Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:31

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Topicstarter
Ik zoek een?
Soundbar of setje speakers

Wat is je budget?
Maximaal €400

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is niet voor mij, maar voor mijn ouders. Ze hebben sinds kort een nieuwe televisie (een Philips 48OLED807/12 om precies te zijn), en nu willen ze graag wat beter geluid dan de TV-speakers. Ze kijken vooral naar het nieuws, documentaires en mijn moeder kijkt graag naar klassieke concerten. Aangezien ze niet zo sterk zijn met technologie, zou het fijn zijn als de apparatuur vanzelf inschakelde als de TV aan gezet wordt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zat te kijken naar deze soundbar van Philips: https://tweakers.net/pricewatch/1629856/philips-tab8905.html, deze is nu aantrekkelijk afgeprijsd. Een 2.0 stereo-set speakers is misschien ook al voldoende, als dat aan te sluiten is op de TV?

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik wil ze vooral graag een goede allround verbetering van de audio-ervaring geven. Features als Dolby Atmos voor films e.d. zullen ze niet in geïnteresseerd zijn. De situatie is zo dat er voor de TV op het TV-meubel wel plaats is voor een soundbar, echter zullen een subwoofer, danwel een een 2.0 setje speakers, achter de TV geplaatst moeten worden. En van belang is dat het dus goed samenwerkt met de TV, zodat ze de menu's kunnen vermijden.

Ik hoor graag of bovenstaande soundbar dan een goede keuze is of dat ik wellicht beter voor een ander model of set-up kan gaan.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Beste antwoord (via .ScorpionSquad op 30-11-2023 13:49)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:34
Jammer dat een paar actieve boekenplank speakers niet op het TV-meubel passen, aangezien er ook naar muziek wordt geluisterd is dit de beste optie.

Hoeveel waarde hechten je ouders aan de lage tonen? De meeste 'ouderen' de een soundbar hebben inclusief een subwoofer verminderen de lage tonen waardoor je in feiten beter af bent met een soundbar met 'geïntegreerde sub'.

Imo is een Sonos Beam of een Samsung S60B de logischere keuzen, hiermee til je het geluid een paar niveaus hoger vergeleken met de TV-speakers en zal alles een stuk duidelijker/ beter/ voller klinken waaronder stemmen.

De Sonos Beam biedt een iets bredere soundstage terwijl de Samsung S60B veel meer bang for the buck biedt. Beide soundbars kun je va eARC aansluiten waarna je met de afstandsbediening van de tv het geluid kunt bedienen.

Wanneer diepere lage tonen wel gewenst zijn biedt de Samsung Q600C momenteel de beste bang for the buck.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Jammer dat een paar actieve boekenplank speakers niet op het TV-meubel passen, aangezien er ook naar muziek wordt geluisterd is dit de beste optie.

Hoeveel waarde hechten je ouders aan de lage tonen? De meeste 'ouderen' de een soundbar hebben inclusief een subwoofer verminderen de lage tonen waardoor je in feiten beter af bent met een soundbar met 'geïntegreerde sub'.

Imo is een Sonos Beam of een Samsung S60B de logischere keuzen, hiermee til je het geluid een paar niveaus hoger vergeleken met de TV-speakers en zal alles een stuk duidelijker/ beter/ voller klinken waaronder stemmen.

De Sonos Beam biedt een iets bredere soundstage terwijl de Samsung S60B veel meer bang for the buck biedt. Beide soundbars kun je va eARC aansluiten waarna je met de afstandsbediening van de tv het geluid kunt bedienen.

Wanneer diepere lage tonen wel gewenst zijn biedt de Samsung Q600C momenteel de beste bang for the buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ze hebben dat ding dus sinds kort, zitten nog in de wenperiode aan de nieuwe. Wat hadden ze hiervoor?

Ik zou eerst eens in de audio opties van de TV duiken. Wat je noemt is allemaal stem georiënteerd. Meeste TV's hebben een setting voor heldere stemmen, al dan niet met andere aanpassingen. Als dat niet helpt kun je altijd nog geld uitgeven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:27:

Dank voor de tips. Ik ging er zelf ook vanuit dat het achter de TV plaatsen van de boekenplankspeakers zonde zou zijn, maar die optie geniet in de basis ook mijn voorkeur over een soundbar.

