Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:18
situatie:
- badkamer op zuid-oosten (hoek)
- 8 m2
- steil oost-zijde schuin dak met matige (hooguit) isolatie
- plafond geïsoleerd in de vorm van dakisolatie in het knieschot erboven.
- spouw onder schuine dak (ca 1m hoog) nageïsoleerd
- zuid-zijde kiep/draai deur met rooster boven het glas (nieuw HR++), muur nageïsoleerd.
- met name de zuid-zijde krijgt het flink te verduren kwa wind
- elektrische vloerverwarming 750W

Ik heb momenteel een buisventilator in de muur aan de zuid-zijde met 'terugslagventiel'.
(flimsy plastic plaatje ;) maar idd de wind blijft buiten)
Deze reageert op beweging en op RLV. Als dat snel stijgt, gaat hij harder draaien. Is het voldoende gedaald en er is geen beweging, dan schakelt hij uit.
Werkt eigenlijk uitstekend :)

Ik zet nu elke ochtend de vvw een uur aan, en dan is het zo'n 21-22 graden.
De volgende ochtend begin ik dan weer met ca 17-18.

Dan is ook meteen de vraag wat ik win aan een decentrale WTW. Investering zit tussen de 600 en 1100 euro zo ongeveer, en dan lees ik "tot 90% warmte behoud" .... ja tot... kan dus ook 22% zijn...

Het is niet zo dat mijn huidige ventilatie uren per dag warmte naar buiten staat te blazen. Ik schat in dat die al met al rond de 2 uur per dag aan is. Dat zal heus wel ten kosten gaan van de warmte in de badkamer, maar wat kan ik aan rendement verwachten aan zo'n decentrale WTW, en beter gesteld, wat mag ik afzetten daarvan tegen mijn ca 1 kWh per dag aan stroom voor de verwarming aldaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npsNIyYG-KTOb8sBK8CxD7xEm3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2DwBiOur4Eq2WRl7358MdXP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 19:38 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:46
even buiten gezondheid, co2, rlv en al om (waar genoeg over te zeggen en te lezen is op dit forum), puur kostenperspectief;

Wil je het correct doen reken dan met graaddagen.

Maar ik hou het hier even simpel..

Stel het is buiten 4*C, en binnen 22*C, een 90% rendement WTW zal ervoor zorgen dat verse lucht binnen komt met 20*C.

a) Bij de WTW verlies je dus 2*C die je verwarming (extra) moet opwarmen.
b) Bij de normale ventilatie verlies je 18*C die je verwarming (extra) moet opwarmen.

1m3 gas heeft ongeveer 35.17 MJ ~ energie, en om 1m3 lucht 1*C op te warmen is ~917 J nodig. Als we uit gaan van 100% efficiënte opwarming door de CV, en stellen dat alleen je badkamer 16m3 is en verwarmd moet worden (1 volledige luchtverversing, waarschijnlijk 10 minuten ventileren):

a) opwarmen lucht naar 22*C kost ~30 kJ extra (0.0009 m3 gas)
b) opwarmen lucht naar 22*C kost ~264 kJ extra (0.0075 m3 gas)

Dus ja het verschil is 10x in gas aan "extra" opwarmen door ventileren.

Doe dit maal 180 dagen (is helemaal niet zo) en je hebt alleen voor de badkamer .. 1m3 gas verschil. Dus die WTW ga je er puur voor de badkamer nooit uithalen.

Voor een hele woning ziet dat er anders uit;

Stel je hebt 24/7 ventilatie van een hele woning met 250 m3 lucht, en je ververst met minimale stand 75m3/u, dus ~7 verversingen per dag.

Op dezelfde dag zou de verwarming:
a) 3.2 MJ extra moeten verwarmen door ventilatie ( 0.09 m3 gas )
b) 28.9 MJ extra moeten verwarmen door ventilatie ( 0.82 m3 gas )

Verschil is dan al gauw 0.7 m3 gas per dag op erg koude dagen. Nu hebben we die niet veel, en hier is het juist handig om met graaddagen te werken.

Een gemiddelde 4*C winter temperatuur (90 dagen) is vrij normaal. Dus 0.7*90 zou nog best wat kunnen opleveren.. 63 kuub besparing voor ventileren met of zonder wtw.

Je kunt dit makkelijk omrekenen naar je elektrische verwarming, gezien 1kWh=3.6MJ. (eigenlijk kan je alle getallen x10 doen, dus 10 kWh besparing door WTW op een half jaar best case voor je badkamer).

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 20-11-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Thx voor de onderbouwing. Was ook al een beetje mijn onderbuikgevoel.
Rijst ook wel meteen een beetje de vraag wie er in hemelsnaam een decentrale WTW wel uit zou kunnen halen :S
Dan moet ie echt al de godganse dag aanstaan.

Over het algemeen is de luchtkwaliteit in mijn huis prima in orde.

ca 780 m3 inhoud
en soort van type C ventilatie :+
- de afzuiging dus op de badkamer
- afzuiging toilet met automatische lamellen
- de kookplaatafzuiging naar buiten. (schept ook heel wat kuubs weg)
- mv type C op kantoor
Verder gaan buitendeuren vrij vaak open, en als het zonnetje schijnt gaat toch ook wel af en toe gewoon het raam open, en dekbed even luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:46
paQ schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:09:

ca 780 m3 inhoud
type C ventilatie
Dus x3 alles zo'n beetje, met huidige gas prijzen kan je tot ~250 eur per winter aan stookkosten besparen met WTW die 90% rendement haalt.

Ik zou dat dan licht overwegen, want als je zelf alles aanlegt (en weet waar je mee bezig bent, en goed doet) kan je al voor 2500-3000 EUR totaal klaar zijn (WTW, extra buizen als je die niet hebt, materialen). Binnen 10-15 jaar (eerder bij gasprijs stijging) is dat eruit.

Doe je het voor meer.. tja langere terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
grasmanek94 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:19:
[...]

Dus x3 alles zo'n beetje, met huidige gas prijzen kan je tot ~250 eur per winter aan stookkosten besparen met WTW die 90% rendement haalt.

Ik zou dat dan licht overwegen, want als je zelf alles aanlegt (en weet waar je mee bezig bent, en goed doet) kan je al voor 2500-3000 EUR totaal klaar zijn (WTW, extra buizen als je die niet hebt, materialen). Binnen 10-15 jaar (eerder bij gasprijs stijging) is dat eruit.

Doe je het voor meer.. tja langere terugverdientijd.
ik vraag het me af...
de kookplaat blijft de kookplaat, en de mv op kantoor -ca 135m3- werkt op diverse (VOC) sensoren aldaar, omdat die de functie heeft snel pieken van VOC af te voeren naar buiten.

Verder beneden alles op de warmtepomp, en zeer zeker geen trek in het openhalen van alle plafonds ;)