Recreatief wonen en verblijfsrecreatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.173 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-09 15:02
Ik ben bezig met een onderzoek van een bestemmingsplan.

Het plan gaat over een gebied dat ingericht is voor verblijfsrecreatie 3n heeft betrekking op een aantal bungalowparken waarvan 1op het plankaart bestemming wonen heeft. In dit plan deel mag er permanent en recreatief gewoond worden.

Wat is recreatief wonen wat is het verschil tussen een recreatieve wonen en verblijfsrecreatie?
Is recreatief wonen gelijk aan verblijfsrecreatie?

Wat is een "recreatie woning"?

Kan het gebruik van een "recreatie woning" verschillen per plangebied?

Graag uw mening geven bijvoorkeur met een wettelijke onderbouwing.

Ben erg benieuwd naar uw reacties en verheug me op een interessante discussie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
Nedish schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:37:

Duik je schoolboeken en wetboeken in als dit een school opdracht is.

Ga naar een jurist op dit gebied als je advies wil in verband met een persoonlijke situatie of die van 'een kennis'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Hier is geen discussie op mogelijk, dit zijn gewoon feitelijke termen.

Hoe wil je daar meningen op krijgen?

Mijn tip: mail je gemeente. Die kunnen tekst en uitleg geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:14
In een bestemmingsplan staan de begrippen uitgelegd, meestal in artikel 1, 2 of 3. Hier staat ook de wijze van meten. En anders informeer bij de betreffende gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46

Het plan gaat over een gebied dat ingericht is voor verblijfsrecreatie 3n heeft betrekking op een aantal bungalowparken waarvan 1op het plankaart bestemming wonen heeft. In dit plan deel mag er permanent en recreatief gewoond worden.

Wat is recreatief wonen wat is het verschil tussen een recreatieve wonen en verblijfsrecreatie? Is recreatief wonen gelijk aan verblijfsrecreatie?
Wat staat er in de regels en toelichting van het bestemmingsplan? Dat is leidend.
Zie de bestemmingplanregels en aanvullende uitleg bij de plantoelichting van het bestemmingsplan. Als het daar aan voldoet is het een recreatiewoning.
Ja. Zie de bestemmingsregels en plantoelichting van het bestemmingsplan.
Dan begeef je je op een hellend vlak. Daarover zijn al heel veel rechtszaken gevoerd. Dus even zoeken in het uitsprakenregister over permanente bewoning bij recreatieve bestemmingen dan gaat er een wereld voor je open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
Bas.013 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:18:
In een bestemmingsplan staan de begrippen uitgelegd, meestal in artikel 1, 2 of 3. Hier staat ook de wijze van meten. En anders informeer bij de betreffende gemeente.
waar de begrippen niet vastgelegd zijn in de plannen bepaald de rechter wat ze betekenen "volgens gebruikelijke spraak gebruik" Als een rechter "Recreatie" en "Wonen" samenvoegt komt er een definitie uit dat recreatie een vorm van wonen is.

Dit kan niet kloppen omdat als je ergens woont stat je ingeschreven in de gemeente. Als er ergens recreatief woont is je hoofdverblijf per definitie ergens anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22

Wat is recreatief wonen wat is het verschil tussen een recreatieve wonen en verblijfsrecreatie?
Is recreatief wonen gelijk aan verblijfsrecreatie?

Wat is een "recreatie woning"?

Wat heb je zelf al gevonden en gedaan?

Dit is heel makkelijk te vinden bij de rijksoverheid site ( heb al meerdere info pagina's gevonden door simpel te zoeken )
Of bij de verschillende gemeente.

Alles valt en staat op de uitzonderingen en dat verschilt per gemeente/gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door corporalnl op 20-11-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:30
Nedish schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:57:
[...]

waar de begrippen niet vastgelegd zijn in de plannen bepaald de rechter wat ze betekenen "volgens gebruikelijke spraak gebruik" Als een rechter "Recreatie" en "Wonen" samenvoegt komt er een definitie uit dat recreatie een vorm van wonen is.
Dat slaat toch nergens op. Recreatie is vrijetijdsbesteding, iets dat men doet ter ontspanning en vermaak. Ik kan bijvoorbeeld recreatief vissen (in tegenstelling dat je ook kan vissen als beroep). In welk universum is dat een vorm van wonen?