Het laag zal ze verder niet zo veel interesseren, zolang iets als een contrabas of grote orgelpijp wel goed gereproduceerd kan worden.
The Eagle schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:41:
Ze hebben dat ding dus sinds kort, zitten nog in de wenperiode aan de nieuwe. Wat hadden ze hiervoor?

Ik zou eerst eens in de audio opties van de TV duiken. Wat je noemt is allemaal stem georiënteerd. Meeste TV's hebben een setting voor heldere stemmen, al dan niet met andere aanpassingen. Als dat niet helpt kun je altijd nog geld uitgeven :)
Ik heb de opties voor de audioweergave al met ze doorgespit en ze kijken er nu al een aantal weken naar. Moeders is enigszins hardhorend aan het worden dus de geïntegreerde speakers worden als niet afdoende ervaren. Of dat met een betere audioset anders wordt, is niet mijn probleem, maar we weten allemaal dat gehoorapparaten een grote stap zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:55
Dit weekend zelf deze soundbar besteld, komt hopelijk morgen binnen. Zal even kijken of ik hem nog getest krijg deze week.

@Freshouttheoven wat is de reden dat je die anderen aanraadt? Ze zijn allen flink duurder dan de door TS genoemde soundbar en hebben zeker niet meer functionaliteit.

Voor mij was bijvoorbeeld de hmdi passthrough en ingebouwde Chromecast een enorme plus voor de Philips.

(Overigens vind ik meer dan €250 uitgeven aan een soundbar sowieso weggegooid geld. Zo goed als echte speakers gaat het toch niet klinken dus het is puur voor net wat beter dan TV geluid + de extra functionaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

.ScorpionSquad schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:29:
[...]

Dank voor de tips. Ik ging er zelf ook vanuit dat het achter de TV plaatsen van de boekenplankspeakers zonde zou zijn, maar die optie geniet in de basis ook mijn voorkeur over een soundbar.

Het laag zal ze verder niet zo veel interesseren, zolang iets als een contrabas of grote orgelpijp wel goed gereproduceerd kan worden.

[...]

Ik heb de opties voor de audioweergave al met ze doorgespit en ze kijken er nu al een aantal weken naar. Moeders is enigszins hardhorend aan het worden dus de geïntegreerde speakers worden als niet afdoende ervaren. Of dat met een betere audioset anders wordt, is niet mijn probleem, maar we weten allemaal dat gehoorapparaten een grote stap zijn ;) .
toon volledige bericht
Jouw probleem is niet de audio of de techniek. Jouw probleem is de eigenwijsheid van je moeder. Zeg tegen je pa dat een soundbar het niet op gaat lossen en dat ie je ma moet overreden een gehoortest te doen. EIther that of 250 euro uitgeven voor een soundbar die het probleem ook niet niet oplost.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
[b]The Eagle schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:55:[/b

EIther that of 250 euro uitgeven voor een soundbar die het probleem ook niet niet oplost.
Onzin.

De gemiddelde TV-speaker klinkt erg matig/ dun. Een goede soundbar kan het geluid en dialogen wel degelijk flink verbeteren.

Ook wanneer je gehoor achteruitgaat kan een externe geluidsoplossing, tot in zekere zin, een verbetering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Philip Ross schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:06:
Dit weekend zelf deze soundbar besteld, komt hopelijk morgen binnen. Zal even kijken of ik hem nog getest krijg deze week.

Wat is de reden dat je die anderen aanraadt? Ze zijn allen flink duurder dan de door TS genoemde soundbar en hebben zeker niet meer functionaliteit.

Voor mij was bijvoorbeeld de hmdi passthrough en ingebouwde Chromecast een enorme plus voor de Philips.
HDMI passthrough met meerdere poorten is wel een unique selling point voor deze soundbar.

Zoals gezegd neemt een sub ruimte in beslag, wanneer diepere lage tonen niet gewenst of gebruikt worden ben je beter af met een soundbar waar passieve radiators inzitten. Los hiervan vind ik een meerprijs van 60 euro niet 'flink duurder'.

