situatie:
- badkamer op zuid-oosten (hoek)
- 8 m2
- steil oost-zijde schuin dak met matige (hooguit) isolatie
- plafond geïsoleerd in de vorm van dakisolatie in het knieschot erboven.
- spouw onder schuine dak (ca 1m hoog) nageïsoleerd
- zuid-zijde kiep/draai deur met rooster boven het glas (nieuw HR++), muur nageïsoleerd.
- met name de zuid-zijde krijgt het flink te verduren kwa wind
- elektrische vloerverwarming 750W
Ik heb momenteel een buisventilator in de muur aan de zuid-zijde met 'terugslagventiel'.
(flimsy plastic plaatje
maar idd de wind blijft buiten)
Deze reageert op beweging en op RLV. Als dat snel stijgt, gaat hij harder draaien. Is het voldoende gedaald en er is geen beweging, dan schakelt hij uit.
Werkt eigenlijk uitstekend
Ik zet nu elke ochtend de vvw een uur aan, en dan is het zo'n 21-22 graden.
De volgende ochtend begin ik dan weer met ca 17-18.
Dan is ook meteen de vraag wat ik win aan een decentrale WTW. Investering zit tussen de 600 en 1100 euro zo ongeveer, en dan lees ik "tot 90% warmte behoud" .... ja tot... kan dus ook 22% zijn...
Het is niet zo dat mijn huidige ventilatie uren per dag warmte naar buiten staat te blazen. Ik schat in dat die al met al rond de 2 uur per dag aan is. Dat zal heus wel ten kosten gaan van de warmte in de badkamer, maar wat kan ik aan rendement verwachten aan zo'n decentrale WTW, en beter gesteld, wat mag ik afzetten daarvan tegen mijn ca 1 kWh per dag aan stroom voor de verwarming aldaar?
- badkamer op zuid-oosten (hoek)
- 8 m2
- steil oost-zijde schuin dak met matige (hooguit) isolatie
- plafond geïsoleerd in de vorm van dakisolatie in het knieschot erboven.
- spouw onder schuine dak (ca 1m hoog) nageïsoleerd
- zuid-zijde kiep/draai deur met rooster boven het glas (nieuw HR++), muur nageïsoleerd.
- met name de zuid-zijde krijgt het flink te verduren kwa wind
- elektrische vloerverwarming 750W
Ik heb momenteel een buisventilator in de muur aan de zuid-zijde met 'terugslagventiel'.
(flimsy plastic plaatje
Deze reageert op beweging en op RLV. Als dat snel stijgt, gaat hij harder draaien. Is het voldoende gedaald en er is geen beweging, dan schakelt hij uit.
Werkt eigenlijk uitstekend
Ik zet nu elke ochtend de vvw een uur aan, en dan is het zo'n 21-22 graden.
De volgende ochtend begin ik dan weer met ca 17-18.
Dan is ook meteen de vraag wat ik win aan een decentrale WTW. Investering zit tussen de 600 en 1100 euro zo ongeveer, en dan lees ik "tot 90% warmte behoud" .... ja tot... kan dus ook 22% zijn...
Het is niet zo dat mijn huidige ventilatie uren per dag warmte naar buiten staat te blazen. Ik schat in dat die al met al rond de 2 uur per dag aan is. Dat zal heus wel ten kosten gaan van de warmte in de badkamer, maar wat kan ik aan rendement verwachten aan zo'n decentrale WTW, en beter gesteld, wat mag ik afzetten daarvan tegen mijn ca 1 kWh per dag aan stroom voor de verwarming aldaar?
/f/image/u2DwBiOur4Eq2WRl7358MdXP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 19:38 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.