Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

4k gaming setup; iets over het hoofd gezien? Bomen/Bos :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Greyve
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-08 04:05
Hoi,

Dit is mijn eerste post op het forum. Alvast bedankt voor het doornemen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen. De nadruk ligt bij mij op single player games met prachtige werelden, lange verhaal lijnen en veel details. Momenteel heb ik al weer enkele jaren de Z35P ultrawide en ben erg benieuwd hoe deze immersion verhoud naar 4k op de 42" C2 (en evt. VR in de toekomst).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met deze setup zit ik wel redelijk aan de max van wat ik uit wil geven, inclusief de monitor +/- 4500,- Mocht ik naar jullie mening overduidelijk slechte (of onnodige) budgettaire keuzes hebben gemaakt dan hoor ik het graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behalve de pc componenten zelf en de 4k monitor heb ik alles.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil het systeem in principe bouwen rond een 4090. Welke versie is niet van het grootste belang (4090 is niet een keiharde eis maar "nu het kan, waarom niet" zeg maar).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ivm de kast waar hij in komt, kan de case max 250mm breed zijn. Om deze zelfde reden maakt het niet uit wat voor sidepanels er op zitten. Ik heb geen interesse in RGB.

Ga je overklokken?
Momenteel niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de laatste dagen redelijk wat uren besteed aan het kiezen van de (in mijn ogen) juiste componenten en de compatibiliteit daartussen. Ik heb wat twijfels gehad bij deze keuzes (bomen bos verhaal) maar ik geloof dat het nu redelijk goed in elkaar zit.

Mijn vraag;
- Zien jullie een reden waarom deze combinatie componenten niet samen kunnen werken?
- Hebben jullie suggesties voor evt. verbeteringen? Doelende op kosten en compatibiliteit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-E GAMING WIFI€ 317,-€ 317,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X€ 2.099,-€ 2.099,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 179,-€ 179,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 102,90€ 102,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N€ 127,05€ 127,05
1TelevisiesLG C2 42" (donkerzilveren voet) Zwart€ 882,-€ 882,-
1VoedingenMSI MPG A1000G PCIE5€ 187,-€ 187,-
1Solid state drivesCrucial T700 (met heatsink) 2TB€ 320,99€ 320,99
1OverclockingArctic MX-6 ULTIMATE Performance Thermal Paste 4g + 6pcs MX Cleaner€ 7,99€ 7,99
Totaal€ 4.571,93

Hetgeen ik over getwijfeld heb;

Case keuze.
De Fractal Torrent was een compromis. Aan de ene kant een tikkeltje groter dan ik eigenlijk zocht, aan de andere kant maakte ik mij enigszins zorgen dat de 4090 lastig in kleinere kasten zou passen (breedte-technisch en misschien airflow). Ook de 5 mee geleverde fans leken mij een plus punt. Mijn andere overwegingen waren;

uitvoering: NZXT H7 Flow Zwart
uitvoering: Fractal Design Meshify 2

CPU koeling.
Rekening houdend met de hoogte van het geheugen kwam ik op de Noctua NH-D15S uit. Ik heb geen ervaring met waterkoeling maar las in meerdere reviews dat het eigenlijk overkill is voor de 7800X3D. Mijn andere overwegingen waren (inclusief waterkoeling);

uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4
uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 360

Moederbord.
De B650E-E was een afweging t.o.v. de B650E-F;

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

Dit vanwege een extra M.2 PCI-e 5.0 slot. Toen ik de documentatie even doornam van beide werd ik enigszins verrast.

- Bij de B650E-E word gesteld: "When M.2_3 is occupied with an SSD device, PCIE x16_1 will run x8 only"

Het lijkt mij dan, wanneer ik dit slot zou gebruiken, dat een flinke impact op de GPU prestaties zal hebben.

- Bij de B650E-F word gesteld: "The M.2_3 slot shares bandwidth with the PCIE 4.0x16 slot supporting x4 mode. When the M2._3 slot is operating in PCIe mode, the PCIE 4.0x16 slot will be disabled".

Ook dit klinkt mij als een vreemd verhaal. Ik ben in principe niet van plan om meer dan 1 PCIE x16 slot te gebruiken (alleen GPU).

Dit stelt mij echter wel een beetje voor een dilemma. Ik wil graag 3 M.2 SSD's gebruiken. 1x 5.0 uit mijn lijstje en 2x een 4.0 (die ik al in huis heb). Nu kan ik er voor kiezen om de B650E-F aan te schaffen, wat voldoet aan mijn 3x M.2 wens, óf de B650E-E waardoor ik hetzelfde kan doen zonder PCIE functionaliteit in te leveren, maar dan de 2e (toekomstige) M.2 5.0 niet te kunnen gebruiken. Vind het een lastig verhaal.

Misschien is een ander mobo een betere optie? Of het M2. 5.0 verhaal compleet los laten? bomen/bos :).

PSU.
Het is mij duidelijk dat 1000w een veilige keuze is voor deze setup. De reviews stellen dat mijn huidige keuze een goede is. Een alternatief zou een platinum of titanium versie zijn, of bijv;

uitvoering: NZXT C1200 Gold v2

Ik lees veel conflicterende meningen over de prijs/kwaliteit verhouding ten opzichte van gold/platinum/titanium. Gezien mijn budget leek dit mij een goede keuze. Graag hoor ik jullie mening hier over.

