Systeem geschikt voor Windows 11?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:24
Toevallig iemand in bezit van dit systeem, of kan me advies geven?

Dell Optiplex 7010 i5-3470
RAM - 8 GB
256 SSD

Ik heb een gebruikt systeem op het oog welke nu is voorzien van Windows 10. Hier zou ik graag Windows 11 op willen installeren. Voordat ik tot de koop overga wil ik eerst even weten of ik zonder problemen hier Windows 11 op kan installeren.
Het antwoord krijg ik online helaas niet gevonden.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via petertje30 op 19-11-2023 13:59)

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:17
Moet je niet willen.

Ik typ dit vanaf een pc met 3e gen intel cpu I7-3770 en 12 GB RAM, WIN10.

Het loopt allemaal wel maar de franje is er echt vanaf. Ik stap over naar iets nieuws als ik naar Win11 moet.

Een 3rd gen Intel is nagenoeg altijd een slechte deal nu.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

Even zoeken naar W11 requirements moet genoeg opleveren.

https://learn.microsoft.c...w/windows-11-requirements
En dan bij CPU
https://learn.microsoft.c...upported-intel-processors

Je hebt een 3e gen processor dit wordt (officieel) niet ondersteund

We zitten nu op 14e gen.
Dus dit is een oud beestje.
Ben ook benieuwd naar de prijs dan.
En wat je er mee wilt doen. Want met aleen Windows ben je er nog niet. WIl je gamen? en welke games dan.

er is genoeg tweedehands te vinden.
Zoek naar 8e gen minimaal. En je bent al een eind
Maar voor goed advies hebben we meer info nodig over wat je wilt doen met de pc

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Het is voor mijn zoon van 13 die begint een pc te leren kennen. En ik hem wel in ieder geval wel met Windows 11 mee wil geven. Omdat hij dit op school ook gebruikt. Hij zal er vast ook wat spellen op willen spelen maar dat is niet het doel. Daar heeft hij zijn playstation voor. Verder wat YouTube/ presentaties maken met PowerPoint.
De verkoper geeft aan dat het systeem Windows 11 wel aan kan, maar de bios omzeilt zou moeten worden. Omdat de bios beperkt zou zijn.
Zelf heb ik in mijn jongere jaren veel pc's gebouwd en geïnstalleerd. Maar dat is alweer 30 jaar geleden. Dus de kennis van nu loopt wat achter. 8)

[ Voor 30% gewijzigd door petertje30 op 19-11-2023 13:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
Moet je niet willen.

Ik typ dit vanaf een pc met 3e gen intel cpu I7-3770 en 12 GB RAM, WIN10.

Het loopt allemaal wel maar de franje is er echt vanaf. Ik stap over naar iets nieuws als ik naar Win11 moet.

Een 3rd gen Intel is nagenoeg altijd een slechte deal nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Oké, bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik zou even verder kijken. Tenzij de PC echt goedkoop is. De Dell 7010 voldoet niet aan de officiële eisen voor Windows 11, maar onoficieel draait het prima.

Als ik in V&A kijk staan daar 6e generatie PC's voor nog geen €100,- en 8e generatie (nagenoeg altijd officiele ondersteuning voor Windows 11) voor nog geen €200,- te koop.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan diverse truuks toepassen om installatie mogelijk te maken. Microsoft heeft een een-tweetje met Intel waarbij je kan denken dat ze dat vooral doen om verkoop te bevorderen van nieuw hardware. Niets nieuws overigens.

Om Microsoft dwars te zitten zou je de truuks kunnen proberen. Windows 11 is onderhuids ongeveer hetzelfde als Windows 10, maar met nog veel meer draaiende processen en het vraagt wat meer van de gpu.

Navigeer met regedit naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup. Daar kun je met de rechtermuisknop een nieuwe DWORD maken met de naam AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU en de waarde 1.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 19-11-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:31
Het blijft een beetje vreemd met die zogenaamde "systeemvereisten" van Windows 11.

Als je officiële Windows 11 ISO start met een schone installatie is TPM 1.2 / Secureboot (hoeft niet actief te zijn) en een Sandy Bridge CPU al voldoende om Windows 11 te mogen installeren zonder de bekende patches/workarounds te gebruiken.
Dat werkt ook met de laatste 23H2 ISO.
Een HP Prodesk 600 G1 en Dell Latitude E6530 worden zo gewoon geaccepteerd met het installeren van Windows 11.
Bij een upgrade-installatie krijg je dan weer wel de melding dat het systeem moet voldoen aan de TPM2.0 en een ondersteunde CPU moet hebben.

