Beste allen, ik had graag even jullie mening gevraagd.
Wij starten binnenkort met de bouw van een nieuwe woning. Hierbij zullen we voor onze warmteproductie (sanitair + vloerverwarming) werken met een geothermische warmtepomp (grond-water).
Enkele karakteristieken van onze toekomstige woning:
-E-peil E10
-S-peil S31
-Oververhitting Kh 330
-Karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik 33310MJ
-Jaarlijks primair energieverbruik per eenheid vloeroppervlakte 18.76kWh/m²
-Totaal beschermd volume 1943m³
-Totaal bewoonbare oppervlakte 199m²
-Totaal 370m² vloerverwarming (gelijkvloers + volledig eerste verdieping)
Ik heb bij 2 firma's offertes laten maken. Beiden firma’s stellen de Thermia Calibra ECO 12 - 400V (variabel 3-12 kW // ingebouwd 184 liter SWW) voor. COP 5.85.
Waar wij wonen mag maximaal 65 meter diep geboord worden.
Offerte firma 1: 5 boringen van 65m voor (5x65) via Tichelmann principe, serieel geschakeld.
Offerte firma 2: 7 boringen van 58m (7x58) via collectorput buiten
Beiden boringen 6 à 7 meter uiteen per boring en dubbele lussen. Totaalprijs per offerte is vergelijkbaar.
2 vragen hieromtrent:
-Dimensionering warmtepomp 3-12kW correct voor deze toekomstige woning?
-Dimensionering diepteboring verschilt nogal. Wat is jullie idee hierover en welke van de 2 raden jullie aan?
Mijn voorkeur ging uit naar offerte 2: deze geeft de meeste boormeters en de meeste aantal boringen hetgeen waarschijnlijk het minste stress zet op de bodemwarmtewisselaar? Echter volgens firma 1 is het Tichelman principe veel beter dan het systeem met collectorput aangezien Tichelmann veel eenvoudiger is en je minder rendementsverlies hebt?
Wij starten binnenkort met de bouw van een nieuwe woning. Hierbij zullen we voor onze warmteproductie (sanitair + vloerverwarming) werken met een geothermische warmtepomp (grond-water).
Enkele karakteristieken van onze toekomstige woning:
-E-peil E10
-S-peil S31
-Oververhitting Kh 330
-Karakteristiek jaarlijks primair energieverbruik 33310MJ
-Jaarlijks primair energieverbruik per eenheid vloeroppervlakte 18.76kWh/m²
-Totaal beschermd volume 1943m³
-Totaal bewoonbare oppervlakte 199m²
-Totaal 370m² vloerverwarming (gelijkvloers + volledig eerste verdieping)
Ik heb bij 2 firma's offertes laten maken. Beiden firma’s stellen de Thermia Calibra ECO 12 - 400V (variabel 3-12 kW // ingebouwd 184 liter SWW) voor. COP 5.85.
Waar wij wonen mag maximaal 65 meter diep geboord worden.
Offerte firma 1: 5 boringen van 65m voor (5x65) via Tichelmann principe, serieel geschakeld.
Offerte firma 2: 7 boringen van 58m (7x58) via collectorput buiten
Beiden boringen 6 à 7 meter uiteen per boring en dubbele lussen. Totaalprijs per offerte is vergelijkbaar.
2 vragen hieromtrent:
-Dimensionering warmtepomp 3-12kW correct voor deze toekomstige woning?
-Dimensionering diepteboring verschilt nogal. Wat is jullie idee hierover en welke van de 2 raden jullie aan?
Mijn voorkeur ging uit naar offerte 2: deze geeft de meeste boormeters en de meeste aantal boringen hetgeen waarschijnlijk het minste stress zet op de bodemwarmtewisselaar? Echter volgens firma 1 is het Tichelman principe veel beter dan het systeem met collectorput aangezien Tichelmann veel eenvoudiger is en je minder rendementsverlies hebt?