Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 22:10
Beste Tweakers,

Een tweetal jaar geleden heb ik een warmtepomp geinstalleerd voor de verwarming van mijn woning, dit werkt naar volle tevredenheid. Tijd om ook het tapwater door de warmtepomp warm te laten maken.

Ik overweeg om hiervoor een warmwatertank met spiraal te kopen. Echter ik heb werkelijk geen idee hoeveel oppervlakte deze spiraal moet hebben om voldoende warmteoverdracht te krijgen. Ik heb een 16kw Panasonic warmtepomp, dus vrij veel vermogen beschikbaar. Kan iemand mij verder helpen? Wat voor berekeningen liggen hier aan ten grondslag?

Super bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:04
Must read: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Itho Daalderop heeft RVS SWW vaten met externe warmtewisselaar ik vraag mij wel af als deze aangesloten kunnen worden op jou Panasonic WP, op de Itho website staan hun eigen warmtepompen vermeld.

[ Voor 52% gewijzigd door natural colour op 19-11-2023 19:41 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
Ja, die ken ik, dank, maar ik krijg niet gevonden hoeveel vierkante meters de warmtewisselaar moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vergeet niet om ook een element toe te voegen voor de legionellarun. Anders is je tapwater geen tapwater ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:00
Bij sww temperatuur doet de wp een stuk minder dan 16kW, zoek dit op in de specs. Een spiraal van 3m2 is veelal voldoende voor dit formaat warmtepomp. Groter is altijd beter want dan hoeft de aanvoertemperatuur namelijk niet veel hoger te zijn dan sww temperatuur.
Panasonic heeft toch zelf rvs boilervaten die bij de wp passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
Thx, maar precies "is veelal voldoende" vind ik lastig... ik zou graag willen weten waar nou echt het optimum zit.

Panasonic heeft ook boilervaten inderdaad, andere partijen ook, maar welke is nu qua m2 het beste...
Pagina: 1