De soundbars van Philips klonken een aantal jaar geleden matig, kan zijn dat TP-Vision het een en ander heeft verbeterd en de TAB89xx wel aardig klinkt (al is deze wel drie jaar geleden op de markt gekomen).
(Overigens vind ik meer dan €250 uitgeven aan een soundbar sowieso weggegooid geld. Zo goed als echte speakers gaat het toch niet klinken dus het is puur voor net wat beter dan TV geluid + de extra functionaliteit)
Niet mee eens.

Het bedrag dat jij aanhaalt is nietszeggend, hoeveel bang for the buck je krijgt is geheel afhankelijk van het moment waarop je de soundbar koopt en hoe lang deze al op de markt is.

De ene soundbar is de andere niet, ook binnen hetzelfde budget kan er veel verschil in geluidskwaliteit en soundstage zijn. Zelfde geldt ook voor Bluetooth of wifi speakers.

Wat zijn echte speakers? En over welke budget heb je het dan?

Soundbars zijn in de afgelopen jaren flink verbeterd, veel beter dan dat een fatsoenlijke soundbar momenteel klinkt gaat het niet worden. Dit heeft deels met de beperkte klankkast te maken en deels dat je goede stereo separation mist. Dit laatste kwam ook naar voren tijdens het vergelijken van een paar actieve monitor speakers en een goede soundbar.

De Argon Audio Forte MK2 staat redelijk goed aangeschreven en geeft een betere soundstage/ stereo separation vergeleken met een goede soundbar echter kan de bas bij bepaalde genres te geforceerd/ vermoeiend klinken.

Wanneer je hier een goede soundbar tegenover zet met veel bang for the buck, bijv. de Samsung Q800C op moment van schrijven dan mis je de wijdere soundstage en stereo separation bij muziek. Net als de Forte MK2 wordt de bas bij bepaalde genres niet juist weergegeven, deze klinkt dan overheersend/ iets wat ongecontroleerd.

Zet je vervolgens en film op dan lijkt het geluid bij de Q800C meer uit de TV te komen, ook krijg je meer impact bij de lage tonen. In tegenstelling tot muziek klinkt de sub dan wel strakker en meer in balans.

Zet je een goede soundbar tegenover een paar fatsoenlijke vloerstaanders (bijv. Dali Oberon 7), zal eerstgenoemde het onderspit delven. Zelfde geldt ook voor een fatsoenlijke surround opstelling. Met beide praat je wel over een geheel andere prijscategorie > € 1000.

Wanneer je budget beperkt is en je hoofdzakelijk films/ series en TV kijkt biedt een goede soundbar meer waar voor het geld.

Dan hebben we het nog niet gehad over audio formats, waarbij een paar actieve monitor speakers hierin beperkt zijn en een goede soundbar meerdere audio formats ondersteunt waaronder lossless + wifi streaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Freshouttheoven schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:33:
[...]

HDMI passthrough met meerdere poorten is wel een unique selling point voor deze soundbar.

Zoals gezegd neemt een sub ruimte in beslag, wanneer diepere lage tonen niet gewenst of gebruikt worden ben je beter af met een soundbar waar passieve radiators inzitten. Los hiervan vind ik een meerprijs van 60 euro niet 'flink duurder'.

De soundbars van Philips klonken een aantal jaar geleden matig, kan zijn dat TP-Vision het een en ander heeft verbeterd en de TAB89xx wel aardig klinkt (al is deze wel drie jaar geleden op de markt gekomen).
De enige reviews die ik kon vinden waren zeer te spreken over het geluid.
Ga het vanzelf merken deze week.

Overigens vind ik €60 op €200 al best een verschil. Is toch al 30%. En dan heb je de goedkoopste van de genoemde alternatieven. De Sonos is al €400+ en ook de genoemde 600C is €299 en daarmee 50% duurder.
Of dat significant is moet iedereen zelf uitmaken natuurlijk maar ik vond het een behoorlijk groot verschil.
[...]

Niet mee eens.

Het bedrag dat jij aanhaalt is nietszeggend, hoeveel bang for the buck je krijgt is geheel afhankelijk van het moment waarop je de soundbar koopt en hoe lang deze al op de markt is.

