Home assistant bewegingsensor verlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnjngrs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-03-2024
Goedenavond allemaal,

Sinds deze week heb ik alles over gezet naar home assistant. Ik heb nu problemen met mijn bewegingssensoren en mijn verlichting. Het aangaan van de lampen gaat goed. Alleen met het uitgaan komen de problemen. Ondanks dat ik nog in de buurt van de sensor ben gaan de lampen toch uit en gaan ze niet meer aan. Ik moet dan eerst de ruimte verlaten en weer terugkomen. Toen alles nog ingesteld stond in de HUE app of HomeKit ingesteld stond had ik deze problemen niet. De lampen en sensoren zijn van Philips HUE. Onderstaand de automatisering.

Doe ik iets fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEwTjK3GHa4M1CASIlfCExNqAYU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cK8tuaTbFBwfzLPoCzGcYVhE.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via rbnjngrs op 20-11-2023 19:16)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:18

D4NG3R

kiwi

:)

rbnjngrs schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:25:
Je hebt er wel verstand van! Maar kan dit alleen via YAML ingesteld worden? Niet gewoon in de UI?
Dit kan relatief makkelijk in de UI, zeker als je daarbij trigger ID's en een voorwaardelijke actie gebruikt.

Maak 2 triggers:
Eentje welke de status in de gaten houd en wacht totdat de sensor van 'Niet Gedetecteerd' naar 'Gedetecteerd' gaat en geef deze een ID mee. (De 3 puntjes en dan 'Bewerk ID')
En eentje welke de status in de gaten houd van 'Gedetecteerd' naar 'Niet Gedetecteerd', die laatste heb ik zelf een 30 seconden timer meegegeven voor wat uitloop.

Vervolgens voeg je bij de Acties een Voorwaardelijke actie toe
Bij de Als voeg je een 'En' toe.
Aan deze En voeg je de volgende 2 checks toe:
> Getriggerd door, en dan de ID welke je eerder aangemaakt hebt
> Tijd, tussen de tijden dat je wil dat die aan kan gaan
Bij de Dan laat je de verlichting aan gaan
Bij de Anders laat je de verlichting uit gaan

ID's in combinatie met voorwaardelijke acties zijn godschruwelijk krachtig, waar ik eerder nog moeilijk zat te doen met automatiseringen via NodeRED doe ik tegenwoordig eigenlijk alles via de reguliere automations.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@rbnjngrs Dan moet je ze ook niet uit laten gaan op puur een timer. Maar op de staat van je detectie. Dat kan direct of juist de timer/vertraging starten als de bewegingsmelder naar ongedetecteerd gaat.

PS. Graag ook geen plaatjes meer posten van automation. Die geven vaak maar een half beeld. Graag gewoon de hele yal (in code tags!) posten. Klik daarvoor op de drie puntjes bovenaan van je automation en kies "edit in yaml". Mocht iemand dan aanpassingen voor je doen kan je die ook gewoon weer copy-pasten. Je mag vrij tussen yaml editor en visual editor wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnjngrs
Bedankt voor je snelle reactie. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.

Dit is de code hoe die nu is
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Toilet boven licht
description: Aan en uitzetten op basis van beweging
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.sensor_toilet_boven_beweging
    to: "on"
    from: "off"
condition:
  - condition: time
    after: "07:15:00"
    before: "22:45:00"
action:
  - service: light.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: light.toilet_boven
  - wait_for_trigger:
        entity_id:
          - binary_sensor.sensor_toilet_boven_beweging
        from: "on"
        to: "off"
        for:
          hours: 0
          minutes: 3
          seconds: 0
    timeout:
      minutes: 3
      milliseconds: 0
  - service: light.turn_off
    data:
      transition: 8
    target:
mode: single

Zie even hoe deze post is qua code-tags

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 19-11-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nu trigger je voor aan doen op de detectie van beweging. Maar je uit doen is nu gewoon domweg na x tijd.

Ipv gewoon domweg na x tijd wil je hiervoor gewoon triggeren op het feit dat je sensor geen beweging meer ziet.Dan doe je het licht uit. Dit kan eventueel met wat vertraging zodat licht niet direct uit gaat als er geen beweging meer is door een 'for' aan je trigger mee te geven.