Verder vind ik info dat men vakantieparken inderdaad kan omvormen om er permanent te wonen, dit om de woningschaarste tegen te gaan. Dit maakt het mogelijk dat je je wel kan inschrijven op dat adres. Die omvorming komt vanuit de gemeente uit.
Blijkbaar een proces dat reeds in 2021 in gang is gezet met "Actie Agenda Vakantieparken" en dat in 2023 een vervolg heeft gekregen.
Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge heeft een langjarige (vervolg)aanpak voor vakantieparken aangekondigd. Het transformeren van vakantieparken naar woonwijken is onderdeel van deze aanpak.
https://actieagendavakant...volgaanpak-vakantieparken

Zou het kunnen dat het hier gaat over een dergelijke herinrichting van een vakantiepark in je buurt, en dat je aan het kijken bent richting een bezwaarschrift?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
corporalnl schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:05:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden en gedaan?

Dit is heel makkelijk te vinden bij de rijksoverheid site ( heb al meerdere info pagina's gevonden door simpel te zoeken )
Of bij de verschillende gemeente.

Alles valt en staat op de uitzonderingen en dat verschilt per gemeente/gebied.
Door onderzoek te doen kom ik op een mening dat rechters vallen gemeentes niet af! Uitspraken zijn gebaseerd op verkeerde definities zodat gemeenten gelijk krijgen. De gemeente waarmee ik te maken heb verwijst naar de rechtelijke uitspraken en beantwoord mijn zienswijze inhoudelijk niet. Hierdoor moet 8k bij de gemeente bezwaar aantekenen en vervolgen het dtap naar de rechter nemen. Cie kijkt naar zijn oude uitspraken en dan weet je hoe laat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:38

Koekfabriek

King Billy on the wall

Nedish schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:47:
[...]

Door onderzoek te doen kom ik op een mening dat rechters vallen gemeentes niet af! Uitspraken zijn gebaseerd op verkeerde definities zodat gemeenten gelijk krijgen. De gemeente waarmee ik te maken heb verwijst naar de rechtelijke uitspraken en beantwoord mijn zienswijze inhoudelijk niet. Hierdoor moet 8k bij de gemeente bezwaar aantekenen en vervolgen het dtap naar de rechter nemen. Cie kijkt naar zijn oude uitspraken en dan weet je hoe laat het is.
Zou je ter leering ende vermaeck de, volgens jou, juiste definities willen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
Arator schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:30:
[...]

Dat slaat toch nergens op. Recreatie is vrijetijdsbesteding, iets dat men doet ter ontspanning en vermaak. Ik kan bijvoorbeeld recreatief vissen (in tegenstelling dat je ook kan vissen als beroep). In welk universum is dat een vorm van wonen?

Verder vind ik info dat men vakantieparken inderdaad kan omvormen om er permanent te wonen, dit om de woningschaarste tegen te gaan. Dit maakt het mogelijk dat je je wel kan inschrijven op dat adres. Die omvorming komt vanuit de gemeente uit.
Blijkbaar een proces dat reeds in 2021 in gang is gezet met "Actie Agenda Vakantieparken" en dat in 2023 een vervolg heeft gekregen.

[...]

https://actieagendavakant...volgaanpak-vakantieparken

Zou het kunnen dat het hier gaat over een dergelijke herinrichting van een vakantiepark in je buurt, en dat je aan het kijken bent richting een bezwaarschrift?
Mijn probleem dateert uit de jaren 70! Permanent en recreatief bewoning is toegestaan. Maar wat is recreatief wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
Koekfabriek schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:52:
[...]

Zou je ter leering ende vermaeck de, volgens jou, juiste definities willen plaatsen?
Definities zijn wat mij betreft niet zo belangrijk.

Als voor "wonen" een maat van duurzaamheid vereist is (wat dat ook mag zijn)
hoe kan maatstaf gekoppeld worden aan recreatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zie de reacties waarmee je zelf verder in de materie mag duiken.

Verder verwachten we eigen inzet op Tweakers en die mis ik. Ik doe het topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.