De ene soundbar is de andere niet, ook binnen hetzelfde budget kan er veel verschil in geluidskwaliteit en soundstage zijn. Zelfde geldt ook voor Bluetooth of wifi speakers.

Wat zijn echte speakers? En over welke budget heb je het dan?

Soundbars zijn in de afgelopen jaren flink verbeterd, veel beter dan dat een fatsoenlijke soundbar momenteel klinkt gaat het niet worden. Dit heeft deels met de beperkte klankkast te maken en deels dat je goede stereo separation mist. Dit laatste kwam ook naar voren tijdens het vergelijken van een paar actieve monitor speakers en een goede soundbar.

De Argon Audio Forte MK2 staat redelijk goed aangeschreven en geeft een betere soundstage/ stereo separation vergeleken met een goede soundbar echter kan de bas bij bepaalde genres te geforceerd/ vermoeiend klinken.

Wanneer je hier een goede soundbar tegenover zet met veel bang for the buck, bijv. de Samsung Q800C op moment van schrijven dan mis je de wijdere soundstage en stereo separation bij muziek. Net als de Forte MK2 wordt de bas bij bepaalde genres niet juist weergegeven, deze klinkt dan overheersend/ iets wat ongecontroleerd.

Zet je vervolgens en film op dan lijkt het geluid bij de Q800C meer uit de TV te komen, ook krijg je meer impact bij de lage tonen. In tegenstelling tot muziek klinkt de sub dan wel strakker en meer in balans.

Zet je een goede soundbar tegenover een paar fatsoenlijke vloerstaanders (bijv. Dali Oberon 7), zal eerstgenoemde het onderspit delven. Zelfde geldt ook voor een fatsoenlijke surround opstelling. Met beide praat je wel over een geheel andere prijscategorie > € 1000.

Wanneer je budget beperkt is en je hoofdzakelijk films/ series en TV kijkt biedt een goede soundbar meer waar voor het geld.

Dan hebben we het nog niet gehad over audio formats, waarbij een paar actieve monitor speakers hierin beperkt zijn en een goede soundbar meerdere audio formats ondersteunt waaronder lossless + wifi streaming.
toon volledige bericht
Wat ik bedoel is dus zoals jij ook al aangeeft. De fysieke beperking van de klankkast, stereo separation en het formaat van de woofer is gewoon beperkt.
Dat betekent al snel dat zelfs een high end soundbar van €1000+ het al snel aflegt tegen een set passieve boekenplank speakers van ~300. (Met versterken erbij blijf je dan ruim onder de €1000). Waarbij je dus met versterker nog meer opties hebt voor streaming en audio formats etc.

De reden om voor een soundbar te gaan is voornamelijk gebruiksgemak, prijs (als je dus een goedkope neemt) en dat ie veel minder ruimte inneemt op je tv meubel. (Vooral dat laatste was voor mijn vrouw van doorslaggevende waarde)

Als je echt goed geluid belangrijk vindt gaat geen enkele soundbar voldoende zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Philip Ross op 20-11-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Topicstarter
Philip Ross schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:48:
[...]

Ik ben wel geïnteresseerd in je ervaringen, mocht je de tijd hebben om het te beoordelen en te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Philip Ross schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:48:
[...]

Als je echt goed geluid belangrijk vindt gaat geen enkele soundbar voldoende zijn.
Daar gaat de discussie niet over.

€ 1000+ soundbars zijn way overpriced, maar om nu te stellen dat meer dan € 250 uitgeven aan een soundbar weggegooid geld is snjidt geen hout.

Overigens vind ik €60 op €200 al best een verschil. Is toch al 30%. En dan heb je de goedkoopste van de genoemde alternatieven. De Sonos is al €400+ en ook de genoemde 600C is €299 en daarmee 50% duurder.
Of dat significant is moet iedereen zelf uitmaken natuurlijk maar ik vond het een behoorlijk groot verschil.
Zoals gezegd is de ene soundbar niet de andere. Er kan duidelijk verschil zitten, ook voor een leek, qua geluidskwaliteit in hetzelfde prijssegment.
Wat ik bedoel is dus zoals jij ook al aangeeft. De fysieke beperking van de klankkast, stereo separation en het formaat van de woofer is gewoon beperkt.
Dat betekent al snel dat zelfs een high end soundbar van €1000+ het al snel aflegt tegen een set passieve boekenplank speakers van ~300. (Met versterken erbij blijf je dan ruim onder de €1000). Waarbij je dus met versterker nog meer opties hebt voor streaming en audio formats etc.
Dit is dus geheel afhankelijk van het type (boekenplank) speaker, een goede soundbar met sub kan bij films en series beter klinken en meer impact bieden dan enkel een paar boekenplank speakers (al dan niet actief) van gemiddelde formaat (met een vier a vijf inch woofer). Waarbij de aanschafprijs min of meer gelijkwaardig is, 400 - 600 euro.