Als je voor een (erg) lage prijs nog een ouder systeem kan overnemen, waarom niet?
Leuk om wat nog mee te experimenteren tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Het programma "Why not Windows 11" laat zien of je systeem geschikt is voor Windows 11.
Laat ook zie wat de problemen zijn.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Ik ga morgen bij dit type kijken:

uitvoering: Dell Vostro 3470-CFHXH SFF

Verkoper geeft aan dat hier voorheen Windows 10 op stond maar automatisch is geüpdatet naar Windows 11.
Ik zoek geen dure, snelle pc. Maar een beginners computer waar we onze zoon eerst even mee laten oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

petertje30 schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:46:
Ik ga morgen bij dit type kijken:

uitvoering: Dell Vostro 3470-CFHXH SFF

Verkoper geeft aan dat hier voorheen Windows 10 op stond maar automatisch is geüpdatet naar Windows 11.
Ik zoek geen dure, snelle pc. Maar een beginners computer waar we onze zoon eerst even mee laten oefenen.
Die is prima inderdaad. Perfect startersmachientje. Net nieuw genoeg voor W11.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Gisteren de set opgehaald.
Tevens wat geheugen en ssd uitbreiding gekocht. 16gb ddr4 RAM. Deze werkt.
Ook 1tb ssd gekocht, zie foto. Deze pakt hij niet. Hij past wel maar het moederbord ziet hem niet. Via de originele 128gb ssd vervolgens opgestart en via de support website van Dell de laatste updates binnengehaald. Ook de bios update.
Hoe krijg ik deze 1tb ssd aan de praat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rpdeW52dGPmueUAy8sSKlz-h2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKMXVB9yeWeu7z5o9CsNc8vf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Zo te zien heeft de Vostro 3470 geen NVME support. Alleen M.2 sata. De SSD op de foto is NVME.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Deze ssd schijf heb ik besteld:

https://www.megekko.nl/pr...igabyte-2500E-1TB-M-2-SSD

Dit is volgens mij toch een m.2 sata? Zoals ik het lees in de titel.

Is deze hieronder wel de juiste?

https://www.megekko.nl/pr...hEylwE5nXrGRoCwUIQAvD_BwE

Kan ik het opgelost krijgen met de ssd die ik nu in huis heb, of heb ik echt een andere nodig?

[ Voor 62% gewijzigd door petertje30 op 21-11-2023 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Nee, met de huidige schijf kan je niets. Tenzij je een losse NVME PCI-E adapter koopt. Maar daar kan je soms niet van booten (vraag mij verder niet hoe of wat precies en welke wel en welke niet). Degene uit je 2e link is inderdaad de juiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertje30
Het is gelukt!

Ik heb de ssd uit de 2e link besteld en vandaag geplaatst. Windows 11 geïnstalleerd en hij draait.

Nu zoek ik tot slot nog een goede versie van Microsoft Office, incl Outlook. Is de 365 versie de beste oplossing hiervoor?
Op onze laptop stond altijd 2021. In deze laptop heb ik vandaag de ssd ingebouwd welke in de Dell pc dus niet werkte. Office 2021 werkt hier niet meer op omdat hij aangeeft dat de licentie code nu ongeldig is. Deze heb ik begin dit jaar gekocht voor een paar euro op internet, waarna je vervolgens de code gemaild krijgt.

Wat zou voor ons een goede oplossing zijn? 365 family op zich fijn omdat je 6 gebruikers kunt aanmelden. Echter wel hogere kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door petertje30 op 22-11-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:52
Voor tien euro per maand en max 6 gebruikers allemaal office én daarbij ook nog eens 1TB cloud opslag per persoon... dat is als je het mij vraagt een hele goede deal. Doorgaans ben je dat geld al zo per gebruiker kwijt voor een beetje snelle betrouwbare cloud opslag, nu krijg je daar dus ook nog office bij.

En die cloudopslag kan je ook op je telefoon gebruiken voor automatische backup van je foto's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
MicGlou schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:23:
Voor tien euro per maand en max 6 gebruikers allemaal office én daarbij ook nog eens 1TB cloud opslag per persoon... dat is als je het mij vraagt een hele goede deal. Doorgaans ben je dat geld al zo per gebruiker kwijt voor een beetje snelle betrouwbare cloud opslag, nu krijg je daar dus ook nog office bij.