Monitor.
Mijn gekozen monitor (tv) lijkt ondanks de leeftijd nog steeds een solide keuze (ook TOV de C3). Valt hier naar jullie mening nog iets op aan te merken? Behalve het mogelijke inbrand gevaar lijken er weinig nadelen aan te zitten.

Algoed!
Een hoop vragen. Ik hoop dat het verhaal een beetje coherent is. De laatste keer dat ik een volledig eigen systeem in elkaar heb gezet kwam er een 2600k in. Een tijdje geleden dus. Momenteel heb ik een pre-build (volledig ASUS) systeem rond de 3070 welke op zich prima functioneert. Mijn gamer hart gaat echter toch wel ietsje harder kloppen bij de potentiële pracht van 4k op het 42" formaat vanaf het bureau (+/-90 cm van het scherm).

Het was zowel leuk als lastig om keuzes te maken, ik waardeer elke comment en suggestie.

Bedankt!

Beste antwoord (via Greyve op 24-11-2023 11:26)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:53
Voor minder geld koop je een goed X670E moederbord met meer lanes, waarop je 4x M2 SSD's kunt plaatsen.
https://tweakers.net/pric...-x670e-tomahawk-wifi.html

Voor een PCIe5.0 SSD heb je een serieuze koeler nodig om de maximale prestaties te halen. Het prestatieverschil t.ov. PCIe4.0 is maar beperkt en staat in geen verhouding tot de meerprijs.

Een Scythe Fuma 3 met dubbele fan koelt ruim voldoende en hangt niet over je memory.

Vandaag (19e) is de laatste dag van de MSI cashback, vanaf morgen waarschijnlijk BF kortingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Woezik op 19-11-2023 21:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:53
Voor minder geld koop je een goed X670E moederbord met meer lanes, waarop je 4x M2 SSD's kunt plaatsen.
https://tweakers.net/pric...-x670e-tomahawk-wifi.html

Voor een PCIe5.0 SSD heb je een serieuze koeler nodig om de maximale prestaties te halen. Het prestatieverschil t.ov. PCIe4.0 is maar beperkt en staat in geen verhouding tot de meerprijs.

Een Scythe Fuma 3 met dubbele fan koelt ruim voldoende en hangt niet over je memory.

Vandaag (19e) is de laatste dag van de MSI cashback, vanaf morgen waarschijnlijk BF kortingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Woezik op 19-11-2023 21:46 ]

• Greyve
Bedankt @Woezik voor de suggesties! Ik had mij nog niet erg verdiept in het verschil tussen B650 en X670 mobo's. Daar ga ik zeker aandacht aan besteden.

De prijs/kwaliteit verhouden mbt 5.0 t.o.v. 4.0 SSD's is idd niet heel geweldig. Met black friday deals komt er misschien iets leuks naar voren anders word het waarschijnlijk toch een 4.0.

De Scythe Fuma 3 lijkt een goed alternatief en dat voor de helft van de prijs. Ik zal er nog eens wat reviews over opzoeken!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Greyve Je kiest een televisie als je monitor en ook nog eens op 90cm afstand. Wil je daar niet juist minder hoogte kiezen (ultra-wide) en om er meer in gezogen te worden.. curved?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Greyve
Hey @Falcon bedankt voor je reactie. De reden waarom ik evt. voort de LG C2 is omdat deze naar verluid (nog steeds) erg goed gereviewd word als je 4k Oled wilt gamen. Een alternatief zou zijn;

uitvoering: ASUS ROG Swift OLED PG42UQ Zwart

Deze is echter gelijk een stuk duurder. Voor zover ik weet zit het verschil vooral in dat deze een mat paneel heeft, een displayport connectie en geen/weinig 'last' van ongewenst dimmen (en een beetje hogere refresh in overclock mode). Ik begrijp dat redelijk om het grootste euvel (dimming) heen gewerkt kan worden met de juiste settings.

Ter duidelijkheid; ik heb enkele jaren een ultrawide (Z35P) en ben op zoek naar de volgende ervaring :)

• Greyve
Knoop doorgehakt!

Naar aanleiding van suggesties en verder onderzoek uiteindelijk uitgekomen op het volgende;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 359,-€ 359,-
1MoederbordenMSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI€ 293,-€ 293,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 Gaming X Slim 24G€ 1.998,69€ 1.998,69
1BehuizingenFractal Design Torrent Compact Black Solid€ 114,90€ 114,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,89€ 57,89
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 139,86€ 139,86
1TelevisiesLG C2 42" (zilveren voet) Zwart€ 887,-€ 887,-
1VoedingenMSI MPG A1000G PCIE5€ 187,-€ 187,-
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 7,-€ 7,-
Totaal€ 4.044,34

De bestelling is de deur uit, als het goed is word alles morgen geleverd. Korte levertijd had mijn voorkeur tegenover de absoluut laagste prijs vanwege mijn werk situatie dus de uiteindelijke prijs is (slechts) enkele 10tjes hoger uitgevallen.

Erg benieuwd!
Pagina: 1