Als beginner, maak er gewoon een losse automation voor aan. Voor later kan je dit samenvoegen in een enkele automation (met trigger id's en een chooser bijvoorbeeld) maar belangrijker om eerst de basis logica te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnjngrs
Je hebt er wel verstand van! Maar kan dit alleen via YAML ingesteld worden? Niet gewoon in de UI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je voor het uitgaan ook een "EN" combinatie maken? Dus het licht mag pas uit wanneer de tijd van 3 minuten voorbij zijn én er geen beweging meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:19
Of deze aanpassen: mode: single naar restart

https://www.home-assistant.io/docs/automation/modes/

Kijk verder ook eens naar trigger id’s en dan de optie choose. Kan je vaak ook flexibeler mee spelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

rbnjngrs schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:25:
Dit kan relatief makkelijk in de UI, zeker als je daarbij trigger ID's en een voorwaardelijke actie gebruikt.

Maak 2 triggers:
Eentje welke de status in de gaten houd en wacht totdat de sensor van 'Niet Gedetecteerd' naar 'Gedetecteerd' gaat en geef deze een ID mee. (De 3 puntjes en dan 'Bewerk ID')
En eentje welke de status in de gaten houd van 'Gedetecteerd' naar 'Niet Gedetecteerd', die laatste heb ik zelf een 30 seconden timer meegegeven voor wat uitloop.

ID's in combinatie met voorwaardelijke acties zijn godschruwelijk krachtig, waar ik eerder nog moeilijk zat te doen met automatiseringen via NodeRED doe ik tegenwoordig eigenlijk alles via de reguliere automations.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:36
Ik zou gewoon 2 automatiseringen aanmaken.

De eerste: Trigger is beweging, actie is licht aan.
De tweede, Trigger is geen beweging voor 4 minuten, licht uit. (Bewust 4 minuten omdat veel sensoren zichzelf in een sleepmodus zetten voor 3 minuten en deze voorwaarde dus altijd geldt).

Kan gewoon via de UI.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-07 20:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je doet niets "fout" maar de logica die je bouwde klopt niet helemaal. Wat @The Fatal zegt lijkt mij de simpelste oplossing: je moet kijken naar de verschillende automation modes: zo stel je in wat er moet gebeuren wanneer je automation opnieuw getriggerd wordt terwijl deze nog bezig is (met wachten, of iets anders).

Standaard komt er enkel een waarschuwing en loopt alles dus in de soep. Kies je voor "restart" dan wordt het wachten onderbroken en wordt opnieuw het licht aangedaan en gaat hij opnieuw wachten. Qua gedrag "in real life" blijft het licht dus aan en wordt de tijd verlengd.

==

Een ander alternatief (maar iets meer configuratiewerk): in plaats van het licht uit te doen x minuten nadat er beweging is geweest, kan je het licht uitdoen x minuten nadat er _geen_ beweging meer is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mavamaarten op 20-11-2023 08:41 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:28
Ora et Labora schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:39:
De tweede, Trigger is geen beweging voor 4 minuten, licht uit. (Bewust 4 minuten omdat veel sensoren zichzelf in een sleepmodus zetten voor 3 minuten en deze voorwaarde dus altijd geldt).
Met de Hue sensoren is dit gelukkig niet nodig, deze blijven op "gedetecteerd" staan zolang er iets van beweging is. Maar voor andere sensoren is dit inderdaad even "spelen".
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:30:
[...]

Maak 2 triggers:

toon volledige bericht
Een toevoeging hierop zou ik aanraden om de algemene condition die er nu staat:
code:
1
2
3

Enkel bij de "Aan" trigger te gebruiken, anders zou de lamp om 22:44 aan kunnen gaan, maar niet meer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Martin.Air schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:12:
Een toevoeging hierop zou ik aanraden om de algemene condition die er nu staat:
code:
1
2
3

Enkel bij de "Aan" trigger te gebruiken, anders zou de lamp om 22:44 aan kunnen gaan, maar niet meer uit.
Dat staat al in mijn beschrijving, om exact die reden. ;)
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:30:
Ik werk zelf niet expliciet met tijden, maar met het lichtniveau, het resultaat (en bijbehorende problemen) is echter het zelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pGsDwcE0OZ2ghxEXZqw0CpUSVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HyFll5Gb2uraTwumGaj6FJAk.png?f=user_large

M'n eigen automatiseringen hebben zelden nog condities om deze reden, laat je iets aan gaan, gaat het vervolgens niet meer uit omdat er niet aan de conditie word voldaan.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 20-11-2023 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:28
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:14:
Dat staat al in mijn beschrijving, om exact die reden. ;)
Helemaal overheen gelezen, excuus.

