A6 Hectometerpaaltje 74.0 Het grote Cruise Control raadsel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:51

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Ik rij een Toyota Auris TS Hybrid uit 2015 en het viel me al eerder op dat de cruise control afsloeg op de A6 bij Lelystad Hectometerpaaltje 74.0 (ongeveer).

Vandaag weer, we moesten iets oppikken in Marknesse, vanuit omgeving Amsterdam, en rond paaltje 74.0 sloeg de cruise control af.
Dit gebeurd nooit. Enkel op dat punt, 2 keer achter elkaar.

En wat denk je, op de terugweg hetzelfde. 2 maal slaat de cruise control af op dat punt.

Vroeger reden we vaak naar Drenthe en ook toen sloeg de cruise control af op dat punt.
Ik dacht altijd dat dit toeval zou zijn, maar dat is het niet.

Wie heeft hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:15
Iets met borden detectie wellicht?

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49

Bever!

3

Je Toyota Auris uit 2015 valt telkens uit bij hectometerpaaltje 74.0. Als we spelen met numerologie, zien we dat 2+0+1+5 (het jaar van je auto) gelijk is aan 8, wat staat voor balans. En 7+4+0 (het hectometerpaaltje) is 11, een meestergetal in de numerologie, wat staat voor intuïtie. Het herhaalde patroon van je auto die uitvalt bij dit specifieke punt zou kunnen wijzen op een kosmische hint om evenwicht en intuïtie in je leven te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
@BertP Nee, ik heb geen verkeersbord detectie op deze Auris. Ik heb de optie er niet opzetten. Maar wellicht zijn er wel componenten aanwezig hiervoor in de auto.

@Bever! Zou zeker kunnen, maar het is niet de Auris die uit valt. Enkel de cruise control. Dus je berekening gaat mank ;)

Al met al is het een gek verhaal. Wellicht dat iemand dit ook heeft op dit punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:11
Als het niets met de locatie te maken heeft dan wellicht met de rijduur? Raar natuurlijk dat deze uitvalt maar als dat telkens na een uur rijden is dan kun je ook daar op zoeken (en uittesten bij andere routes) natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12

KhaZ

Alfa Romeo

Is de weg daar helemaal vlak/waterpas of rij je daar een klein beetje bergop of -af?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:21
Er zit in de buurt van Zeewolde nog een korte golf zendstation. Misschien dat ze daar uitzenden op een frequentie waar je cruise control over struikelt?
Maar dat ligt op een aantal kilometer afstand van de snelweg, kan me niet voorstellen dat dat de oorzaak is op die afstand.

[ Voor 1% gewijzigd door Out.of.Control op 21-11-2023 18:14 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
KhaZ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:08:
Is de weg daar helemaal vlak/waterpas of rij je daar een klein beetje bergop of -af?
Ja, de weg loopt daar wel een beetje omhoog inderdaad.
En op de terugweg, je raadt het al, naar beneden :P

@Out.of.Control Ik denk dat het zoiets zou moeten zijn inderdaad. De CC slaat af. Ik zet hem weer vast en slaat na 2 seconden daarna weer af. Daarna geen problemen meer.

@Lothlórien Nee, Hectometer paaltje 74.0 komt op de terugweg wat eerder. En ik maak wel vaker lange ritten. Alleen op dit punt valt de CC uit. Nooit op andere punten gehad.

Wel fijn dat jullie met me meedenken en me niet voor gek verklaren ;-)
Ik heb de eigenschap dat ik alles wil kunnen verklaren, al helemaal als het om techniek gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
Geen verklaring maar heb een aantal jaren dagelijks van Almere naar Lelystad gereden en dat nog nooit meegemaakt. Heb eigenlijk zo goed als altijd op cruise control gereden en daar heeft ook een Auris hybride station bij gezeten uit 2015. De auto's waarmee ik dat gedaan heb zijn achtereenvolgens een Megane, Focus en een Auris. Na twee of drie jaar met de Auris is de werkgever verhuisd dus geen dagelijkse ritten meer.
Kom er nog wel met enige regelmaat langs met een e-Niro en ook daarmee geen last van uitvallende cruise control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:11
Dat je een gek probleem hebt wilt natuurlijk niet zeggen dat je zelf gek bent. :)

Rij je op gewone cruisecontrol? Of op de adaptieve? (Dynamic Radar Cruise Control, oftewel DRCC). Zou er een radar scrambler in de buurt kunnen staan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Nee, het is een normale, ouderwetse cruisecontrol
En ach, een echt probleem is het natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12

KhaZ

Alfa Romeo

BeyondThunder schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:12:
[...]

Ja, de weg loopt daar wel een beetje omhoog inderdaad.
En op de terugweg, je raadt het al, naar beneden :P
Vriend van me heeft regelmatig iets vergelijkbaars gehad op de A28 tussen Leusden en Soesterberg (rijdend richting Utrecht) met zijn Golf 7: wanneer de klim begon, dus helemaal onderaan (denk dat de helling dan ergens tussen 0 en 1% zit) haperde de cruiscontrol even, maar bleef wel aan.

Ik vermoed een bugje: jij hebt een ander merk auto natuurlijk, maar wellicht gebruiken ze intern dezelfde module/software/sensor combinatie (heel veel komt van Bosch) voor de ABS/Cruisecontrol en/of de hellingshoek. Op de een of andere manier gaat-ie over de zeik in dat specifieke scenario. Lijkt precies op wat jij beschrijft, want verder hebben ze jarenlang met die auto overal gereden zonder dit probleem te ervaren. Ik zat er daar vaak naast, en hebben het meer dan 5 keer ervaren (tientallen keren daar samen gereden, meestal stond de cruiscontrol er niet op, dan merk je ook niet natuurlijk. Het zou eenvoudig te reproduceren moeten zijn, ware het niet dat ze die auto niet meer hebben :P ).

Of er staat daar ook zo'n zendmast/antenne in de buurt net als bij Zeewolde :+
Die auto had geen adaptive cruiscontrole o.i.d., gewoon normale cruisecontrol.

[ Voor 3% gewijzigd door KhaZ op 22-11-2023 13:56 ]

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Helaas rij ik de laatste jaren dat stuk op de A6 heel weinig.
Toevallig dit weekend weer.
Maar ik ga hier uiteraard goed op letten als ik daar weer ben. En eventueel test ik dit stuk 2 maal en noteer ik exact de locatie.
Pagina: 1