En die cloudopslag kan je ook op je telefoon gebruiken voor automatische backup van je foto's etc.
Niks mis mee inderdaad.
Kan het inderdaad zijn dat de activatiecode van ms Office 2021 die ik nu heb, eenmalig os en niet meer werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
petertje30 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:54:
[...]

Niks mis mee inderdaad.
Kan het inderdaad zijn dat de activatiecode van ms Office 2021 die ik nu heb, eenmalig os en niet meer werkt?
Eigenlijk niet. Wat kan is dat de key niet legitiem is of in het verleden niet legitiem verhandeld is (je geeft zelf al aan hem voor een appel en ei gekocht te hebben wat eigenlijk niet kan) en dat MS activatie nu geblokkeerd is.

Je kunt nog even met MS bellen, soms laten ze je uit coulance de handel toch weer activeren.

Puik systeempje verder zo, heel wat beter dan die uit je originele vraag :)
Veel plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:52
petertje30 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:54:
[...]

Niks mis mee inderdaad.
Alleen het veranderen van de SSD zou de licentie niet ongeldig mogen maken... maar heb je het systeem ook opnieuw geïnstalleerd? Dan moet je misschien een handmatige/telefonische activatie doen, het zou in principe moeten werken want de rest van het systeem is hetzelfde gebleven toch?

Maar het aanschaffen van een dergelijke goedkope licentie blijft een beetje een loterij, weliswaar niet (altijd) illegaal maar er zitten vaak wel wat haken en ogen aan wat @KnoxNL al aangeeft, zoals hoe is de verkoper aan die licentie gekomen?

Het kunnen ook OEM licenties zijn die officieel niet los mogen worden verkocht maar over het algemeen wel gewoon permanent werken. Maar het is moeilijk te zeggen wat voor een licentie jij toen hebt aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Telefonisch activeren heb ik ook geprobeerd. Na het intoetsen van de code komt meteen de melding dat de licentie ongeldig is helaas.
Op de website waar ik office 2021 heb gekocht wordt vermeld dat deze groot worden ingekocht of overgebleven licenties van bedrijven worden opgekocht. Ik dacht dat ik een tientje of 6 ervoor heb betaald.
Op de laptop heb ik de nieuwe ssd schijf gemonteerd en vervolgens windows 11 home (legaal met licentie) opnieuw geïnstalleerd als nieuwe pc. Dus geen backup teruggezet.

[ Voor 3% gewijzigd door petertje30 op 22-11-2023 19:00 ]

• SE USER
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-04 18:11
petertje30 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:57:
Telefonisch activeren heb ik ook geprobeerd. Na het intoetsen van de code komt meteen de melding dat de licentie ongeldig is helaas.
Op de website waar ik office 2021 heb gekocht wordt vermeld dat deze groot worden ingekocht of overgebleven licenties van bedrijven worden opgekocht. Ik dacht dat ik een tientje of 6 ervoor heb betaald.
Op de laptop heb ik de nieuwe ssd schijf gemonteerd en vervolgens windows 11 home (legaal met licentie) opnieuw geïnstalleerd als nieuwe pc. Dus geen backup teruggezet.
60 euro betaald? Dat vind ik al geen paar euro meer zoals je eerder aangaf.

• petertje30
Prima als het daarmee werkt, en heeft ook ruim een half jaar goed gegaan tot de ssd schijf wissel en ik het opnieuw ging installeren.
Een meer bekend verkooppunt als Coolblue of de Microsoft store vraagt €150 voor het pakket met licentie.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Heb je ook geprobeerd Office via internet te activeren ipv telefonisch.
Ik had het zelfde probleem telefonische lukte niet via internet lukt het wel.

44

• petertje30
Ja. Als ik via internet probeer te activeren krijg ik ook de melding dat de code ongeldig is.

• KnoxNL
Ik bedoelde dan ook niet zozeer telefonisch activeren, maar de MS helpdesk bellen en zeggen dta het activeren niet lukt.

Long shot maar kan je toch wat geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:16
Die code is nu gekoppeld aan je Microsoft account, dus kan je Office vandaar uit installeren.
Pagina: 1