Het verbaasde mij in ieder geval hoe relatief goed een soundbar van 400 - 600 euro kan klinken bij films/ series en TV kijken vergeleken met o.a. soundbars van 4 - 7 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Freshouttheoven schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:00:
[...]

Daar gaat de discussie niet over.
Wel als je gaat aanraden een andere soundbar te kiezen voor beter geluid.
€ 1000+ soundbars zijn way overpriced, maar om nu te stellen dat meer dan € 250 uitgeven aan een soundbar weggegooid geld is snjidt geen hout.
Het is dan ook maar een mening, geen feit.
Maar het is gebaseerd op dat je pas "goed" geluid gaat krijgen bij die over priced dingen als je vergelijkt met andere oplossingen zoals boekenplank speakers.
[...]

Zoals gezegd is de ene soundbar niet de andere. Er kan duidelijk verschil zitten, ook voor een leek, qua geluidskwaliteit in hetzelfde prijssegment.
Absoluut. Maar de verschillen tussen soundbars onderling zijn vaak niet zo groot als tussen soundbars en speakers.
[...]

Dit is dus geheel afhankelijk van het type (boekenplank) speaker, een goede soundbar met sub kan bij films en series beter klinken en meer impact bieden dan enkel een paar boekenplank speakers (al dan niet actief) van gemiddelde formaat (met een vier a vijf inch woofer). Waarbij de aanschafprijs min of meer gelijkwaardig is, 400 - 600 euro.

Het verbaasde mij in ieder geval hoe relatief goed een soundbar van 400 - 600 euro kan klinken bij films/ series en TV kijken vergeleken met o.a. soundbars van 4 - 7 jaar geleden.
Het type maakt gewoon uit doordat een soundbar enorm beperkt is in formaat. Die fysieke tekortkomingen kan je misschien tot op zekere hoogte maskeren maar zal je nooit echt op kunnen lossen.

Een moderne soundbar klinkt misschien beter dan een van 7 jaar oud maar nog lang niet zo goed als een degelijke boekenplank speakers van dezelfde prijsklasse.

In jouw vergelijking is het puur de losse subwoofer die het verschil kan maken voor de soundbar. Maar die kan je ook bij boekenplank speakers zetten als je dat belangrijk vind. 2.1 opstelling is zeer gebruikelijk.

Heb een aantal soundbars geluisterd de laatste tijd en pas vanaf een ~€1400 kwam ik iets tegen waarvan ik het vergelijkbaar vond met een setje boekenplank speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 21-11-2023 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Eerste ervaring gisteren avond. Instellen ging om onduidelijke redenen wat lastig maar is wel gelukt. Ingebouwde Chromecast is helaas alleen een Chromecast Audio en dus beperkt bruikbaar.
Bluetooth verbinding is niet super goed, hapert af en toe zeker als ik wate verder weg loop in huis.

Geluid is wat je van een soundbar van deze prijs kan verwachten. Niet super, zeker in de lagere tonen. Maar goed genoeg ruimte om een muziekje op de achtergrond af te spelen.
Mijn eerste associatie is met mijn Sony Sony WH-1000XM3. Prima voor normale situaties en handig in gebruik maar als je een keer echt goed naar je muziek wil luisteren moet je iets anders hebben.

Geluid van TV moet ik nog testen, nog niet aan toegekomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Philip Ross op 23-11-2023 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Topicstarter
Korte update,

Het is de Samsung S60B geworden, is inmiddels geïnstalleerd en ze zijn er heel gelukkig mee. Dank voor de moeite en het advies.

Pagina: 1