Volgend jaar word ik eigenaar van een (te bouwen) tiny house. Dit is een klein huisje met twee verdiepingen, totaal 40 m2. Het huisje is rondom geïsoleerd, vloer/muur/dak. Tussen de twee verdiepingen zit voor zover ik weet geen isolatie; het idee is dat de buitenschil goed is geïsoleerd en het hele huis egaal warm gehouden wordt.
De standaard installatie die geleverd wordt, is een lucht/lucht warmtepomp met 3.5 kW koelvermogen (en dus 3.5 kW en een beetje verwarmvermogen). Daarnaast zit er ook een (standaard) boiler voor warm water.
Ik ben me aan het inlezen in de mogelijkheid voor een L/W warmtepomp in combinatie met vloerverwarming (in plaats van de L/L warmtepomp), gezien dit meer comfort geeft, en een meer gelijkmatige verwarming. Hierbij heb ik een aantal vragen voor de experts:
Edit: wat aanpassingen ter verduidelijking, dankjewel @paQ
De standaard installatie die geleverd wordt, is een lucht/lucht warmtepomp met 3.5 kW koelvermogen (en dus 3.5 kW en een beetje verwarmvermogen). Daarnaast zit er ook een (standaard) boiler voor warm water.
Ik ben me aan het inlezen in de mogelijkheid voor een L/W warmtepomp in combinatie met vloerverwarming (in plaats van de L/L warmtepomp), gezien dit meer comfort geeft, en een meer gelijkmatige verwarming. Hierbij heb ik een aantal vragen voor de experts:
- Zijn er subsidies toepasbaar in deze situatie?
- Is dit verhaal überhaupt kostentechnisch verstandig, en wat ben ik ongeveer kwijt voor warmtepomp L/W + vloerverwarming voor 20m2, of evt de volle 40 m2 voor twee verdiepingen?
- Is de warmtepomp te combineren met de boiler?
- Welk type vloerverwarming is geschikt voor een houten Tiny house? De vloerpanelen zijn van 18mm multiplex, daar bovenop zou de vloerverwarming komen, daar bovenop laminaat/PVC vloer.
Edit: wat aanpassingen ter verduidelijking, dankjewel @paQ
[ Voor 5% gewijzigd door kloppertje1 op 19-11-2023 20:36 ]