Persoonlijk zou ik het zo oplossen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Toilet boven licht
description: Aan en uitzetten op basis van beweging
trigger:
    entity_id: binary_sensor.sensor_toilet_boven_beweging
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            state: "on"
        sequence:
          - type: turn_on
            domain: light
            brightness_pct: 100
      - conditions:
            state: "on"
        sequence:
            brightness_pct: 15
      - conditions:
            state: "off"
        sequence:
          - delay:
              minutes: 2
              milliseconds: 0
          - type: turn_off
mode: restart

Nu heb ik dit even snel uitgetypt, aangezien ik zelf helpers gebruik voor "presence" en "activity" status van kamers, en net zoals @D4NG3R met licht sterktes. Maar ik denk dat dit precies werkt zoals je verwacht. (alleen dan met 2 min ipv 3, meestal zitten mensen niet 3 min stil) O, en een klein beetje licht snachts :D

En ik raad je ook aan klein te beginnen, dingen als lichtniveau en dergelijke komen nog wel ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 20-11-2023 18:04 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnjngrs
Goedemorgen,

Bedankt allemaal voor jullie hulp. @D4NG3R

Ik heb hem nu zo gemaakt. Zou deze nu moeten werken? En wordt de 3 minuten nu elke keer opnieuw gestart als er beweging wordt gedetecteerd en de lamp dus niet uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqyXEQKjRHr9lBD5-3uvENzToZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ylVu7ja5Sn46s1W49fA9nK3L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
rbnjngrs schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:51:
Goedemorgen,

Ik heb hem nu zo gemaakt. Zou deze nu moeten werken? En wordt de 3 minuten nu elke keer opnieuw gestart als er beweging wordt gedetecteerd en de lamp dus niet uit gaat.

[Afbeelding]
Dit gaat niet werken.
Je moet als eerste actie een "choose" doen en dan getriggerd door je trigger ID.
Je moet een tweede actie toevoegen met als voorwaarde, getriggerd door.
Dat "anders" gedeelte moet je uitzetten.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VAiQ2fp8vF0FwYdgdkXNBUDGwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2ogCWEHRgs4bXBCcGNWtL5A.png?f=fotoalbum_large

Maar zoals ik zei, maak eerst 2 losse automatiseringen zodat je de basis begrijpt.
Daarna pas gaan werken met trigger-id's en dergelijken.

[ Voor 28% gewijzigd door Ora et Labora op 20-11-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@rbnjngrs ziet er goed uit. d:)b
Exact waarom zou dit niet werken dan? Dezelfde flow pas ik op m'n eigen bewegingssensoren ook toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4wCxm5eBly_6FIIHGeJWIGPXxY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DB5ZEND1Z3icoqnUKyn0HbDA.png?f=fotoalbum_large

Effectief is dat niks meer of minder dan:
code:
1
2
3
4
5
if (beweging gedetecteert && lichtsterkte onder 50) {
    schakelaar (lamp) aan
} else {
    schakelaar (lamp) uit
}

Vervang in de flow van de TS de lichtsterkte met 'tussen X en Y tijd'.

[ Voor 56% gewijzigd door D4NG3R op 20-11-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:07:
[...]

Exact waarom zou dit niet werken dan? Dezelfde flow pas ik op m'n eigen bewegingssensoren ook toe.
Excuses, ik zit met de NL vertaling maar inderdaad gaat het wel werken zo, mijn fout.
Los daarvan vind ik het "netter" om elke trigger een eigen ID te geven en met een choose op elk ID afzonderlijk een actie te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ora et Labora schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:12:
Los daarvan vind ik het "netter" om elke trigger een eigen ID te geven en met een choose op elk ID afzonderlijk een actie te zetten.
Als de verlichting al uit staat maakt het weinig uit dat er opnieuw een signaal word gestuurd om het uit te zetten, idem voor wanneer deze al aan staat.

Niet moeilijker (willen) maken dan dat het is, er is maar 1 trigger welke de verlichting überhaupt aan mag zetten. Dus dat is ook de enige waar je op wil controleren in de voorwaardelijke actie. ;)

Scheelt bakken met hoofdpijn, zeker als je automations gaat maken met 3, 4, 5 of nog veel meer triggers terwijl er maar 1 van die triggers iets aan moet zetten (en de rest uit). Even als voorbeeld wat m'n woonkamer verlichting doet wanneer ik iets opzet via Plex op de TV: klik

4 triggers, waarvan er maar 1 A moet doen, en de rest B. Daar kan ik wel heel leuk 4 aparte automations voor maken, of 4 aparte if-else gevallen, maar waarom zou ik? Dat maakt het juist ontzettend onoverzichtelijk, en vereist bij elke wijziging dat ik alles weer na moet lopen.

