Heel veel insecten in nieuwbouw woning - hoe te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 15:30
Wij zijn sinds 2 jaar ingetrokken in onze (CPO) vrijstaande zelfbouw woning. Het is via een aannemer gegaan en afgezien van kleinigheden van een lekkage hier en een scheurtje daar is dat verder an sich prima verlopen.

Wat ons wel opvalt, is dat we _ontzettend_ veel grote insecten in huis tegenkomen; elke dag zitten er grote spinnen in de douche, kruipen er duizendpoten door de kamers. Onze buren (die hetzelfde bouwproces hebben doorlopen met dezelfde technieken etc) hebben lang niet zoveel last van insecten als wij, dus het lijkt me duidelijk dat er gewoon nog grote kieren en gaten zijn die we nog niet hebben gevonden.

Mijn vraag is vooral; hoe kunnen we vaststellen waar al die beestjes binnenkomen? Alle kozijnen, ramen en deuren sluiten goed en hebben degelijk zetwerk. Ventilatie gaat via een WTW met gedegen filters.. Ik snap eigenlijk niet hoe die dikke spinnen door ogenschijnlijk minuscule kiertjes kunnen komen.

Iemand enige tips of relevante ervaring? :?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mij kom je daar alleen achter als je een blowerdoortest laat uitvoeren. Dan weet je waar de kieren en naden zitten waar je tocht door hebt maar waar dus ook, secundair, insecten door naar binnen kunnen komen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 12:25
Asitis schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:24:
Wij zijn sinds 2 jaar ingetrokken in onze (CPO) vrijstaande zelfbouw woning. Het is via een aannemer gegaan en afgezien van kleinigheden van een lekkage hier en een scheurtje daar is dat verder an sich prima verlopen.

Wat ons wel opvalt, is dat we _ontzettend_ veel grote insecten in huis tegenkomen; elke dag zitten er grote spinnen in de douche, kruipen er duizendpoten door de kamers. Onze buren (die hetzelfde bouwproces hebben doorlopen met dezelfde technieken etc) hebben lang niet zoveel last van insecten als wij, dus het lijkt me duidelijk dat er gewoon nog grote kieren en gaten zijn die we nog niet hebben gevonden.

Mijn vraag is vooral; hoe kunnen we vaststellen waar al die beestjes binnenkomen? Alle kozijnen, ramen en deuren sluiten goed en hebben degelijk zetwerk. Ventilatie gaat via een WTW met gedegen filters.. Ik snap eigenlijk niet hoe die dikke spinnen door ogenschijnlijk minuscule kiertjes kunnen komen.

Het verschil tussen veel insecten of weinig binnen kan ook komen door deur beleid/raam. Doe je altijd de deuren dicht, of staan die ook wel eens langere tijd open? (Luchten/goed weer in de zomer/ even wat naar de schuur brengen?)

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:27
Die insecten planten zich natuurlijk ook voort, dus als je paartjes hebt dan kan het aantal snel oplopen. Van spinnen zou ik alleen maar blij worden, die vangen een boel insecten, en als het weer warmer wordt gaan ze meestal vanzelf weer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:00
Liggende plinten - daar schuilen beestjes graag? Iemand die laat wakker is bij jullie en niet bij de buren?
Ik ben vaak tot 's nachts wakker en dan kom je vanalles tegen die je tijdens de dag niet ziet x)

Kieren zijn normaal niet echt een probleem want als een soort binnenkan dan kan de jager ervan ook binnen. Genoeg oude huizen, inclusief het mijne, die vol kieren en gaten zit en waar niet persé overlast is van beestjes.
De beestjes houden elkaar in balans zolang je niet 1 soort gaat uitmoorden.

Beestjes zoals spinnen en duizendpoten vangen veel ongedierte die je NIET in huis wil, laat ze dus maar met rust zolang het geen invasie is.
Als je echt overlast heb dan moet je misschien op zoek naar de bron in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:21
Staan er al bomen om het huis? Daar kunnen vogels zich in verschuilen en die vogels eten weer insecten.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Onze tuin zit vol leven ja, daar mag het niet aan schorten denk ik. Deuren en ramen zitten overwegend dicht deze tijd van het jaar, en ik zie daar zelden regimes aan spinnen naar binnen marcheren wat je dan wel zou verwachten :D

Het zijn inderdaad wel vooral roofdieren, maar ik vermoed dat er ergens een paar flinke spinnennesten zitten. Wij snappen dat die eigenlijk wenselijk zijn, maar er zitten dagelijks units "reguliere huisspinnen" van het formaat dat mijn vrouw het niet meer fijn vindt. En het zijn er dermate veel dat we elke dag flinke webben uit de douche moeten weghalen; dat doet wel af aan je woonplezier.

Ik ga eens kijken of het te doen is om een blowerdoortest te doen (ben sowieso wel benieuwd naar een onafhankelijke isolatie check), mss wat insecten valletjes plaatsen.

Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:29
Zelfs in woningen met veel kieren hoef je denk ik niet iedere dag spinnenwebben uit de douche te verwijderen.
Komen ze wellicht binnen via ventilatie? Is het op alle verdiepingen? Of wellicht is het inherent aan de omgeving waarin je woont. Hoe is je kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:12
Goed, richting de herfst hebben we wel eens last van wat spinnen in huis. En ja soms moet ik sommige spinnen wijzen op het feit dat ik ze wel wil laten zitten maar mijn vriendin niet. Zeker als ze door haar gezien worden. Dan moet ik ze gedwongen verhuizen (naar buiten wel te verstaan). Aangezien de badkamer wat vochtig is dan is dat een mooie magneet voor kleine insecten. Dat is een mooi buffet voor je spinnen in de badkamer. Mogelijk helpt het als de badkamer minder vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Draakje5 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:42:
Zelfs in woningen met veel kieren hoef je denk ik niet iedere dag spinnenwebben uit de douche te verwijderen.
Komen ze wellicht binnen via ventilatie? Is het op alle verdiepingen? Of wellicht is het inherent aan de omgeving waarin je woont. Hoe is je kruipruimte?
Zoals geschreven in de OP is er een mechanische installatie met gedegen filters, en de beestjes die ik elke dag zie zijn veeeeelste groot om daar doorheen te kruipen :D Ik vermoed dat er ergens een gat in een muur zit waar een flink nest achter woont. Vandaag komt er iemand van de aannemer kijken, die vragen we ook wel naar mogelijk bekende gaten in de isolatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 15:58
RonnieKo schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:51:
Goed, richting de herfst hebben we wel eens last van wat spinnen in huis. En ja soms moet ik sommige spinnen wijzen op het feit dat ik ze wel wil laten zitten maar mijn vriendin niet. Zeker als ze door haar gezien worden. Dan moet ik ze gedwongen verhuizen (naar buiten wel te verstaan). Aangezien de badkamer wat vochtig is dan is dat een mooie magneet voor kleine insecten. Dat is een mooi buffet voor je spinnen in de badkamer. Mogelijk helpt het als de badkamer minder vochtig is.
spinnen zoeken bij voorkeur net droge plaatsen op , geen vochtige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:12
Bvanham schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:31:
[...]
spinnen zoeken bij voorkeur net droge plaatsen op , geen vochtige
Klopt zeker zoeken ze droge plekken op. Zelf vis ik ze niet vaak uit de douche als er eentje zit is hij echt wel verdwaald. Daarom is het wel bijzonder dat bij TS in de badkamer ze zo actief zijn. Dan zal er eentje zich daar goed aan het vermaken zijn. Ik vis ze voornamelijk uit de slaapkamer en woonkamer. De afgelopen jaren vooral wat zoals als wij ze noemen: "hectors (formaat 5 cm en groter :) ) en aanhang" maar de afgelopen maanden ook niet. Alleen verbleef er een stelletje in de schuur. In de herfst komen deze eigenlijk nooit alleen :) De rest zijn wat hooiwagens en ander klein grut. Dan gaan ze naar buiten. Al las ik laatst ergens dat je ze eigenlijk liever ergens in huis moet uitzetten omdat het huisspinnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 20-11-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Het verbaast me ook dat ze _vooral_ in de badkamer zijn. Elke dag ziet het er daar uit als een onbewoond spookhuis. Er loopt daar wel een spant door het plafond wat een staal H-profiel is. Ik denk dat ze daar mss bovenop een nest hebben gemaakt.. Er zijn daar in het verleden ook lekkages geweest dus er kwam water van buiten op dat spant, dus dan kunnen insected daar ook komen.
Het rare is alleen dat er geen grote gaten of kieren zichtbaar zijn dus :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Asitis schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:24:

Ik heb zelf een nieuwbouw, woon tussen bos en weiland en heb een panische angst voor spinnen.

- Buitendeuren: we hebben aluminium deuren met een tochtstrip die vanzelf naar onder gaat als je de deur dicht doet, deze sloot bij ons niet volledig aan. (een spin heeft maar een paar millimeter nodig).

- Alle gaten naar buiten toe maken met PIR schuim of siliconen. Ik ben zo in de kelder begonnen, elke ruimte gecontroleerd en elk gat dicht gemaakt. Buiten de gaten van de ventilatie (met filters) en de afzuiging in de keuken (met filter) is er geen opening naar buiten.

