zodat hij niet op slechts 3 voetjes staat.
Verplaatsen naar andere ruimte.
Als laatste een nieuwe machine van een bekend merk aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
Gé Brander schreef op maandag 20 november 2023 @ 00:49:
Vroeger kreeg ik de tip eens om een betonnen plaat eronder te doen. Dat scheelde toen enorm.
Dat heb ik vroeger in mijn toenmalige jaren 1870-1880 huis ook gedaan in de tijd. Dat was de enige manier om niet het hele huis mee te laten trillen met centrigureren.
Daarvoor ook rubberen tegels geprobeerd, maar dan begon die inderdaad ook te dansen. Betonnen plaat werkte uitstekend.

Overigens gaf de betonnenplaat nog wel herrie, maar veel minder dan zonder.

[ Voor 7% gewijzigd door SunnieNL op 26-03-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-05 11:07
bert pit schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:49:
[Afbeelding]

Mij werd dit aangeraden door mijn vader die verstand had van vibraties in industriële omgevingen.

Het idee is dat de machine in zijn eigenfrequentie komt en daardoor gaat trillen, of dat het wasgoed niet 100% goed verdeeld is en daardoor onbalans ontstaat. Die trillingen worden doorgegeven aan de vloer. Aangezien ik houten vloeren heb op de zolder waar de wasmachine staat was het geluid niet om aan te horen.

De oplossing bestaat eruit dat de machine kan bewegen, hij wordt dus zwevend neergezet en je kun hem zonder enige moeite een paar cm heen en weer bewegen. Het is essentieel om twee lagen demping aan te brengen (de groene vierkante schuimrubber dempers) zodat de machine gewoon kan bewegen maar de trillingen niet doorgeeft aan de vloer.

Ik geloof wel dat ik een soort los zittende verbinding heb gemaakt tussen de verschillende lagen, zodat de delen niet zouden verschuiven tijdens het plaatsen van de 100Kg zware Miele, maar de machine wel vrij kan bewegen.

De machine werkt onhoorbaar al 7 jaar lang op die plek en is geen cm verschoven. Je kunt wel geloven dat ik er bij de eerste wasbeurten bij bleef staan, want ik vertrouwde het van geen meter.
Mooie constructie. Hoe dik zijn je multiplex-platen en wat voor soort groen dempingsspul is dat? Ik wil een soortgelijke constructie maken.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

vanquishsdiv schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:20:
[...]

Mooie constructie. Hoe dik zijn je multiplex-platen en wat voor soort groen dempingsspul is dat? Ik wil een soortgelijke constructie maken.
18 mm platen en het dempingsmateriaal heb ik online gekocht. Ik denk 20 mm schuimrubber met een hoge dichtheid, maar het is te lang geleden om het terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopiekn
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-02 19:13
bert pit schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:49:
[Afbeelding]

Is er een speciale reden dat je alleen op de hoeken het dempingsmateriaal hebt aangebracht? Of is dat toevallig zo?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:10

K1p

Mijn vorige huis was houtskelet, er was daar een betonplaat onder de wasmachine en droger gestort. Met de oude wasmachine waar ik ook eens de transport beveiliging erop heb laten zitten met aanzetten trilde de boel alsnog.

Vorig jaar woonden wij daar nog en toen een gewone Bosch wasmachine gekocht. Heerlijk stil. Geen getrild of onbalans meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Joopiekn schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Is er een speciale reden dat je alleen op de hoeken het dempingsmateriaal hebt aangebracht? Of is dat toevallig zo?
Thanks!
Goeie vraag, het is eigenlijk een vervanger van 4 rubberen dempers zoals deze https://rubber-shop.nl/producten/trillingdempers
Ik weet eerlijk gezegd niet meer waarom alleen de hoeken.dempers hebben, maar het werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:57
praet0rian schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:25:
[...]

Staat op een tegelvloer, was een ingerichte wasruimte.

Hier trouwens 2 impressies, staat nu dus op rubber voetjes, op een dikke rubber mat, op een dempingsmat.
Trillingen in vloer zijn wel wat minder, maar geluid is nu hels 8)7

[Video]
[Video]
Heb dit geprobeerd en het heeft echt geholpen, bedankt!
Pagina: 1