[ Voor 61% gewijzigd door D4NG3R op 20-11-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnjngrs
@D4NG3R wel slim om zo te doen inderdaad. Maar hoe ga jij er dan mee om als je snachts wilt dat de lamp minder felt brand dan overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zolang de triggers het zelfde blijven, maar de randvoorwaarden zoals tijd of lichtintensiteit veranderen en je meerdere acties wil hebben bij het inschakelen; een keuze toevoegen bij de 'dan'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM5Fsdq1IomjutKsH9PlBV4UKSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C7vo6tmXzlfHrPUNvoDnqoVK.png?f=fotoalbum_large

Daar kan je zo veel randvoorwaarden / uitkomsten toevoegen als je zelf wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rbnjngrs het zelf maken van een automation is natuurlijk het leukst en je leert er het meest van :) Maar mocht je in de toekomst vooral snel resultaat willen hebben, dan kun je ook eens kijken naar de blueprints die gebruikers van HA met elkaar delen. Dat zijn sjablonen waarin al veel logica verwerkt is en waar je zelf nog alleen maar hoeft aan te geven om welke apparaten het gaat.

Voor bijvoorbeeld verlichting op basis van allerlei sensoren, stand van de zon etc. is dit een populaire blueprint: Sensor Light - Motion Sensor - Door Sensor - Sun Elevation - LUX Value - Scenes - Time - Light Control - Device Tracker - Night Lights

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:49
rbnjngrs schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:51:
Goedemorgen,

[Afbeelding]
Wat je zou kunnen doen om die timeout van 3 minuten elke keer opnieuw te laten ingaan is het volgende:

3 triggers

Trigger 1: motion_detected
Trigger 2: no_motion_detected
Trigger 3: timer finished

Timer finished is een helper, die zal je even moeten aanmaken.

Actions:
Choose

Option 1: no_motion_detected
action > start timer, duration timer 3 minutes (of wat je wilt)

Option 2: motion_detected
action > clear timer
action > Turn on lights

Option 3: timer.finished
action > Turn off lights

Hiermee bepaalde eigenlijk alleen de timer dat het licht uit gaat, dus niet de motion sensor. De motion sensor triggered dus de timer wanneer er geen motion meer detected is en deze timer wordt ge"cleared" wanneer er weer motion detected is. Dus effectief het "opnieuw starten" van de hele routine. Ik moet hem zelf nog uit testen, op dit moment alleen een Hue motion sensor via de Hue app ingesteld, die lijkt een dergelijke timer reset zelf te doen onder water. In HA moet je dat zelf faciliteren.

Ik kan vanavond wel even de YAML delen. Ik heb nu even geen toegang tot mijn HA.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: Light Timer demo
description: ""
trigger:
  - platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
      entity_id: timer.light_timer
    id: Timer Finished
  - type: no_motion
    platform: device
    device_id: 04c41ed04745554b6d7ea6e723f77287
    entity_id: 2725f695d5e3b4e9f7eef07f0ad990c9
    domain: binary_sensor
    id: Motion Stopped
  - type: motion
    platform: device
    device_id: 04c41ed04745554b6d7ea6e723f77287
    entity_id: 2725f695d5e3b4e9f7eef07f0ad990c9
    domain: binary_sensor
    id: Motion Detected
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Motion Stopped
        sequence:
          - service: timer.start
            data:
              duration: "60"
            target:
      - conditions:
            id:
              - Motion Detected
        sequence:
          - service: timer.cancel
            data: {}
            target:
            device_id: 184d416e44c2b74e690a73006be9c237
            entity_id: 0364febf636b02281531cb4f674b906e
      - conditions:
            id:
              - Timer Finished
        sequence:
          - type: turn_off
            device_id: 184d416e44c2b74e690a73006be9c237
            entity_id: 0364febf636b02281531cb4f674b906e
mode: single

[ Voor 32% gewijzigd door Erik070 op 20-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Erik070 Effect is zelfde als hij nu al heeft. Enige is dat een timer een herstart overleeft en je een timer wat makkelijker in de UI kan zetten om te zien over hoe lang het licht zou uit gaan.
Pagina: 1