- Neem een kat. Echt 100% spinnenvrij kan je een huis niet maken, maar moest er toch een spin binnen geraken lost de kat dat wel op (na er eerst een half uur mee te spelen) :+

- Het kan ook zijn dat de spinnen al binnen waren, en nu pas tevoorschijn komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asitis
Wij hebben een kat, maar die is banger voor spinnen dan m'n vrouw :') mss moeten we een 'echte' kat nemen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:55
Asitis schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:16:
Wij hebben een kat, maar die is banger voor spinnen dan m'n vrouw :') mss moeten we een 'echte' kat nemen. :D
offtopic:
Onze hond (Beagle) is een echte spinnen- en insectenjager. Spinnen, sprinkhanen, vliegen... Hij jaagt ze op en slaat (plet) ze tot ze niet meer bewegen. Mijn vrouw roept dan ook gewoon de hond als er een spin over de grond kruipt.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In de winter kruipen die naar binnen. In de badkamer heb je ook altijd ventilatie, daar is verder weinig tegen te doen denk ik.

Wij hebben horren voor alle ramen maar tween ventilatieschachten in badkamer en toilet boven en daar valt altijd vanalles door naar binnen :p Ik zou er en hor in kunnen zetten, maar dan blijven al die dode dieren in de hor liggen en dat is ook niks.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-05 15:29

PinusRigida

I put the p in pool.

Als TS het heeft en de buren niet of veel minder... moet het zijn dat ze bij TS een manier hebben om makkelijk(er) binnen te komen, want zeker in deze periode, zoals @Marzman zegt; zoeken ze actief om naar binnen te komen, érgens moet er iets niet goed afgedicht zijn.

Dat is makkelijker gezegd dan gevonden natuurlijk... idd. blowerdoortest laten doen...

...en al helemaal sorry voor het haantje-de-voorste-dingetje, maar mag ik gewon even fijntjes opmerken dat spinnen geen insecten zijn. :P
Ja, ik weet, het maakt geen verschil op gebied van de inhoud van dit topic... maar vond het wel on-topic genoeg.

@Asitis vrijstaand huis, ik mag aannemen inpandige garage?
Check dan zeker ook de zijkanten van je garagepoort, die hadden bij ons, daar waar de springveren zitten (automatisch systeem) kieren van een halve cm breed, daar kan echt vanalles tussenkruipen, zelfs muizen... Dichtspuiten met schuim maar opletten dat je de mechaniek van je garagepoort niet mee vastspuit :D

Maar idd... als het zich echt lokaliseert in de badkamer, zou het geen kwaad kunnen om daar je speurtocht te beginnen, wellicht iets met ventilatie lijkt me zeker mogelijk; nieuw huis dus ventilatie verplicht...

Er zijn bepaalde middelen om kleine kruipertjes uit je huis te houden, het ene werkt al beter dan het andere. Wat ik persoonlijk graag gebruik is Diatomeeënaarde: dit alleen 's zomers om de mieren buiten te houden. Het is een soort van biologisch en vergifloos insecticide... maar je kan het eigenlijk alleen maar gebruiken in droge periodes...
Het is zo'n ontzettend fijn poeder dat zelfs de kleinste insecten er niet mee om kunnen: het kruipt tussen hun exoskelet en schuurt. Het werkt uitermate goed bvb. om mieren en andere kruipende insecten van je vruchtenbomen weg te houden (maar ook om ze buiten je huis te houden)... maar zoals gezegd: werkt alleen maar als het droog blijft.

[ Voor 32% gewijzigd door PinusRigida op 20-11-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-05 15:29

PinusRigida

I put the p in pool.

pman63 schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:35:
Die insecten planten zich natuurlijk ook voort, dus als je paartjes hebt dan kan het aantal snel oplopen. Van spinnen zou ik alleen maar blij worden, die vangen een boel insecten, en als het weer warmer wordt gaan ze meestal vanzelf weer naar buiten.
Hier idem...

...al maak ik toch ook een -irrationeel- onderscheid... ik ben zo'n semi-arachnofoob: kleine spinnen heb ik geen probleem mee, integendeel: ik geef ze een naam, tegenwoordig leef ik hier op m'n thuiswerkzolder samen met Martine de springspin die haar thuisje gemaakt heeft in-en-rond mijn vensterbank-vetplant waar ik ze om de paar dagen terug zie. :D
(en in de hoekjes liggen de droge lijkjes van de laatste mugjes die ze nog gevonden heeft)

Ik heb ook veel liever spinnen in huis, dan vliegen of muggen... vooral vliegen haat ik echt.

...maar TS spreekt over grote spinnen... ik vermoed zo van die typische snelle donkere, ik snap 'm... daar krijg ik ook de rillingen van als ik zo in m'n periferie iets zwarts op m'n muur zie bewegen en plots loopt dat beest tegen 100 miljoen km/u mijn richting uit, dan ben ik pleite! :$ :D en ik besef dat het irrationeel is maar toch...

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 20-11-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 16:26
Haha..inderdaad van die ren-spinnen. Zo zie je ze haast nooit..lig je op de bank loopt zo'n beest ineens over het plafond. Dan denk ik echt waar kom jij nu vandaag..en zo gauw je in de buurt komt gaan ze rennen.
Pagina: 1