Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:45
Drie jaar oude laptop start niet meer op. Lijkt dat het moederbord vervangen moet worden, dus ik ben me maar aan het oriënteren op een nieuwe.

Wat ga je met je laptop doen?
Dit vind ik dus een lastige. Sowieso heeft m'n vrouw hem het komende jaar nog nodig voor schoolwerk, dus dat is minimaal. Zelf heb ik wat meer eisen. Alleen het zwaarste wat ik wil doen (zoals fotobewerking of misschien wat videobewerking, kan ik ook via m'n werklaptop. Alleen doe ik liever via een eigen laptop. Vandaar ook het variabele budget.
Minimaal willen we office gebruiken, Windows applicaties kunnen installeren (dus geen Chromebook) en veel tabbladen open kunnen hebben in Chrome. Photoshop is leuk als dat een beetje draait voor telefoonfoto's op "normale" resolutie.

Wat is je budget?
500-1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Gewicht boeit me niet, formaat bij voorkeur 14 inch of kleiner. Maar als het veel scheelt in budget of prestaties is een 15 inch ook een optie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nou, Lenovo trekt me niet echt meer door de huidige ervaring dat een 1000 euro laptop binnen drie jaar stuk gaat. Asus heb ik wel goede ervaringen mee. Nu heb ik een retour gezien van een 14 inch OLED ZenBook met een i7 van de vorige generatie voor 850. Ticks all boxes, maar ik ben geen fan van retour. Daarnaast heb ik ook een Lenovo Yoga Slim 7 ProX gezien. Ticks even more boxes en 720 euro, maar wel weer Lenovo.

Mijn twijfel is of we voor de beperkte primaire behoefte niet gewoon een kwalitatieve laptop voor 500-600 euro moeten kopen en welke dan.

Ik snap ook dat niemand de keuze kan maken of ik 200-400 euro meer uit moet geven, maar wat zouden jullie doen op basis van bovenstaand met in het achterhoofd dat ik liever minder uitgeef dan 600 euro.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-06 23:21
barrymossel schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:03:
Drie jaar oude laptop start niet meer op. Lijkt dat het moederbord vervangen moet worden, dus ik ben me maar aan het oriënteren op een nieuwe.....Ik snap ook dat niemand de keuze kan maken of ik 200-400 euro meer uit moet geven, maar wat zouden jullie doen op basis van bovenstaand met in het achterhoofd dat ik liever minder uitgeef dan 600 euro.
Is reparatie van de Lenovo Yoga Slim 7 nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:45
Wim1147 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:40:
[...]

Is reparatie van de Lenovo Yoga Slim 7 nog een optie?
De "expert" zegt 450-1000 euro afhankelijk van het model. Zelf heb ik hem open gehad en daar ga ik geen nieuw moederbord voor kopen. En de uren van een ander zijn me te kostbaar geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-06 23:21
barrymossel schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:28:
[...]De "expert" zegt 450-1000 euro afhankelijk van het model. Zelf heb ik hem open gehad en daar ga ik geen nieuw moederbord voor kopen. En de uren van een ander zijn me te kostbaar geloof ik.
Klinkt niet echt als een 'expert´ maar meer als een verkoper. Dergelijke offertes lijken vooral bedoeld om reparatie te ontmoedigen en om de verkoop van nieuwe laptops te stimuleren. Kan me goed voorstellen daardoor weinig vertrouwen te hebben in Lenovo en een laptop van een andere fabrikant te willen aanschaffen. Refurbished moederborden zijn wel voor ver onder de € 300,- te vinden op onder meer AliExpress. Ook instructies over het ontmantelen van apparaat en de reparatiehandleiding zijn goed te vinden. Wat het moeilijk maakt bij de aanschaf van een eventuele andere laptop is de wens om er videoś mee te willen bewerken. Voor schoolwerk/MS-Office gaat waarschijnlijk elke recente laptop van € 500,- waarschijnlijk wel voldoen.